Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2008, 09:26   #1
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard Dit zou je eens in Vlaanderen moeten proberen

In Nederland is de Mexicaanse (en dus Spaanssprekende) voetballer Carlos Salcido zijn plaats in het elftal van PSV kwijt omdat hij niet genoeg Nederlands spreekt. uitleg van Huub Stevens, de coach: "Toen ik in Duitsland werkte, probeerde ik zo snel mogelijk Duits te spreken", zegt Stevens in de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. "Ik weet dat de een sneller een nieuwe taal oppikt dan de ander, maar in onze manier van voetballen is communicatie van achteruit heel belangrijk."

Doe dit in Vlaanderen als pakweg coach van Club Brugge en je wordt veroordeeld voor racisme (of discriminatie...) in andere landen is dit doodnormaal.
Oud 3 november 2008, 09:41   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de meeste landen kom je zelfs niet aan de bak als je de landstaal niet machtig bent.
Hier word je opgesloten als je de landstaal durft te gebruiken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:07   #3
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In de meeste landen kom je zelfs niet aan de bak als je de landstaal niet machtig bent.
Hier word je opgesloten als je de landstaal durft te gebruiken.
Welkom in het "reeds dood zijnde maar nog niet tot dat besef gekomen zijnde" België.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:10   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

de fout ligt natuurlijk bij de Vlaming zelf, die nog steeds vindt dat zijn taal inferieur is aan een ander. Gelukkig is dat, stillekesaan, aan het keren, maar dat wordt dan weer als racisme of facisme beschouwd aan de andere kant van de taalgrens en door sommige Belgicisten aan deze kant.
Oud 3 november 2008, 10:12   #5
Jukes
Parlementslid

Standaard

Interessante oefening: zoek op het internet de site van de Australische regering eens op, waar de voorwaarden voor immigratie op vermeld staan. Het puntensysteem dat ze daar gebruiken, voorziet hoge scores voor talenkennis, een job, kapitaal, strafvrij verleden,... Niet genoeg punten? Geen toegang voor langere tijd. Veel slimmere luitjes daar down under dan hier, al hangen ze dan met hun kop ondersteboven. Misschien juist daarom!
Oud 3 november 2008, 10:49   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Interessante oefening: zoek op het internet de site van de Australische regering eens op, waar de voorwaarden voor immigratie op vermeld staan. Het puntensysteem dat ze daar gebruiken, voorziet hoge scores voor talenkennis, een job, kapitaal, strafvrij verleden,... Niet genoeg punten? Geen toegang voor langere tijd. Veel slimmere luitjes daar down under dan hier, al hangen ze dan met hun kop ondersteboven. Misschien juist daarom!
Er zijn echter een paar grote verschillen in verleden.
Terwijl men in Australie en NieuwZeeland vochten tegen de Japanse wreedheden en niemand met deze totaal anders denkende en uitziende oorloggroep meedeed, werd hier een oorloguitgevochten tussen gelijkaardige en gedachte gebonden groepen mensen. Vaak vochten zelfs broers en neven tegen elkaar in verschillende kampen. Hier ging het dan ook enkel op politieke verschillen en om overlevingsdrang van de bevolking.
Na de oorlogen kwamen deze verschillen pas naar boven, plots werd alles zwart/wit geschilderd, terwijl er enkel grijs was.
En hoewel iedereen binnen de politiek beweerd van wel, is Europa, met België op kop, deze laatste oorlog nog steeds aan het verwerken.
Het naziregime heeft vele misdaden tegen de mensheid begaan, maar tegelijk de aardsvijand van het westen tegengehouden. Voor vele mensen werd het dus een tweestrijd van wie nu wel en wie nu niet juist heeft gehandeld tijdens deze gruwelperiode. En niemand wil vergeleken worden met de politici uit dat gruwelregime, Vlaanderen heeft na het beëindigen van die oorlog zware klappen gekregen van zijn Waalse landgenoten en zit nu nogsteeds met een schuldgevoel en minderwaardigheidscompleks, dat door Waals-links deftig word aangewakkerd en uitgebuit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 11:37   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik hoop nu wel dat een azert ofzo hier reageert.....
Oud 12 november 2008, 21:50   #8
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik hoop nu wel dat een azert ofzo hier reageert.....
Boh, dat heb ik nog niet meteen zien gebeuren.

mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 21:58   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Ze zijn niet 'verplicht' om die voetballer aan te werven als hij niet goed kan functioneren in teamverband omwille van een communicatieprobleem dat met taal te maken heeft. Als de club hem al had aangeworven is de club ofwel niet consistent genoeg in haar gedrag ofwel kortzichtig.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 22:29   #10
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De fout ligt natuurlijk bij de Vlaming zelf, die nog steeds vindt dat zijn taal inferieur is aan een ander.
Indien dat nog steeds zo is. 't Gaat niet veranderen met scheld romans van Brusselmans toch. Ook niet met tragger hippies. En zeker niet met een toegeving als: Vlaanderen opsluiten binnen haar grenzen. Als we 't Frans niet eens aankunnen binnen eigen landsgrenzen .... dan ... wel dan ... is dat onze eigen fout zoals je zelf zegt.

