![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
|
![]() Zie hier (het gaat om de lapse tussen rood en blauw
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 november 2008 om 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe kunnen ze nu de 'andere' temperatuur weten? Je kan er immers maar 1 meten op elk gegeven ogenblik. Hoe hebben ze dan 'berekend' hoe warm het 'anders' zou zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat staat er in de legende ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Hij vroeg toch hoeveel extra temperatuursstijging er precies was dankzij de mens?
Citaat:
![]() En die grafiek gaat over de T... Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 november 2008 om 00:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens wikipedia: Citaat:
En over het onderzoek dat je noemt. Echt onderzoek of speculatieve projecties? Citaat:
Laatst gewijzigd door Sjaax : 28 november 2008 om 01:15. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die meren liggen in Zuid-Siberië. Daar bestaat tegenwoordig geen toendra klimaat. Het is verklaarbaar dat het gebied van Mongoolse steppen zich naar het noorden uitbreidt, als het klimaat opwarmt. Het droge klimaat daar tijdens het holocene klimaatoptimum is verklaarbaar. Maar verder wordt aangegeven dat voor andere regio’s, zoals rond het Baikal meer en in West-Siberië een vochtig klimaat werd gerapporteerd tijdens het holocene klimaatoptimum. Vanzelfsprekend zullen er aanzienlijke regionale verschillen bestaan. Maar deze paar gegevens duiden niet op een algemeen droog, of zelfs woestijnklimaat in Siberië gedurende het holocene klimaatoptimum. Ik hoop niet dat er een extrapolatie van de Zuid-Siberische gegevens heeft plaatsgevonden voor heel Siberië. Als dat gebeurde, dan is de voorspelde verwoestijning verklaarbaar. Laatst gewijzigd door Sjaax : 29 november 2008 om 16:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Het is te leuk. Ik heb een aantal citaten gehaald uit artikelen over de gevolgen van de klimaatopwarming.
Citaat:
??? Citaat:
Tegen een paar zware stormen moeten er onmetelijke dure maatregelen worden genomen om CO2-reductie te bewerkstelligen? Is het niet goedkoper om een paar oude schuren te verstevigen of te vernieuwen. Citaat:
Het is niet de klimaatopwarming op zich, maar de toenemende welvaart die voor problemen zorgt. Als er een keer een ramp gebeurt gaat de verzekeringsbranche failliet. Citaat:
Een mooi voorbeeld van een cirkelredenering. Zou het kunnen dat toenemende kosten hetzelfde vertellen als extremere rampen? Er heeft zich een enorme bevolkingsaanwas voltrokken. Als er zich een ramp voltrekt, geeft dat meer schade. Het geeft niet aan dat er een grotere fysieke frequentie van rampen plaatsvindt. Citaat:
Het is niet dat ontwikkelingslanden zich niet zouden kunnen aanpassen, dat ze onbewoonbaar zouden worden, maar het probleem is dat er weinig geld beschikbaar is voor eventuele noodzakelijke aanpassingen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
los daarvan is koude lucht arm aan vocht, en klopt je subjectieve stelling ook niet ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() te verkrijgen in de Standaard boekhandel. 't was wel ni goedkoop; 70€ of zo heb ik ervoor betaald. Citaat:
Citaat:
daarnaast vergeet je de biologische 'wet' dat in koude streken gigantisme optreedt, net omdat dit betere bescherming biedt tegen kou. (grotere oppervlakte/volumeverhouding, dus minder warmteverlies) Citaat:
tijdens het optimum was wrangel een eiland hoog in het noorden. Tenzij je wil beweren dat het beest duizenden kilometers door een ijskoude zee heft gezwommen, zat ie er voor het optimum ook. En is je hypothese ontkracht ![]() Citaat:
![]() |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat je je oppervlak kleiner moet maken tov van het volume om relatief minder warmte te verliezen... een bol is ideaal
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 3 december 2008 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
of waarom een grote bol minder oppervlakte heeft dan een kleine bol. Relatief gesproken dan. (volume stijgt met r³, waar oppervlak slechts stijgt met r²) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik hou er niet van om te speculeren. Dat laat ik liever aan klimaatpessimisten over. ![]() Maar ik kan er wel iets bij bedenken. Tijdens de overgang van het Pleistoceen naar het Holoceen werd het al snel warmer op aarde. De plantengroei volgde die opwarming door ook op noordelijk gelegen delen te floreren, zo ook op Wrangel. De mammoeten konden in Beringia zo van Siberië naar Wrangel lopen. Terwijl er een groep mammoeten op Wrangel verbleef, steeg de zeewaterspiegel. Op een bepaald moment werd Wrangel gescheiden van het continent. Tussen de verhoging van de temperatuur en de stijging van de zeewaterspiegel zit een tijdspanne. (Tegenwoordig zou een vrij plotselinge verhoging van de temperatuur niet meteen gepaard gaan met een grotendeels afsmelten van de Groenlandse ijskap, dat duurt duizenden jaren, terwijl de flora inmiddels wel verandert.) Die geïsoleerde groep mammoeten kon zich tijdens het holocene klimaatoptimum goed handhaven op Wrangel, er was genoeg voedsel. Na het optimum werd het klimaat kouder, veranderde de flora op Wrangel en werd de beschikbare hoeveelheid voedsel op Wrangel steeds geringer. De mammoeten daar evolueerden naar een dwergvorm. Op een bepaald moment werd de hoeveelheid voedsel sowieso te gering en stierf de mammoet uit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
![]() wat je net "bedacht" hebt is je reinste speculatie. Maar dat had je zelf wel door, toch?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik ben het uiteraard met je eens dat je nooit een identiek klimaat aan het holocene klimaatoptimum zal bekomen. Daar spelen te veel onbekende variabelen in mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Alleen heb ik niet de mogelijkheden hypothesen te testen. Slechts met plausibele redeneringen kunnen we hier de waarschijnlijkheid of onwaarschijnlijk van een bepaalde hypothese bepalen. Opmerken dat het speculatie is, dat weet ik zelf ook wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wrangel is een eiland waar de gemiddelde temperatuur slechts drie maanden boven nul uitkomt. Laat het in het klimaat optimum nog een graad of twee warmer geweest zijn, en op dat eiland vroor het nog de helft van het jaar. kortom, je hypothese raakt kant noch wal. Laatst gewijzigd door Jedd : 3 december 2008 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Maar of gigantisme een biologische wet is bij koude temperaturen... misschien... Bij planten, bacteriën, archaea en protisten ook?
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 3 december 2008 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |