Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2008, 01:08   #301
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Vlaanderen is al 20 jaar bevoegd voor onderwijs en de gebouwen zijn bouwvallig (heb ik zelf gezien in verschillende scholen) ondanks dat 75% van het vlaamse budget naar onderwijs gaat.
Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik ben onderwijzer. En ik weet nog goed hoe het er aan toeging onder het unitaire Belgische ministerie van onderwijs. Wees gerust, geen enkel personeelslid wil daar nog naar terug. Ik steek er mijn hand voor in het vuur.

U verwart trouwens weer eens een aantal zaken: het allergrootste deel van het budget gaat naar de onderwijsvoering, niet naar gebouwen. D.i. naar de personeelsomkadering, leerlingenbegeleiding, informatisering, enz.

Ik weet niet van schoolgebouwen die "bouwvallig" zijn, want dat zou betekenen dat er geen les meer in mag worden gegeven. U weet het misschien niet, maar schoolgebouwen worden om de vijf jaar grondig gecontroleerd. Daartoe zijn er technisch-bouwkundige elementen die een rol spelen, maar ook hygiënische. Wel zijn er, vooral in het katholiek onderwijs, flink wat gebouwen die dringend een opfrisbeurt nodig hebben of die aan de noden en normen van onze tijd moeten worden gebracht. De huidige regering heeft daar trouwens een speciaal kredietfonds voor opgericht, opdat dit versneld zou kunnen gebeuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 01:11   #302
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Vlaanderen zal zijn eigen beslissingen dan kunnen nemen op sociaal en economisch gebied zonder dat er nog waalse tegenwerking zal zijn....

En de gedachte alleen al daaraan doet wonderen mijn beste....
En die beslissingen is dat voor of nadat we die aan de EU commissie hebben voorgelegd ? Ik vrees dat de mensen snel zullen merken dat deze vlaanderen onafhenkelijk nonsens het echte probleem niet oplost.

Hoe kan je nu zelf beslissingen nemen als je voor meer dan 60% afhankelijk bent van de EU ?

Als een bedrijf voor 60% afhangt van 1 klant dan is er een probleem ... maar volgens u is dat dus geen probleem. Eigenaardig.

Daarbij ik hoop dat we Brussel meenemen ? Want zonder Brussel stelt Vlaanderen niet veel voor. Ik heb geen zin om Brussel aan wie dan ook cadeau te doen. Maar ik vrees ervoor.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 01:11   #303
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ruimtelijke ordening is een ramp in Vlaanderen en ook daar is er geen verandering in gekomen.
Als u dat beweert, kent u hoegenaamd niets van deze materie af. Er is sedert de regionalisering veel, heel veel veranderd. Ten goede.

Natuurlijk kan men niet van het Vlaamse niveau verwachten dat ze de decennialange wildgroei onder het unitaire België op tien, twintig, dertig of veertig jaar rechttrekt. Dat is gewoon onmogelijk, tenzij men zou overgaan tot een enorm streng beleid waarbij hele huizenrijen worden afgebroken en bouwsels allerhande met de grond worden gelijk gemaakt. In de plaats van het vroegere "doe maar op" is er nu een gestrengheid gekomen die naar het Nederlandse model neigt. En ik weet waarover ik het heb, temeer daar wij binnenkort onze gezinswoning gaan verbouwen. Wat vroeger allemaal mocht, is nu vrijwel onmogelijk geworen. Gelukkig maar!
Oud 18 november 2008, 01:13   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die beslissingen is dat voor of nadat we die aan de EU commissie hebben voorgelegd ?
Sedert wanneer moeten dergelijke zaken aan de EU-commissie worden voorgelegd? Waar staat dat ergens in een verdrag gestipuleerd?
Oud 18 november 2008, 01:14   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan je nu zelf beslissingen nemen als je voor meer dan 60% afhankelijk bent van de EU ?
Voor de tweede maal beweert u dit. Bijgevolg stel ik ook voor de tweede keer dezelfde vraag die u vorige keer niet beantwoordde: waar haalt u dat cijfer vandaan?
Oud 18 november 2008, 01:15   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarnaast was er een overschot van 600 miljoen euro en ipv dat op een bankrekening te zetten geeft men het weg aan jan en alleman net zoals de federale overheid altijd doet.
Waar haalt u dat vandaan?
Oud 18 november 2008, 01:17   #307
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laat ik maar met de deur in huis vallen: ik ben onderwijzer. En ik weet nog goed hoe het er aan toeging onder het unitaire Belgische ministerie van onderwijs. Wees gerust, geen enkel personeelslid wil daar nog naar terug. Ik steek er mijn hand voor in het vuur.

