Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2008, 09:59   #61
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sinds wanneer legt de overheid op dat een vrouw haar borsten moet laten opspuiten?
Binnen hoeveel families slaat vader op tafel omdat opgespoten lippen voorgeschreven zijn?
Dit is volslagen onnozel; nergens ter wereld hebben vrouwen zoveel rechten als in het Westen.
Wie zich wil druk maken over vrouwenrechten moet zich bemoeien met de hoge aantallen ongeletterde vrouwen in bijvoorbeled moslimlanden, met landen waar studeren en werk voor vrouwen geen basisrechten zijn, waar prostitutie al of niet legaal vaak de enige manier zijn om te overleven, en waar kindersterfte hoog is.

De besnijdenissen in Afrika, steniging van vrouwen in andere landen, de armoede die vrouwen in Aziatische landen tot prostitutie drijft daar is werk aan de winkel!
Nergens ter wereld behalve in het Westen kunnen vrouwen gebruik maken van basisrechten; op gebied van persoonsbescherming, onderwijs, arbeidsmarkt en gezondheidszorg en zelfbeschikking!En dan komt C2C even vertellen dat wij uitgebuit zijn?
Komaan he? Maak je eerst eens druk over de vele vrouwen die geen basisrechten hebben!

Niet in het Westen worden vrouwen onderdrukt; zelfs niet waar een industrie draait rond schoonheid; maar niemand vrouwen verplicht zich daaraan te onderwerpen!
In mijn vriendenkring doet niemand aan dat soort praktijken als opgespoten billen en lippen, het beeld over Westerse vrouwen wat hier geschetst wordt is een regelrechte aanfluiting voor de vele vrouwenrechten die hier bestaan en nergens anders ter wereld te vinden zijn!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 10:10   #62
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Neen.
Het gaat wel verder dan wat "opgedrongen reclame" en voor de rest vrije keuze. Er is helemaal geen vrije keuze. Het gaat juist om een cultuurfenomeen.
Weet je wat: schaf cultuur af!
Zoek een gretige kazi van het moment en dat komt in orde.

Citaat:
Dat gaat veel dieper en impliceert altijd een individu-overstijgend mechanisme waaraan men zich onbewust onderwerpt.
Het is niet omdat u eindelijk ontdekt dat een mens nooit zomaar vrij is - welke tijd en maatschappij ook - dat u zomaar moet beginnen steigeren. Vrijheid stijgt naarmate het inzicht groeit en u er zich van af kunt zetten. Dat laatste is moeilijker voor u. Dus steigert u. Maar u mag dat wel, zo onvrij is onze samenleving nu zie.

Citaat:
De "bimbo-cultuur", zeg maar, om de titel van het bekende boek maar meteen te vermelden.Komaan: een neurose, een depressie, een laag zelfbeeld, psychoses, zelfmoordneigingen, psychosomatische veruitwendigingen als zelfverminking, boulimie, anorexie... voor geen enkele van die aandoeningen "kiest" men.
Niks vrije keuze dus.
Allez, er zijn dus scholen in ons land die nu lessen geven in "paaldansen". Officieel. Omdat dat een "sport" zou zijn. Dat is gewoon te gek voor woorden. Maar het toont wel aan hoe diep die onderdrukkende bimbo-cultuur is doorgedrongen. Dat nu zelfs al onze onderwijsstructuren het verschil niet meer kunnen zien tussen onderdrukking en emancipatie
Ik ben dan wel conservatief, maar u bent reactionair.

Citaat:
Misschien moeten we binnenkort maar een les "bukkake" op het curriculum zetten, bij het vak Wereldoriëntatie. De perfecte manier om de Japanse cultuur te leren kennen via zijn rituelen. Zullen we?
Citaat:
Komaan. Hier is niks meer vrije keuze aan. Onze meisjes worden van jongsafaan geterroriseerd, dan geïnculceerd en tenslotte geïndoctrineerd op zo'n manier dat ze denken dat paaldansen de hoogste vorm van vrouwenemancipatie is.
En maar afschuiven op de maatschappij...

Citaat:
Westerse meisjes zijn zeer onvrij. (Ik zeg dat trouwens niet hé, hun lichamen en hun geesten zeggen dat - psychiaters hebben dat mooi opgetekend.)
Iedereen is onvrij. Stel je voor dat onze geest geen lichaam zou moeten meezeulen... maar da ga dus nie hé!
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 10:57   #63
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Emancipatie van vrouwen kun je meten aan de wijze waarop basisrechten worden gegarandeerd zoals vrije keuze van partner, toegang tot publieke ruimte, onderwijs en arbeidsmarkt en mogelijkheden tot zelfontplooiing en beschikking.
Indicatoren zijn kindersterfte, onderwijs en participatie aan arbeidsmarkt met eigen inkomen.

