Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2008, 21:51   #921
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
'k Heb hem nochtans duidelijk horen zeggen op Terzake dat een regering niet tegelijk een ontradingsbeleid kan voeren en een productie- distributiesysteem kan gedogen... ben je wel zeker dat hij pro-legalisatie is?
"Tom Decorte, professor criminologie, Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek aan de UGent, betwijfelt de wetenschappelijkheid van het rapport Fijnaut-De Ruyver."

Onder de titel
Rapport drugscriminaliteit is meer politiek dan wetenschap
lezen we o.a.
"Een nieuwe narcoticabrigade oprichten, meer agenten in de Euregio Maas-Rijn, een actieplan voor parket en politie, méér politionele bevoegdheden, een betere juridische samenwerking, en een vermindering van het aantal coffeeshops in Nederland. De (niet geheel onbevooroordeelde) hoogleraren pleiten zonder meer voor meer repressie. Dat is een vreemde bocht voor een wetenschapper, als je de jaren voordien als veiligheidsadviseur van de Belgische overheid een architect van het gedoogbeleid bent geweest. Maar met wetenschappelijke inzichten in de mechanismen die de cannabismarkt heden ten dage drijven, gestoeld op empirisch onderbouwde argumenten, heeft dit rapport niks van doen."

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...tenschap.dhtml

Verder zie ik niet in waarom een regering niet tegelijk een ontradingsbeleid kan voeren en legaliseren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 23:36   #922
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat heroïne dalend is, is normaal, gezien in Nederland de markt van cannabis en harddrugs gescheiden is dankzij hun coffeeshops.
Ik weet niet welk tijdperk je bedoelt met voor mijn tijd, maar de nationale drug monitor haalt cijfers aan vanaf 1988
gebruik heroïne bij jongeren :
Heroïne is impopulair onder leerlingen van middelbare scholen van twaalf jaar en ouder
• In 2003 hadden meer jongens dan meisjes ooit of pas nog heroïne gebruikt (ooit: 1,5% versus 0,7%; actueel: 0,8% versus 0,3%).
Het percentage ooitgebruikers schommelt sinds 1988 rond de één procent. In al die jaren had niet meer dan de helft daarvan pas nog heroïne genomen.

Die van jaren geleden :
De populatie heroïnegebruikers veroudert.
• In Amsterdam steeg de gemiddelde leeftijd van methadoncliënten van 32 jaar in 1989 naar 47 jaar in 2006 (bron: GGD Amsterdam). In Rotterdam en Parkstad Limburg steeg de gemiddelde leeftijd van probleemgebruikers van harddrugs van 37 jaar in 1998 naar 39 jaar in 2002/2003.

Cannabis-gebruik stijgt misschien in Europa, in Nederland blijft het stabiel.
Het percentage recente en actuele gebruikers in de bevolking van 15-64 jaar bleef tussen 2001 en 2005 stabiel.
Onder de schoolgaande jeugd (12-18 jaar) is het percentage actuele cannabisgebruikers tussen 1996 en 2003 licht gedaald. Cijfers uit 2005 laten zien dat het gebruik van cannabis onder scholieren is gestabiliseerd

http://www.trimbos.nl/default20446.html

Een groot verschil tussen VS en Nederland is hun beleid.

Waarop jij je beweringen baseert is mij een raadsel.
Wij hebben nog de jaren '60 en '70 meegemaakt natuurlijk.
Toen waren drugs volop bezig een plaats in te nemen en toen zat er nog een ideologie achter ook nog eens.
Het was rebels, het stond voor vrijheid en zulke zaken.
De toen ontstane coffeeshophouders deden dat uit ideolisch oogpunt.

Stilletjes aan naar eind '70 werden de shops ingepalmd door commerciële handelaren en deden de criminele organisaties hun intrede mede door de talrijke opkomst van buitenlanders waardoor er grof geld verdiend kon worden.

Dat was dus een onbedoeld zijde effect van het soft drugs beleid van in den beginne.
Men kan zich de vraag stellen hier; in hoeverre heeft dit beleid bijgedragen aan criminele organisaties?
Uiteraard, die beperkten zich niet tot louter cannabis alleen.

één van de problemen dat we nu hebben van drugs (allerlei) is dat de ideologie van vroeger...(vrijheid) vervangen is en dat dit nu zonder ideologie gewoon genuttigd wordt door veel mensen die er problemen van ondervinden.
Niet alleen gezondheid, maar ook relationele, financiële en dus brengt het een maatschappelijke overlast met zich mee van enorme omvang. We mogen niet vergeten dat drugs ook zijn invloed heeft op werk en studie in het algemeen en bovendien een duur kostenplaatje heeft voor iedereen in gezondheidszorg en absentiesme.

En dat probleem wordt groter en groter.
Al die problemen rondom drugs worden groter en groter trouwens.
In de jaren eind '70 begin '80 kreeg men zo veel drugsfeiten binnen op justitie dat er duizenden cellen moesten bijkomen, louter voor drugs gerelateerde feiten alleen. Inmiddels zitten die zoals u weet op heden ook nog steeds overvol en feitelijk zou men er duizenden opnieuw moeten bij bouwen hiervoor alleen al.

etc en etc en etc...van die soort dingen allemaal.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 november 2008 om 23:37.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 23:47   #923
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
één van de problemen dat we nu hebben van drugs (allerlei) is dat de ideologie van vroeger...(vrijheid) vervangen is en dat dit nu zonder ideologie gewoon genuttigd wordt door veel mensen die er problemen van ondervinden.
Niet alleen gezondheid, maar ook relationele, financiële en dus brengt het een maatschappelijke overlast met zich mee van enorme omvang. We mogen niet vergeten dat drugs ook zijn invloed heeft op werk en studie in het algemeen en bovendien een duur kostenplaatje heeft voor iedereen in gezondheidszorg en absentiesme.
Ok u vertelt hier dat men gigantische problemen zou hebben met cannabis.
Hoe zit dit dan met alcohol en sigaretten?

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2008, 23:53   #924
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ok u vertelt hier dat men gigantische problemen zou hebben met cannabis.
Hoe zit dit dan met alcohol en sigaretten?
Dat ge van roken dorst krijgt.

Ik heb daar niks over te zeggen.
Oud 22 november 2008, 00:02   #925
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Verder zie ik niet in waarom een regering niet tegelijk een ontradingsbeleid kan voeren en legaliseren.
Ik zie dat wel, denk ik.

Moest iedere cannabis gebruiker zijn eigen bloempot hebben en daar af en toe eens zijn snoeimes in steken, wel het zou denk ik niet eens het bespreken nog waard zijn.

Maar ik vermoed en ben daar heel zeker van dat het niet bij de noodzakelijke eigen voorraad zal blijven bij de meesten.

Al snel zullen vele gans hun buurt of school wel bevoorraden, tegen winst natuurlijk.

En dat is denk ik nog moeilijker in de hand te houden dan nu.
Vooral als het legaal wordt.
Oud 22 november 2008, 01:13   #926

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie dat wel, denk ik.

Moest iedere cannabis gebruiker zijn eigen bloempot hebben en daar af en toe eens zijn snoeimes in steken, wel het zou denk ik niet eens het bespreken nog waard zijn.

Maar ik vermoed en ben daar heel zeker van dat het niet bij de noodzakelijke eigen voorraad zal blijven bij de meesten.

Al snel zullen vele gans hun buurt of school wel bevoorraden, tegen winst natuurlijk.

En dat is denk ik nog moeilijker in de hand te houden dan nu.
Vooral als het legaal wordt.
Mannekes, meiskes ... zie je het dan nog niet ... de legale drugs (alcohol en tabak) kennen de meeste kopers. Gewoon op de hoek van de straat een winkel binnnen stappen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 02:50   #927
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amsterdam sluit 43 coffeeshopsVan onze verslaggever, Weert Schenk
gepubliceerd op 21 november 2008 07:16, bijgewerkt op 21 november 2008 09:19

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam gaat 43 coffeeshops sluiten omdat ze op minder dan 250 meter loopafstand van een middelbare school liggen. Daartoe behoort The Bulldog aan het Leidseplein, dat in 1985 werd geopend in het voormalige hoofdbureau van de politie. De beroemde uitspanning ligt vlakbij het Barlaeusgymnasium.

Goed nieuws, het is alvast een begin. Hopelijk neemt Nederland een voorbeeld aan de EU, en maakt ze komaf met de tolerantie tegenover het huidige drugsbeleid.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 05:52   #928
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat HD wat dalend is kan men normaal noemen.
Nederland, jaren geleden en misschien nog van voor uw tijd, had zodanig veel harddrug gebruikers dat je ze werkelijk van de straat kon oprapen.
De meesten zijn dood en als voorbeeld geweest.
Bovendien de prijzen en de drugs evolueren ook constant.

