Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2008, 15:25   #21
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Stel papier- en muntgeld worden afgeschaft en we kunnen alleen nog maar per chip en pin betalen. Wat zijn de voor- en nadelen?

Een aantal voordelen zijn wel duidelijk:

Oude vrouwtjes kunnen veiliger over straat. Ze zullen minder snel aangevallen worden. Criminaliteit zal in het algemeen wel minder worden. Auto's bijvoorbeeld zullen niet zo snel meer gekraakt worden voor een Tomtom navigatiesysteem omdat ze er niet makkelijk geld voor zullen krijgen. Door de registratie van electronisch betalingsverkeer zullen mensen minder snel geneigd zijn gestolen spullen te kopen. Ook zal de handel in drugs moeilijker worden. Het witwassen van geld zal ook moeilijker worden. Van criminelen kan de rekening bijvoorbeeld een beperking opgelegd worden zodat er niet meer dan bijvoorbeeld €10.000 op de rekening kan staan etc.

Wat zijn de nadelen?
(enkele) Nadelen :Niet de minste privacy meer, men kan op de centime nagaan wat jij verdient en uitgeeft, aan wat, hoe en wanneer. En als er een electonische bug is , sta je daar met je kaart...Het moet mogelijk zijn om een kaart te gebruiken voor bepaalde aankopen, maar baar geld afschaffen zou écht onnozel zijn. Behalve voor de dictators die dan ons leven besturen .
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 15:25   #22
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
in zekere zin kan ik u volgen maar, wagenmakers, kunnen autobouwers zijn, stalknechten kunnen garagisten zijn, paardenmenners, wel daar kunnen we de autorijscholen voor nemen, maar vertel me es wat die loketbedienden en die fotograven gaan doen? En in zekere zin ben ik tegen de € ja, en ook tegen de open grenzen...het is inderdaad allemaal makkelijker maar daar tegenover staan een pak mensen die nu geen centen meer verdienen...en dan zwijg ik nog over de veiligheid die er was toen de grenzen nog niet open waren...
Werk DOEN levert wat op, werk MAKEN kost.
Oud 16 november 2008, 15:29   #23
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Werk DOEN levert wat op, werk MAKEN kost.
maw, door pc banking te gebruiken of foto's uit te printen, pak ik iemand anders zijn boterhammen af, en ik moet er nog voor betalen ook...
Oud 16 november 2008, 15:34   #24
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dat is een topje van de ijsberg; er zijn al automaten in winkelbedrijven en aan (pomp)stations geprepareerd bevonden en bankrekeningen leeggeroofd. Tevens vertoont het internetbankieren lekken.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/p...de+tuincentrum
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/i...nkieren+fraude
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/p...de+pompstation
Een leuk voorbeeld daarvan was in Frankrijk een paar jaar terug : gangsters hadden geïnvesteerd in het kopen van een pompstation in het noorden van Frankrijk. Al hun automaten waren geprepareerd, voor het aflezen van de geheime code. Nadien werden er echt/vals kaarten mee gemaakt , waarmee geld afgehaald werd in alle buurlanden. De politie heeft er lang over gedaan om een gemeenschappelijke noemer bij alle slachtoffers te vinden : het pompstation
Oud 16 november 2008, 15:38   #25
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nadeel is dat op elektronisch geld Albert zijn kop niet staat.
Ik zou dat eerder in de voordelen zetten...
Oud 16 november 2008, 19:42   #26
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
maw, door pc banking te gebruiken of foto's uit te printen, pak ik iemand anders zijn boterhammen af, en ik moet er nog voor betalen ook...
Het kost minder en werkt sneller zo. Nog steeds is er een tekort aan geschoolde en willige werknemers in tal van beroepen.
Oud 16 november 2008, 20:59   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zien jullie het grote nadeel dan niet? Als dat moest gebeuren, wil dit ook zeggen dat er enkele duizende bankbedienden die aan het loket zitten hun job kwijtraken, die enkele duizenden hebben dan ook plots geen centen over om van alle dingen te kopen, de bal rolt verder...dit zou je ook kunnen stellen, nu we bijvoorbeeld fotoprinters hebben, de fotowinkel heeft ook steeds minder werk, ook die mensen kunnen minder kopen omdat hun inkomen lager word, en zo rolt dat balletje maar door...het voordeel is dat het makelijk is, thuis vanuit je luie zetel, maar men beseft niet welke schade men aanricht aan de economie...
Dat we thuis in onze luie zetel kunnen zitten hebben we juist te danken aan het automatiseren te danken.
Ik heb echt geen zin om terug de akker met de spade te lijf te gaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 21:06   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die printer en die pc ook wel door iemand gebouwd is.
Oud 16 november 2008, 21:26   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zien jullie het grote nadeel dan niet? Als dat moest gebeuren, wil dit ook zeggen dat er enkele duizende bankbedienden die aan het loket zitten hun job kwijtraken, die enkele duizenden hebben dan ook plots geen centen over om van alle dingen te kopen, de bal rolt verder...dit zou je ook kunnen stellen, nu we bijvoorbeeld fotoprinters hebben, de fotowinkel heeft ook steeds minder werk, ook die mensen kunnen minder kopen omdat hun inkomen lager word, en zo rolt dat balletje maar door...het voordeel is dat het makelijk is, thuis vanuit je luie zetel, maar men beseft niet welke schade men aanricht aan de economie...
Je maakt een grote enorme denkfout.

