Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2008, 15:20   #101
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hartroerend; zometeen gaan de "anarchisten" nog (ook al) opteren voor een status als "religie".
Oud 10 december 2008, 15:20   #102
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er iets anders achter zit, dat het economische oorzaken heeft. Griekenland is bijna even duur als België, maar het gemiddelde loon is minder dan de helft, daarenboven is er veel corruptie en een aanhoudend patroon van politiemisbruik.

Ook niet de geschiedenis uit het oog verliezen. Tijdens WOII bevrijdden de communisten Griekenland van de nazi's, maar met Britse en Amerikaanse hulp kwamen de fascisten terug aan de macht en werden de communisten verdreven naar het noorden, waarna een bloedige burgeroorlog uitbrak, die vele honderdduizenden doden eiste. Daarna had je een opeenvolging van rechtse regimes, en uiteindelijk het kolonelsregime, dat studentenrevoltes heel bloedig onderdrukte. Dit kan ook meespelen in de huidige gebeurtenissen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 15:30   #103
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ook niet de geschiedenis uit het oog verliezen. Tijdens WOII bevrijdden de communisten Griekenland van de nazi's, maar met Britse en Amerikaanse hulp kwamen de fascisten terug aan de macht en werden de communisten verdreven naar het noorden, waarna een bloedige burgeroorlog uitbrak, die vele honderdduizenden doden eiste. Daarna had je een opeenvolging van rechtse regimes, en uiteindelijk het kolonelsregime, dat studentenrevoltes heel bloedig onderdrukte. Dit kan ook meespelen in de huidige gebeurtenissen.
Ongetwijfeld, ik denk zelfs dat het mee aan de basis ligt van de dood van die jongen. De politiecultuur daar stamt nog uit de tijd van het autoritarisme, net als in enkele andere landen (denk maar aan Spanje).
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 17:02   #104
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

ik snap niet echt wat de WO II en het fascisme hebben te maken met die politie-agent die die jongen neerschiet (alsook de link die jullie maken naar het heden) maar allee... ik zal ook mijn glazen bol eens consulteren! Misschien kan die mij zeggen of die politieman geïnspireerd was door het fascistische totalitaire ideaal

dit kan toch in elk land gebeuren, spijtig genoeg? Indien één politieman voor een second zijn verstand verliest, dan kan het gebeuren. De kans dat dit gecorreleerd is aan fascisme, totalitair regime,... lijkt mij dan (statistisch gezien) veel kleiner dan de kans dat het gewoon door toeval (lees: door die domme Rambo-cop) is gebeurd.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 10 december 2008 om 17:05.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 19:05   #105
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ik snap niet echt wat de WO II en het fascisme hebben te maken met die politie-agent die die jongen neerschiet (alsook de link die jullie maken naar het heden) maar allee... ik zal ook mijn glazen bol eens consulteren! Misschien kan die mij zeggen of die politieman geïnspireerd was door het fascistische totalitaire ideaal

dit kan toch in elk land gebeuren, spijtig genoeg? Indien één politieman voor een second zijn verstand verliest, dan kan het gebeuren. De kans dat dit gecorreleerd is aan fascisme, totalitair regime,... lijkt mij dan (statistisch gezien) veel kleiner dan de kans dat het gewoon door toeval (lees: door die domme Rambo-cop) is gebeurd.
Zonder die opstanden/rellen zou er geen politie-ingrijpen (nodig) zijn geweest; dingen hebben zoiets als een volgorde.

Amsterdam heeft ook 20% werkelozen alsmede veel buitenlanders en ook daar lopen nogal eens dingen uit de hand.

Als de prijzen in Griekenland ongeveer zo hoog zijn als hier maar minimum-inkomen en uitkeringstarieven substantiëel lager lijkt het mij tamelijk te verwachten dat mensen die arm zijn èn niets anders te doen hebben, makkelijk opstandig gedrag gaan vertonen.

Ik las dat Griekenland een overschot heeft aan laaggeschoolden en groot gebrek aan hooggeschoolden; ook (indymedia) dat in Griekenland veel illegalen zijn binnengedrongen en dat het aandeel "buitenlanders" intensief deelneemt in de onlusten.
Oud 10 december 2008, 19:21   #106
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Zonder die opstanden/rellen zou er geen politie-ingrijpen (nodig) zijn geweest; dingen hebben zoiets als een volgorde.

Amsterdam heeft ook 20% werkelozen alsmede veel buitenlanders en ook daar lopen nogal eens dingen uit de hand.

Als de prijzen in Griekenland ongeveer zo hoog zijn als hier maar minimum-inkomen en uitkeringstarieven substantiëel lager lijkt het mij tamelijk te verwachten dat mensen die arm zijn èn niets anders te doen hebben, makkelijk opstandig gedrag gaan vertonen.

Ik las dat Griekenland een overschot heeft aan laaggeschoolden en groot gebrek aan hooggeschoolden; ook (indymedia) dat in Griekenland veel illegalen zijn binnengedrongen en dat het aandeel "buitenlanders" intensief deelneemt in de onlusten.
ja dat weet ik ook
ik had het over de verbanden die gelegd werden naar het fascisme en de link met het verleden. Ik ben op de hoogte van de hedendaagse situatie in Griekenland, mijn beste
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 10 december 2008 om 19:22.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 19:44   #107
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht

Ja,ze bouwen eerst gevangenissen om dan een repressiemacht op te richten,of was het andersom?
Schaaf de grenzen af en je hebt geen inlanders meer..
Oud 10 december 2008, 20:12   #108
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Schaaf de grenzen af en je hebt geen inlanders meer..
Schaf het ganse wetboek af en je hebt geen misdaad meer. Nog simplistische oplossingen?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:36   #109
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Alleszins meer dan wat mensen van uw slag ooit bijeen kunnen krijgen.

De vakbonden kondigen een algemene nationale staking af. Dus niet 'gewoon wat anarchistisch krapuul' maar een breed gedragen protest.

Opnieuw iets waar pseudo-revolutionaire solidaristjes als jij alleen maar kunnen van dromen. 't Zal dat zijn dat steekt.

Jij steunt uiter�*�*rd de burgerlijke, neoliberale, kapitalistische staat.
Wat een verrassing...
Ik steun een radicaal conservatieve, solidaristische en burgerlijke staat, waar orde heerst !

Het is schandalig dat de vakbonden zich inlaten met anarchistisch tuig.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 21:12   #110
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Schaf het ganse wetboek af en je hebt geen misdaad meer. Nog simplistische oplossingen?
ha ja; zo gezegd een "volgordefoutje".
Oud 11 december 2008, 16:02   #111
bloedverwant
Schepen

Standaard

http://garizo.blogspot.com/2008/12/n...th-police.html

Voor diegenen die het nieuws over die fascisten nog altijd niet geloven. Meer foto's, meer video's. Dat de burgemeester het zou hebben toegegeven weet ik niet zeker, daar zijn nog geen vertaalde versies van.
Oud 11 december 2008, 22:45   #112
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard Operatie Gladio ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht

Voor diegenen die het nieuws over die fascisten nog altijd niet geloven. Meer foto's, meer video's. Dat de burgemeester het zou hebben toegegeven weet ik niet zeker, daar zijn nog geen vertaalde versies van.
Gladio-netwerk: hoe terroristen de inlichtingendiensten infiltreerden/infiltreren ...

Felice Casson, een Italiaanse rechter, was tijdens zijn onderzoek naar extreemrechts terrorisme voor het eerst op het Gladio-netwerk gestuit en had Andreotti gedwongen een verklaring af te leggen. Casson ontdekte dat het geheime netwerk verbindingen met rechtse terroristen was aangegaan. De terroristen, voorzien van materiaal door het netwerk zouden de bomaanslag plegen, ze toe laten schrijven aan linkse Italiaanse groeperingen en vervolgens door de militaire inlichtingendienst in het onderzoek buiten schot worden gehouden.

Alleen ten aanzien van de aanslag in Peteano in 1972 waarbij drie leden van de Carabinieri omkwamen en welke tot 1984 aan de Rode Brigades werd toegeschreven, is de betrokkenheid van Gladio vast komen te staan. Casson's bevindingen maken echter betrokkenheid bij meerdere aanslagen aannemelijk. De aanslagen waar het mogelijk om gaat, zijn:
  • Bomaanslag op 12 december 1969 bij een bank op de Piazza Fontana in Milaan waarbij 16 doden en 88 gewonden vielen. Aanvankelijk kregen de anarchisten hiervan de schuld in de schoenen geschoven en pas 20 jaar later werd duidelijk dat Gladio hier waarschijnlijk achter zat.
  • Bomaanslag tijdens een demonstratie tegen fascisme op de Piazza della Loggia in Brescia in mei 1974, waarbij 8 doden en 100 gewonden vielen.
  • Bomaanslag op de Italicus express-trein in augustus 1974 waarbij 12 doden en 48 gewonden vielen.
  • De moord op de rechter Vittoria Occorsio, die bezig was met een onderzoek naar banden tussen de maffia en de P2-loge.
  • De ontvoering en moord op de Italiaanse premier Aldo Moro in 1978 die een coalitie wilde sluiten met de Italiaanse communistische partij.
  • Bomaanslag op het station van Bologna op 2 augustus 1980, waarbij 85 doden vielen en 200 gewonden. De explosieven voor deze aanslag zouden afkomstig zijn geweest van Gladio. Tot de bomaanslagen in Madrid op 11 maart 2004 was dit de grootste terroristische aanslag in Europa.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gladio

Nadat het bestaan van Gladio in de bekendheid kwam, werden de netwerken opgeheven. De Belgische, Duitse, Franse en Griekse overheden hebben alle bevestigd ook deel te nemen in het NATO “Stay-behind” netwerk, en in enkele landen, waaronder België, is een parlementair onderzoek naar het bestaan van Gladio uitgevoerd.

