![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#661 | |
|
Banneling
|
Citaat:
(Rabiate) niet-rokers hebben recht op rookvrije cafe's.... Net zoals rokers recht hebben op rokerscafe's. Ik zal niet roken in niet-rokers cafe's. Maar het verbieden van rokerscafe's is een brug te ver. 1 op 3 rookt hier in belgie. In het "uitgaansleven" gaat die verhouding nog serieus naar boven. Geloof het of niet, fuifbeesten zijn zeer vaak rokers. U wil hier dus 50% of meer van de bevolking hun recht op een gezellige uitgaansavond ontzeggen. Daarom ben ik het helemaal eens met Adrian. Laat cafebazen ZELF beslissen of ze een rokers- of nietrokerscafe runnen. Als het maatschappelijk draagvlak echt zo groot is als jullie beweren, is er meer dan markt genoeg voor niet-rokerscafe's. Aaahhh...maar daar wringt het schoentje. Een kleine MINDERHEID van de bevolking is zo rabiaat anti-roker dat ze streven naar 100% rookvrije horeca. En ik moet zeggen....ik heb nu zin in een sigaretje na heel deze discussie. Zal weer deugd doen. Is alweer enkele weken geleden. |
|
|
|
|
|
|
#662 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Mag dat niet misschien?
|
|
|
|
|
|
#663 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zou graag wat eten, maar er is niets in huis.
:'(
|
|
|
|
|
#664 |
|
Parlementsvoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#665 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#666 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 november 2008 om 00:51. |
|
|
|
|
|
|
#667 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zie in de nabije toekomst een markt voor "smoke 'em if you have 'em" prive-clubs. |
|
|
|
|
|
|
#668 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Omdat ik gruw van staatsinmenging zou ik ook liefst zien dat er meer 'vrijwillige' niet-rokerscafé's zijn. Omdat cafébazen in 90% (schat ik) van de gevallen zélf roken, is de kans dat ze hun café omvormen tot een niet-rokersetablissemement echter heel klein. Stel eens een haalbare oplossing voor voor dat probleem en we komen al een heel eind verder. (en kunnen we samen een schotje gaan lossen of een fles bubbels kraken
|
|
|
|
#669 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De cafebaas mag zelf beslissen, op voorwaarde dat hij geen personeel heeft. Want dat personeel heeft recht op een rookvrije werkomgeving en kan niet altijd beslissen op basis alleen daarvan. Tenzij natuurlijk de andere tappers partners zijn in dat cafe, dan beslissen ze samen. Wat denk jullie daarvan?
|
|
|
|
#670 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#671 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het moet hier eens gedaan zijn met dat gezever over rookvrije en rokerskaffees.
Er mogen geen kaffees zijn waar de eigenaar van zegt dat in zijn etablissement wel drugs mogen gebruikt worden. En dit op basis van een demokratische wet op drugs. Zo vlug als mogelijk moet er dus zo'n wet komen die het gebruik van rooktabak verbiedt in alle lokalen en plaatsen waar het publiek kan komen. Ondemokratisch of diktatoriale inperking van rechten ? Bah neen, kompleet te vergelijken dat ik me niet mag ontspannen door te wandelen in een van de weinige natuurgebieden die wegens hun prekair karakter afgesloten zijn voor het publiek. Bovendien ook absoluut nodig in het programma van de overheid om mensen te ontraden om met roken te beginnen, of mensen aan te zetten of te helpen te stoppen met roken. Roken in publieke ruimtes kan alleen in rookkamers, die niet te groot mogen zijn (in verhouding tot de totale oppervlakte) en niet te gemakkelijk toegankelijk (lege onverwarmde zolder als gewone gelagzaal, en benedenverdiep is rookkamer ....) Naar het schijnt mogen nu zelfs rookkamers in (kafetaria's van) sportkompleksen !! Dat moet ook veranderen !!!!!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#672 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Precies!
Ik heb het eerder ook al aangehaald dat wat mij betreft zelfs het thuis roken zou moeten verboden worden wanneer er kinderen zijn. Tenzij ergens in een afzonderlijk kamertje dat voor de kinderen ontoegankelijk wordt gemaakt. |
|
|
|
|
|
#673 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Roken in het bijzijn van anderen is het bewust verspreiden van iets waar men van weet dat het ongezond en het bewust verslechteren van anderen hun gezondheid omwille van ... ja omwille van wat eigenlijk? Ahja hun verslaving. Dat hoef je helemaal niet te verdragen. Dat is een vorm van fysieke agressie. Overigens nu we het toch over onverdraagzaamheid hebben... wie is er in feite onverdraagzaam? Degene die willen dat iedereen van een café kan genieten of degene die via hun rookgedrag mensen met ademhalingsproblemen uitsluiten van datzelfde café. Lijkt mij in ieder geval duidelijk. Beweren dat rokers gediscrimeerd worden is als beweren dat mensen die bvb als gewoonte hebben dat ze vaak op de grond spuwen gediscrimineerd worden omdat ze hun gewoonte ergens niet mogen uitvoeren. En in principe is dat zelfs nog minder erg, spuwen is een natuurlijk proces en anderen gaan van op de grond spuwen niet dood. Ik blijf het hoogstmerkwaardig vinden dat zo'n associaal, agressief gedrag als roken zo kan blijven verdedigd worden alsof dat eventjes de normaalste zaak van de wereld is. Eventjes gif in andermans longen blazen moet ge blijkbaar gewoon maar accepteren. Le monde en l'envers! |
|
|
|
|
|
|
#674 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
...slechte eetgewoonten. Vettig eten, geen verse groenten, geen fruit... En de gezondheidsrisico's op latere leeftijd zijn zeer ernstig: obesitas, diabetes, artherosclerose, hartaanvallen... Actie is dus dringend vereist. Nadat we hierin ingegrepen hebben, via allerlei wetten en bepalingen en verbodsdingskes, vinden we wel weer iets nieuws...
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
|
#675 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#676 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
hoog tijd dat de overheid die mens tegen zichzelf beschermt Laatst gewijzigd door Dope : 1 november 2008 om 14:22. |
|
|
|
|
|
|
#677 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#678 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
|
|
|
#679 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat dacht ik er ook van.
|
|
|
|
|
#680 | |
|
Minister
|
Citaat:
Alle oude zwart/wit films die ingekleurd en gerestaureerd worden zitten vol mannen en vrouwen die roken. Neem zo'n klassieke film als "Casablanca". Maar de restaurateurs doen hun best om al deze scenes rookvrij te maken. En met behulp van computers met veel rekenkracht kunnen ze dat digitaal doen. Je ziet er echt geen barst van, of het moet zijn dat de spelers rare nutteloze gebaren maken die nergens op slaan. |
|
|
|
|