Dat er in het Westen ook nadelen zijn aan de grote individuele vrijheden zal niemand ontkennen, wat echter totaal geen beeld schept van 'onvrijheid' van vrouwen, nergens worden basisrechten zo gegarandeerd bij wet als in het Westen.
Oud 13 november 2008, 11:45   #64
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Wordt alleen door de reclame opgedrongen,maar de keuze maken ze zelf.
De meerderheid speelt het toneelspel wel mee want anders zou die hele mode-industrie zo niet op volle toeren draaien en enorme winsten maken. Degene die er niet aan mee doen aan dit toneel, willen ze maar al te graag een gevoel geven dat ze er dan niet bij horen en het losers zijn.

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 13 november 2008 om 11:48.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 12:05   #65
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
De meerderheid speelt het toneelspel wel mee want anders zou die hele mode-industrie zo niet op volle toeren draaien en enorme winsten maken. Degene die er niet aan mee doen aan dit toneel, willen ze maar al te graag een gevoel geven dat ze er dan niet bij horen en het losers zijn.
Dat lukt alleen als die personen eigenlijk wel meedraaien.
leve de manmanman club
Oud 13 november 2008, 12:56   #66
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alsof alle vrouwen hersenloze kippen zijn die alleen maar aan mode denken!
DE meerderheid van vrouwen ( en mannen) pikken mee wat ze leuk vinden; maar zijn echt geen slaven van mode of trends.
Er wel of niet bijhoren en loser zijn speelt bij adolescenten misschien en de peergroup maar echt niet bij de meeste volwassenen, niet bij mannen of vrouwen!
Oud 13 november 2008, 12:57   #67
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Alsof alle vrouwen hersenloze kippen zijn die alleen maar aan mode denken!
DE meerderheid van vrouwen ( en mannen) pikken mee wat ze leuk vinden; maar zijn echt geen slaven van mode of trends.
Er wel of niet bijhoren en loser zijn speelt bij adolescenten misschien en de peergroup maar echt niet bij de meeste volwassenen, niet bij mannen of vrouwen!
Dat zijn niet alle vrouwen idd, maar dat is wel het beeld dat opgeworpen wordt door de media over hoe een vrouw moet zijn: een hersenloze kip, bekijk maar eens een gemiddeld vrouwenblad...ik moet daar nog eens een eerste artikel in lezen dat over politiek gaat...
Oud 13 november 2008, 13:01   #68
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Dat zijn niet alle vrouwen idd, maar dat is wel het beeld dat opgeworpen wordt door de media over hoe een vrouw moet zijn: een hersenloze kip, bekijk maar eens een gemiddeld vrouwenblad...ik moet daar nog eens een eerste artikel in lezen dat over politiek gaat...
Tis niet omdat artikels in vrouwenbladen over relaties enzo gaan, dat het hersenloos is. Waarom is de interesse in relaties plots minderwaardig dan een interesse in politiek? Trouwens als je over politiek wil lezen koop je toch gewoon een krant ofzo. Vrouwenbladen (en mannenbladen ook) dienen echt niet politiek.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 13:04   #69
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Tis niet omdat artikels in vrouwenbladen over relaties enzo gaan, dat het hersenloos is. Waarom is de interesse in relaties plots minderwaardig dan een interesse in politiek? Trouwens als je over politiek wil lezen koop je toch gewoon een krant ofzo. Vrouwenbladen (en mannenbladen ook) dienen echt niet politiek.
Over relaties praten is niet altijd hersenloos maar blijkbaar is dat het enige wat vrouwen interesseert, naast mode, relaties, hoe je je schaamhaar moet scheren,...als je je als tijdschrift een "vrouwenblad" noemt dan zou je moeten schrijven over wat vrouwen intereseert en ik ben eerlijk gezegd meestal gedegouteerd als ik die blaadjes lees...ik heb het gevoel dat ik dom moet zijn.
Waarom zetten ze in P-magazine soms wel politieke stukken?
Oud 13 november 2008, 13:06   #70
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gelijk heb je nun ; alsof mannen de playboy kopen voor de boeiende artikels!
Alsof vrouwen geen Knack en Humo lezen!
Komaan he, wat een vooroordelen!
Oud 13 november 2008, 13:08   #71
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelijk heb je nun ; alsof mannen de playboy kopen voor de boeiende artikels!
Alsof vrouwen geen Knack en Humo lezen!
Komaan he, wat een vooroordelen!
nee, ik lees de flair voor de naakte vrouwen?