In België leidde dit parlementair onderzoek tot de oprichting van het Comité I (wet van 18 juli 1991), een extern toezichtorgaan op de inlichtingendiensten.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 11 december 2008 om 22:55.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 03:34   #113
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht

Ja,wortelen zijn vleesvervangers,tevreden?
Oud 12 december 2008, 08:27   #114
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb toch al gezegd dat het een hoogmis is voor die fascisten. Vanuit die fascist zijn oogpunt gezien moet het toch een waar genoegen zijn om er eens goed op los te meppen. En het mooiste voor hem is: hij mag het doen en krijgt er een salaris voor.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 09:02   #115
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik heb toch al gezegd dat het een hoogmis is voor die fascisten. Vanuit die fascist zijn oogpunt gezien moet het toch een waar genoegen zijn om er eens goed op los te meppen. En het mooiste voor hem is: hij mag het doen en krijgt er een salaris voor.
Het ergste is dat je dat nog grappig vindt ook. Fascisten mogen slaan van de politie, anarchisten niet. Fascisten slaan kleine winkels kapot. Fascisten brengen mensen steekwonden toe. Fascisten stonden op het punt om zich eens goed te laten gaan in de migrantenwijken. En wat hoor je daarvan in het Belgische nieuws? Juist ja, nul de botten.
Oud 12 december 2008, 09:13   #116
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ergste is dat je dat nog grappig vindt ook. Fascisten mogen slaan van de politie, anarchisten niet. Fascisten slaan kleine winkels kapot. Fascisten brengen mensen steekwonden toe. Fascisten stonden op het punt om zich eens goed te laten gaan in de migrantenwijken. En wat hoor je daarvan in het Belgische nieuws? Juist ja, nul de botten.
Dat er dagelijks vuilniswagens rondrijden komt toch ook nooit op het nieuws?

En ja, het is grappig dat ze klop krijgen. Ze moeten andermans spullen met rust laten en met belastinggeld betaalde gebouwen, bushaltes, straten enz. ontzien.
Met een vreedzame betoging heb ik echter geen enkel probleem. Zowel van links of van rechts moet dit kunnen maar dan wel met de garantie op het uitblijven van geweld of escalatie.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 09:21   #117
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Het ergste is dat je dat nog grappig vindt ook. Fascisten mogen slaan van de politie, anarchisten niet. Fascisten slaan kleine winkels kapot. Fascisten brengen mensen steekwonden toe. Fascisten stonden op het punt om zich eens goed te laten gaan in de migrantenwijken. ...............
Haast niet te geloven; naar gewoonte zo helemaal andersom in bijvoorbeeld Nederland.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 december 2008 om 09:22.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 09:40   #118
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dat er dagelijks vuilniswagens rondrijden komt toch ook nooit op het nieuws?

En ja, het is grappig dat ze klop krijgen. Ze moeten andermans spullen met rust laten en met belastinggeld betaalde gebouwen, bushaltes, straten enz. ontzien.
Met een vreedzame betoging heb ik echter geen enkel probleem. Zowel van links of van rechts moet dit kunnen maar dan wel met de garantie op het uitblijven van geweld of escalatie.
Duidelijk een grote voorstander van 'geweldsmonopolie' voor de staat, he?

De Griekse politie knalt voor de zoveelste maal iemand af, geen probleem dat lossen we op in de rechtszaal. Waar die mannen er in het verleden altijd met een jaartje cel vanaf zijn gekomen.

De jeugd reageert, iedereen schreeuwt moord en brand. Eigendom wordt vernield, o wee, o wee.

De fascisten steken enkele mensen neer. Geen probleem, dat zijn mensen, dat is niet zo erg als eigendom.

Alle, dat is toch wat je schijnt te willen zeggen.
En uiteraard, vreedzame betogingen verdienen ook mijn voorkeur. Maar dat helpt daar niet, en dat weten ze zelf ook. Na 6 dagen rellen maakt de regering nog steeds geen aanstalten om af te treden. Wat doet je dan denken dat ze dat na 6 dagen van vreedzame protesten wel zouden hebben gedaan?
Oud 12 december 2008, 09:45   #119
bloedverwant
Schepen

Standaard

Hier, nog een mooi voorbeeldje van staatsgeweld:

http://www.youtube.com/watch?v=cjoO11usQ

Maar nee, 'Rambo' was gewoon de ene rotte appel die dat hele korps nu door het slijk haalt hoor!
Oud 12 december 2008, 17:22   #120
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Mag ik u eens bekogelen met een molotov cocktail terwijl u een schild draagt?
Dat mag u.
Lijkt me toch niet bepaald prettig:

Ondanks alle protesten tegen, en al het gezever over de fascistoïde Griekse staat -zo dat al waar zou zijn uiteraard, lijkt het me nu toch onderhand echt wel nodig dat er tijdelijk militairen orde op zaken komen stellen. De politie kan het duidelijk niet alleen aan.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be