Met een omgekeerd voorbeeld zal ik het even duidelijk maken.

Laat ons wat jobs kreëren en een truukje uit de Middeleeuwen heruitvinden: aan alle toegangswegen van steden gaan we tolgeld heffen zoals toendertijd. Duizenden jobs, en zelfs een beetje veiligheid, omdat die poortwachters een beetje dieven kunnen terugsturen ....

Maar ... dat zou dus niks komma niks opbrengen aan het welzijn van de gemeenschap.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 21:58   #30
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je maakt een grote enorme denkfout.

Met een omgekeerd voorbeeld zal ik het even duidelijk maken.

Laat ons wat jobs kreëren en een truukje uit de Middeleeuwen heruitvinden: aan alle toegangswegen van steden gaan we tolgeld heffen zoals toendertijd. Duizenden jobs, en zelfs een beetje veiligheid, omdat die poortwachters een beetje dieven kunnen terugsturen ....

Maar ... dat zou dus niks komma niks opbrengen aan het welzijn van de gemeenschap.
voor die reden, heb ik al antwoord gegeven op iemand met "in die zin kan ik u wel volgen"

Laatst gewijzigd door pistoléke : 16 november 2008 om 21:58.
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 22:33   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
efficientiestijgingen zijn nooit een schade voor de economie, dat is een domme redenering
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 22:36   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Een leuk voorbeeld daarvan was in Frankrijk een paar jaar terug : gangsters hadden geïnvesteerd in het kopen van een pompstation in het noorden van Frankrijk. Al hun automaten waren geprepareerd, voor het aflezen van de geheime code. Nadien werden er echt/vals kaarten mee gemaakt , waarmee geld afgehaald werd in alle buurlanden. De politie heeft er lang over gedaan om een gemeenschappelijke noemer bij alle slachtoffers te vinden : het pompstation
de story ging ook over winkels bvb in london, waar je spotgoedkoop camera's kon kopen. Je ging als toerist binnen, uw kaart werd gecopieerd, en een weekje later was uw rekening geplunderd, en werden allerlei goederen gekocht met uw visa kaart.

Een maand later was die winkel verdwenen, en doken die gasten dan op in parijs bvb...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 22:41   #33
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D�*�*r is men al mee bezig sinds Tindemans, Reagan en Tatcher en dat ligt gedeeltelijk aan de basis van de huidige crisis.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 22:50   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
D�*�*r is men al mee bezig sinds Tindemans, Reagan en Tatcher en dat ligt gedeeltelijk aan de basis van de huidige crisis.
Daarom hebben ze in Wallonië geen crisis.
Ze maken ze daar allemaal ambtenaar.

