Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2005, 13:24   #121
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Geld is gewoon een ruilmiddel, jongens. Waarom doet iedereen daar zo melancholisch over?
Oud 29 juli 2005, 18:12   #122
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Je hebt gelijk dat een muntunie het nadeel heeft dat je minder flexibel, en op minder kleine schaal, kan ingrijpen in de rentevoeten om de economie te beïnvloeden. Niettemin, zoals ik al eerder zei, ook voorheen waren niet alle gemeenten gebaat bij de nationale rentevoetpolitiek, ook in een land waren/zijn er verschillen. Niemand wil echter terug naar de Middeleeuwen, toen haast iedere stad zijn eigen munt had...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2005, 19:32   #123
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Je hebt gelijk dat een muntunie het nadeel heeft dat je minder flexibel, en op minder kleine schaal, kan ingrijpen in de rentevoeten om de economie te beïnvloeden. Niettemin, zoals ik al eerder zei, ook voorheen waren niet alle gemeenten gebaat bij de nationale rentevoetpolitiek, ook in een land waren/zijn er verschillen. Niemand wil echter terug naar de Middeleeuwen, toen haast iedere stad zijn eigen munt had...
Ik ben er eigenlijk niet zo zeker van dat zo'n systeem per definitie moet falen.

Tenslotte is geld een ruilmiddel, het is een tussenstap die we gebruiken in onze moderne ruilhandel. Vroeger moest men een hele waslijst aan tussenstappen volgen (een appel ruilen voor een peer, een peer ruilen voor een vuistbijl, een vuistbijl ruilen voor... enzoverder). Tegenwoordig kan het met één tussenstap: een voorwerp ruilen voor geld, en geld ruilen voor een ander voorwerp.

Dat komt enkel doordat geld algemeen aanvaard wordt. Tegenwoordig werken we met fiatgeld dat door de overheden (i.c. de ECB) uitgegeven wordt. Er is geen gouddekking of een andere zekerheid.

En in de Middeleeuwen waren er nog geen PC's. Ik denk dat het tegenwoordig wel mogelijk moet zijn, maar of het wenselijk is, is een andere zaak.
Oud 31 oktober 2008, 14:16   #124
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Nog een land dat het noorderlicht ziet. Na IJsland nu ook Denemarken:
Citaat:
The financial crisis "makes it evident" that Denmark needs to join the euro, Danish Prime Minister Anders Fogh Rasmussen said on Thursday (30 October), while recent polls show that 50 percent of Danes are now in favour of scrapping the krone.
Bron: Denemarken
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 15:33   #125
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De Deense kroon is historisch al een slechte en zwakke munt geweest, maar dat kent ook voordelen ten opzichte van export. Met name ook binnen de EEG.
Met de komst van de Euro is voor veel landen dat voordeel weggevallen.
Dat ze in een recessie ineens mee willen doen zal dus wel zakelijke en economische gronden hebben.

Maar als het ooit gebeurt dat de Euro wordt vervangen door de oude nationale munteenheden, is het ook met de EU gedaan.
Oud 1 november 2008, 17:21   #126
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Geen euro, dat is pas kostbaar!

Een zelfstandige kleine munt, zoals de Deense kroon, is zeer onvoordelig. Mathijs Bouman legt nog eens uit waarom. dure_kroon

Ik vraag me intussen af hoe de Nederlanders en de Belgen tegenover de euro staan. Hebben ze nog steeds heimwee naar de gulden en de frank?
Oud 1 november 2008, 17:23   #127
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Geld is gewoon een ruilmiddel, jongens. Waarom doet iedereen daar zo melancholisch over?
Dat noemt men menselijke emoties, iets wat natuurlijk niet echt past in het libertarische sprookje.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 17:27   #128
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dat noemt men menselijke emoties, iets wat natuurlijk niet echt past in het libertarische sprookje.
Dat jij liberalisme noch libertarisme echt goed doorhebt, wisten we al langer. Een kleine inleiding:
Citaat:
Political liberalism is motivated by the desire to preserve the liberties of the individual within a framework of law and fair institutions. A sense of the frailty of human individuals and their vulnerability to the enthusiasms of other individuals leads the political liberal to adopt a cautious attitude when presented with attempts to plan society on the model of a unifying common good, a ‘political community
Citaat:
In a nomocracy, the job of government is to establish a set of rules under the constraint of which people can pursue whatever goals they choose.
Citaat:
because political liberalism isn’t a comprehensive theory about the good life, but a doctrine about the proper limits of political authority.
In ieder geval: emoties staan 'los' van de politieke ideologie, wat niet betekent dat wij ineens denken dat mensen geen emoties hebbe, he.

