Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2008, 12:21   #101
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op een eerlijk antwoord

Illegale slachtingen worden nu openlijk toe gegeven door de allochtonen

Een dier met plezier langzaam de nek oversnijden,en laten dood bloeden,terwijl er bij ons een stroomstoot wordt gegeven om het dier geen lijden te bezorgen

Kies nu zelf hé beste mensen
oh,als de naam van de schaap geen jezus is zekers?
Oud 13 december 2008, 12:42   #102
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom niet ?
Bij ons mogen zelfs kinderen dat.

Ik wens u ook een gelukkig offerfeest, Eid Mubarak
Ook zo een taart gehad bij mijn plechtige communie. Ik weigerde te snijden en heb me sindsdien tot het paganisme bekeerd.

Weet je wat me hier echt stoort? Dat men het hier heeft over iets dat moslims 1 maal per jaar doen, maar dat men zwijgt over wat er dagelijks in de Joodse vleugel van het slachthuis gebeurd.
Het zijn wel de fundis die tegen onverdoofd slachten zijn en dat die uitzondering voor ritueel slachten in de wet blijft, wordt niet veroorzaakt door de verdeelde imams, maar wel door de unanieme, radicale rabbis.

Mag dat ook vermeld worden, voor men mij hier weer als antisemiet wil afdoen: ik spreek dus wel degelijk over een kleine, streng religieuze, Joodse minderheidsgroep en niet over de Joden die tegen onverdoofd slachten zijn.

Enkele klasgenoten hebben tijdens een schoolprojectweek ooit een slachthuis bezocht en toen we een week daarna beelden uit de concentratiekampen uit WO II te zien kregen, bleven die nogal erg onbewogen. Blijkbaar waren sommigen zo misselijk geworden, vooral in de koshere vleugel, dat het filmpje over de concentratiekampen hen onverschillig liet. Zelf ben ik niet mee geweest naar dat slachthuis en daar ben ik blij om.

Maar er is een regel: men kan de waarden en normen van een gemeenschap afleiden aan hoe men zijn dieren behandelt. Er zijn veel moslims, die verdoofd slachten wel kunnen vinden en er zijn er zelfs hoe langer hoe meer die vegetariër worden.
Mag dat ook gezegd worden. En Joodse vegetariërs zijn er ook, dus ik blijf er bij dat het relgieus sadisme tegenover dieren wel degelijk binnen een bepaalde groep en niet binnen een gehele religie of gemeenschap zit.

Nu: wat is verdoving hier in Belgische slachthuizen? Dikwijls het dier gewoon een klop op het hoofd geven, met andere woorden: sla het (half) bewusteloos. Dat zint me ook niet.

Zelf eet ik geen vlees en ook geen schaal- en schelpdieren, gezien ik ook niet graag levend gekookt zou worden. Heilig verklaar ik mezelf niet, gezien ik op verplaatsing wel eens een broodje smos met kaas durf te eten en me ook niet altijd de vraag stel, waar de eieren vandaan komen. Die kunnen evengoed uit gruwelbatterijen komen.

Bij alles stilstaan kan je niet, maar 1 ding is duidelijk en bewijst deze topic wel: elk normaal mens is gevoelig voor het leed van een ander levend wezen en misschien moeten we daar eens rekening mee gaan houden.
Wie niet gevoelig is voor dierenleed, moeten we eens onderzoeken op de manier waarop die medemensen behandelt. Per slot van rekening zijn we ook maar dieren, hoor.
Oud 13 december 2008, 12:47   #103
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leddy Bekijk bericht
Deze barbaarse manier van slachten is niet nodig. Vrijheid van religie moet ondergeschikt zijn. De reactie van enkele moslims hier tonen aan hoe weinig hun wil om te integreren is.
Heu, de moslims hier op het forum maken duidelijk dat een schaap slachten niet nodig is en doen giften aan de armen, wat ook evengoed mag. Misschien is Offerfeest inderdaad een betere benaming, want het is de bedoeling dat je een geldoffer aan minderbedeelden doet, als je geen schaap gaat slachten.

Persoonlijk vind ik dat laatste nuttiger. Daar genieten meer mensen dan alleen het eigen gezin en vriendenkring van.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 13 december 2008 om 12:47.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 13:07   #104
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
oh,als de naam van de schaap geen jezus is zekers?
wat een dom antwoord zeg
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 14:08   #105
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
van mij krijgt hem niets - het goddelijke zit in ieder van ons
U bent een pantheïst?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 17:04   #106
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En wat is dan de gemeenschap? Die van Vlamingen of moslims Linnie?
En respecteren alle moslims de Vlaamse wetten? Daarin beschikt de mens vrij over lijf en leden; dus mag seks voor het huwelijk van de Vlaamse wet wel maar niet van Islamitische..zo kunnen we nog even doorgaan dus wat wordt het?
Insinuaties, alice ? Je leert het nooit.

