Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2008, 01:21   #301
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Neen, neen, neen. Doe om te beginnen alstublieft niet alsof je overal boven staat. Je hebt hier zeer consequent de kant gekozen van de franstalige argumenten, en als je gevraagd wordt om dat te motiveren sta je ineens overal boven en is het allemaal primitief geruzie waar je je niet mee bezig wil houden.

Verder is het een HELE HELE GROTE persoonlijke ergernis van mij als wetenschappelijk opgeleid persoon wanneer mensen automatisch de waarheid in het midden willen leggen bij elk meningsverschil. De wereld is geen convexe schijf omdat er klojos zijn die hem plat willen noemen, ze is rond. Evolutie is niet een klein beetje waar, en de Holocaust is niet half gebeurd. Voor het ene zijn er wel degelijk aantoonbare bewijzen, voor het andere niet, integendeel.

Als jij kant B verdedigt, wel geef dan ook de argumenten. Ik stel dat taalkundige agressie en uitbreidingsdrang (ofte jouw imperialisme) in dit land enkel van de Franstaligen is gekomen. Als jij zegt dat Vlamingen precies even schuldig zijn, hoor ik graag waarom.

Als jij het Franstalige argument dat Vlaanderen haar grondgebied wil "zuiveren van anderstalige elementen" (jouw woorden) bijstaat, dan hoor ik graag waarom. De waarheid is dat je niet één voorbeeld zal kunnen geven van rechten die systematisch geschonden zijn (hoegenaamd een contrast met de Franstalige gewesten), en dat Vlaanderen bij uitstek de eerste plaats bekleedt in de begeleiding en integratie van immigranten en anderstaligen.

Als je toch geen argumenten kan geven dan stel ik voor dat je ook je mening navenant herziet.
Iedereen die niet akkoord gaat met u is een vijand van Vlaanderen en een bondgenoot van de Franstaligen. Tja dat is uiteraard de consequentie van de sectaire logica die u hanteert. We krijgen dat verwijt ook van FDF en co overigens, bijvoorbeeld omdat we geen voorstander zijn van de uitbreiding van Brussel.
Is dat je beste poging om niet te hoeven antwoorden op de zeer terechte kritiek van Nyquist?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 08:33   #302
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wel dan krijgen we wat we vandaag hebben en die situatie zal dan duren tot ofwel de Franstaligen plooien ofwel Vlaanderen kiest om zich af te scheiden.
dus Vlaanderen moet zich afscheiden omdat Wallonië geen compromis wilt?
Oud 17 november 2008, 10:07   #303
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus ze zouden naar Brussel verhuizen? waarom zijn ze dan in de eerste plaats uit Brussel verhuist??? neen dus, ze gaan mooi blijven waar ze zijn, ze gaan beseffen dat de haatpropaganda van Maingain en Le Soir/La Libre/RTBF helemaal niet juist is en dat Vlaanderen hun absoluut wel mag.
Het is wel duidelijk dat jij helemaal geen voeling hebt met de werkelijkheid,....
Jij behoort blijkbaar tot de idealisten die indertijd Brussel eens vlug gingen vervlaamsen,.....met het gekende resultaat als gevolg,... de bijna totale leegloop.
Diezelfde idealisten die al sinds enige tijd nu de verfranste rand willen herververvlaamsen,....met als gevolg dat de franssprekende olievlek alsmaar toeneemt.
Ik zeg dit zonder enig leedvermaak, in tegendeel als Brusselaar had ik dit ook liever anders gezien,...maar mijn realiteitszin zegt me dat Brussel en de faciliteitengemeenten voor de Vlamingen een verloren zaak zijn.
Denk jij nu echt dat de franstaligen in de rand de kant van Vlaanderen zullen kiezen na de perstcirculaire Peeters, de marsen van vlaamse Takkers die hen franse ratten noemen, de segregatie die bepaalde randgemeenten, zelfs voor anderstalige kinderen, toepassen,.....?

