![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Heeft Jezus als historische figuur bestaan | |||
| Ja |
|
95 | 56,55% |
| Ik weet het niet, het interesseert me wel |
|
21 | 12,50% |
| Ik weet het niet, het interesseert me niet |
|
23 | 13,69% |
| Neen |
|
29 | 17,26% |
| Aantal stemmers: 168. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#801 |
|
Banneling
|
Morbus insputatus.
GreetzZ |
|
|
|
|
|
#802 | |
|
Banneling
|
[quote=Badeend;3773905][quote=system;3773626]
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#803 |
|
Banneling
|
Misschien nog iets over Kochba.
Joane A Taylor (Christians and the Holy Places, blz 38), schrijft hierover het volgende: 'Almost a century before Epiphanius , Eusebius wrote of a village name Xωβ�*, in wich ‘those of the Hebrews who believe in Chist, called Ebionites’ lived (Onom, 172 1-3; cf.Jerome , Loc loc. 112). He describes this village as being in the same region as another Choba ‘to the left of Damascus’ (Cf. Gen. 14: 15). He may be referring to the Kokaba (Chochaba) that Epiphanius Epiphanius would later mention, since Xωβ�* and Xωχαβα would later pronounced similary, or else his evidence may suggest that Jewish-Christians lived in yet another village in de region of Bashan, close to Damascus. A reason to believe the this Jewish-Christian Choba corresponded with Epiphanius’ Chochaba would be if his other Choba ‘to the left of Damascus’ corresponded with the remains of Kaukab, fifteen kilometres soud-west of Damascus, adjacent to the hill of Mar Boulos (St. Paul). In the late Roman period, the town was pagan, and a temple stood on the hill, though in de Byzantine period the site became known as the place where Paul was converted. There is, however another contender for Choba, a modern village of the same name ten kilometres north-west of Damascus. Kochaba was in fact quite a common name for villages throughout the Semitic east. Aramaic kokheba, Syriac kawkeba and Hebrew Kohba, al translate ‘star’ of ‘planet’. The names of towns called ‘star’ probably originated from their associations with de ancient Semitic star-god mentioned by the profet Amos (5:26). The feminine form of the name in Syriac indicates the planet Venus. We may be justified in looking for Africanus’ Kochaba not in the Bashan, but closer to Nazareth, since he gives us no reason to think that de village was composed of Jewish-Christians. Indeed, there was a village named Kochaba very near Nazareth, in central Galilee (map ref. 173248) We know that Rabbi Dositai was born in a town named Kochaba (Pesikta rabbati, 16), wich may be this one, but otherwise we know nothing about it. At any rate, it does not appear to have been Jewish- Christian. If we have any worthwhile evidence for de location of Jewish-Christians, it comes from the forth century, and relates to the area of the Bashan.' Laatst gewijzigd door system : 29 oktober 2008 om 11:55. |
|
|
|
|
|
#804 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#805 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#806 |
|
Staatssecretaris
|
En die zijn steeds weer gebaseerd op astronomie.
Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 10 december 2008 om 10:51. |
|
|
|
|
|
#807 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#808 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In ieder geval, in de alleroudste codexen staat de opstanding niet vermeld bij Marcus. En dat is niet niks. Men zal toch zulke belangrijke teksten niet 'vergeten' zijn, neem ik aan. Laatst gewijzigd door system : 10 december 2008 om 13:25. |
|
|
|
|
|
|
#809 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 10 december 2008 om 16:56. |
|
|
|
|
|
|
#810 | |
|
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#811 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar hebt u zich dan nooit de vraag gesteld: hoe is het -in godsnaam?- mogelijk dat een kleine sekte volgelingen van een onbekende Jezus, die kwam uit het evenzeer onbekende Galileia, een sekte ergens ontstaan in een ongooglijk volstrekt onbelangrijk landje in die tijd, Palestina genaamd , erin geslaagd is of de hand heeft weten te leggen, gedurende 2000 jaar, op het denken en het doen in Europa, in Amerika, voor een groot stuk in Afrika en wat minder in Azië? D�*t noem ik nu een interessante geschiedkundige vraag. En hoe meer ik de eerste eeuwen van het christendom bestudeer, hoe boeiender ik het vind. Maar goed, iedereen zijn speelgoed. Laatst gewijzigd door system : 10 december 2008 om 17:36. |
|
|
|
|
|
|
#812 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
#813 |
|
Banneling
|
Jésus existe, je l'ai trouvé!!
![]() ![]() Hij is wel niet meer eetbaar sinds 30 XII 08 (en niet kosher of hallal: "ingrédients: viande de porc") Laatst gewijzigd door filosoof : 12 januari 2009 om 21:13. |
|
|
|
|
|
#814 |
|
|
up
|
|
|
#815 |
|
|
Meer dan de helft blijkt dus blind geïndoctrineerd ...
|
|
|
#816 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Er zijn bitter weinig historische en verifieerbare gegevens beschikbaar over de persoon Jesus. Vrijwel geen is misschien iets nauwkeuriger gezegd. Profeten waren in die tijd schering en inslag. Het blijft dus gokken.
Dat het de zoon van een god zou zijn geweest is uiteraard onzin, iets wat geen enkele rationeel denkende mens serieus kan nemen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 april 2009 om 06:22. |
|
|
|
|
|
#817 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#818 | ||
|
Minister
|
Citaat:
2000 jaar geleden was er een joodse leraar met wat volgelingen. De leraar kwam in conflict met de autoriteiten en werd ter door veroordeeld. De volgelingen zetten het werk voort en de leraar groeit uit tot een soort "cultfiguur" waarbij waarheid en fictie met elkaar vermengd worden. Dat is volgens mij een eenvoudige verklaring waarvoor weinig aannames nodig zijn, waar niets mysterieus aan is en die zelfs voor de meest rabiate atheist aannemelijk is? Jezus niet als historisch figuur erkennen geeft echter heel wat meer problemen. In dit geval dienen sluitende verklaringen gegeven te worden over wie de mythe dan wel gecreeerd zou hebben en waarom. Hoe men er in slaagde iedereen, zelfs tegenstanders, wijs te maken dat hij bestond en waarom dit in die tijd nooit ter discussie stond. Wat probeerde men hiermee te bereiken, enzovoort... Wie met buitengewone beweringen afkomt, moet ook buitengewoon bewijs hebben. Uiteraard staat dit helemaal los van de vraag of ook de beweringen die men over Jezus doet historisch correct zijn, maar dat is een andere discussie. Citaat:
|
|
|
|
#819 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ockham's scheermes toepassen op de historische figuur Jezus? Je stelling klinkt uitermate logisch. Het is een mogelijkheid. Misschien even opmerken dat ik Ockham's scheermes evenwel nooit als een Wet van Meden en Perzen heb beschouwd. Het blijven namelijk aanname's, enkel het aantal vermindert. Maar ik moet toegeven dat je me stof hebt gegeven om over na te denken. Een aanname zonder staving blijft namelijk een gok, hoor... Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 april 2009 om 06:14. |
||
|
|
|
|
|
#820 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik heb zo'n vermoeden dat pakweg de Mormonen - om maar een voorbeeld te geven - niet met deze stelling akkoord zullen gaan. Er zijn namelijk behoorlijk wat (recente) profeten op te noemen.Goden zijn dan ook perfect inwisselbaar. Enkel de aard van het beestje en de bijbehorende rituelen verschillen.
|