![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
Voor. |
![]() ![]() ![]() |
57 | 42,22% |
Tegen. |
![]() ![]() ![]() |
78 | 57,78% |
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1021 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1022 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1023 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() Onder druk van horeca- en tabakslobbys, niet uit edele of verstandige motieven.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1024 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Als ik me goed herinner geleid platina beter dan koperdraad. (Ik kan fout zitten, maar for the sake of argument, ga maar even mee in dat verhaal.) Toch gebruiken we koperdraad, ook al zal elke ingenieur zeggen dat platina beter is. We gebruiken echter koperdraad omdat de kost van platina gewoon te hoog zou liggen. Platina kan beter voor andere zaken gebruikt worden. Daarom gebruiken we een inferieur goed, i.e. koperdraad. Een ingenieur kan bij hoog & bij laag beweren - en gelijk hebben - dat 2 kilometer per uur veiliger is dan 200km/uur, maar niemand gaat daarom de snelheid op 2km/uur leggen. Wat wel kan werken, is weten hoeveel mensen bereid zijn te geven om tegen een bepaalde snelheid te mogen rijden, waarbij dat ze zelf rekening moeten houden dat ze ook nog eens verantwoordelijk zijn voor de kosten die ze eventueel veroorzaken. Ingenieurs kunnen daarbij helpen - maar je hebt de markt nodig om te bepalen wie bereid is om tegen welke snelheid te rijden. Ik ben voorstander van een geïndividualiseerde aanpak van de controle op rijstijl & snelheid. Dat kan echter enkel als we een vrije markt toelaten op verkeer, waarbij we natuurlijk uitgaan van het principe dat (1) eigenaars van wegen verantwoordelijk gesteld kunnen worden als er een ongeluk op hun weg gebeurd (het is schandalig dat dit in België niet volledig is doorgevoerd en (2) de veroorzakers van autoongelukken ook hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn voor ongelukken. Door het marktmechanisme kunnen dan allerlei private controle-instanties ontstaan die toekijken hoe mensen rijden & hoe snel ze rijden, in plaats van de collectieve aanpak die we nu hebben. En hier zouden zowel ex post (verantwoordelijkheid) als ex ante (verzekeringsmaatschappijen die toezien op hoe hun leden rijden of wegeigenaars die toezien op hoe hun cliënten rijden).
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 november 2008 om 23:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1025 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Wat vinden we aanvaardbaar als risico ? Hoe droog je het kan noemen, maar zo werkt het wel, en daar stemmen we onze maximumsnelheid op af. En dat aanvaardbaar risico wordt ingegeven door de maatschappelijke consensus. Er is altijd risico. Maar hoeveel ben je bereid te nemen als maatschappij ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1026 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() IK niet, rokers wél. Tijdens de compleet belachelijke, typisch Belgische overgangsperiode waarin de wat grotere restaurants een 'rookvrije ruimte (woeha!) moesten hebben, heb ik meer dan eens moeten vaststellen dat rokers gingen zitten paffen PAL onder het verbodsbordje. Toen ik hen daar op wees, luidde het bijna even dikwijls: "o, maar d�*t hadden we niet gezien hoor". Geoefende leugenaars.
Soms luidde het antwoord ook al eens 'en dan?' Verkeerd antwoord om te geven aan een gezelschap met losse handjes.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1027 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
![]() Edit: na literatuur van wikipedia zou ik toch niet denken dat wat ik schets 'systemengineering' is. Edit2: Als ik de Engelse wiki zie, dan weer eerder wel. Citaat:
En deze tak is, via zo'n collectivistische metafysica als 'de maatschappij', gedoemd tot mislukken, wegens het ontbreken van marktprijzen. Het feit dat een planeconomie geen rationele beslissingen kán maken, geldt voor alle vormen van beslissingen zonder marktprijzen (tenzij natuurlijk het marktmechanisme te duur is - wat ook kan gebeuren). Je hebt een markt nodig in private wegen, autoverzekeringen en de hele santaboetiek. Pas dan kan zo'n tak echt nut hebben. Rationele beslissingen over dit soort zaken nemen, zonder economie, is onmogelijk.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 november 2008 om 00:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1028 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
|
![]() Citaat:
Motieven zijn vervelende dingen. Edele en verstandige motieven kunnen slechte zaken voortbrengen en sommige slechte motieven hebben verbeteringen bewerkstelligd. Wat is edel en verstandig? Linkse mensen zullen hun oplossingen het meest edel vinden, rechtse mensen die van hen het meest verstandig. Maar hoe ver ga je in het maken van wetten om deze oplossingen aan anderen op te dringen? Dit rookverbod gaat vrij ver in het ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer. U kunt dit toejuichen omdat het gunstig voor u uitpakt. Ik vind het gevaarlijk. Niet persé deze wet hoor, als het niet verder gaat dan dit valt het nog wel mee. We hadden het eerder over sporten. Weet u hoeveel mensen jaarlijks worden geveld door sporten en hoeveel productieve uren er verloren gaan door sportblessures? Uit edele en verstandige motieven zou een regering het sporten kunnen verbieden. Absurd? Ik dacht het niet, sommige verzekeraars denken er al over sommige sportblessures niet meer te vergoeden en sommige werkgevers verbieden het hun werknemers. Mensen bepalen zelf hun keuzes. Ze eten vet, ze doen gevaarlijke dingen, ze drinken, ze sporten, ze vrijen, ze dansen, gaan ter kerke én ze roken. Als overheid kun je zaken ontmoedigen als je vindt dat dat nodig is in het algemeen belang. Zodra het ingrijpt in de persoonlijke levenssfeer moet die rol beperkt zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1029 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1030 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() [quote=Hertog van Gelre;3783928]Mensen bepalen zelf hun keuzes. /QUOTE]
Daar gaat het hier nu al de hele tijd over. In een café kan een nietroker zijn keuze niet bepalen: hij paft mee, willen of niet.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1031 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() Is het weer zover? Zonder argumenten gevallen en dan maar beginnen schelden? Zielig.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1032 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Maar dat negeer je toch gewoon?
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1033 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1034 |
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Gewoon zo een hoge belastingen heffen aan de tabaksproducenten dat hun bedrijven niet meer winstgevend produceren. Dodelijke zaken produceren moet maar zwaar belast worden, de overheid draagt immers de ziekenhuiskosten. Twee vliegen in één klap. Roken moet niet verboden worden en toch zal er niet meer gerookt worden. Op korte termijn kan het ook nog een belastingsboost geven, altijd handig in tijden van economische crisis.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1035 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() Zoals een automobilist, die niet met hardrijders wil geconfronteerd worden, zijn auto aan de kant kan laten staan. Zie je dan de ongerijmdheid van je redenering eindelijk in?
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1036 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1037 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
|
![]() [quote=Jukes;3783933]
Citaat:
Iets anders is het bij openbare gelegenheden als Gemeentehuizen, scholen, treinstations e.d. Dáár heeft de niet-roker geen keus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1038 |
Parlementslid
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
|
![]() Droom rustig verder, schat.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) |
![]() |
![]() |
![]() |
#1039 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
De vraag is: wie heeft het recht te beslissen? In het geval van het café is dat duidelijk: de eigenaar.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1040 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]()
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |