Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2008, 18:15   #1061
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, dit blijkt uit de cijfers die men in Nederland heeft, en is ook het besluit van het Trimbos Instituut in hun jaarlijkse nationale drug monitor.

Ook de rest van de punten kan je terugvinden in dit rapport.
Dat is mooi dat je zoveel belang hecht aan die rapporten...

Het kan dan ook niet anders dan dat je ook akkoord gaat met de opsomming van de risico's die dat instituut opsomt.
Gemakkelijkheidshalve herhaal ik ze nog eens:
# Wie niet lekker in zijn vel zit, kan beter helemaal geen hasj of weed gebruiken: de kans is groot dat het er alleen maar erger van wordt.

# Een te hoge dosis kan heftige angstgevoelens of neerslachtigheid veroorzaken. Lichamelijk kan het heel onbehaaglijke gevoelens veroorzaken (duizeligheid, misselijkheid), tot paniek en flauwvallen toe. Dit wordt 'flippen' genoemd. Wachten tot het over gaat, is het enige wat diegene dan kan doen. Wel kan een ander proberen te kalmeren.

# Het 'flippen' door een te grote dosis komt vooral voor bij onervaren gebruikers (jongeren, buitenlandse toeristen, e.d.). Dit risico is een stuk groter wanneer hasj gegeten wordt, omdat de gebruiker dan minder goed in de gaten heeft hoeveel hij binnen heeft gekregen.

# THC vermindert het concentratievermogen, het reactievermogen en het kortetermijn geheugen. Logisch nadenken wordt moeilijker, de draad van een gesprek wordt uit het oog verloren. THC en werken, huiswerk maken of studeren gaan dan ook niet samen. Deelname aan het verkeer onder invloed van THC is gevaarlijk en daarom verboden.

# Mensen die veel en vaak THC gebruiken, kunnen geremd worden in hun ontwikkeling. In plaats van problemen op te lossen en daarvan te leren, 'blowen' ze hun problemen en onvrede weg. Ze lopen bovendien het risico in een sociaal isolement terecht te komen.

# Er zijn aanwijzingen dat er een relatie is tussen cannabisgebruik en het ontstaan van psychische stoornissen zoals schizofrenie, depressie en angst.

# Mensen die kampen met onderliggende psychische problemen of die aanleg hebben voor psychische stoornissen vormen een risicogroep. Het gebruik van hasj kan deze problemen verergeren en wordt daarom afgeraden.

# De rook van joints en stickies wordt doorgaans diep geïnhaleerd en lang in de longen vastgehouden. Die rook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan die van alleen tabak. Op langere termijn kan hierdoor schade optreden aan de luchtwegen.

# THC is aangetoond in moedermelk. Voor hasj en weed geldt hetzelfde als voor alcohol, tabak en andere drugs: gebruik tijdens de zwangerschap en borstvoeding is af te raden. De meeste wetenschappers achten het niet bewezen dat langdurig gebruik leidt tot blijvende invloed op de hersenen en het immuunsysteem.

# Naarmate je meer of vaker gebruikt loop je meer risico.

Laatst gewijzigd door uilenspiegeltje : 23 november 2008 om 18:17.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 18:23   #1062
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Cannabis kan ook geconsumeerd worden ZONDER verbranding en dus vrijkomen van CO en alle vuile rommel die vrijkomt bij het roken van een sigaret of het verbranden van tabak/cannabis.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 18:26   #1063
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je moet de vergelijking die ik opgebouwd heb uit jouw stelling (mag ik inbreken in mijn eigen huis ..... reaktie: neen, als je daarbij de gemeenschappelijke voordeur vernietigt ...) niet gaan verkrachten.

Die gemeeschappelijke voordeur staat voor de algemene maatschappelijke belangen.

Drugs zijn verboden bij de wet, in alle demokratiën (behalve een klein beetje in Nederland), omwille van de maatschappelijke negatieve effekten.

Zijvoorbeelden:
dat jij zelfmoord zou plegen, daar heb ik me geen fluit mee te moeien; maar toch vind ik dat het in het maatschappelijk belang is, dat er door de overheid moeite gedaan wordt om zelfmoord als fenomeen te trachten te voorkomen.
Terwijl met drugs nemen op individuele basis, er zoveel meer maatschappelijke dreiging is, namelijk de belangrijkste: het meer verspreiden van drugs.
Als we dus manieren vinden om de negatieve maatschappelijke effecten te verminderen of volledig weg te nemen en de voordeur minder te beschadigen, zou u dat toch niet blokkeren?

Technisch gezien is cannabis in de Belgische democratie niet 'verboden bij wet'. In de wet van 24/02/1921 krijgt de Koning alleen de bevoegdheid om het verhandelen van bepaalde stoffen te regelen.

Hoe zit dat nu eigenlijk met zelfmoord in België? Is dat illegaal (en strafbaar)? Als je dus een systeem vindt waarbij minder drugs verspreid wordt dan nu, kan het dus wel.
In een gereguleerd systeem is die kans groter, denk ik.

Laatst gewijzigd door MartinVeltjen : 23 november 2008 om 18:38.
MartinVeltjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 18:26   #1064
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Dat is mooi dat je zoveel belang hecht aan die rapporten...

Het kan dan ook niet anders dan dat je ook akkoord gaat met de opsomming van de risico's die dat instituut opsomt.
# Wie niet lekker in zijn vel zit, kan beter helemaal geen hasj of weed gebruiken: de kans is groot dat het er alleen maar erger van wordt.

# Een te hoge dosis kan heftige angstgevoelens of neerslachtigheid veroorzaken. Lichamelijk kan het heel onbehaaglijke gevoelens veroorzaken (duizeligheid, misselijkheid), tot paniek en flauwvallen toe. Dit wordt 'flippen' genoemd. Wachten tot het over gaat, is het enige wat diegene dan kan doen. Wel kan een ander proberen te kalmeren.

# Het 'flippen' door een te grote dosis komt vooral voor bij onervaren gebruikers (jongeren, buitenlandse toeristen, e.d.). Dit risico is een stuk groter wanneer hasj gegeten wordt, omdat de gebruiker dan minder goed in de gaten heeft hoeveel hij binnen heeft gekregen.

# THC vermindert het concentratievermogen, het reactievermogen en het kortetermijn geheugen. Logisch nadenken wordt moeilijker, de draad van een gesprek wordt uit het oog verloren. THC en werken, huiswerk maken of studeren gaan dan ook niet samen. Deelname aan het verkeer onder invloed van THC is gevaarlijk en daarom verboden.

# Mensen die veel en vaak THC gebruiken, kunnen geremd worden in hun ontwikkeling. In plaats van problemen op te lossen en daarvan te leren, 'blowen' ze hun problemen en onvrede weg. Ze lopen bovendien het risico in een sociaal isolement terecht te komen.

# Er zijn aanwijzingen dat er een relatie is tussen cannabisgebruik en het ontstaan van psychische stoornissen zoals schizofrenie, depressie en angst.

# Mensen die kampen met onderliggende psychische problemen of die aanleg hebben voor psychische stoornissen vormen een risicogroep. Het gebruik van hasj kan deze problemen verergeren en wordt daarom afgeraden.

# De rook van joints en stickies wordt doorgaans diep geïnhaleerd en lang in de longen vastgehouden. Die rook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan die van alleen tabak. Op langere termijn kan hierdoor schade optreden aan de luchtwegen.

# THC is aangetoond in moedermelk. Voor hasj en weed geldt hetzelfde als voor alcohol, tabak en andere drugs: gebruik tijdens de zwangerschap en borstvoeding is af te raden. De meeste wetenschappers achten het niet bewezen dat langdurig gebruik leidt tot blijvende invloed op de hersenen en het immuunsysteem.

# Naarmate je meer of vaker gebruikt loop je meer risico.
Ja, ik ga akkoord met de risico's die ze opsomt.
Maar je hoefde ze niet te herhalen, ik ben geconcentreerd en mijn kortetermijn geheugen laat me niet in de steek.

Laten we logisch verder redeneren.
Heb je nu nog een argument dat ingaat tegen de aangehaalde punten pro-legalisering?
cannabis gebruik blijft stabiel
minder heroïne gebruikers
minder drugsdoden
minder criminaliteit
bestrijding kost veel geld en werkt niet
controle kwaliteit cannabis
iedereen dezelfde keuzevrijheid
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 19:15   #1065
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MartinVeltjen Bekijk bericht
Als we dus manieren vinden om de negatieve maatschappelijke effecten te verminderen of volledig weg te nemen en de voordeur minder te beschadigen, zou u dat toch niet blokkeren?

Technisch gezien is cannabis in de Belgische democratie niet 'verboden bij wet'. In de wet van 24/02/1921 krijgt de Koning alleen de bevoegdheid om het verhandelen van bepaalde stoffen te regelen.

Hoe zit dat nu eigenlijk met zelfmoord in België? Is dat illegaal (en strafbaar)? Als je dus een systeem vindt waarbij minder drugs verspreid wordt dan nu, kan het dus wel.
In een gereguleerd systeem is die kans groter, denk ik.
Zelfmoord wordt in België waarschijnlijk bestraft met de doodstraf...
Oud 23 november 2008, 19:16   #1066
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik ga akkoord met de risico's die ze opsomt.
Maar je hoefde ze niet te herhalen, ik ben geconcentreerd en mijn kortetermijn geheugen laat me niet in de steek.

Laten we logisch verder redeneren.
Heb je nu nog een argument dat ingaat tegen de aangehaalde punten pro-legalisering?
minder drugsdoden
minder criminaliteit
Fijn te mogen vaststellen dat je dus geen cannabis gebruikt. Houden zo...
Oud 23 november 2008, 19:17   #1067
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Cannabis kan ook geconsumeerd worden ZONDER verbranding en dus vrijkomen van CO en alle vuile rommel die vrijkomt bij het roken van een sigaret of het verbranden van tabak/cannabis.
Leg dit eens uit aan Artisjok...
Oud 23 november 2008, 19:32   #1068
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Fijn te mogen vaststellen dat je dus geen cannabis gebruikt. Houden zo...
Fijn te mogen vaststellen dat je je insinuaties eventjes achterwege laat.

Heb je nu nog argumenten tegen legalisering of zie je onderwijl de voordelen van legaliseren in?

minder drugsdoden
minder criminaliteit

Laatst gewijzigd door artisjok : 23 november 2008 om 19:33.
Oud 23 november 2008, 19:40   #1069
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Fijn te mogen vaststellen dat je je insinuaties eventjes achterwege laat.

Heb je nu nog argumenten tegen legalisering of zie je onderwijl de voordelen van legaliseren in?

minder drugsdoden
minder criminaliteit
Met de beste wil van de wereld maar ik zie geen voordelen van een legalisatie.
Dat de afhankelijken dat anders zien dat vind ik begrijpelijk maar dat wil nog niet zeggen dat het verantwoord is. Alle, volgens mij hé... en miljoenen anderen...
Oud 23 november 2008, 19:45   #1070
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Zelfmoord wordt in België waarschijnlijk bestraft met de doodstraf...
Goed punt: als meer repressie geen kwaad kan, waarom dan zelfmoord én poging tot zelfmoord niet expliciet verbieden en strafbaar stellen met bvb. levenslange gevangenisstraf. Ze zouden zeker wel twee keer nadenken, die zelfmoordenaars.
Als het cannabisverbod zoveel mensen weghoudt van drugs zal een zelfmoordverbod het aantal zelfmoorden ook wel naar beneden krijgen.

Laatst gewijzigd door MartinVeltjen : 23 november 2008 om 20:07.
Oud 23 november 2008, 20:21   #1071
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Met de beste wil van de wereld maar ik zie geen voordelen van een legalisatie.
Dat de afhankelijken dat anders zien dat vind ik begrijpelijk maar dat wil nog niet zeggen dat het verantwoord is. Alle, volgens mij hé... en miljoenen anderen...
Leg dat spiegeltje dan eens even aan de kant.
In België zijn we met een goeie 200.000 regelmatige gebruikers. In Europa met 23 miljoen. 70 miljoen van de 500 miljoen Europeanen hebben ooit in hun leven cannabis geprobeerd. We zijn inderdaad een minderheid, maar het huidige beleid brengt onze gezondheid eerder in gevaar ipv van ze te beschermen. In dit geval is het m.i. zelfs onverantwoord om te wachten met de regulering totdat iedereen begrijpt hoe het in elkaar zit en wat de bedoeling is.
Oud 23 november 2008, 20:21   #1072
Jaja
Burger

