![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
Voor. |
![]() ![]() ![]() |
57 | 42,22% |
Tegen. |
![]() ![]() ![]() |
78 | 57,78% |
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2981 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist dat was OFF topic.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2982 |
Parlementslid
|
![]() Nee, grappig is het eigenlijk niet. Zielig wel, als je ziet hoe de reacties van rokers buiten alle proporties zijn. Ze worden direct agressief en persoonlijk, en dat alleen omdat van hen zou worden verwacht dat ze voor hun hun verslaving het cafébezoek met een paar minuutjes onderbreken. Van een totaal andere orde dan van een niet-roker verwachten dat hij of zij de ganse duur van het cafébezoek in de stank en de ongezonde lucht zit. Ik heb niet-rokers hier nochtans nog nooit zo agressief zien reageren. Maar ja, het zijn dan ook geen verslaafden...
![]() |
#2983 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Want sja, die joden met hun gezaag altijd. Hun onderdrukking is democratisch tot stand gekomen. Ze hadden er maar via democratische weg iets aan moeten veranderen. Er is maw geen onrecht geschied: macht was recht en de democratie legitimeerde. 't Is maar een illustratie, maar toont wel aan dat er iets serieus schort aan dat enggeestige, rechtspositivistische denkbeeld. De idee dat een systeem van majority rule, waarbij de minderheid als het ware al zijn rechten dient op te geven, op één of andere manier rechtvaardig zou zijn, daar kan ik niet met m'n hoofd bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2984 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Let op: stuk voor stuk zaken die ik zelf graag zou doen. Maar ik ben - meestal tegen wil en dank - een democraat en leg me bij de meerderheid neer. Dat wordt ook van u verwacht. Zint u dat niet, dan moet u een niet-democratische samenleving opzoeken. Tot slot: uw vergelijking met de holocaust is zeer ongepast en verschrikkelijk uit proportie. De gruwelijke ellende van het Joodse volk vergelijken met het feit dat van een roker wordt verwacht dat hij vijf minuutjes buitengaat om zijn verslaving te onderhouden, is ronduit beledigend.
![]() |
![]() |
#2985 |
Burgemeester
|
![]() Macht is recht, da's een tof concept, zolang het in uw voordeel speelt natuurlijk. Dat gedichtje van Martin Niemöller schiet me te binnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2986 |
Parlementslid
|
![]() U leest niet goed. Ik heb net vijf voorbeelden aangehaald van het democratisch beslissingsprincipe die mij hoegenaamd niet aanstaan, en dus zeker niet in mijn voordeel zijn. Maar ik heb er me bij neer te leggen, en daar kunnen zelfs duizend gedichten niets aan veranderen. Af en toe zal er via de democratische kanalen in dit land ook wel eens iets beslist worden waar u het mee eens bent, neem ik aan. Anders bent u een wel héél atypische westerling.
![]() |
#2987 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2988 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Idem voor het op straat rondlopen met een pistool, de uitbater beslist. Sja, ik kan er ook niet aan doen dat in beide situatie de definitie van het eigendomsrecht zeer diffuus en dat we vervolgens vervallen in een soort van tragedy of the commons... Maar het strafste van al vind ik nog wel dat onrecht niet meer aangekaart mag worden. Geef jezelf over of verhuis. Ziek. Citaat:
En u vergist zich wéér, ik kom niet op voor de rechten van de rokers. Ik ben zelf geen roker, trouwens. Het is het recht van de waard dat geschonden wordt. We zullen nog eens spreken als de democratisch gelegitimeerde overheid de huizen van particulieren als publieke aangelegenheid gaat beschouwen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2989 |
Burgemeester
|
![]() Niet echt. Het is in ook in mijn voordeel dat de waard binnenkort niet langer zelf kan kiezen of er gerookt wordt in zijn etablissement. Ik ben immers zelf geen roker. Daarom hoef ik er niet mee akkoord te gaan. Zo oppervlakkig ben ik niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2990 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat is uiteindelijk toch het ultieme natuurprincipe maar u hoeft dat niet in een dictatoriale context te zien. Ik pas de principes van Ragnar Redbeard toe op een meer individuele, spirituele en minder fysiek gewelddadige manier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2991 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 3 december 2008 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2992 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2993 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ale, ga ma schoon verder spelen zenne ![]()
![]() |
![]() |
#2994 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De overheid legt trouwens nu al regels op voor particuliere woningen: zo moet je de huurprijs afficheren als je de woning wilt verhuren. Ook dat is zeer tegen mijn zin, maar het is altijd hetzelfde liedje: de goeden moeten het met de slechten bekopen. Ook zo bij het roken in café's. Mochten rokers de voorbije 100 jaar ook maar één teken van vedraagzaamheid en begrip voor niet-rokers hebben getoond, dan was er nu van een strenge wetgeving geen sprake. Eigen schuld dus.
![]() |
![]() |
#2995 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#2996 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2997 |
Parlementslid
|
![]() De harde houding die de overheid nu aanneemt, heeft zeker ook te maken met de soms onvoorstelbare onbeschoftheid die rokers en horeca-uitbaters tijdens de overgangsperiode van de voorbije jaren ten toon spreidden. Ik heb ooit voor een krantenartikel een enquête gedaan waarin werd nagegaan hoeveel restaurants er in orde waren met de regel: "groter dan 50 m²: aparte, afgescheiden ruimte voor rokers verplicht". 95% van de bezochte restaurants was niet in orde. Meestal was de ruimte niet afgescheiden, en hing er alleen ergens een bordje met een 'niet-roken'-teken. Soms zat er dan nog een roker lustig te paffen pal onder het bordje. Dat zijn natuurlijk toestanden die vragen om een repressievere aanpak.
![]() |
#2998 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat "onderbreken" zal snel minder optreden want gemiddeld zullen rokers die het cafébezoek niet geheel opgeven, toch ten eerste minder vaak binnenstappen en vervolgens sneller vertrekken dan "vroeger". Deze tendens zie ik na die paar maanden Nederlands rookverbod zich al scherp aftekenen in de paar cafés die ik regelmatig bezoek. De echt kleine cafés zullen binnen weinig jaren zo goed als verdwenen zijn en nagenoeg ieder nog voortbestaand café zal terwille van omzet een overgangsvorm aannemen richting "eethuis" want het kleiner en overwegend niet-rokend cliënteel eet/snoept meer/vaker en houdt een lager drinktempo aan.
![]() |
![]() |
#2999 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 3 december 2008 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3000 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik ben niet diegene die onrecht niet erkent, omdat het me toevallig goed uitkomt. Walgelijk. |
|
![]() |
![]() |