![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#302 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij mijn weten hebben wij de Joodse cultuur niet overgenomen. 't Christendom werd immers geënt op meerdere culturen, van westerse tot oosterse. En mij komt het over als bijzonder lichtzinnig om een godsdienst niet op zijn intrinsieke waarde te beoordelen maar slechts op de geografische oorsprong ervan. |
|
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
't Is ook onzinnig te spreken over "ieder volk heeft zijn eigen goden". Hoezo? Is de waarheid dan niet één? Is de waarheid anders omdat ik Vlaming ben en een ander Ier? Waarom sluit u zich op in de afzondering terwijl juist ware religie bindend en overstijgend is? |
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#306 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan is uw opmerking over de zogezegde rampzalige invloed van het christendom onterecht.
Kunt u die beschulding trouwens eens concretiseren? Of loopt u, net zoals in de voorgaande berichten, ook hier weg van het inhoudelijke in de discussie? |
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik denk dat het christendom onze evolutie vertraagd heeft. |
|
|
|
|
|
|
#309 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U heeft dat al twee maal geschreven. Concrete elementen om uw stelling te onderhouden heeft u nog niet gegeven, en, schijnbaar, wenst u die ook niet te geven.
|
|
|
|
|
|
#310 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik denk dat jij van het heidendom net genoeg afweet om ze zwart te maken, en er een foutief beeld over weer te geven. |
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"De" Europeanen bestonden trouwens niet in die tijd. Waar trekt u trouwens de grens? De klassieke visie in de geschiedschrijving is immers dat de Germanen afkomstig zijn uit de oostelijke Russische steppen. Niet echt Europees volgens de huidige criteria... |
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U probeert een hedendaagse moraal over te plaatsen naar de oude mythen, sagen en heldenverhalen. Pure disneyficatie. |
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De huidige Europeanen hun voorouders kwamen uit de Russische steppe naar het schijnt. Nu en ? Het blijven onze voorouders. Vandaag, meerdere duizenden jaren later mogen zij dus Europeanen genoemd worden, en de grenzen van dat continent zou ik leggen tussen Gibraltar en de Oural enerzijds en de Middellandse en de Zwarte Zee anderzijds. Al die mensen hadden een cultuur, tradities en heidense geloven, die sterke overeenkomsten vertonen . Die Europeanen waren goed bezig, daar had echt iets interressants kunnen uit groeien, toen de verdoemde christelijke leer roet in het eten kwam gooien...Ik denk dat het Vaticaan, en de Paus, hun chef, niet een oppergod dienden, maar de geest van het kwaad, geef hem maar de naam die je wil... |
|
|
|
|
|
|
#314 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#315 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U heeft dat al een paar keer hier gesteld. Enige inhoudelijke beoordeling heeft u evenwel nog nooit gebracht. Mij schijnt het toe dat u maar weinig heeft "getoetst".
|
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#317 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of de heidense "Europeanen" "goed" bezig waren, heeft u op geen enkele wijze kunnen aantonen. Met uw zinnetje ontkracht u trouwens wat u eerder schreef, nl. dat het niet ging om een "discussie ... over de kwaliteit van deze of gene levenslessen, en heb ook niks speciaals tegen de joden." Meer zelfs, u heeft een heel uitdrukkelijk oordeel erover. Alleen ontbreekt ook hier iedere vorm van bewijsvoering of argumentatie. |
|
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In het heidendom waren er geen dogma's, de heidenen beweerden evenmin dat hun goden de "enigen" waren die bestonden. Als je het concept "god" aanvaard, moet je toch aanvaarden dat er MEERDERE goden bestaan ? En waarom zou jouw geloof beter zijn als dat van iemand anders, als dat van de vroegere heidenen bvb, maar ook van de HUIDIGE Hindoe's, de Japanse Shinto -gelovigen, de Afrikaanse animisten enz enz ? |
|
|
|
|
|
|
#320 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat de heidense godenleer betreft : geef mij een voorbeeld van een stad die door een heidense oppergod in puin en as zou gelegd zijn omdat de manieren van de mensen die daar woonden hem niet bevielen ? Ik vraag mij eigenlijk af waar je naar toe wil ? Stoot het je zo tegen de borst dat ik niks moet weten van pastoors, monnikken en hun meesters ? Van rabijnen en imams ? Kortom , van een bende bemoeizuchtige fanatiekelingen ? Geen enkel geloof is perfect, net zoals geen enkel mens perfect is, maar met de drie abrahamische godsdiensten hebben we toch een dieptepunt bereikt...Trouwens, iedereen weet dat de bijbel slechts een onsamenhangende verzameling verhaaltjes is, joodse interpretaties van andere verhaaltjes, van Egyptische "mythen en sagen" onderandere , en degenen die daar mee begonnen is was Mozes, een man die opgegroeid was in de familie van de pharaon, en onderwezen in de Egyptische godenleer. |
|
|
|
|