Jaja's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minder drugsdoden
minder criminaliteit
Het hoeft trouwens niet enkel om de drug te gaan. De cannabisplant biedt voedsel, kleding, olie, brandstof, bouwstoffen, veevoeder, papier en medicijnen.
Aan deze lijst kan je dus meer jobs en meer staatsinkomsten toevoegen.
Jaja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 20:27   #1073
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
In België zijn we met een goeie 200.000 regelmatige gebruikers. In Europa met 23 miljoen. 70 miljoen van de 500 miljoen Europeanen hebben ooit in hun leven cannabis geprobeerd. We zijn inderdaad een minderheid, maar het huidige beleid brengt onze gezondheid eerder in gevaar ipv van ze te beschermen. In dit geval is het m.i. zelfs onverantwoord om te wachten met de regulering totdat iedereen begrijpt hoe het in elkaar zit en wat de bedoeling is.
Zou men - omdat men er toch niet aan verslaafd geraakt zoals de smoorverliefden beweren - dan niet beter stoppen. Zeker als men de risico's kent (als ik ze nog even moet herhalen zult je dat wel laten weten)...
Je gezondheid beschermen door risicovol spul te nemen... dat zou ik je niet aanraden...
Een beetje karakter en discipline en zie... binnen de kortst mogelijke termijn hebben we een betere, veiliger én meer gezonde maatschappij...

Dus smijt die rommel weg... NU
LOL

Laatst gewijzigd door uilenspiegeltje : 23 november 2008 om 20:28.
Oud 23 november 2008, 20:31   #1074
T-101
Burger

T-101's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minder drugsdoden
minder criminaliteit
Er zijn EU-lidstaten die op deze vlakken (veel) beter scoren dan Nederland. En dit zonder het Nederlandse gedoogbeleid.
Bovendien toont u op geen enkel moment aan dat een mogelijke stabilisering of vermindering het rechtstreekse gevolg zou zijn van het gedoogbeleid.
Het zou u ook sieren mocht u een duidelijke aanwijzing geven (bv. paginavermelding) m.b.t. de plaats waar we de info, die als basis van uw uitspraken zou moeten dienen, kunnen terugvinden.

Ter info ook nog even de volgende cijfers:

Heroïne:

Ooit gebruikers (12j. t.e.m. 18j.):

1988: 0,7%
1992: 0,7%
1996: 1,1%
1999: 0,8%
2003: 1,1%

Heeft pas nog gebruikt:

1988: 0,3%
1992: 0,2%
1996: 0,5%
1999: 0,4%
2003: 0,5%

p83.

Laatst gewijzigd door T-101 : 23 november 2008 om 20:40.
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 20:40   #1075
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaja Bekijk bericht
Het hoeft trouwens niet enkel om de drug te gaan. De cannabisplant biedt voedsel, kleding, olie, brandstof, bouwstoffen, veevoeder, papier en medicijnen.
Aan deze lijst kan je dus meer jobs en meer staatsinkomsten toevoegen.
Stuurt dit bericht eens door naar de goeverneur van de nationale bank, want ik peins, als dat hier allemaal klopt, dat de bankenkrisis ermee opgelost kan geraken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 21:18   #1076
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-101 Bekijk bericht
Er zijn EU-lidstaten die op deze vlakken (veel) beter scoren dan Nederland. En dit zonder het Nederlandse gedoogbeleid.
Bovendien toont u op geen enkel moment aan dat een mogelijke stabilisering of vermindering het rechtstreekse gevolg zou zijn van het gedoogbeleid.
Het zou u ook sieren mocht u een duidelijke aanwijzing geven (bv. paginavermelding) m.b.t. de plaats waar we de info, die als basis van uw uitspraken zou moeten dienen, kunnen terugvinden.