U verwart trouwens weer eens een aantal zaken: het allergrootste deel van het budget gaat naar de onderwijsvoering, niet naar gebouwen. D.i. naar de personeelsomkadering, leerlingenbegeleiding, informatisering, enz.

Ik weet niet van schoolgebouwen die "bouwvallig" zijn, want dat zou betekenen dat er geen les meer in mag worden gegeven. U weet het misschien niet, maar schoolgebouwen worden om de vijf jaar grondig gecontroleerd. Daartoe zijn er technisch-bouwkundige elementen die een rol spelen, maar ook hygiënische. Wel zijn er, vooral in het katholiek onderwijs, flink wat gebouwen die dringend een opfrisbeurt nodig hebben of die aan de noden en normen van onze tijd moeten worden gebracht. De huidige regering heeft daar trouwens een speciaal kredietfonds voor opgericht, opdat dit versneld zou kunnen gebeuren.
LOL, de onderwijzers hoeven idd op financieel vlak niet te klagen. Ze krijgen meer dan genoeg geld elke maand. Mijn voorstel is eigenlijk dat die scholen eindelijk eens geleid worden zoals een onderneming en winst maken zodat de overheid er wat aan overhoudt ipv dat ze steeds om meer en meer geld komen bedelen.

En ivm de schoolgebouwen, ik vrees dat er toch wel heel veel kosten zijn.
Oud 18 november 2008, 01:18   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij ik hoop dat we Brussel meenemen ? Want zonder Brussel stelt Vlaanderen niet veel voor. Ik heb geen zin om Brussel aan wie dan ook cadeau te doen. Maar ik vrees ervoor.
Uw stelling klopt helemaal niet. Brussel kan niet zonder Vlaanderen, maar Vlaanderen kan gerust zonder Brussel. Brussel is immers niet de motor van de Vlaamse economie. Wel ontleent het zijn huidige status aan de administratieve rol die het speelt. Een dergelijke rol kan ook door een andere stad worden waargenomen.

Kijk maar naar Duitsland waar Bonn voor Berlijn werd ingeruild op een bepaald moment. Of denkt u dat Duitsland niet zonder Bonn kon? Het is natuurlijk omgekeerd: Bonn kon niet zonder Duitsland. En dat is ook na de verhuis gebleken: Bonn is weer een provinciale stad geworden nu Berlijn de hoofdstedelijke functies weer heeft opgenomen.
Oud 18 november 2008, 01:20   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
LOL, de onderwijzers hoeven idd op financieel vlak niet te klagen. Ze krijgen meer dan genoeg geld elke maand. Mijn voorstel is eigenlijk dat die scholen eindelijk eens geleid worden zoals een onderneming en winst maken zodat de overheid er wat aan overhoudt ipv dat ze steeds om meer en meer geld komen bedelen.
Ik vrees echt wel dat u niet weet hoe een school functioneert. Of wilt weer het aloude oorgeld uit de 19e eeuw weer invoeren?

Wat denkt u trouwens dat een onderwijzer netto verdient?
Oud 18 november 2008, 01:22   #310
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die beslissingen is dat voor of nadat we die aan de EU commissie hebben voorgelegd ? Ik vrees dat de mensen snel zullen merken dat deze vlaanderen onafhenkelijk nonsens het echte probleem niet oplost.
Dit geldt nu ook al mijn beste, dus dat punt kan U niet verdedigen om een standpunt tegen vlaamse onafhankelijkheid in te nemen....

Citaat:
We zijn dan al van die waalse inmenging en hun roep om steeds meer geld van af mijn beste...
En dat is mij ook al wat waard.....

Citaat:
Als een bedrijf voor 60% afhangt van 1 klant dan is er een probleem ... maar volgens u is dat dus geen probleem. Eigenaardig.
Niet als die klant,het waalse gewest in casu voor de volle 100% afhankelijk is van het vlaamse geld om te overleven ,en dit omdat ze het al deccennia lang hebben nagelaten om ondanks die vlaamse geldstroom hun economie terug op de been te helpen....
Het is niet omdat zij momenteel met de gebakken peren zitten dat wij ons tot in de eeuwigheid moeten blijven blauw betalen en impassant hun juweeltje,het koningshuis als duurbetaalde ballast moeten blijven tolereren...

