Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2008, 22:54   #241
jdg120789
Burger

jdg120789's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, mijn antwoord is heel duidelijk: ik heb het VN-handvest gelezen. Ik zie evenwel geen enkel artikel staan waarmee u kan uitpakken om uw stelling te bewijzen als zou Vlaanderen haar onafhankelijkheid niet kunnen uitroepen.

U beweert van wel. Bijgevolg mijn vraag aan u: op basis van welke artikelen concludeert u dat?
't Is leuk geprobeerd...
Oud 22 november 2008, 22:55   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jdg120789 Bekijk bericht
Neen, u ontwijkt de essentiële vraag. Soevereiniteit is het hoogste gezag. De Grondwet is het hoogste gezag (onder de int. verdragen die erkend zijn door België dan, voor u hier weer op inpikt). Dat is een puur juridisch gegeven. De grondwet wordt bepaald door de federale wetgever. Vlaanderen is dus niet soeverein.

Ik houd er mee op, als u geen juridisch feit kan aanvaarden (en die andere daar die in zijn 1e BA Rechten zit ook niet) dan heeft het gewoon geen zin. U heeft geen enkele kennis over het internationaal of nationaal recht, en toch weet u precies wat soevereiniteit en de Grondwet is...
De grondwet bevat geen opsomming van de bevoegdheden (alhoewel politici dat aanvankelijk hadden gewild, maar door verdeeldheid onder elkaar heeft men dat bewuste artikel nooit ingevuld).

In hun exclusieve bevoegdheden zijn de federenden entiteiten soeverein. De federale overheid kan er niet optreden.

Dat is een puur juridisch gegeven dat niet kan ontkennen, maar omdat u het u niet zint, wenst u er niet op in te gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 22:56   #243
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
De grondwet bevat geen opsomming van de bevoegdheden (alhoewel politici dat aanvankelijk hadden gewild, maar door verdeeldheid onder elkaar heeft men dat bewuste artikel nooit ingevuld).

In hun exclusieve bevoegdheden zijn de federenden entiteiten soeverein. De federale overheid kan er niet optreden.

Dat is een puur juridisch gegeven dat niet kan ontkennen, maar omdat u het u niet zint, wenst u er niet op in te gaan.
Maar ze ZIJN niet soeverein, omdat de grondwet (een federaal gegeven) erboven staat.
Oud 22 november 2008, 22:56   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is leuk geprobeerd...
Ach, jongen, u valt gewoon door de mand. Eerst wat schermen met "lees het VN-handvest" om zogezegd te kunnen aantonen dat Vlaanderen volgens dat brok internationaal recht zijn onafhankelijkheid niet legitiem zou kunnen uitroepen. Als het er op aankomt uw bewering dan hard te maken, vlucht u als een dief in de nacht weg.
Oud 22 november 2008, 22:57   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ze ZIJN niet soeverein, omdat de grondwet (een federaal gegeven) erboven staat.
In hun bevoegdheden zijn ze wel het hoogste gezag. De grondwet bevat trouwens geen opsomming van die bevoegdheden.
Oud 22 november 2008, 22:58   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen moet dat wel. Want Vlaanderen is niet soeverein, maar staat onder België. België erkent die regels wel.
Er is geen enkel gegeven dat dit zou "moeten". Ook dat is weer eens van uw kronkelredenering die kant noch wal raken.
Oud 22 november 2008, 23:00   #247
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
In hun bevoegdheden zijn ze wel het hoogste gezag. De grondwet bevat trouwens geen opsomming van die bevoegdheden.
Het gaat hier niet om bevoegdheden, maar om soevereiniteit. Dat is niet hetzelfde. Bon, we blijken nergens te geraken. Ik mailde reeds onze vakgroep internationaal recht, in afwachting van uw antwoord heb ik u niet veel meer te vertellen. U bent als afgestudeerd jurist veel bekwamer dan ik op dit vlak. Ik heb inderdaad nog een jaar te gaan. Maar proficiat.
Oud 22 november 2008, 23:02   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet om bevoegdheden, maar om soevereiniteit. Dat is niet hetzelfde.
Nergens en nooit heb ik dat gesteld. Wel heb ik meermaals geschreven dat de gewesten en gemeenschappen soeverein zijn in de uitoefening van hun exclusieve bevoegdheden.

U heeft dat nooit inhoudelijk becommentarieerd, omdat u heel goed weet dat het juist is. Daarom ook wenste u al evenmin in te gaan op de crisis rond de geluidsnormen en de institutionele oorzaken ervan.
Oud 22 november 2008, 23:04   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg voor u heeft de crisis rond de geluidsnormen heel duidelijk aangetoond dat de gewesten soeverein zijn in hun bevoegdheden. De wetgevende norm van die regionale overheden was de hoogste wetgevende norm ten opzichte van de wetgevende norm die de federale overheid had kunnen uitvaardigen. Daar de federale overheid evenwel geen enkele zeggenschap had in die bevoegdheid kon ze niet optreden. Niet de federale overheid had het hoogste gezag, maar wel de regionale entiteiten.