En vrouwen lezen de knack en de humo maar die zeggen niet dat ze vrouwenbladen zijn. Waarom zet p-magazine (die zichzelf als mannenblad omschrijft) wel politiek in hun tijdschrift en de vrouwenbladen niet?
Oud 13 november 2008, 13:35   #72
Steben

Standaard

Je kan zeggen: alsof mannen hersenloze geile bierdrinkers zijn.
Nee, maar velen wel.
Veel mensen zijn hersenloos, er is daar niets gendergebonden aan.
leve de manmanman club
Oud 13 november 2008, 13:51   #73
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan bof ik vast; de mannen die ik ken zijn meer dan hersenloze bierdrinkers!
En de vrouwen die ik ken met andere zaken bezig dan slechts mode of het behagen van omgeving!
Maar de Flair leest iedereen al wel eens; ookal is het bij de dokter of tandarts!
Oud 13 november 2008, 13:56   #74
Steben

Standaard

Citaat:
En de vrouwen die ik ken met andere zaken bezig dan slechts mode of het behagen van omgeving!
Maar de Flair leest iedereen al wel eens; ookal is het bij de dokter of tandarts!
Uiteraard! Zelfs ik lees wel eens de Flair.

het is logisch dat de meer-hersen-bedeelden in contact komen met meer-hersen-bedeelden.
leve de manmanman club
Oud 13 november 2008, 14:01   #75
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is Vrouwendag. Proficiat mannen en vrouwen.

Stelling en herhaling: Vrouwen in het Westen zijn meer onderdrukt dan eender welke andere vrouwen ook.
  • Ze worden voortdurend gebombardeerd met beelden en stereotypen die ertoe leiden dat meisjes denken dat zich onderwerpen als lustobject voor mannen hun ware missie is.
  • Die leiden ertoe dat meisjes denken dat paaldansen het toppunt van emancipatie is.
  • Die leiden ertoe dat meisjes denken dat grote schaamlippen een abberratie zijn, terwijl ze het ware schoonheidsideaal zijn; en waardoor meisjes zelfs zover gaan hun schoonheid bewust te laten vernietigen.
  • Die leiden ertoe dat meisjes zich conformeren en een enorme psychische druk ervaren die hen in een keurslijf houdt, en wanneer ze dat niet kunnen, zich dat uit in een enorme reeks psychosomatische klachten, gaande van depressies en zelfmoordneigingen, tot neuroses en psychoses. Dit werd recent zeer mooi aangetoond door een zeer groot internationaal onderzoek van honderden psychiaters.
Kortom, Westerse meisjes moeten bevrijd worden. Ze zijn de meest onvrije creaturen op de planeet. Hoewel ze voortdurend van de markt te horen krijgen dat ze de volop van hun vrijheid kunnen genieten wanneer ze maar de juiste producten, schoonheidsidealen, maten en gewichten volgen.

Nog een prettige Vrouwendag gewenst.
Doe eens een paar voorstellen om hen te bevrijden ? Hoe zou dat te werk gaan ? Wat moet er gedaan worden ?
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:10   #76
piraat
Banneling

Standaard Naïviteit...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pintjeeuh Bekijk bericht
Wat een zever, je beslist toch zelf wel wie je bent zeker?
En je beslist nog meer of je hierin meeloopt of niet.
Ik voel mij niet onderdrukt, helemaal niet, misschien zijn er onzekere feministes hier die dan wel vinden, maar daar kiezen ze dan weer zelf voor.
Mijn ervaring?
Wij vrouwen hebben het meestal voor het zeggen, als ik op het werk vraag aan een mannelijke collega om iets te halen voor mij (die ik best ook zelf zou kunnen doen) dan zal die eens glimlachen en dat doen.
Toen ik een tijd geleden nog een vriend had en we hier samenwoonden had ik altijd het gevoel dat ik het laatste oordeel had.Ik geloof dat dat zo is in veel gezinnen.
Net als bij mijn ouders.Ze zouden beter die speciale dagen afschaffen, dat zorgt alleen maar voor vrevel.

Anders vind ik je onderwerp wel leuk hoor
Ja maar hij is toch weg, jouw vriend, hé Blijkbaar vond hij zo een bazig wijf niet echt leuk ? Of heb jij hem buitengesmeten ? Omdat je (al dan niet onbewust ) niet valt op onderdanige mannen ?
Het is niet omdat jouw pa thuis niks te vertellen had, en daar vrede mee nam, uit gemis aan karakter of uit luiheid & onverschilligheid, dat �*lle mannen dat tof vinden, en dat kunnen verdragen .
En nog iets, als de mannen op je werk je glimlachend dienstjes bewijzen, dan zal dat wel zijn omdat je er fysiek aantrekkellijk uit ziet, ofwel omdat je het aanhoud met de baas. Die doen dat niet zomaar , enkel omdat je een vrouw bent hoor Er zit altijd iets achter. Je zult dat nog wel leren met de jaren. En je zult ook meemaken dat wanneer je oud en lelijk geworden bent, ze véél minder in de rij zullen staan om het je aangenaam te maken
Oud 13 november 2008, 14:24   #77
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's de essentie.

