Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2008, 00:39   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Duits, Noors, Vlaams, zelfs -helaas- Frans zijn stilaan dode talen aan het worden, en leve het Engels en het Spaans (en, wie weet, Chinees).
Ik zie geen enkele aanwijzing dat al deze talen "stilaan doden talen aan het worden zijn".

U wel?

Verlicht dan mijn verstand!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 00:41   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Je hebt - gedeeltelijk- gelijk: Duits is inderdaad een goed voorbeeld: maar: daar gaat het in essentie over de uitspraak en niet, zoals bij ons, over de woordenschat en de zinsbouw (alhoewel ook daar nuances zijn).
Hiermee toont u onmiddellijk aan dat u ofwel geen Duits begrijpt ofwel zelden of nooit naar Duitstalige zenders kijkt. Er is in het Standaardduits dat in Oostenrijk gangbaar is en wat in het noorden van Duitsland gangbaar is, weldegelijk een verschil in woordenschat, uitdrukkingen e.d. Er is zelfs een heel groot verschil.

En neen, ik heb het niet over dialect. Wel over wat door beide taalgroepen als Standaardduits wordt beschouwd.
Oud 8 december 2008, 06:11   #83
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Het korps van Ronse is evenwel tweetalig.
Maar de burgemeester zou die tweetaligheid graag afgeschaft zien.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 06:13   #84
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hiermee toont u onmiddellijk aan dat u ofwel geen Duits begrijpt ofwel zelden of nooit naar Duitstalige zenders kijkt. Er is in het Standaardduits dat in Oostenrijk gangbaar is en wat in het noorden van Duitsland gangbaar is, weldegelijk een verschil in woordenschat, uitdrukkingen e.d. Er is zelfs een heel groot verschil.

En neen, ik heb het niet over dialect. Wel over wat door beide taalgroepen als Standaardduits wordt beschouwd.

Er zijn mensen die vinden dat het Afrikaans uit Zuid-Afrika ook nog Nederlands is.
Oud 8 december 2008, 06:15   #85
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Engels is eenvoudig noch universeel uit zichzelf.
Wie basic English wil leren heeft het vrij makkelijk.
Geen probleem bij de keuze van het juiste lidwoord, amper vervoeging van de werkwoorden en ook geen verbuiging van de adjectieven.
Oud 8 december 2008, 08:30   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Maar de burgemeester zou die tweetaligheid graag afgeschaft zien.
Neen, de burgemeester zou graag de faciliteiten afgeschaft zien. En hij heeft daar heel specifieke redenen voor die trouwens niets met het Frans als taal hebben te maken.
Oud 8 december 2008, 08:33   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie basic English wil leren heeft het vrij makkelijk.
Geen probleem bij de keuze van het juiste lidwoord, amper vervoeging van de werkwoorden en ook geen verbuiging van de adjectieven.
Basic English is niet de Engelse taal. 't Is een soort Creools, een heel rudimentaire tussentaal die het op vele punten laat afweten.

Ik wist trouwens niet dat er voor buitenlanders eenzelfde probleem bij het Engels was als het Frans: "geen probleem bij de keuze van het juiste lidwoord". Bij mijn weten is het bepaald lidwoord enkelvoud en meervoud steeds "the" en is er in het onbepaald lidwoord enkelvoud slechts de keuze tussen "a" en "an". En ook de verbuiging van de bijvoeglijke naamwoorden is in niets te vergelijken met die in onze taal of die in het Frans.
Oud 8 december 2008, 08:34   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn mensen die vinden dat het Afrikaans uit Zuid-Afrika ook nog Nederlands is.
En? De Afrikaners en Afrikaanstaligen zien dat anders. De sociologische werkelijkheid is nu eenmaal zo.
Oud 8 december 2008, 08:37   #89
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Basic English is niet de Engelse taal. 't Is een soort Creools, een heel rudimentaire tussentaal die het op vele punten laat afweten.

Ik wist trouwens niet dat er voor buitenlanders eenzelfde probleem bij het Engels was als het Frans: "geen probleem bij de keuze van het juiste lidwoord". Bij mijn weten is het bepaald lidwoord enkelvoud en meervoud steeds "the" en is er in het onbepaald lidwoord enkelvoud slechts de keuze tussen "a" en "an". En ook de verbuiging van de bijvoeglijke naamwoorden is in niets te vergelijken met die in onze taal of die in het Frans.
Ik heb een taalleraar horen zeggen: het communicatief talenonderwijs is een probleem.
De literatuur daarover komt uit het ENG (en Amerika) en in die taal kun je meteen beginnen spreken zonder veel grammatica.
In het NL & FR moet je meteen aandacht besteden an de vervoeging van de werkwoorden en als je niet weet of het le/la of de/het is; kom je ook in de problemen.
Dus moet je in het NL & FR als vreemde taal meteen ook grammatica geven.
Oud 8 december 2008, 08:46   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een taalleraar horen zeggen: het communicatief talenonderwijs is een probleem.
De literatuur daarover komt uit het ENG (en Amerika) en in die taal kun je meteen beginnen spreken zonder veel grammatica.
In het NL & FR moet je meteen aandacht besteden an de vervoeging van de werkwoorden en als je niet weet of het le/la of de/het is; kom je ook in de problemen.
Dus moet je in het NL & FR als vreemde taal meteen ook grammatica geven.
Je kan een basis van het Engels inderdaad vrij vlug spreken zonder al te grote kennis van de Engelse spraakkunst. Dat klopt. Alleen verandert dat in grote mate zodra je een bepaald niveau overstijgt, dan wordt duidelijk welke moeilijke taal het Engels eigenlijk is met een bijzonder sterke idiomatische slag. Juist dat laatste is moeilijk voor een niet-moedertaalspreker, omdat dit element niet zomaar in de strakke en dus logisch aan te leren spraakkunst past.
Oud 15 december 2008, 22:52   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Boontjes?

Citaat:
Ik zie geen enkele aanwijzing dat al deze talen "stilaan doden talen aan het worden zijn".

U wel?

Verlicht dan mijn verstand!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be