Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2008, 01:54   #141
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik ken dat verhaal niet; lag het echt zo eenvoudig en had die man met Turks uitziende naam geen enkele vorm van agressie of weerspannigheid gepleegd?

Ik kan niet goed volgen wat er allemaal gebeurt want reeds sinds mijn kinderjaren ben ik nooit anders dan beschaafd en beleefd (indien al) aangesproken door politie-agenten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje en er werd mij zelfs geen schietwapen getoond.
Hij reed met een glaasje op, werd gecontroleerd, zou in de politieauto meenomen worden naar het commissariaat maar ging lopen.
De dag erop was het huwelijk van zijn dochter volgens een krant.
Beschaafd en beleefd? Ik maakte wel een paar keer anders mee, in Antwerpen Brussel en Parijs. Nooit meer dan een matrak of een Maglite, geen vuurwapen. (ik ging ook ooit maar één keer lopen)

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2008 om 01:57.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 02:08   #142
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hij reed met een glaasje op, werd gecontroleerd, zou in de politieauto meenomen worden naar het commissariaat maar ging lopen.
De dag erop was het huwelijk van zijn dochter volgens een krant.
Beschaafd en beleefd? Ik maakte wel een paar keer anders mee, in Antwerpen Brussel en Parijs. Nooit meer dan een matrak of een Maglite, geen vuurwapen. (ik ging ook ooit maar één keer lopen)
IETS moet er toch zijn dat maakt dat alleen SOMMIGE mensen zulke enge dingen meemaken en dat nog wel van de zijde van ambtelijke ordebewaarders die ik nooit anders heb leren kennen (tegenover mij en maakt niet uit hoe ik uitgedost was, zelfs in vacantie-zwerftenue op rood-met-gele bromfiets model "buikschuiver / NSU Cavallino") dan als hoffelijk beschermend/vermanend.

Had je echt niet een steen gegooid of een brandbom, vernieling aangericht, agent uitgescholden ...... dat soort dingen ...... iets van "aksie" of "ludiek"? Provocatie?

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 december 2008 om 02:10.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 03:36   #143
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
IETS moet er toch zijn dat maakt dat alleen SOMMIGE mensen zulke enge dingen meemaken en dat nog wel van de zijde van ambtelijke ordebewaarders die ik nooit anders heb leren kennen (tegenover mij en maakt niet uit hoe ik uitgedost was, zelfs in vacantie-zwerftenue op rood-met-gele bromfiets model "buikschuiver / NSU Cavallino") dan als hoffelijk beschermend/vermanend.

Had je echt niet een steen gegooid of een brandbom, vernieling aangericht, agent uitgescholden ...... dat soort dingen ...... iets van "aksie" of "ludiek"? Provocatie?
Een vreedzame betoging, geen enkel incident maar van hogerhand kwam bevel, de betoging te breken (te dicht bij een ambassade); ik droeg de vlag en de flikken wilden een trofee: ik kreeg er 6 achter me aan met opgeheven wapenstok en sprintte met de vlag (een blauwe!) een park in, zij erachteraan. Toen kon ik harder lopen dan zij (en dan nu)
Niet echt een opstand dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2008 om 03:38.
Oud 17 december 2008, 03:58   #144
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, verschrikkelijk. Ik hoop dat minstens goed zal worden uitgezocht èn gepubliceerd waarom op dat moment die agent het pistool hanteerde.

Was het wáár of niet dat die jongen een brandbom ging gooien?
Een getuige:
http://libcom.org/library/eyewitness-statement-killing
http://news.infoshop.org/article.php...81216114630657
Oud 17 december 2008, 05:08   #145
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Een vreedzame betoging, geen enkel incident maar van hogerhand kwam bevel, de betoging te breken (te dicht bij een ambassade); ik droeg de vlag en de flikken wilden een trofee: ik kreeg er 6 achter me aan met opgeheven wapenstok en sprintte met de vlag (een blauwe!) een park in, zij erachteraan. Toen kon ik harder lopen dan zij (en dan nu)
Niet echt een opstand dus.
Duidelijk, je kreeg dus waarom je gevraagd had; speel nou niet de verdrukte onschuld.

"Geen enkel incident" .... je wilt me toch niet wijsmaken dat er totaal geen vandalisme bij gepleegd werd of niet minstens de agenten werden uitgescholden/toegeschreeuwd?

