Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2008, 08:45   #2301
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
... vóór de hype rond een rokersheksenjacht hoorde je niemand klagen.

Dat is het net: moegetergd en moedeloos, klaar om de stijd op te geven. Behalve enkelen. Maar dat is in dit sissieland altijd zo. Jef Geeraerts schreef het lang geleden al: verkoop een Vlaming een stamp in zijn ballen en hij klaagt over pijn aan zijn amandelen. Nu er eindelijk een meerderheid is, die zich roert, is de vloedgolf gelukkig niet meer tegen te houden. Paffen op café is binnenkort geschiedenis.
Oud 21 november 2008, 08:45   #2302
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Namelijk: iets doen wat er hoegenaamd niet thuishoort, en bovendien zeer hinderlijk en bewezen gevaarlijk is voor de gezondheid.

Nu is de vergelijking niet meer belachelijk.

Wanneer hoort iets ergens niet thuis?
Als iets altijd zo was, dan lijkt me dat de norm, én dan lijkt me dat dat aspect dan daar thuishoort.
Als ze morgen zeggen geen drank meer te schenken in een café zal je zeggen dat drank daar thuishoort, maar wie bepaalt die norm?
Sigaretten hebben ook altijd al een deel uitgemaakt van een café

Laatst gewijzigd door bentje : 21 november 2008 om 08:46.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 08:48   #2303
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is het net: moegetergd en moedeloos, klaar om de stijd op te geven. Behalve enkelen. Maar dat is in dit sissieland altijd zo. Jef Geeraerts schreef het lang geleden al: verkoop een Vlaming een stamp in zijn ballen en hij klaagt over pijn aan zijn amandelen. Nu er eindelijk een meerderheid is, die zich roert, is de vloedgolf gelukkig niet meer tegen te houden. Paffen op café is binnenkort geschiedenis.
Samen met veel (al dan niet alle binnen enkele jaren) café's, proficiat, "jullie" zijn de boel serieus naar de kloten aan het helpen.
Roker of niet, blijf hoffelijk
Oud 21 november 2008, 09:02   #2304
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Roker of niet, blijf hoffelijk
Hoffelijk graag, onnozel niet.
Oud 21 november 2008, 09:07   #2305
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als iets altijd zo was, dan lijkt me dat de norm, én dan lijkt me dat dat aspect dan daar thuishoort.
Vreemde logica. De duur van een fenomeen bepaalt of het een norm is? Exclusief stemrecht voor notabelen, slavernij, heelder bevolkingen door besmettelijke ziekten gedecimeerd, ... allemaal toestanden die 'ooit zo waren'. Zijn ze daarom de norm?

Natuurlijk niet. Van bepaalde veranderingen is het voor ieder weldenkend mens duidelijk dat ze een volgende stap in de beschaving vormen. Niet-roken - en dan beperk ik me niet tot café's - is daar één van.
Oud 21 november 2008, 09:09   #2306
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vreemde logica. De duur van een fenomeen bepaalt of het een norm is? Exclusief stemrecht voor notabelen, slavernij, heelder bevolkingen door besmettelijke ziekten gedecimeerd, ... allemaal toestanden die 'ooit zo waren'. Zijn ze daarom de norm?

Natuurlijk niet. Van bepaalde veranderingen is het voor ieder weldenkend mens duidelijk dat ze een volgende stap in de beschaving vormen. Niet-roken - en dan beperk ik me niet tot café's - is daar één van.

hela, jij begon te zeggen wat de norm is, he, ik heb gewoon aangetoont hoe idioot je post was, en jij gaat dat nu nog eens bevestigen? Bedankt.
Oud 21 november 2008, 09:21   #2307
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
hela, jij begon te zeggen wat de norm is.
Waar?
Oud 21 november 2008, 09:23   #2308
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zeg, ik heb het wel al uitgelegd he, als jij begint te bepalen wat wel en wat niet ergens thuishoort bepaal jij de norm.
Oud 21 november 2008, 09:42   #2309
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zeg, ik heb het wel al uitgelegd he, als jij begint te bepalen wat wel en wat niet ergens thuishoort bepaal jij de norm.
Ik bepaal natuurlijk helemaal niets. Ik verwoord hier alleen maar de snel groeiende consensus die er nu is omtrent roken in openbare ruimten. En die is dat het compleet moet worden afgeschaft, of u - die duidelijk tot een snel slinkende minderheid behoort - dat nu graag heeft of niet.
Oud 21 november 2008, 09:48   #2310
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

laat maar, ik had veel beter bij mijn eerste idee gebleven en hier niet gereageerd.
Er is geen greintje respect meer voor keuzevrijheid, zoals het kiezen voor roken.
Ik heb altijd respect gehad, zowel voor rokers als niet-rokers, zoals ik hier al zei.
En nu plots word ik plots bekeken als het vuil van de straat.
Dat ze het maar snel afschaffen, jammer voor de kleine zelfstandige, maar veel zaken zullen kapot gaan, als zij dat graag hebben of niet
Oud 21 november 2008, 10:43   #2311
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
laat maar, ik had veel beter bij mijn eerste idee gebleven en hier niet gereageerd.
Er is geen greintje respect meer voor keuzevrijheid, zoals het kiezen voor roken.
Ik heb altijd respect gehad, zowel voor rokers als niet-rokers, zoals ik hier al zei.
Dat ze het maar snel afschaffen, jammer voor de kleine zelfstandige, maar veel zaken zullen kapot gaan, als zij dat graag hebben of niet
Als troost: de anti-rookgestapo