Anders was er nooit een crisis geweest rond de geluidsnormen.
Oud 22 november 2008, 23:09   #250
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Zelbeschikkingsrecht VN:

Resolutie 1514
Resolutie 2625
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 23:11   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Zelbeschikkingsrecht VN:

Resolutie 1514
Resolutie 2625
En wat is er van?
Oud 22 november 2008, 23:29   #252
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
En wat is er van?
Wat het zelfbeschikkingsrecht is heb ik u al uitgelegd. Dat zoiets een criterium is tot het vormen van een moderne, westerse staat, is ook al gezegd geweest.

Misschien doet u er écht beter aan te luisteren naar wat mensen zeggen of schrijven of anders gewoon in een hoekje kruipen en tegen uzelf zeggen dat u gelijk heeft...

Ik heb al betere discussies gehad met schachten van het VRG...
Oud 22 november 2008, 23:42   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat het zelfbeschikkingsrecht is heb ik u al uitgelegd. Dat zoiets een criterium is tot het vormen van een moderne, westerse staat, is ook al gezegd geweest.
Dat was ook niet de achterliggende redenering. Leiden deze twee documenten tot het onwrikbaar besluit dat Vlaanderen juridisch gesproken geen legitieme onafhankelijkheidsverklaring kan uitroepen?
Oud 22 november 2008, 23:43   #254
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was ook niet de achterliggende redenering. Leiden deze twee documenten tot het onwrikbaar besluit dat Vlaanderen juridisch gesproken geen legitieme onafhankelijkheidsverklaring kan uitroepen?
Juist het omgekeerde.
Oud 22 november 2008, 23:53   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Juist het omgekeerde.
Dus ook hier kon jdg zijn bewering niet hard maken. Er zijn schijnbaar wel internationale wetten die een legitieme onafhankelijkheidsuitroeping door Vlaanderen mogelijk maken.
Oud 22 november 2008, 23:54   #256
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus ook hier kon jdg zijn bewering niet hard maken. Er zijn schijnbaar wel internationale wetten die een legitieme onafhankelijkheidsuitroeping door Vlaanderen mogelijk maken.
Anders zouden die resoluties niet bestaan.
Oud 23 november 2008, 07:43   #257
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, jongen, u valt gewoon door de mand. (..) Als het er op aankomt uw bewering dan hard te maken, vlucht u als een dief in de nacht weg.
Als je geen gelijk krijgt, dan is het ultieme redmiddel proberen om de andere te kleineren. Zwak.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 10:17   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Als je geen gelijk krijgt, dan is het ultieme redmiddel proberen om de andere te kleineren. Zwak.
Alweer toont u dat u inhoud noch lijn van de discussie heeft weten te volgen. Dit ging immers over de bewering dat het VN-handvest internationale wetgeving vormt waaruit duidelijk wordt dat Vlaanderen zijn onafhankelijkheid niet legitiem kan uitroepen. Ik vroeg dan ook in welke artikelen dat staat en waarop zijn conclusie gebaseerd is. Er kwam geen antwoord; alleen het afwimpelen "lees het zelf". Welnu, ik heb dat handvest al lang gelezen en ik zie niets erin staan dat van die aard is dat het zijn conclusies ondersteunt. Daarom mijn vraag, tot driemaal toe.

Er kwam geen antwoord.

Als u dan ook meent dat hij gekleineerd wordt, heeft hij dat alleen aan zichzelf te danken.
Oud 23 november 2008, 10:25   #259
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer toont u dat u inhoud noch lijn van de discussie heeft weten te volgen. Dit ging immers over de bewering dat het VN-handvest internationale wetgeving vormt waaruit duidelijk wordt dat Vlaanderen zijn onafhankelijkheid niet legitiem kan uitroepen. Ik vroeg dan ook in welke artikelen dat staat en waarop zijn conclusie gebaseerd is. Er kwam geen antwoord; alleen het afwimpelen "lees het zelf". Welnu, ik heb dat handvest al lang gelezen en ik zie niets erin staan dat van die aard is dat het zijn conclusies ondersteunt. Daarom mijn vraag, tot driemaal toe.

Er kwam geen antwoord.

Als u dan ook meent dat hij gekleineerd wordt, heeft hij dat alleen aan zichzelf te danken.
Mocht het bij de ene keer blijven, oké; maar lees zelfs een je posts. Heel vaak kun je het niet laten om een denigrerend woordje neer te poten, te brallen, enz...
Hopelijk blijven je kinderen daar in de basisschool van gespaard; maar als je dat hier doet, dan vrees ik het ergste...
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 10:28   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht het bij de ene keer blijven, oké; maar lees zelfs een je posts. Heel vaak kun je het niet laten om een denigrerend woordje neer te poten, te brallen, enz...
Hopelijk blijven je kinderen daar in de basisschool van gespaard; maar als je dat hier doet, dan vrees ik het ergste...
Even weer naar de inhoud van de discussie. Wat heeft u te zeggen over de bewering dat Vlaanderen zijn onafhankelijkheid niet legitiem kan uitroepen volgens het bestaand internationaal recht?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be