Ter info ook nog even de volgende cijfers:

Heroïne:

Ooit gebruikers (12j. t.e.m. 18j.):

1988: 0,7%
1992: 0,7%
1996: 1,1%
1999: 0,8%
2003: 1,1%

Heeft pas nog gebruikt:

1988: 0,3%
1992: 0,2%
1996: 0,5%
1999: 0,4%
2003: 0,5%

p83.
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=26
Oud 23 november 2008, 23:49   #1077
MartinVeltjen
Burger

Standaard

Citaat:
Zou men - omdat men er toch niet aan verslaafd geraakt zoals de smoorverliefden beweren - dan niet beter stoppen. Zeker als men de risico's kent (als ik ze nog even moet herhalen zult je dat wel laten weten)...
Je gezondheid beschermen door risicovol spul te nemen... dat zou ik je niet aanraden...
Een beetje karakter en discipline en zie... binnen de kortst mogelijke termijn hebben we een betere, veiliger én meer gezonde maatschappij...

Dus smijt die rommel weg... NU
LOL

De mij welbekende risico's wegen helaas niet op tegen de voordelen die ik ondervind van mijn cannabisgebruik. (Excuses voor de reclame, maar zo lekker is cannabis nu eenmaal voor mij). Elk spul heeft zijn risico's (http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GA62372VQ), maar uiteindelijk maak ik zelf uit of ik die risico's wil lopen. Als we verstandig genoeg worden geacht om dat voor alcohol te kunnen, dan kunnen we dat ook voor cannabis.
Ik zal het eens proberen met dat karakter en die discipline ... oeps, mislukt. Maar ik ben dan ook een zwakkeling of ik wil gewoon cannabis gebruiken.
Ik vind het sympathiek dat u bezorgd bent om mijn gezondheid, maar ik vraag u toch ook niet om uw gsm weg te gooien of vegetariër te worden omdat we dan een betere, veiligere en gezondere maatschappij krijgen.
Oud 24 november 2008, 00:19   #1078
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan u dat tellen?
Als u en de experts niet eens weten hoeveel er in omloop is.
Oud 24 november 2008, 00:21   #1079
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De mij welbekende risico's wegen helaas niet op tegen de voordelen die ik ondervind van mijn cannabisgebruik. (Excuses voor de reclame, maar zo lekker is cannabis nu eenmaal voor mij). Elk spul heeft zijn risico's (http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GA62372VQ), maar uiteindelijk maak ik zelf uit of ik die risico's wil lopen. Als we verstandig genoeg worden geacht om dat voor alcohol te kunnen, dan kunnen we dat ook voor cannabis.
Ik zal het eens proberen met dat karakter en die discipline ... oeps, mislukt. Maar ik ben dan ook een zwakkeling of ik wil gewoon cannabis gebruiken.
Ik vind het sympathiek dat u bezorgd bent om mijn gezondheid, maar ik vraag u toch ook niet om uw gsm weg te gooien of vegetariër te worden omdat we dan een betere, veiligere en gezondere maatschappij krijgen.
Uw gezondheid laat mij persoonlijk steenkoud.
Ik zou zelfs zeggen, het kan niet rap genoeg achteruit gaan vanwege dat.
Tenslotte het is mij er om te doen dat uw soort wegblijft van mijn soort.
Oud 24 november 2008, 00:31   #1080
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Precies nog nooit een bijsluiter gelezen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Uw gezondheid laat mij persoonlijk steenkoud.
Ik zou zelfs zeggen, het kan niet rap genoeg achteruit gaan vanwege dat.
Tenslotte het is mij er om te doen dat uw soort wegblijft van mijn soort.
Toch chance dat je niet aan de drugs bent, je zou irrationeel of gewelddadig kunnen worden. De wereld zou veel beter zijn als iedereen klaar was om voor het minste 'op een ander z'n bakkes' te kloppen of hen de dood toe te wensen omdat ze er andere ideeën op nahouden.

Op elke pagina hier wordt duidelijk dat een afkeer van druggebruik en nuchter denken niet noodzakelijk hand in hand gaan.

Laatst gewijzigd door Akufen : 24 november 2008 om 00:37.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be