SD zijn wel explosief aan het stijgen.
Is dat geen voorbode van een nieuwe golf HD?
Dat kan alleen maar de toekomst bevestigen.
Maar als de geschiedenis zich herhaald, en dat doet ze meestal wel, dan zijn de rapen gaar.

Als je Amerika neemt zie je dat het aantal crack gevallen explosief gestegen zijn.

Nu welk verschil er tussen een hollander en een amerikaan betreffende drugs zit weet ik ook niet.
Ik vermoed weinig of geen.
U baseert zich op welke cijfers? Uit de duim zuigen is nog steeds uw beste bezigheid. En dat van iemand die van zichzelf toegeeft dat hij een hypocriet is.

Mooi zo.
Oud 22 november 2008, 06:05   #929
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=0mfVeoxg2S4
http://www.youtube.com/watch?v=6LYaGilZq_w
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 09:45   #930
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij hebben nog de jaren '60 en '70 meegemaakt natuurlijk.
Toen waren drugs volop bezig een plaats in te nemen en toen zat er nog een ideologie achter ook nog eens.
Het was rebels, het stond voor vrijheid en zulke zaken.
De toen ontstane coffeeshophouders deden dat uit ideolisch oogpunt.

Stilletjes aan naar eind '70 werden de shops ingepalmd door commerciële handelaren en deden de criminele organisaties hun intrede mede door de talrijke opkomst van buitenlanders waardoor er grof geld verdiend kon worden.

Dat was dus een onbedoeld zijde effect van het soft drugs beleid van in den beginne.
Men kan zich de vraag stellen hier; in hoeverre heeft dit beleid bijgedragen aan criminele organisaties?
Uiteraard, die beperkten zich niet tot louter cannabis alleen.

En dat probleem wordt groter en groter.
Al die problemen rondom drugs worden groter en groter trouwens.
In de jaren eind '70 begin '80 kreeg men zo veel drugsfeiten binnen op justitie dat er duizenden cellen moesten bijkomen, louter voor drugs gerelateerde feiten alleen. Inmiddels zitten die zoals u weet op heden ook nog steeds overvol en feitelijk zou men er duizenden opnieuw moeten bij bouwen hiervoor alleen al.

etc en etc en etc...van die soort dingen allemaal.
1972. Eerste hasjcoffeeshop van Nederland.
1976. Wijziging Nederlandse Opiumwet. De huidige wet maakt een onderscheid tussen drugs met een onaanvaardbaar risico, de harddrugs welke op lijst 1 geplaatst zijn, en drugs met een minder zwaar risico, hasj en wiet die op lijst 2 staan.
1980. Publicatie van richtlijnen waaronder verkoop van hasj en wiet is toegestaan. Opsporing door politie had weinig prioriteit meer. Begin van enorme uitbreiding van coffeeshops.

http://www.jellinek.nl/vraagenantwoo...hp?q=869&id=11

Wat heb je tegen commerciële handelaars? We hebben toch een kapitalistische economie?
Voor zover coffeeshops overgenomen worden door criminelen, is dit enkel omdat de kweek illegaal is.
In België is ook de handel illegaal, wie denk je dat er zich hier mee bezig houdt?

Wat is de enorme maatschappelijke overlast van cannabis?
De overgrote meerderheid van de cannabis-gebruikers gebruikt cannabis recreatief. Ze gaan iedere dag werken, zoals het gros van de bevolking. Het is niet dat ze de maandag een kater hebben en zich ziek melden.

Heb je een bron, over die duizenden cellen die moesten bijkomen? Was dat voor gebruikers? Of had men duizenden dealers opgepakt?
Oud 22 november 2008, 10:27   #931
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
U baseert zich op welke cijfers? Uit de duim zuigen is nog steeds uw beste bezigheid. En dat van iemand die van zichzelf toegeeft dat hij een hypocriet is.

Mooi zo.
Uit de duim zuigen schijnt veel gezonder zijn dan op een wietsigaret.
Neeje, ik kan dat niet wetenschappelijk bewijzen... LOL

Natuurlijk, voor mensen, die trouwens beweren niet 'afhankelijk' te zijn van drugs maar zich wel al tien jaar aan een stuk in Nederland gaan bevoorraden, zal het wel veel gemakkelijker én goedkoper zijn als ze zich hier probleemloos konden bevoorraden.

