![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2421 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ik heb een gezonde, natuurlijke afkeer van alle mogelijke verboden, ook van een rookverbod. Maar blijkbaar werkt zelfregulering niet, anders waren er al meer dan voldoende niet-rokerscafé's. Dat heeft allicht te maken met het feit dat veel horecapersoneel zelf rookt, ook de café-uitbaters dus. Fiscale incentives vind ik echter zeker het proberen waard. Al is op een recente buitenlandse reis weer gebleken hoe hardleers rokers zijn: in de rookvrije amusementsruimte van het hotel zat een koppel rustig te paffen. Het is die obstinate arrogantie die in de meeste gevallen tot een gehaat verbod leidt.
|
|
|
|
#2422 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Patsy, is het rookverbod zelf niet de karikatuur? Ik vind van wel. Een verbod in café's vanwege de volksgezondheid vind ik een serieuze karikatuur. Alleen al het feit dat heel veel mensen niet naar cafe gaan en de meeste die dat doen niet dagdagelijks, is al een mooie hint.
|
|
|
|
#2423 |
|
|
Het algemeen belang bestaat niet. Behalve dan dat als er algemeen belang is, dat die met rust gelaten moet worden.
|
|
|
|
#2424 | |
|
|
Citaat:
Rookverbod = als ik u mijn billen een beetje laat opwarmen, moete op reuzeblaren zitten en pas op he den diene daar - de staat - gaat mij beschermen zulle!. Schone opvoeding.
|
|
|
|
|
#2425 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2426 |
|
|
en electorale spelletjes
|
|
|
|
#2427 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ook goed, geen alternatieven dan. Dat typeert ten overvloede de onbuigzame houding van rokers. Het is zelfs te veel gevraagd dat ze hun verslaving vijf minuutjes buiten botvieren, om tientallen niet-rokers in het café te vrijwaren voor gezondheidsproblemen, stinkende kleren, brandende ogen, heesheid, geïrriteerde slijmvliezen en stank. Een complete ban is in het licht van deze arrogante houding dan de enige valabele oplossing. En dan niet alleen binnen in de café's, maar ook op terrassen, in de buurt van wachthokjes van tram en bus, openlucht sportstadia, enz... Kortom: overal behalve thuis bij de roker zelf (als daar geen kinderen of andere derden zijn).
|
|
|
|
#2428 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2429 |
|
Parlementslid
|
Juist. Ik gun trouwens iedereen zijn pleziertjes, hoe afwijkend en/of idioot die ook mogen zijn. Ook rokers gun ik het dus van harte dat ze omwille van hun verslaving hun gezondheid om zeep helpen door met brandende bladeren en papier in hun mond rond te lopen. Alleen wil ik dat trieste lot niet delen, zeker niet ongevraagd.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 24 november 2008 om 11:27. |
|
|
|
|
|
#2430 | |
|
|
Citaat:
Vreemd he?
|
|
|
|
|
#2431 |
|
Gouverneur
|
Ge moogt niet roken in u eigen huis als daar andere volwassenen bij zijn? Als ze bij u op bezoek komen en ze gaan niet weg als ge een sigaret opsteekt, dan is het toch duidelijk dat ze het niet erg vinden dat er gerookt wordt. De niet-roker kiest hier dan toch duidelijk om passief te roken. Waarom kan iemand kiezen om actief te roken, maar kan hij niet kiezen om passief te roken?
|
|
|
|
|
|
#2432 |
|
Parlementslid
|
Niet zo vreemd. Ik heb dat ook niet nodig. Ik ben perfect bereid en in staat om rokers zelf de deur te wijzen als hun stank me niet aanstaat. Maar niet iedereen wil of kan dat. Ik zou liefst �*lles zelf regelen, ook bijvoorbeeld de verdediging van mijn have en goed. maar dat mag nu eenmaal niet in een rechtsstaat. Daar zullen we ons allebei moeten bij neerleggen, vrees ik.
|
|
|
#2433 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 24 november 2008 om 11:40. |
|
|
|
|
|
|
#2434 | ||
|
|
Citaat:
Voor meer begrip: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#2435 |
|
Parlementslid
|
Antirookcampagnes tot zuivering van moraal en soms zelfs van ras zijn van alle tijden. De paus. Later volgden de nazi's. Gelijktijdig met morele paniek over illegalen begon Californië de huidige wereldwijde golf van rookverboden.
