![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Of tmoe zein daze in ulder diealekte beginne te klappe: tons enz'uuk vrie waanig goeste om nog'iet waas te zeggeu.
![]() |
#123 |
Gouverneur
|
![]() De Vlaming heeft talrijke goede eigenschappen, maar zijn provinciale bekrompenheid is er geen van.
Ik begrijp het nog steeds niet waarom alle Vlaamse keuterboeren zo vasthouden aan hun keuterboerendialect, om dan hakkelend met de mond vol tanden te staan tijdens een zeldzaam contact met Nederlanders of Franstaligen. Is er nog een andere streek te vinden waarvan de bewoners op de eigen TV moeten worden ondertiteld? De lijst waarmee deze topic is begonnen is gewoonweg een lijst van taalfouten. Er zitten daar weinig Zuid-Nederlandse uitdrukkingen tussen, maar het is een dwarssnede van ons verkaveld hakkeltaaltje. Voor een Vlaming die elke dag te Brussel in een internationale omgeving werkt, is het soms beschamend als ik hoor dat een Engelse, Waalse of Duitse medewerker naar de VRT heeft proberen te kijken. Ze blijven beleefd, en zeggen gewoon dat ze het dialect niet verstaan. Ze blijven veel te beleefd... Een volk dat geen respect heeft voor zijn eigen taal, heeft geen zelfrespect. En voor alle duidelijkheid: onze taal is het NEDERLANDS. Eenvoudigweg omdat het Vlaams niet bestaat. Want WELK Vlaams zou dat dat wel moeten zijn? Dat van de spraakgestoorde kustbewoners, de muzikale Limburgers of de Aaaantwaaaaaaaaaarpenaaaaaaaaaaaren? Of de totaal onbestaande Vlaamse hutsekluts die in Vlaamse soaps wordt gesproken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
Deze nationalist spreekt u allesbehalve tegen hoor. Een nationalist dient zijn volk lief te hebben, alsook de gebreken te erkennen en er aan te werken. Als deze drie punten niet aanwezig zijn, spreekt men niet van nationalisme maar populisme.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 27 oktober 2008 om 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat hij op het poldernederlands doelt (luister maar eens naar het nummer 'rood''van Marco Borsato; hij heeft het over rooowd, wit, blaaaauuw).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Sorry, i don't not buy it me.
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() De Belgische uitdrukking "hout vasthouden" is in Nederland "afkloppen op hout"
In het Frans is dit "toucher du bois", in het Engels "to knock on wood" |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog nooit van gehoord! Wel van 'Plank voor zijn kop' 'Van dik hout zaagt men planken' 'Bos hout voor de deur' ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik bemerk bij de jeugd het tegenovergestelde, jongens spreken meer poldernederlands dan meisjes. Dit komt ongetwijfeld omdat het rolmodel voor jongens bij de opvoeding meer bij de vrouw ligt, en dit voor meisjes meer bij de man. Meisjes articuleren overigens ook beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=_xxBLacrXMc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 3 november 2008 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker!
![]() Ook niet van 'op hout afkloppen' trouwens. We zeggen hier wel : 'even afkloppen', meestal uitgesproken als 'effe afkloppe'. 'Ik ga nooit nergens meer naar toe', dat hoor je ook vaak. Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 4 november 2008 om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De uitdrukking "afkloppen op hout" leerde ik nochtans van een Nederlander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waar kwam die Nederlander vandaan ? Je kunt het Hollandse dialect niet zomaar in geheel Nederland plaatsen. Ik heb familie in Friesland, hoewel ze niet (meer) Friestalig zijn heb ik meer moeite om hen te verstaan dan iemand uit bv Gent. Een tante uit Zalk (Overijssel) is voor mij nauwelijks te verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Er is een duidelijke behoefte aan een standaardtaal. Die standaardtaal bestaat en ze is voor Vlaanderen en Nederland dezelfde.
Dialecten zijn er overal en sommigen verschillen sterk van elkaar, zodat ze onbruikbaar zijn om tussen regio's te converseren. Het lijkt me voor de meeste Nederlandstaligen overigens geheel geen probleem om van het dialect over te schakelen naar behoorlijk Nederlands wanneer daar behoefte toe is. Wie daar niet in slaagt moet maar veilig wegduiken onder zijn kerktoren. Wat ik wel merk is dat het taalgebruik sterk wordt afgemeten aan wat er op TV zoals gebeurt. Wat jammer is want de afgrijselijke taaldegeneratie die we daar kunnen meemaken heeft duidelijk zijn negatieve invloed op het taalgebruik bij de bevolking. Het lijkt me best leuk om het eigen dialect te onderhouden. Maar laat het een behoorlijk Nederlands niet in de weg staan. Eén Nederlands voor beide landen en voor alle regio's. Sommige woorden en uitdrukkingen zullen altijd eigen zijn aan een streek of een gewest, de Dikke Van Dale staat er vol van en ze worden dan ook als correct ervaren, het kan de rijkdom van de taal maar ten goede komen. De fouten uit de beginpost van deze thread hebben echter niets met het taaleigen te maken en dienen m.i. vermeden te worden. Voor de rest: als iedereen zijn mond wat verder wil opendoen als ie wat zegt, dan hoeven al die onderschriften al niet meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Burger
|
![]() Ik woon als Vlaming nu al een tijd in Nederland, en het grote verschil in taalgebruik is echt wel heel opvallend. Klemtonen die anders liggen (vaker op de laatste lettergreep in NL), ander woordgebruik, vaker gebruik van woorden met Franse wortels (bv. prolongeren in NL ipv verlengen in VL).
Misschien moet ik eens een lijstje bijhouden van opmerkelijk taalgebruik |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Staatssecretaris
|
![]() Blijkbaar niet zo opvallend dat je een tolk nodig hebt of een of andere gids om te kunnen communiceren? Er zijn dus meer overeenkomsten dan verschillen, geen spijkers op laag water zoeken dus. In elke Taalgemeenschap zijn er verschillen naargelang men zich bevind, blijkbaar is dat enkel bij de Nederlandse een groot probleem en spreekt men van verschillende talen.
![]() |
![]() |
![]() |