![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#282 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan zou u moeder heel teleurgesteld zijn in het feit dat je voor het rookverbod bent, natuurlijk.
|
|
|
|
|
#283 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
ten voordele van anderen gij snapt het woord gezondheid precies niet e?? Met u valt weinig zinnig te discussieren hoor man als je niet begrijpt wat gezondheid inhoudt, denk ik dat we uitgepraat zijn
|
|
|
|
#284 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik stel voor dat we hier gewoonweg het volgende princiepe toepassen: We agree to disagree. Uiteindelijk is hetgene wat telt in werkelijkheid wel hetgene wat er in het parlement gestemd wordt, of het nu in uw (of onze ogen) juist is, dat maakt niet uit. |
|
|
|
|
|
|
#285 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#286 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#287 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Er is niet zoals goed en fout. Er zijn alleen mensen die vinden dat iets goeds of fout is. En dat is net wat ik jou probeer te vertellen ivm het rookdilemma. |
|
|
|
|
|
|
#288 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook in het geval van zaken zoals het doden van roodharigen?
|
|
|
|
|
#289 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik verwerp overigens dat je dat 'probeert te vertellen'. Je bent begonnen met hier wat te komen uitdagen, mij wat wereldvreemd & dergelijke te noemen en meer van dat fraais. Beetje eerlijk zijn met wat je hier zoal gedaan hebt, he.
|
|
|
|
|
#290 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#291 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik vind dat men geen roodharigen, om maar uw voorbeeld te vormen, mag uitroeien. Dat is omdat ik een bepaald moreel besef heb. Maar om nu even de boel niet in het belachelijke te trekken, want dat is uw poging om genocide te linken aan een rookverbod, wil ik zeggen dat in de jaren 50 roken algemeen aanvaard was. Dat is nu veranderd. Zelfs zo hard dat het recht op beschikking over uw eigendom (de zaak van de baas) minder hard doorweegt als het recht op gezondheid. 1000 jaar geleden waren kruistochten goed en aanvaard. De dag van vandaag weten we beter. Moraliteit is relatief en veranderlijk. En gelukkig maar ook. |
|
|
|
|
|
|
#293 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarom dat ik het extreem trek, dat maakt zaken duidelijker. Als het ooit moreel aanvaard is om roodharigen te doden, is dat dan in orde? Zou dan de toekomstige Tavek op onlinefora ook zeggen tegen mensen: 'ja, se, moraal verandert nu eenmaal, he! Ooit lieten we die roodharigen vriij rondlopen, maar nu vervolgen we die! Gelukkig maar ook.' Zou dat kunnen? Of zijn er toch absolute zaken op het vlak van moraal, die, ongeact de meningen van mensen die dan leven, goed danwel slecht zijn? Of is het echt, allemaal, 100% afhankelijk van de meningen van de mensen?
|
|
|
|
|
#294 |
|
Banneling
|
Goed en slecht zijn menselijke begrippen en dus afhankelijk van de menselijke interpretatie.
Er is geen goed of slecht in een ruimte zonder mensen. Er is pas een goed of slecht als er mensen zijn die daar een mening over vormen. En de geschiedenis leert ons dat de mening van de mensheid nogal kan varieren. Er zijn dus geen absolute goede of slechte dingen die onveranderlijk zijn. |
|
|
|
|
|
#295 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Verder vergeet je ook dat omdat mensen kunnen oordelen, dat zij inderdaad in staat zijn tot goede & slechte zaken. (Iets dat moreel slecht is, heeft als noodzakelijke voorwaarde dat er een keuze was om iets wel of niet te doen.) Dus het is waar dat mensen nodig zijn om te oordelen, is het evenzeer zo dat zijn dat door het feit dat ze kunnen oordelen, de voorwaarden creëren om te spreken over goede & slechte handelingen. Dat duidt echter nog niet op de onmogelijkheid dat er absoluut goede & absoluut slecht zaken zouden kunnen zijn binnen het menselijke leven, bij mensen als 'homo agens'. Het is/ought onderscheid in filosofie is belangrijk, hoor. In ieder geval: de geschiedenis leert ons ook dat mensen verschillen van mening. Welke richtlijn moeten we hanteren in het geval van een meningsverschil? Wie mag er dan beslissen?
|
|
|
|
|
#296 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#297 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#298 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Dus ne kerel met allergieën moet ook kunnen gaan en staan waarda em wilt want iedere mens is gelijk eh? Dus ne tist die allergisch is voor graspollen moet kunnen gaan en staan waarda em wilt dus laten we ineens gras op openbare plaatsen verbieden want die arme kerel mag niet gedwongen worden om die ambetante graspollen in te ademen. Vrij hypocriet om astmapatiënten hierbij te betrekken, bij mijn weten zijn astmapatiënten een heel kleine minderheid en als ge al uw regels gaat aanpassen aan minderheden zijn we heel goed bezig. 90% van de niet-rokers zijn gewoon hypocriet. Ze fretten elke dag vettig eten, ze zitten de hele dag voor hunne tv en zuipe alcohol maar als ze een ander hun rook inademen zijn ze opeens zo bekommerd om hun gezondheid. Selectieve bekommernis blijkbaar. Ik ben zelf een niet-roker maar heb nog nooit gemekkerd tegen rokers omda ik er last van heb. Het is ook bewezen da hard lawaai, zoals in disco's, schadelijke gevolgen hebben voor het gehoor dus nu kan ik dus ook ne disco gaan binnewandele en dan gaan zegge da ze het geluid stiller moeten zette omda da schadelijk is voor mijn gezondheid.
|
|
|
|
#299 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
vraagje aan de anti rokers jullie verplaatsen zich toch niet met de wagen hoop ik ? Deze verpest namelijk mijn gezondheid waarvoor dank
|
|
|
#300 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|