...nu blijken die verrekte rokers het onder elkaar gezelliger te hebben dan zijzelf. ... Aanvallen van morele paniek gaan vrijwel altijd over seks, drugs en dood. En over status: het lijkt wel of menigeen zich alleen nog boven de ander verheven kan voelen als hij/zij niet rookt. In de geschiedenis van antirookcampagnes in het Westen zijn er drie opmerkelijke aanjagers van het verbod: de paus, de nazi’s, en de staat Californië. ... De nazi’s, de adepten van arische Körperkultur en Reinheit, hadden, aldus de Stanford-hoogleraar Geschiedenis van de Wetenschap Robert N. Proctor, geen religieuze maar ‘raciale hygiëne’ op het oog bij het bestrijden van de tabak, zoals ze ook asbest en anorganische voedingsmiddelen bestreden. De nazipropagandisten lieten in de oorlog ook niet na erop te wijzen dat de drie fascistische leiders in Europa (Mussolini, Franco en Hitler) niet rookten, terwijl de Geallieerde leiders (Churchill, Roosevelt en Stalin) zware gebruikers waren. ... Dat hierbij commerciële motieven en de imitatiezucht van New York – in vele staten geldt geen rookverbod in de horeca – een rol speelden, lijkt wel vast te staan. ...Het verontrustende aan de antirookcampagne in Californië is dat het direct volgde op de morele paniek over de aanzwellende immigratie van illegale Mexicanen. ... Een van de onbewuste drijfveren van de antirook-campagnes in Californië was fysiek afstand te scheppen van de rokende immigranten, van wie ook werd gezegd dat ze allerlei akelige ziektes meebrachten. ... waarin het pseudoreligieuze schuldgevoel een grote rol speelt. ...Maar het rookverbod is een versterking van de tendens tot segregatie, niet alleen tussen autochtonen en etnische minderheden met een andere cultuur, maar ook tussen de autochtone burgers onderling. Wat een ongelooflijke verzameling baarlijke nonsens! Wat er in de toeter zat die deze auteur gerold heeft, heeft ik niet, maar straf spul was het wel zeker.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 24 november 2008 om 13:46. |
|
|
|
|
|
#2436 |
|
|
Ik vraag mij af hoe er met "cijfers" is of wordt gegoocheld; gewoon om mij heen kijkend had ik altijd de indruk dat de overgrote meerderheid van de cafébezoekers roker is.
|
|
|
#2437 |
|
Parlementslid
|
Uiteraard, zoals de meeste bezoekers in een zwembad zwemmers zijn. De anderen blijven er wijseljk weg, net zoals niet-rokers al jaren gedwongen wegblijven uit café's waar wordt gerookt.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 24 november 2008 om 14:25. |
|
|
|
|
|
#2438 | |
|
|
Citaat:
Luister Jukes, dit is zoals veel mensen het aanvoelen. Dat er iemand is geweest die onderzoek heeft gedaan en hetzelfde aantoont is mooi meegenomen maar niet zaligmakend. 50 jaar geleden kon je nog weleens in een film rokende mensen in bed aantreffen. Dat was om te suggereren wat er zich tot enkele minuten daarvoor had afgespeeld. Dát mocht namelijk niet in beeld worden gebracht. Tegenwoordig is het andersom. Nu breek je je nek over beelden van copulerende mensen maar is het roken verbannen. Zo zie je maar dat niets absoluut is. Dit antirook-beleid gaat te ver en dringt de persoonlijke levenssfeer binnen. Het wordt door erg veel mensen zo gevoeld als de auteur van het bovenstaande stuk aangeeft. Daar kun je je ogen voor sluiten maar het is wel de realiteit. |
|
|
|
|
|
|
#2439 |
|
|
Dat is ook zo. Of zoals een caféhoudster vorige week vertwijfeld uitriep" Waar blijven ze dan, die niet-rokers die ons beloofd zijn?''
|
|
|
|
|
|
#2440 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
in Ierland is dat blijkbaar geen probleem geweest, na een tijdje natuurlijk.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|