Citaat:
Gelukkig is dat, stillekesaan, aan het keren,
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten. Maar ik ben dan ook geboren in 't Noorden van 't land. Kort tegen de grens. Ik heb nooit anders geweten dan trots te zijn op Mijn Taal, Het Nederlands. Zij het dialect, zij het AN. Helaas slaag ik er niet meer in om volmaakt zonder dt fouten te schrijven, wegens te lang en te veel in 't Engels schrijven. Maar dat zal wel beteren. Hoop ik.

Citaat:
maar dat wordt dan weer als racisme of facisme beschouwd aan de andere kant van de taalgrens en door sommige Belgicisten aan deze kant.
Ik hou van België. Dat weet je. En het moet kunnen met een zeer sterke Vlaamse inbreng. Ik ben reeds Belgicist genoemd. Maar goed.

Het voorbeeld dat jij aanhaalt vind ik geen 'facisme', niet racisme ook. En ik denk dat geen enkel bedrijf werknemers aanneemt die een 'niet functionele en niet communicatieve' taal spreken. Waarom zou een Vlaams bedrijf bijvoorbeeld iemand aannemen die enkel Russisch praat wanneer 't bedrijf geen enkele poot in Rusland heeft ? Er wordt ook geen enkel bedrijf wegens 't niet aannemen van bijvoorbeeld Russen die enkel Russisch spreken voor racisme versleten. En ook niet voor de rechtbank gedaagd voor discriminatie.

Toch ?
Oud 13 november 2008, 00:04   #11
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Welkom in het "reeds dood zijnde maar nog niet tot dat besef gekomen zijnde" België.
Zombie-Land Met de gepaste vorstelijke familie voor zo een land : allemaal halfdode wrakken...Wie gaat er nu eigenlijk voor "koning" spelen als Bert Bibber de pijp uit is binnenkort ?
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 00:08   #12
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland is de Mexicaanse (en dus Spaanssprekende) voetballer Carlos Salcido zijn plaats in het elftal van PSV kwijt omdat hij niet genoeg Nederlands spreekt. uitleg van Huub Stevens, de coach: "Toen ik in Duitsland werkte, probeerde ik zo snel mogelijk Duits te spreken", zegt Stevens in de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. "Ik weet dat de een sneller een nieuwe taal oppikt dan de ander, maar in onze manier van voetballen is communicatie van achteruit heel belangrijk."

Doe dit in Vlaanderen als pakweg coach van Club Brugge en je wordt veroordeeld voor racisme (of discriminatie...) in andere landen is dit doodnormaal.
is idd wel een schande dat die kerel op de bank zou moeten zitten omdat hij de taal niet machtig is..
Als hij de betere speler is, moet hij spelen, punt uit.
Oud 13 november 2008, 00:11   #13
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ze zijn niet 'verplicht' om die voetballer aan te werven als hij niet goed kan functioneren in teamverband omwille van een communicatieprobleem dat met taal te maken heeft. Als de club hem al had aangeworven is de club ofwel niet consistent genoeg in haar gedrag ofwel kortzichtig.
Ja, van een Mexicaanse voetballer verwacht ik eigenlijk vooral dat hij kan voetballen. Als die in België goed zijn tortilla's verdient en lang blijft zal hij wel Nederlands leren zeker ? Ik zou het al tof vinden als alle Belgen Nederlands konden praten .
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 08:29   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Indien dat nog steeds zo is. 't Gaat niet veranderen met scheld romans van Brusselmans toch. Ook niet met tragger hippies. En zeker niet met een toegeving als: Vlaanderen opsluiten binnen haar grenzen. Als we 't Frans niet eens aankunnen binnen eigen landsgrenzen .... dan ... wel dan ... is dat onze eigen fout zoals je zelf zegt.

Ik heb eigenlijk nooit anders geweten. Maar ik ben dan ook geboren in 't Noorden van 't land. Kort tegen de grens. Ik heb nooit anders geweten dan trots te zijn op Mijn Taal, Het Nederlands. Zij het dialect, zij het AN. Helaas slaag ik er niet meer in om volmaakt zonder dt fouten te schrijven, wegens te lang en te veel in 't Engels schrijven. Maar dat zal wel beteren. Hoop ik.

Ik hou van België. Dat weet je. En het moet kunnen met een zeer sterke Vlaamse inbreng. Ik ben reeds Belgicist genoemd. Maar goed.

Het voorbeeld dat jij aanhaalt vind ik geen 'facisme', niet racisme ook. En ik denk dat geen enkel bedrijf werknemers aanneemt die een 'niet functionele en niet communicatieve' taal spreken. Waarom zou een Vlaams bedrijf bijvoorbeeld iemand aannemen die enkel Russisch praat wanneer 't bedrijf geen enkele poot in Rusland heeft ? Er wordt ook geen enkel bedrijf wegens 't niet aannemen van bijvoorbeeld Russen die enkel Russisch spreken voor racisme versleten. En ook niet voor de rechtbank gedaagd voor discriminatie.

Toch ?
Laat Club Brugge eens zijn spelers Nederlandse les volgen, ook de Franstalige Belgen? ik garandeer je scheldproza in Le Soir en La Libre.
Oud 13 november 2008, 19:23   #15
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik garandeer je scheldproza in Le Soir en La Libre.
Och. Soms moet ik och 'och' kunnen zeggen. Le soir. La libre. 'k Kan daar enkel maar mijn schouders over ophalen.

Hun strategie is op 't moment trouwens aan 't glijden van 'breedbek kikker' naar 'calimero'.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be