Ps; ik heb geen enkel respect voor de vlaamse wetten want die bestaan niet, wel als we het over belgische wetten hebben ! Dat is een andere zaak waarvoor ik genoeg respect op koester.
Oud 13 december 2008, 17:05   #107
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht

Ps; ik heb geen enkel respect voor de vlaamse wetten want die bestaan niet, wel als we het over belgische wetten hebben ! Dat is een andere zaak waarvoor ik genoeg respect op koester.
Hebben die nog credibiliteit? Ik bedoel, de federale regering overtreedt haar eigen wetten al jaren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 17:12   #108
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Heu, de moslims hier op het forum maken duidelijk dat een schaap slachten niet nodig is en doen giften aan de armen, wat ook evengoed mag. Misschien is Offerfeest inderdaad een betere benaming, want het is de bedoeling dat je een geldoffer aan minderbedeelden doet, als je geen schaap gaat slachten.

Persoonlijk vind ik dat laatste nuttiger. Daar genieten meer mensen dan alleen het eigen gezin en vriendenkring van.
Mij staat de uitleg van de schriftgeleerden anders in het geheugen,
Dat het vlees verdeeld wordt aan de armen, dat er geschenken gegeven worden maar niet dat men geen dier hoeft te offeren en inplaats daarvan geld of gewoon eten aan de armen kan schenken.
Er is volgens mij een plicht om een dier te offeren indien men zich dat kan veroorloven.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 22:05   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jammer voor u, maar er bestaan weldegelijk "Vlaamse wetten". Die worden aangeduid met de naam "decreten". Er is geen verschillende rangorde tussen de Belgische wetgeving en de Vlaamse. De normenhiërarchie ontbreekt immers in België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 22:07   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Dat het vlees verdeeld wordt aan de armen, dat er geschenken gegeven worden maar niet dat men geen dier hoeft te offeren en inplaats daarvan geld of gewoon eten aan de armen kan schenken.
Er is volgens mij een plicht om een dier te offeren indien men zich dat kan veroorloven.
't Is ondertussen al lang geleden, maar ik herinner me een nieuwsbericht waarin beschreven stond dat een aantal gezaghebbende rechtsgeleerden in Turkije opriepen om niet langer een schaap te slachten, maar dat geld te besteden aan de armenzorg.
Oud 14 december 2008, 00:43   #111
Ephesus
Vreemdeling

Ephesus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Is ondertussen al lang geleden, maar ik herinner me een nieuwsbericht waarin beschreven stond dat een aantal gezaghebbende rechtsgeleerden in Turkije opriepen om niet langer een schaap te slachten, maar dat geld te besteden aan de armenzorg.
Beste,

Ten eerste wil ik het één en ander verduidelijken: steeds weer zien we dezelfde citaten opduiken ivm het slachten: "in de Islam is ieder moslim verplicht om jaarlijks binnen het kader van het offerfeest een schaap te slachten".
Inderdaad, een moslim is, in de mate hij hier de financiele middelen over beschikt, verplicht om ieder jaar een schaap, rund, kameel,... ( het gaat hier dus niet allleen maar om schapen btw!) te offeren tijdens het "offer"feest. Dit betekent niet dat elke moslim eigenhandig zo'n dier verplicht is te slachten, neen, want niet iedereen beschikt over de nodige bekwaamheden om het dier op een correcte manier te slachten. Tegenwoordig laten veel mensen deze taak over aan slachthuizen die daarna het vlees verdelen over de gezinnen. Wat gebeurt er nu met dat vlees? Allemaal in de pan of diepvries voor eigen consumptie? Neen, één derde van het vlees mag gebruikt worden voor eigen consumptie, een ander deel wordt verdeeld over familie, vrienden en buren en het overige deel dient aan de armen gedeeld te worden (dit lijkt niet zo evident in een land als België, dus veel gezinnen schenken dit dan aan gezinnen die door omstandigheden niet de mogelijkheid hadden om een dier te offeren).
Maar de heer Van den Berghe, anderen kiezen er dan voor om een geldgift te doen aan Islamitische organisaties die al dan niet wereldwijd actief zijn in het bestrijden van armoede. Maar er is nog nooit vanuit de kant van rechtsgeleerden in Turkije opgeroepen om 'geen dier meer te offeren'. Neen, de organisaties doen dat in uw plaats en verdelen het vlees onder gezinnen die in armoede leven. Mijn ouders besloten bijvoorbeeld dit jaar om geen schaap te offeren in België, maar het geld te schenken aan een organisatie actief in Afrika ( All for Life). Met dat geld worden er jaarlijks tonnen vlees verdeeld onder gezinnen in heuse armoede. Het is dus onterecht te beweren dat er 'geen dier moet geofferd' worden, neen, maar het is inderdaad -vooral de laatste decennia- een meer verantwoorde optie geworden ( vooral in de Westerse landen) om naast aan de eisen te voldoen een grote bijdrage te leveren aan het welzijn van zoveel mensen in armoede, vooral in landen waar het er erg aan toegaat. Het aantal gezinnen die gebruik maken van deze optie om een dier te offeren, is de laatste jaren dan ook fors gestegen.
Ephesus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 00:58   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephesus Bekijk bericht
Het is dus onterecht te beweren dat er 'geen dier moet geofferd' worden, neen, maar het is inderdaad -vooral de laatste decennia- een meer verantwoorde optie geworden ( vooral in de Westerse landen) om naast aan de eisen te voldoen een grote bijdrage te leveren aan het welzijn van zoveel mensen in armoede, vooral in landen waar het er erg aan toegaat.
Of hoe u er dus in slaagt om uzelf tegen te spreken. Eerst is het wel een verplichting een dier te offeren; vervolgens lezen we dan weer dat het toch geen verplichting is, daar men voor de "optie" een bijdrage schenken, kan opteren... Als het ene een optie is, is het andere dat ook. Bijgevolg is een dier slachten geen verplichting.