Laatst gewijzigd door speurneus : 17 november 2008 om 10:26.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 10:40   #304
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En hoe kom jij op die cijfers?
Volgens de cijfers van EUROSTAT (jaar 2005) bedraagt het bbp per inwoner in termen van koopkracht:
- 53.876 euro in het Brusselse gewest (241% van het EU-gemiddelde)
- 26.903 euro in het Vlaams gewest (120 pct van het EU-gemiddelde)
- 19.592 euro in het Waals gewest (87 procent).
Oud 17 november 2008, 10:45   #305
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het is wel duidelijk dat jij helemaal geen voeling hebt met de werkelijkheid,....
Jij behoort blijkbaar tot de idealisten die indertijd Brussel eens vlug gingen vervlaamsen,.....met het gekende resultaat als gevolg,... de bijna totale leegloop.
Diezelfde idealisten die al sinds enige tijd nu de verfranste rand willen herververvlaamsen,....met als gevolg dat de franssprekende olievlek alsmaar toeneemt.
Ik zeg dit zonder enig leedvermaak, in tegendeel als Brusselaar had ik dit ook liever anders gezien,...maar mijn realiteitszin zegt me dat Brussel en de faciliteitengemeenten voor de Vlamingen een verloren zaak zijn.
Denk jij nu echt dat de franstaligen in de rand de kant van Vlaanderen zullen kiezen na de perstcirculaire Peeters, de marsen van vlaamse Takkers die hen franse ratten noemen, de segregatie die bepaalde randgemeenten, zelfs voor anderstalige kinderen, toepassen,.....?
pestcirculaire Peeters??? segregatie?? blijkbaar ga jij wel bijzonder ver mee met de propaganda van de Franstalige kranten...

gaan ze dat moedwillig doen? neen, maar ze zullen sowieso geen keus maken, volgens alle internationale afspraken zullen de grenzen beschreven in de Belgische grondwet gerespecteerd moeten worden. maw de rand rond Brussel zal Vlaanderen blijven.
eens dat al die commotie over is, zal de situatie wel afkoelen.
Oud 17 november 2008, 11:01   #306
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We gaan nogmaals de vraag stellen: waar haal jij je gegevens over het bnp?

Mocht je me vragen om te raden (raden, gissen .... misschien vergissen) dan zou ik denken dat de bijdrage vanwege alleen de haven van Antwerpen aan het bnp reeds groter is dan de bijdrage van het gewest Brussel.

En opletten hé, pakweg Zaventem, Vilvoorde .. maken niet deel uit van het hoofdstedelijk gewest met zijn 19 gemeenten.

Ik kan je geen sijfers geven van mijn raden, maar dat had je al geraden.

Jij kan ongetwijfeld wel een degelijke link geven?
Sorry, maar ik zit hier ook niet elke dag op het forum.
Heb de cijfers doorgegeven als antwoord op een posting van Pelgrim.
Mijn cijfers komen uit de Tijd van 12/02/2008 die zich op zijn beurt heeft gebaseerd op de cijfers van Eurostat.
De rijkste provincie is Antwerpen met 32.059 euro (143% van het EU gemiddelde ) hetgeen nog altijd ver verwijderd is van het Brusselse gewest (53.876 euro) en de armste Henegouwen met 17.819 euro (79 procent van het EU gemiddelde).
(uiteraard maken Zaventem,...Vilvoorde geen deel uit van het Brusselse gewest.)
Oud 17 november 2008, 11:16   #307
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Als er rekening gehouden wordt zowel met opp als inwoneraantal , dan houdt dat automatisch bevolkingsdichtheid in,hoor.
In de gehanteerde verdeelsleutel zijn opp & aantal inwoners wel gescheiden begrippen.
Oud 17 november 2008, 11:16   #308
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de cijfers van EUROSTAT (jaar 2005) bedraagt het bbp per inwoner in termen van koopkracht:

Ja, nou kan ik even niet volgen: er is toch een verschil tussen bruto binnenlands produkt en koopkracht.

Dat er in Brussel veel koopkracht zit, tsja ieder gebouw dat er staat is eigendom van iemand hé, en als je een onroerend goed bezit ....enz. ....
maar wat wordt er geproduseerd?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 11:29   #309
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maw, de Franstaligen kunnen per definitie alles blokkeren wat uit Vlaanderen komt. leve de democratie!
Andersom toch ook.
Die pariteitsregel is toch goedgekeurd geweest door een 2/3 meerderheid.
Zaten daar dan geen Vlamingen bij of ware die ja-stemmers allemaal slechte Vlamingen?
Oud 17 november 2008, 11:39   #310
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Andersom toch ook.
Zaten daar dan geen Vlamingen bij of ware die ja-stemmers allemaal slechte Vlamingen?
het gaat erom dat Vlaanderen niets kan bereiken behalve als ze zich onafhankelijk verklaren, dat is toch wat solidarnosc zegt.
Oud 17 november 2008, 11:44   #311
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andersom toch ook.
Je begint het door te hebben.

Nou ja, slecht ... zeg maar krimineel, ze wisten dat de frankofonen nooit kontent zouden zijn met hun reeds veroverd grondgebied, dat ze nooit zouden hun boontjes beter doppen zodat transferts ... maar ze lieten zich omkopen voor een koninklijk lintje.
Omkoperij, misbruik van vertrouwen, verraad, kiezersbedrog ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 11:56   #312
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, nou kan ik even niet volgen: er is toch een verschil tussen bruto binnenlands produkt en koopkracht.