Laatst gewijzigd door Bobke : 16 november 2008 om 22:51.
Oud 16 november 2008, 23:54   #35
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Big Brother, als grootste nadeel. Met alle gevolgen vandien.

Yup, cash rules !

Ik heb geen probleem als sommigen vrijwillig info willen geven aan de overheid, maar ik betaal liever cash zoveel mogelijk en zo lang mogelijk.

Hoe minder de overheid weet hoe beter. Maar er is "nog" een nadeel dat niet enkel de overheid maar ook de bedrijven data verzamelen en ook zij zouden hierdoor meer data te pakken kunnen krijgen. En verzekeringen wellicht ook ... .
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2008, 23:58   #36
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
[b][u] Behalve voor de dictators die dan ons leven besturen .
Ik dacht dat ze daar nu al mee bezig zijn ... . Onze vrijheid en privacy wordt steeds meer beperkt.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 00:40   #37
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

De privacy-problematiek die hier wordt aangekaart hoeft helemaal geen probleem te vormen: anoniem digitaal bankieren is theoretisch (en praktisch) mogelijk.

De mechanismes die daarachter steken zijn misschien wel wat technisch, maar hier valt vrij duidelijk uitgelegd te lezen hoe dat werkt.
Oud 17 november 2008, 00:58   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
De privacy-problematiek die hier wordt aangekaart hoeft helemaal geen probleem te vormen: anoniem digitaal bankieren is theoretisch (en praktisch) mogelijk.

De mechanismes die daarachter steken zijn misschien wel wat technisch, maar hier valt vrij duidelijk uitgelegd te lezen hoe dat werkt.
'k heb je link niet gelezen, maar is dat niet zo volgens de assumptie - en je hoor me al komen, natuurlijk - dat wetgevende machten zich er niet mee gaan moeien?

'k bedoel: als al je geld electronisch is, heb je een serieus probleem als er eens wat gehacked wordt of als je op een of andere black list staat.

Zie 'enemy of the state' en dat soort films. :/
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 01:26   #39
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'k heb je link niet gelezen, maar is dat niet zo volgens de assumptie - en je hoor me al komen, natuurlijk - dat wetgevende machten zich er niet mee gaan moeien?

'k bedoel: als al je geld electronisch is, heb je een serieus probleem als er eens wat gehacked wordt of als je op een of andere black list staat.

Zie 'enemy of the state' en dat soort films. :/
Dat hacken is minder een probleem, maar daarvoor zal je toch de link moeten lezen.

Als de bank toegeeft aan een of andere ambtenaar om je rekening te blokkeren, dan kan je al het digitale cash dat je voor de blokkering afgehaald hebt nog uitgeven zonder dat die transacties traceerbaar zijn naar jezelf. Hetzelfde als nu het geval zou zijn met cash dus.

Digitaal cash zoals voorgesteld wordt lost enkel de privacy-problematiek op, geldstromen worden hiermee ontraceerbaar.

Maar ik zou me geen illusies maken, dit systeem zal nooit op de "witte" markt gelanceerd mogen worden, want het zou belastingspercentages berekenen potentieel wel heel moeilijk maken.

Laatst gewijzigd door netslet : 17 november 2008 om 01:26.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 01:29   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dat hacken is minder een probleem, maar daarvoor zal je toch de link moeten lezen.

Als de bank toegeeft aan een of andere ambtenaar om je rekening te blokkeren, dan kan je al het digitale cash dat je voor de blokkering afgehaald hebt nog uitgeven zonder dat die transacties traceerbaar zijn naar jezelf. Hetzelfde als nu het geval zou zijn met cash dus.

Digitaal cash zoals voorgesteld wordt lost enkel de privacy-problematiek op, geldstromen worden hiermee ontraceerbaar.

Maar ik zou me geen illusies maken, dit systeem zal nooit op de "witte" markt gelanceerd mogen worden, want het zou belastingspercentages berekenen potentieel wel heel moeilijk maken.
Maar met cash kan je het nog afhalen vooraleer het geblokkeerd raakt - dat is in dit geval wel minder.

Dat laatste begrijp ik niet. Intuïtief zou ik denk dat het zelfs eenvoudiger gaat?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be