Dergelijke slachtingen zijn begrijpbaar in de kleinere, gesloten samenlevingen op het platteland. Niet echter in meer stedelijke gebieden waar dat ritueel gaat lijken op een massaslachting waar iedere vorm van zingeving wel lijkt verdwenen te zijn. Wordt Allah beter geëerd en aanbeden door dergelijke massale bloedvloeiingen? Lijkt het er niet sterk op dat die Allah een soort heidense god is die behagen schenkt in bloedoffers?
Oud 14 december 2008, 01:34   #113
Ephesus
Vreemdeling

Ephesus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of hoe u er dus in slaagt om uzelf tegen te spreken. Eerst is het wel een verplichting een dier te offeren; vervolgens lezen we dan weer dat het toch geen verplichting is, daar men voor de "optie" een bijdrage schenken, kan opteren... Als het ene een optie is, is het andere dat ook. Bijgevolg is een dier slachten geen verplichting.

Dergelijke slachtingen zijn begrijpbaar in de kleinere, gesloten samenlevingen op het platteland. Niet echter in meer stedelijke gebieden waar dat ritueel gaat lijken op een massaslachting waar iedere vorm van zingeving wel lijkt verdwenen te zijn. Wordt Allah beter geëerd en aanbeden door dergelijke massale bloedvloeiingen? Lijkt het er niet sterk op dat die Allah een soort heidense god is die behagen schenkt in bloedoffers?
1) Waar leest u dat het 'geen' verplichting is ? Ik heb nergens in mijn reactie vermeld dat het offeren geen verplichting is. Wel duidde ik aan dat er geen verplichting bestaat over het al dan niet slachten voor eigen consumptie.
2) Het is zeker en vast niet aan u om te bepalen of er aan dat ritueel een zingeving behoort of niet. Trouwens, dat wordt niet eens verwacht van u.
3) Dus het is u enkel om het vloeien van bloed ? En niet om die tonnen vlees die worden verdeeld onder de armen? Niet om die tekenen van solidariteit die in de huidige maatschappij ver te zoeken fenomenen zijn geworden? U gaat uw gang maar. Sinds wanneer wordt bovendien het slachten van dieren als massale bloedvloeiingen beschouwd, alleen tijdens de offerfeest? Of ook op eindejaarfeesten?
Ephesus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 02:35   #114
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Pure hypocrisie van de bovenste plank
Of niet: las jij de bepalingen in koran en hadith daarover na? (ik niet)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 02:37   #115
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maak jezelf niet belachelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
wederom mooi bewijs dat volgelingen van mo de pedo krijgsheer niet echt vredelievend zijn
Lincoln geeft je gewoon een goede raad. Je verwijt is niet terzake doende.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 15:17   #116
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hebben die nog credibiliteit? Ik bedoel, de federale regering overtreedt haar eigen wetten al jaren.
Credibilliteit ?

Bij de modale Vlaamse blokker (belanger alhoewel blokker beter klinkt), niet meer,.