Dat er in Brussel veel koopkracht zit, tsja ieder gebouw dat er staat is eigendom van iemand hé, en als je een onroerend goed bezit ....enz. ....
maar wat wordt er geproduseerd?
Sinds wanneer staat bbp gelijk aan productie of productiecapaciteit?
Wordt er in Londen, de rijkste stad in de EG qua bbp, dan veel geproduceerd?
BBP staat gelijk aan de hoeveelheid geld dat er in een land regio,…gemiddeld per capita uit arbeid vergaard wordt.
Oud 17 november 2008, 11:57   #313
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij behoort blijkbaar tot de idealisten die indertijd Brussel eens vlug gingen vervlaamsen,.....met het gekende resultaat als gevolg,... de bijna totale leegloop.Diezelfde idealisten die al sinds enige tijd nu de verfranste rand willen herververvlaamsen,....met als gevolg dat de franssprekende olievlek alsmaar toeneemt.

Nog iemand die het heeft over het vervlaamsen van Brussel en de rand (ik heb geen flauw idee wat ik me daarbij moet voorstellen).

Kunt u mij ook eens vertellen wat ik moet verstaan onder de bijna totale leegloop?

De verfransing van Brussel kwam er namelijk als het volgt:
1) na de onafhankelijkheid van 1830 kwamen er veel Franstalige ambtenaren uit Wallonië in Brussel wonen.
2) de sociale druk om Frans te spreken was enorm groot in Brussel, daardoor verfransten vele Nederlandstalige families in enkele generaties tijd.

Van een bijna totale leegloop was er geen sprake. Integendeel, in de 19de en het begin van de 20ste eeuw is de bevolking in Brussel sterk toegenomen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 12:04   #314
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Die pestcirculaire Peeters is de enige correcte interpretatie van de Belgische grondwet.
2) Het besluit van de gemeenteraad van Liedekerke werd door minister Keulen vernietigd en is dus niet rechtsgeldig.
3) Blijkbaar ziet u de splinter in het oog van een ander, maar niet de balk bij uzelf.
Lees maar eens hoe het eraan toegaat in uw eigen gemeente.

Citaat:
Speelpleinwerking Sint-Lambrechts-Woluwe eist taalkennis voor 'veiligheid'

De Brusselse gemeente vraagt kinderen die deelnemen aan de gemeentelijke speelpleinwerking een basisbeheersing van de gehanteerde taal. Dat zou nodig zijn voor de veiligheid. De vraag is opvallend, omdat enkele maanden geleden nog fel geprotesteerd werd tegen een gelijkaardige vraag in Liedekerke.

Kinderen die tijdens de zomermaanden opvang zoeken op de gemeentelijke speelpleinen van de Brusselse gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, moeten over een basiskennis beschikken van de taal die op het speelplein gesproken wordt, of dat nu Nederlands of Frans is. Dat zou nodig zijn om de veiligheid van de kinderen te garanderen, zodat die instructies en waarschuwingen van monitoren kunnen begrijpen en opvolgen. Als Brusselse gemeente biedt Sint-Lambrechts-Woluwe speelpleinwerking in beide landstalen aan.

Liedekerkse eis in opspraak
In maart van dit jaar kwam de Vlaamse gemeente Liedekerke nog in opspraak wegens een soortgelijke eis. Kinderen moesten toen het Nederlands beheren om toegelaten te worden op de speelpleinen. Vanuit Franstalige hoek werd die vraag toen scherp veroordeeld en de gemeente zag zich genoodzaakt de voorwaarde weer in te trekken, onder druk van Vlaams minister voor Integratie Marino Keulen.

Opmerkelijk is het feit dat net de burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe, Olivier Maingain (FDF), fel van leer trok tegen de vraag van Liedekerke en de voorwaarde discriminerend noemde. Volgens de schepen van Jeugd, Eric Bott, is een vergelijking met Liedekerke echter niet mogelijk.

"Ouders kunnen in Sint-Lambrechts-Woluwe kiezen naar waar ze hun kinderen sturen, dat is de boodschap die de burgemeester wil meegeven", aldus Bott. In Liedekerke zou dat volgens hem niet het geval geweest zijn. Bott "had het gevoel" dat daar getracht werd anderstalige kinderen te weren. Bovendien is in de praktijk nog geen enkel kind de toegang tot een speelplein geweigerd, klinkt het nog. (Lotte Beckers)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...iligheid.dhtml
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 12:08   #315
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die cijfers zijn redelijk misleidend. Men moet ook rekening houden met:
- het feit dat veel van dat Brussels BBP een gevolg is van de hoofdstedelijke functie. Zonder Vlaanderen gaat Brussel minstens twee van de drie hoofdstedelijke functies kwijtspelen, want Brussel zal noch Vlaamse noch Europese hoofdstad blijven. Rest dus alleen nog Belgique, en dan is Brussel zo goed als failliet want Wallonië kan noch wil dat betalen.
- Die cijfers worden scheefgetrokken door het feit dat er een residerende bourgeois kliek is in Brussel. Wanneer die klasse, de oplichters van Laeken inclusief, haar macht kwijt is, zal dat BBP ook ineenzakken.
- Zonder Vlaamse inbreng zullen veel bedrijven de wijk nemen naar de rand rond Brussel, dichterbij Zaventem en dichter bij het opgeleid personeel. Brussel is niet meer in staat eigenhandig de verkeersinfrastructuur te betalen noch heeft het plaats om nieuwe bedrijvigheid onder te brengen.