Citaat:

Als de bedrijven in vlaanderen hun hoofdzetels in brussel delocaliseren en samen met de vlaamse ambtenaren terug naar vlaanderen verhuizen is het met brussel gebeurd mijn beste....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 01:27   #311
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer moeten dergelijke zaken aan de EU-commissie worden voorgelegd? Waar staat dat ergens in een verdrag gestipuleerd?
De EU heeft al verscheidene keren kritiek geuit op ons automatisch loonindex systeem en dat lijkt me toch een vrij belangrijk economisch systeem te zijn want het regelt onze lonen.

De BTW wordt al jaren door de EU geregeld en u mag daar niet zomaar mee doen wat u wil. Herinner u bijv de restaurants en dergelijke die een verlaging wilen en dit moest op EU niveau worden geregeld .... dat is toch een economische maatregel ? Ook onze accijnzen voor brandstof worden aan minima onderworpen op europees niveau en gaan de hoogte in binnen een paar jaar. Opnieuw iets waar onze regering niks aan te vertellen heeft. En er zijn zo talloze zaken die ervoor zorgen dat je als regering nauwelijks nog wat zelf mag beslissen.
Oud 18 november 2008, 01:27   #312
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk wil worden, zullen de inwoners van Brussel en de faciliteitengemeentes naar Europa stappen om een referendum af te dwingen. Aangezien ze daar de volstrekte meerderheid hebben, zullen ze niet kiezen voor een onafhankelijk Vlaanderen maar veeleer aansluiten bij Wallonië en/of Brussel.

Daar hebben jullie als Vlamingen dus niets in de pap te brokken. je kan die mensen niet dwingen bij Vlaanderen aan te sluiten, tenzij je geweld zou gebruiken.

En dit is wat de raad van Europa over de faciliteitengemeenten heeft gezegd:

Citaat:
9. The Assembly recommends that the French-speaking inhabitants of the Brussels periphery, and in particular their political representatives:

i. seek to integrate into the region they live in, that is Flanders, by, for example, trying to learn Dutch or improving Dutch language skills, and taking part in the cultural life of Flanders;

ii. recognise that they live in communes with linguistic facilities situated in a monolingual region, not a bilingual region, and respect the rights of the Dutch-speaking inhabitants;

iii. cease trying to enlarge the linguistic facilities into de facto bilingualism.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 01:29   #313
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Als de bedrijven in vlaanderen hun hoofdzetels in brussel delocaliseren en samen met de vlaamse ambtenaren terug naar vlaanderen verhuizen is het met brussel gebeurd mijn beste....
Ja maar het gaat daar niet enkel over, ook het grondgebied is 100% vlaams en waarom zoude we dat weggeven ?? Het ligt IN Vlaanderen, dus het is van ons. Er is wel wat opkuiswerk maar ik neem aan dat dat snel kan gebeuren.
Oud 18 november 2008, 01:32   #314
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht

En dit is wat de raad van Europa over de faciliteitengemeenten heeft gezegd:
Tja er is wel een klein probleempje ... naast politieke zijn er ook altijd "andere" oplossingen .. . Zie maar Noord-Ierland waar een klein groepje de boel jarenlang heeft verpest voor iedereen. Naar zulke toestanden wens ik toch niet te gaan.
Oud 18 november 2008, 01:32   #315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De EU heeft al verscheidene keren kritiek geuit op ons automatisch loonindex systeem en dat lijkt me toch een vrij belangrijk economisch systeem te zijn want het regelt onze lonen.

De BTW wordt al jaren door de EU geregeld en u mag daar niet zomaar mee doen wat u wil. Herinner u bijv de restaurants en dergelijke die een verlaging wilen en dit moest op EU niveau worden geregeld .... dat is toch een economische maatregel ? Ook onze accijnzen voor brandstof worden aan minima onderworpen op europees niveau en gaan de hoogte in binnen een paar jaar. Opnieuw iets waar onze regering niks aan te vertellen heeft. En er zijn zo talloze zaken die ervoor zorgen dat je als regering nauwelijks nog wat zelf mag beslissen.
De EU...? Wie of wat van de EU? Eerst had u het over de EU-commissie. Was het dan de EU-commissie die kritiek heeft? En is door die EU onze index soms afgeschaft?