Bij de modale burger, jawel !
Oud 14 december 2008, 15:19   #117
Lincoln

Standaard

Citaat:
Jammer voor u, maar er bestaan weldegelijk "Vlaamse wetten". Die worden aangeduid met de naam "decreten". Er is geen verschillende rangorde tussen de Belgische wetgeving en de Vlaamse. De normenhiërarchie ontbreekt immers in België.
Hebben die dan credibilliteit ?
Oud 14 december 2008, 15:29   #118
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jan en Ephesus best boeiende discussie. Een verademing op dit forum!
Ik meende zelf ook steeds te begrijpen dat er bij het offerfeest twee opties waren; slachten of een gift. Dat hoorde ik toch van heel wat moslims; zaten die er dan allemaal naast?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 17:18   #119
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jan en Ephesus best boeiende discussie. Een verademing op dit forum!
Ik meende zelf ook steeds te begrijpen dat er bij het offerfeest twee opties waren; slachten of een gift. Dat hoorde ik toch van heel wat moslims; zaten die er dan allemaal naast?
Ik denk dat het voor interpretatie vatbaar is. Maar persoonlijk denk ik dat de armen er beter bij baten, dat ze een gift krijgen voor een project waar ze iets mee kunnen opbouwen, dan 1 maal per jaar een schapenbout te krijgen van hun moslimvrienden. Misschien dat de schriftgeleerden die het anders bekijken, daar eens over kunnen nadenken.
Oud 14 december 2008, 17:27   #120
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephesus Bekijk bericht
Beste,

Ten eerste wil ik het één en ander verduidelijken: steeds weer zien we dezelfde citaten opduiken ivm het slachten: "in de Islam is ieder moslim verplicht om jaarlijks binnen het kader van het offerfeest een schaap te slachten".
Inderdaad, een moslim is, in de mate hij hier de financiele middelen over beschikt, verplicht om ieder jaar een schaap, rund, kameel,... ( het gaat hier dus niet allleen maar om schapen btw!) te offeren tijdens het "offer"feest. Dit betekent niet dat elke moslim eigenhandig zo'n dier verplicht is te slachten, neen, want niet iedereen beschikt over de nodige bekwaamheden om het dier op een correcte manier te slachten. Tegenwoordig laten veel mensen deze taak over aan slachthuizen die daarna het vlees verdelen over de gezinnen. Wat gebeurt er nu met dat vlees? Allemaal in de pan of diepvries voor eigen consumptie? Neen, één derde van het vlees mag gebruikt worden voor eigen consumptie, een ander deel wordt verdeeld over familie, vrienden en buren en het overige deel dient aan de armen gedeeld te worden (dit lijkt niet zo evident in een land als België, dus veel gezinnen schenken dit dan aan gezinnen die door omstandigheden niet de mogelijkheid hadden om een dier te offeren).
Maar de heer Van den Berghe, anderen kiezen er dan voor om een geldgift te doen aan Islamitische organisaties die al dan niet wereldwijd actief zijn in het bestrijden van armoede. Maar er is nog nooit vanuit de kant van rechtsgeleerden in Turkije opgeroepen om 'geen dier meer te offeren'. Neen, de organisaties doen dat in uw plaats en verdelen het vlees onder gezinnen die in armoede leven. Mijn ouders besloten bijvoorbeeld dit jaar om geen schaap te offeren in België, maar het geld te schenken aan een organisatie actief in Afrika ( All for Life). Met dat geld worden er jaarlijks tonnen vlees verdeeld onder gezinnen in heuse armoede. Het is dus onterecht te beweren dat er 'geen dier moet geofferd' worden, neen, maar het is inderdaad -vooral de laatste decennia- een meer verantwoorde optie geworden ( vooral in de Westerse landen) om naast aan de eisen te voldoen een grote bijdrage te leveren aan het welzijn van zoveel mensen in armoede, vooral in landen waar het er erg aan toegaat. Het aantal gezinnen die gebruik maken van deze optie om een dier te offeren, is de laatste jaren dan ook fors gestegen.
Wat ik hieruit afleidt, is dat er dus binnen de islam zelf hier en daar tegenstijdigheden zitten, maar tot zover ik me kan herinneren is het inderdaad zo dat het dier zo pijnloos mogelijk moet geslacht worden en niet te lang mag lijden.
Als je daar niet bekwaam toe bent, vraag ik me af of men je daartoe kan verplichten. Daarnaast stel ik me ook vragen bij het verplicht offeren van vlees aan de armen. Mogen daar ook geen vegetariërs tussen zitten?
Persoonlijk ben ik allergisch aan vlees en vleesproducten en kan ik het om medische redenen beter mijden. Mag ik dan geen veggieburgers in de plaats krijgen?
Geld geven om de armen te voeden, is evengoed eigen voedsel offeren. Ik vraag me wel af waarom het persee om (zelfgeslacht) vlees moet gaan.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 14 december 2008 om 17:27.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be