Kortom, een aanzienlijk deel van dat 'Brusselse' BBP is eigenlijk Vlaams BBP.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 12:22   #316
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
2) Het besluit van de gemeenteraad van Liedekerke werd door minister Keulen vernietigd en is dus niet rechtsgeldig.
Ten onrechte, overigens, aangezien het reglement enkel voorzag dat het speelplein kon de toegang weigeren aan individuele kinderen als bleek dat ze niet in staat waren de begeleiders te begrijpen en dit zou zorgen voor een onveilige situatie.

Voor de rest waren er op dat speelplein verschillende projecten lopende voor anderstalige kinderen, om de integratie te bevorderen, en had het een zeer multicultureel karakter. Ik denk dat dit de vergelijking met de speelpleinen van Maingain's gemeente bijzonder glansrijk doorstaat.

Om dat segregatie te noemen, met alle historische ballast vandien, is behoorlijk grof.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2008, 14:38   #317
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
en wat als een meerderheid van Vlamingen vindt dat het compromis niet aanvaardbaar is maar toch geen onafhankelijkheid wilt?

in concreto: wat als gelijk welk compromis over BHV door een meerderheid van Vlamingen als onaanvaardbaar wordt aanzien, moeten zijn zich dan neerleggen bij de minderheid?
Principieel zou BHV geen probleem mogen zijn omdat dit met een gewone meerderheid kan gestemd worden, alle vertragingsmanouvres ten spijt.
Anders is het met items waar een 2/3 meerderheid voor nodig is (m.a.w. alle communtaire hangijzers). Dus als Vlaanderen zijn desiderata waar wil maken kan dit enkel door overleg ( en we zien waartoe dit tot nogtoe heeft geleid) of door afscheiding.
Oud 17 november 2008, 14:51   #318
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die cijfers zijn redelijk misleidend. Men moet ook rekening houden met:
- het feit dat veel van dat Brussels BBP een gevolg is van de hoofdstedelijke functie. Zonder Vlaanderen gaat Brussel minstens twee van de drie hoofdstedelijke functies kwijtspelen, want Brussel zal noch Vlaamse noch Europese hoofdstad blijven.
Kortom, een aanzienlijk deel van dat 'Brusselse' BBP is eigenlijk Vlaams BBP.
Waar haal jij deze bewering? Denk jij nu echt dat Europa Vlaanderen nodig heeft om in Brussel te kunnen blijven? Je bewering gaat alleen op indien Bxl zich bij Frankrijk zouden aansluiten.
De specifieke Vlaamse inbreng in het Brusselse bbp betreft enkel de ambtenaren die door de Vlaamse regering in Brussel tewerk gesteld worden.
Oud 17 november 2008, 14:59   #319
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht

Nog iemand die het heeft over het vervlaamsen van Brussel en de rand (ik heb geen flauw idee wat ik me daarbij moet voorstellen).

Kunt u mij ook eens vertellen wat ik moet verstaan onder de bijna totale leegloop?

De verfransing van Brussel kwam er namelijk als het volgt:
1) na de onafhankelijkheid van 1830 kwamen er veel Franstalige ambtenaren uit Wallonië in Brussel wonen.
2) de sociale druk om Frans te spreken was enorm groot in Brussel, daardoor verfransten vele Nederlandstalige families in enkele generaties tijd.

Van een bijna totale leegloop was er geen sprake. Integendeel, in de 19de en het begin van de 20ste eeuw is de bevolking in Brussel sterk toegenomen.
Wat ik met leegloop bedoel is het het feit dat het aantal Vlaamse Brusselaars (officieel als nederlandstalig ingeschreven in één van de gemeenten) jaar na jaar afneemt.
Oud 17 november 2008, 15:03   #320
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bewering gaat alleen op indien Bxl zich bij Frankrijk zouden aansluiten.
Beweeg jij je wel eens in Franstalig-Brusselse kringen? Weet je dan niet dat dat exact is wat ze zullen doen als hun koninkrijkje in elkaar stuikt?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be