Zijn dat egoïsten? Maar nee, dat zijn idealisten die het beste voor hebben met de gemeenschap en de jeugd...

Zijn dat hypocrieten? Maar neeje, dat zijn kwieten... LOL

Laatst gewijzigd door uilenspiegeltje : 22 november 2008 om 10:29.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 12:52   #932
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
De overgrote meerderheid van de cannabis-gebruikers gebruikt cannabis recreatief. Ze gaan iedere dag werken, zoals het gros van de bevolking. Het is niet dat ze de maandag een kater hebben en zich ziek melden.
...
en ze rijden ook rekreatief met de auto ... en dat is even gevaarlijk als rijden met alkohol in je bloed ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 13:01   #933
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
en ze rijden ook rekreatief met de auto ... en dat is even gevaarlijk als rijden met alkohol in je bloed ...
Dat is juist. Rijden onder invloed van cannabis is evengoed verboden als rijden onder invloed van alcohol. Dat wil daarom nog niet zeggen dat cannabis helemaal verboden moet worden, net zoals alcohol niet helemaal verboden is.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 13:56   #934
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Uit de duim zuigen schijnt veel gezonder zijn dan op een wietsigaret.
Neeje, ik kan dat niet wetenschappelijk bewijzen... LOL

Natuurlijk, voor mensen, die trouwens beweren niet 'afhankelijk' te zijn van drugs maar zich wel al tien jaar aan een stuk in Nederland gaan bevoorraden, zal het wel veel gemakkelijker én goedkoper zijn als ze zich hier probleemloos konden bevoorraden.

Zijn dat egoïsten? Maar nee, dat zijn idealisten die het beste voor hebben met de gemeenschap en de jeugd...

Zijn dat hypocrieten? Maar neeje, dat zijn kwieten... LOL
Zwart-wit denken is dan ook een vaak voorkomend fenomeen bij wereldvreemden.
Oud 22 november 2008, 14:02   #935
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Zwart-wit denken is dan ook een vaak voorkomend fenomeen bij wereldvreemden.
Smoorverliefden zien de wereld ook vreemd hoor...
Oud 22 november 2008, 14:07   #936
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Aangezien u niet "smoorverliefd" bent, kunt u dat langs geen kanten weten.
Oud 22 november 2008, 15:16   #937
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het hangt ervan af wat je vreemd vindt.
Ik vind het nogal vreemd dat je nooit een antwoord hebt.

http://forum.politics.be/showthread....70#post3814170
http://forum.politics.be/showthread....42#post3812642
http://forum.politics.be/showthread....67#post3812567
http://forum.politics.be/showthread....06#post3805206
http://forum.politics.be/showthread....45#post3804345
http://forum.politics.be/showthread....77#post3801577

Je geraakt niet verder dan wat insinuatie en veronderstellingen, en denkt dan nog dat dat, in jou geval, gezond verstand is.

Citaat:
Citaat:
Je mening baseren op veronderstellingen noem jij "gezond verstand"?
In mijn geval wel, ja. LOL
Oud 22 november 2008, 15:20   #938
Ambiorix

Standaard

@uilenspiegel.
Ik heb het dan ook niet over joints. Ge kunt evengoed thee drinken, cake eten, of een "verdamper" gebruiken met oog op consumptie.
Ge hebt dus nog altijd niks weerlegd, pippo.

Tabak is dodelijk. Cannabis niet;
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 15:48   #939
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
@uilenspiegel.
Ik heb het dan ook niet over joints. Ge kunt evengoed thee drinken, cake eten, of een "verdamper" gebruiken met oog op consumptie.
Ge hebt dus nog altijd niks weerlegd, pippo.

Tabak is dodelijk. Cannabis niet;
Cannabis is wel dodelijk als men het rookt, paddo.

Tabak is niet dodelijk als men pruimt...
Oud 22 november 2008, 15:49   #940
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Cannabis is wel dodelijk als men het rookt, paddo.

Tabak is niet dodelijk als men pruimt...
ge hebt het door. bravo. En nu ijzersterke argumenten voor het verbod op cannabis en de verkoop van tabak?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be