De opmerking van Percalion was, wrslk, eerder gewoon 'menselijk': ey, mannen, geld is maar een ruilmiddel, niet uw vriendin/familie/beste vriend, he...
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 17:35   #129
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
In ieder geval: emoties staan 'los' van de politieke ideologie
Daar gaat u in de fout.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 17:38   #130
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Daar gaat u in de fout.
Maak er dan 'deze' van, in plaats van 'de', & dan klopt het wel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 18:39   #131
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Geen euro, dat is pas kostbaar!

Een zelfstandige kleine munt, zoals de Deense kroon, is zeer onvoordelig. Mathijs Bouman legt nog eens uit waarom. dure_kroon

Ik vraag me intussen af hoe de Nederlanders en de Belgen tegenover de euro staan. Hebben ze nog steeds heimwee naar de gulden en de frank?
Ik kijk reikhalzend uit naar de Vlaamse Gulden.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 19:06   #132
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil Bekijk bericht
Heeft men die Euro niet door ons strot geramd met het argument dat het goed zou zijn voor onze economie?
Dat was natuurlijk wel te verwachten als men het stabiliteitspact als een vodje papier beschouwd.
De EU loopt echt op haar laatste benen
Nu maar hopen dat we na de Euro niet terug de Belgische Frank krijgen,
maar de Vlaamse Gulden.
Dacht er ook al aan, hoe moet Vlaanderen zijn eigen munt dan noemen? Misschien is Daalder een goede naam, aangezien het de Nederlandse inspiratie is geweest voor het Amerikaanse 'dollar'.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 19:09   #133
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world Bekijk bericht
okok , ik heb ook economie gestudeerd maar goed : Je hebt inderdaad gelijk over het feit dat alle macht aan de Europese centrale bank negatief kan zijn maar volgens mij zijn de voordelen van Europa groter dan de nadelen.

Je weet waarschijnlijk net zo goed als mij dat de economie fluctueert ( de conjunctuur ) en dus zou ik zeggen dat we meer tijd nodig hebben om een objectieve blik te nemen op de economische gesteldheid van Europa.

Verder denk ik ook dat Europa een pracht idee is dat wordt verwaarloosd door negligente politiekers die steeds maar aan "goei" denken. Europa moet kunnen "vetreren" en daarvoor laten ze haar de tijd niet voor. Economie is echter iets dat soms heel onvoorspelbaar kan zijn en nogal onstabiel is. Bijgevolg dus ook heel kwetsbaar en dat hebben sommige in de unie nog niet door.
Resultaat kan alleen maar ( helaas ) op lang termijn worden geboekt
Europa is wegens teveel regionale verschillen niet toe aan meer centraal beleid. Het huidige klimaat van onzekerheid over Europese hervormingen vraagt zelfs dat we bevoegdheden terugvorderen naar de lidstaten. Samenwerking hoort op gebieden te zijn waar dat een meerwaarde heeft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 21:32   #134
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world Bekijk bericht
Je weet waarschijnlijk net zo goed als mij dat de economie fluctueert ( de conjunctuur ) en dus zou ik zeggen dat we meer tijd nodig hebben om een objectieve blik te nemen op de economische gesteldheid van Europa.
Na bijna acht jaar euro en aan de vooravond van een economische recessie kunnen we de voor- en nadelen van de euro al wel beter inschatten. IJsland (niet eens EU-lid) en Denemarken overwegen invoering. Niemand overweegt uitstappen.
Oud 1 november 2008, 23:34   #135
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn weten is de Deense Kroon gekoppeld aan de Euro.....
Oud 2 november 2008, 09:58   #136
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Naar mijn weten is de Deense Kroon gekoppeld aan de Euro.....
Dat geeft juist de problemen. Zie dure_kroon.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Oud 2 november 2008, 18:19   #137
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil Bekijk bericht
Heeft men die Euro niet door ons strot geramd met het argument dat het goed zou zijn voor onze economie?
Dat was natuurlijk wel te verwachten als men het stabiliteitspact als een vodje papier beschouwd.
De EU loopt echt op haar laatste benen
Nu maar hopen dat we na de Euro niet terug de Belgische Frank krijgen,
maar de Vlaamse Gulden.
Op de markt is uw Euro een gulden waard!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 20:04   #138
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Hoewel ik het Eurogeld erg lelijk vind en de Gulden veel te laag is ingeschat ten opzichte van de Euro, zie ik geen goede redenen om terug te gaan naar de Gulden.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 20:10   #139
D'ARTOIS

Standaard

Idd. Het zal niets oplossen.
Oud 2 november 2008, 20:14   #140
D'ARTOIS

Standaard

Maar laten we wel wezen: de tussenhandel heeft schromelijk misbruik gemaakt van de Gulden/Euro wissel. Maar ook de overheid verhoogde in razendsnel tempo diensten en boetes, die hebben evenveel schuld.
Een eenzijdige teruggang naar de gulden zit er niet bij, het zou Nederland in een diepzwart exportgat stoppen - niet dat er nog zoveel te exporteren valt.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be