![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geld is gewoon een ruilmiddel, jongens. Waarom doet iedereen daar zo melancholisch over?
![]() |
![]() |
#122 |
Minister-President
|
![]() Je hebt gelijk dat een muntunie het nadeel heeft dat je minder flexibel, en op minder kleine schaal, kan ingrijpen in de rentevoeten om de economie te beïnvloeden. Niettemin, zoals ik al eerder zei, ook voorheen waren niet alle gemeenten gebaat bij de nationale rentevoetpolitiek, ook in een land waren/zijn er verschillen. Niemand wil echter terug naar de Middeleeuwen, toen haast iedere stad zijn eigen munt had...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
|
![]() Citaat:
Tenslotte is geld een ruilmiddel, het is een tussenstap die we gebruiken in onze moderne ruilhandel. Vroeger moest men een hele waslijst aan tussenstappen volgen (een appel ruilen voor een peer, een peer ruilen voor een vuistbijl, een vuistbijl ruilen voor... enzoverder). Tegenwoordig kan het met één tussenstap: een voorwerp ruilen voor geld, en geld ruilen voor een ander voorwerp. Dat komt enkel doordat geld algemeen aanvaard wordt. Tegenwoordig werken we met fiatgeld dat door de overheden (i.c. de ECB) uitgegeven wordt. Er is geen gouddekking of een andere zekerheid. En in de Middeleeuwen waren er nog geen PC's. Ik denk dat het tegenwoordig wel mogelijk moet zijn, maar of het wenselijk is, is een andere zaak.
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Europees Commissaris
|
![]() Nog een land dat het noorderlicht ziet. Na IJsland nu ook Denemarken:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() De Deense kroon is historisch al een slechte en zwakke munt geweest, maar dat kent ook voordelen ten opzichte van export. Met name ook binnen de EEG.
Met de komst van de Euro is voor veel landen dat voordeel weggevallen. Dat ze in een recessie ineens mee willen doen zal dus wel zakelijke en economische gronden hebben. Maar als het ooit gebeurt dat de Euro wordt vervangen door de oude nationale munteenheden, is het ook met de EU gedaan.
![]() |
#126 |
Europees Commissaris
|
![]() Geen euro, dat is pas kostbaar!
Een zelfstandige kleine munt, zoals de Deense kroon, is zeer onvoordelig. Mathijs Bouman legt nog eens uit waarom. dure_kroon Ik vraag me intussen af hoe de Nederlanders en de Belgen tegenover de euro staan. Hebben ze nog steeds heimwee naar de gulden en de frank? |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() De opmerking van Percalion was, wrslk, eerder gewoon 'menselijk': ey, mannen, geld is maar een ruilmiddel, niet uw vriendin/familie/beste vriend, he...
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maak er dan 'deze' van, in plaats van 'de', & dan klopt het wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Europees Commissaris
|
![]() Na bijna acht jaar euro en aan de vooravond van een economische recessie kunnen we de voor- en nadelen van de euro al wel beter inschatten. IJsland (niet eens EU-lid) en Denemarken overwegen invoering. Niemand overweegt uitstappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Europees Commissaris
|
![]() Naar mijn weten is de Deense Kroon gekoppeld aan de Euro.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoewel ik het Eurogeld erg lelijk vind en de Gulden veel te laag is ingeschat ten opzichte van de Euro, zie ik geen goede redenen om terug te gaan naar de Gulden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Idd. Het zal niets oplossen.
![]() |
#140 |
|
![]() Maar laten we wel wezen: de tussenhandel heeft schromelijk misbruik gemaakt van de Gulden/Euro wissel. Maar ook de overheid verhoogde in razendsnel tempo diensten en boetes, die hebben evenveel schuld.
Een eenzijdige teruggang naar de gulden zit er niet bij, het zou Nederland in een diepzwart exportgat stoppen - niet dat er nog zoveel te exporteren valt.....