In tegenstelling tot wat u denkt, wordt de btw niet door de EU "geregeld" maar wel gesuperviseerd. De lidstaten kunnen steeds aanpassingen verrichten, maar moeten daartoe wel het fiat krijgen van de EU-commissie. Zo heeft Duitsland enige tijd geleden de btw-voet van 17% naar 19% gebracht voor bepaalde gebruiksgoederen. Dat was een beslissing op Duits niveau, maar voorgelegd aan de EU. Niet de EU schrijft voor.

De EU harmoniseert en superviseert grotendeels, wat wel iets anders is dan wat u ervan maakt.

En nog steeds blijft de vraag open: als volgens u de EU toch bijna alles te zeggen heeft, waarom verdedigt u dan nog het Belgische niveau? Dan maakt het toch niets uit of dat uitvoerend niveau dat zich slechts schikt naar de EU-directieven nu op Belgisch dan wel Vlaams niveau bevindt?

Uw voortdurend verwijs naar de EU is juist geen bewijsvoering ten gunste van België maar veel eerder voor Vlaanderen. Alleen heeft u dat niet door.
Oud 18 november 2008, 01:34   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar het gaat daar niet enkel over, ook het grondgebied is 100% vlaams en waarom zoude we dat weggeven ?? Het ligt IN Vlaanderen, dus het is van ons. Er is wel wat opkuiswerk maar ik neem aan dat dat snel kan gebeuren.
Er is het Brussels en Vlaams Gewest. Twee onderscheiden delen. Als Brussel een andere toekomst wil los van Vlaanderen, dan is het daar vrij in. De grote economische gevolgen zullen evenwel voor Brussel zijn, dat aldus zijn administratieve hoofdzetel van de Vlaamse economie volledig verliest.
Oud 18 november 2008, 01:35   #317
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja er is wel een klein probleempje ... naast politieke zijn er ook altijd "andere" oplossingen .. . Zie maar Noord-Ierland waar een klein groepje de boel jarenlang heeft verpest voor iedereen. Naar zulke toestanden wens ik toch niet te gaan.
En waar ontwaart u tekenen dat de Franstaligen tot dergelijke acties zullen overgaan?
Oud 18 november 2008, 01:36   #318
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vrees echt wel dat u niet weet hoe een school functioneert. Of wilt weer het aloude oorgeld uit de 19e eeuw weer invoeren?

Wat denkt u trouwens dat een onderwijzer netto verdient?
Als een school zelf voor de kosten moet opdraaien zal men snel de broeksriem aanhalen terwijl men nu gewoon elk jaar steeds meer geld vraagt van de overheid.

Er is een verschil tussen kleuter en lager, middelbaar en hoger onderwijs kwa verloning. Ik geef toe dat het lager onderwijs niet al te vet is kwa vergoeding, maar de rest is meer dan behoorlijk zeker gezien hun beperkte werkweek en hun vele vakantiedagen. En ze staan ook niet onder tijdsdruk zoals in de private sector.
Oud 18 november 2008, 01:36   #319
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht

Ik denk niet dat we last zouden ondervinden van het einde van de monarchie. Het ontmantelen van België wel natuurlijk: Vlaanderen verliest dan Brussel en de faciliteitengemeenten en blijft geamputeerd achter.
Bovendien kost die hele scheiding belachelijk veel geld en tenslotte: we blijven achter met een bijzonder rechts-populistisch Vlaanderen. Ik zal me verplicht voelen te emigreren en ik zal niet de enige zijn.
Ik denk dat het in dat geval vooral Brussel zal zijn dat geamputeerd achterblijft. Kijk maar eens naar wat er met Bonn is gebeurd na de hereniging van Duitsland.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 18 november 2008 om 01:36.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 01:39   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen kleuter en lager, middelbaar en hoger onderwijs kwa verloning. Ik geef toe dat het lager onderwijs niet al te vet is kwa vergoeding, maar de rest is meer dan behoorlijk zeker gezien hun beperkte werkweek en hun vele vakantiedagen. En ze staan ook niet onder tijdsdruk zoals in de private sector.
Stop eens met te oordelen over zaken waar u hoegenaamd niets over weet. De lonen van de onderwijzers werden een flinke tijd geleden op dezelfde hoogte gebracht als die van de regenten (lager middelbaar).

Ook heeft u geen enkel benul van de zaken die naast de effectieve uren lesgeven komen, als zijnde voorbereiding, vergaderingen, administratie (u weet hoegenaamd niet wat er allemaal bij komt kijken), oudercontacten, enz.

Indien het onderwijs dan toch zo'n luilekkerland is, dan raad ik iedereen aan er te komen werken... Zo eenvoudig ligt het.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be