De nieuwe feministes die zo'n krachtig stuk in De Standaard schreven, denken er precies zo over: Westerse vrouwen zijn onvrij, en ze zijn nog nooit zo onderdrukt geweest als vandaag, terwijl tegelijkertijd de illusie dat ze wél vrij zijn nog nooit zo groot is geweest als vandaag.

Vroeger controleerde een patriarchale structuur vrouwen volledig. Vandaag controleert en domineert de vrije markt vrouwen nog vollediger - én verkoopt ze tegelijkertijd de illusie dat ze wél vrij zijn. Da's het perverse van de huidige toestand.

Vroeger zegde de patriarchale structuur: gij zijt een vrouw, gij moet niet zagen en uw plicht doen. Die patriarchale structuur was rechtuit en zegde de dingen zoals ze waren.

Vandaag zegt de vrije markt: gij zijt een vrouw, gij zijt compleet vrij - er is een hele industrie opgebouwd rond die illusie van vrijheid. Maar intussen worden vrouwen precies volledig door die markt gecontroleerd, en is hun psychische en lichamelijke vrijheid er nog nooit zo lamentabel aan toe geweest als onder dit systeem.

Westerse vrouwen zijn dus nog nooit zo onvrij geweest als vandaag, en tegelijkertijd is de valse gedachte dat ze wél vrij zijn nog nooit zo groot geweest als vandaag.

En smerige contradictie van jewelste die vroeger, onder het patriarchaat, niet bestond. Vroeger waren vrouwen dus in principe veel vrijer, want ze werden niet constant mentaal bedrogen en in de waan gedoopt dat ze wél vrij zijn.

Goed dat de huidige generatie feministen dat inziet.
Zeg C2C, ik vind dat dat voor mannen eveneens opgaat . Ons word er ook van alles aangepraat, bvb dat je er steeds jong moet blijven uitzien, sportief moet blijven, dynamisch enz enz. EN dat je zelfs op gevorderde leeftijd nog steeds een tarzan in bed moet zijn ook Daar zijn een heleboel middeltjes voor in de apotheek . De vrije markt neemt ons allemaal bij de neus. Alsof de mensen VRIJ zouden zijn ?! Ze liggen allemaal vast aan de virtuele ketting van krediet-afbetalingen...
Oud 13 november 2008, 14:30   #78
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, maar antwoord op mijn vraag, waarom staat er in p-magazine wel politiek en in de flair niet?
Oud 13 november 2008, 14:32   #79
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die jonge chiroleidster die 8,5 maand in paniek leefde en dan in onmenselijke omstandigheden alleen beviel (waarbij het kind het leven liet), voeldezich alvast niet vrij.
vandaag nog minder denk ik...in het gevang.
Oud 13 november 2008, 14:39   #80
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alice
Sinds wanneer legt de overheid op dat een vrouw haar borsten moet laten opspuiten?
Binnen hoeveel families slaat vader op tafel omdat opgespoten lippen voorgeschreven zijn?
Dit is volslagen onnozel; nergens ter wereld hebben vrouwen zoveel rechten als in het Westen.
'Nergens' is een groot woord, maar inderdaad 'vrouwenrechten' is iets waar 'het westen' aandacht aan besteed heeft meer dan vele andere landen. Dat heeft voor een groot deel te maken met de ontvoogding van oude religieuze praktijken, denk ik.

Maar er is nog een ander soort 'vrijheid', die niet bij 'wet' door een overheid wordt opgelegd, maar verwacht wordt vanuit traditie of sociale druk. In die zin vind ik het terecht te zeggen dat anorexia bv. geen 'vrije keuze' inhoudt ook al is er geen wet die de vrouw verplicht niet te eten. Er is ook geen wet die verplicht er als een barbie uit te zien. Dit is een gevolg van de 'wens' van de vrouw te voldoen aan een schoonheidsideaal, maar niet alleen dat, het is ook een 'verwachting' van de omgeving, gestimuleerd door corporaties via reklame. Tegen zo'n vrouwbeeld, waar het lichamelijke centraal staat en één soort standaardmodel van lichamelijkheid gepromoot wordt, mag gereageerd worden door vrouwen en door mannen.

We hoeven ons toch niet af te schilderen aan de Islam als het over vrouwen gaat. Die hebben hun eigen wetten, gewoonten, en gebruiken, al dan niet 'vrouwonterend'.

toegevoegd 'perfecte' Barbie-ogen en 'ideale' cup ronde borsten
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2008 om 14:43.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be