Lees ook even de samenvatting ANTIROOK EXTREMISTEN DRAAIEN DOOR

Een restaurant dat 25 euro BOETE oplegde aan een klant omdat hij in het toilet had gerookt! Die zouden bij mij nogal eens een post hebben kunnen pakken!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 11:24   #2312
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat hakenkruis lijkt me meer het simbool te zijn van de rokersgestapo.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 11:25   #2313
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het probleem is dat je als roker kunt kiezen tussen roken en niet roken. als niet-roker heb je die keus niet, eens dat er een roker bijzit, rook je mee, punt.

dus waarom moet de niet-roker in zijn keuze beperkt worden en mag de roker wel die vrijheid hebben?

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 21 november 2008 om 11:26.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 11:27   #2314
Tavek
Banneling

Standaard

Blijkbaar is het voor rokers te moeilijk om de sigaret te laten staan. Het is dan ook hun fout dat er zaken overkop zouden gaan, niet die van de niet(anti) rokers.

Een cafe is nog steeds een plek waar men kan genieten van een trappist, een koffie of een frisdrank, en niet waar men tegen hoog tempo sigaretten moet oppaffen, wat de rokers ook mogen denken.

Ik stel voor dat de rokers eens uitgaan naar rookvrije zaken in bvb Maastricht. Er zijn veel rokers van teruggekomen die opeens het rookverbod wel een goede zaak vinden. Frisse lucht, het ontbreken van stank en doemp, het zijn allemaal dingen die het leven gezonder en aangenamer maken. En voor hun sigaret gaan ze maar even buiten. Voor de meeste rokers in mijn vriendenkring geen probleem. De verstokte verslaafden: het kan me hoegenaamd niet boeien wat zij zeggen of denken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 11:28   #2315
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het probleem is dat je als roker kunt kiezen tussen roken en niet roken. als niet-roker heb je die keus niet, eens dat er een roker bijzit, rook je mee, punt.

dus waarom moet de niet-roker in zijn keuze beperkt worden en mag de roker wel die vrijheid hebben?
Dat schrijnend verschil in keuzevrijheid, daar komt het inderdaad op neer. Vreemd dat rokers dat niet willen of kunnen inzien.
Oud 21 november 2008, 11:28   #2316
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Omdat de cafébaas bepaalt wie welke keuzes krijgt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 11:29   #2317
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat hakenkruis lijkt me meer het simbool te zijn van de rokersgestapo.

Uiteraard, niet-rokers hebben geen sigaretten om het te maken.
Oud 21 november 2008, 11:29   #2318
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de Nederlandse tv werd een paar dagen geleden een Ierse journalist geïnterviewd, die verslag kwam doen over de gevolgen van de complete rookban in Ierland.

Hij was onverdeeld positief: café's hadden zich wonderwel herpakt na een eerste daling van de omzet; niet-rokers uiteraard dolgelukkig; rokers ook content, want de massa onder hen die al jaren probeert te stoppen, heeft nu veel minder incentive om te roken.

Kortom: een grote plus over de hele lijn. De journalist had maar één raad voor de Nederlanders (en bij uitbreiding voor ons, Belgen, uiteraard): Zo snel mogelijk invoeren, die totale ban in openbare plaatsen. Ik kon het niet gezegd hebben.

En voor wie tegen het verbod ingaat: draconische boetes, zoals bij zware verkeersovertredingen. De speeltijd is over.

De vereniging van zwaar verslaafde nikotine-inademers is natuurlijk aan het onderzoeken of:
deze joernalist wel echt bestaat,
en zo ja, of Ierland wel echt bestaat,
en zo ja, waar Ierland dan wel zou liggen
en tot slot, stoppen ze met hun onderzoeken omdat het tijd is om er weer eentje op te steken zonder zich af te vragen of ze niemand hinderen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 11:33   #2319
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als troost: de anti-rookgestapo

Lees ook even de samenvatting ANTIROOK EXTREMISTEN DRAAIEN DOOR

Een restaurant dat 25 euro BOETE oplegde aan een klant omdat hij in het toilet had gerookt! Die zouden bij mij nogal eens een post hebben kunnen pakken!

Quote uit uw samenvatting: " Autorijden met een telefoon in je hand is niet veilig. Dat geldt ook autorijden met een sigaret in je hand. Je kunt de rook in je ogen krijgen, of vonkjes op je broek. De politie kan een verbod net zo handhaven als de regels over telefoneren in de auto".

Dit klopt inderdaad als een bus. Het is dan ook een kwestie van tijd voor er ook een rookverbod in de auto komt. Zeer terecht trouwens, zoals uit uw quote blijkt.
Oud 21 november 2008, 11:38   #2320
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Omdat de cafébaas bepaalt wie welke keuzes krijgt.
De cafebaas heeft zaken te voeren volgens de reglementering die de overheid oplegt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be