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 december 2008 om 05:30.
Oud 17 december 2008, 05:25   #146
willem1940NLD

Standaard

Tamelijk vaag over wat de groep die tegenover de politie stond deed en/of reeds had gedaan en waar die jochies kennelijk precies tussenin gingen staan "uit nieuwsgierigheid"; als dat vriendje niet liegt, tenminste en ze niet toch meededen aan die rel want vechtlustig schorem gebruikt graag onschuldig uitziende kleintjes als menselijk schild, vroeger als kind heb ik dat al wel gezien bij buurtruzies tussen jeugdigen waar ik altijd snel van wegvluchtte en datzelfde tuig groeit wel door tot reltrappers.

Op het vermoeden van enig soort van rellen was mij geleerd een straatje om te lopen en dat heb ik ook aan mijn (6) kinderen zo doorgegeven; wegwezen waar je niet bij nodig bent.

Maar de grootste kans lijkt toch dat de misschien onverschillig opgevoede doch verder alleen maar nieuwsgierige jochies dom, dom, dom er geen gevaar in zagen om de boel eens van dichtbij te bekijken; hoe dan ook vreselijk dat dit dodelijk moest aflopen.
Oud 17 december 2008, 08:09   #147
bloedverwant
Schepen

Standaard

http://athens.indymedia.org/front.ph...icle_id=945502

Politieverslagen over die avond.

Het gedrag van die mannen lijkt me toch op zen zachtst gezegd vreemd.

Wat ik me dus ook afvraag is waarom dat ballistisch rapport 10 dagen na de feiten nog altijd niet is vrijgegeven. Sommige mensen beweren dat het de versie van de agent zou staven, wel, als dat zo is, dat ze het dan eens tonen.
Oud 17 december 2008, 13:45   #148
willem1940NLD

Standaard

Er moet toch wel zijn uit te vinden hoe groot de groep was tegenover die 2 agenten, waar die kinderen midden tussen gingen staan?
Oud 17 december 2008, 13:46   #149
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Wat ik me dus ook afvraag is waarom dat ballistisch rapport 10 dagen na de feiten nog altijd niet is vrijgegeven. Sommige mensen beweren dat het de versie van de agent zou staven, wel, als dat zo is, dat ze het dan eens tonen.
Hoelang duurt het normaal vooraleer het ballistisch rapport wordt vrijgegeven?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 13:48   #150
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hoelang duurt het normaal vooraleer het ballistisch rapport wordt vrijgegeven?
Ik vermoed dat het eerst in de rechtszitting zal worden aangedragen; maar hoe belangrijk is dat rapport, behalve dat het zal bevestigen uit welk wapen de kogels kwamen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 december 2008 om 13:50.
Oud 17 december 2008, 14:23   #151
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik weet niet of je die reportage gezien hebt enkele jaren geleden over de politieopleiding. Een agent zei daar dat die opleiding veel te weinig gericht is op sociale vaardigheden en de agenten onvoldoende worden klaargestoomd om om te kunnen gaan met schrijnende toestanden.
Als ik dan hoorde waarom die mensen agent werden, was ik gewoon verbijsterd. Redenen als 'het gevoel van macht, een wapen kunnen dragen was de teneur. Geen enkele agent kwam met het argument dat hij ten dienste wou staan van de maatschappij. Natuurlijk is zo een reportage altijd maar een deel van het verhaal, maar het toont wel aan dat het beroep van agent vooral aantrekkelijk is voor macho's. Terwijl dat nu de laatste soort is die je kan geschikt vinden voor de job, deze mensen zouden nooit die job mogen uitoefenen.

Tussen haakjes, of die jongen dit nu uitgelokt heeft of niet doet niet ter zake, een agent moet in staat zijn een conflict te beperken. Je gaat me toch niet komen vertellen dat er geen andere manier was om de 15-jarige te neutraliseren. Een wapen trekken naar een minderjarige vind ik al straf, laat staan schieten.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 14:51   #152
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Ik weet niet of je die reportage gezien hebt enkele jaren geleden over de politieopleiding. Een agent zei daar dat die opleiding veel te weinig gericht is op sociale vaardigheden en de agenten onvoldoende worden klaargestoomd om om te kunnen gaan met schrijnende toestanden.
Als ik dan hoorde waarom die mensen agent werden, was ik gewoon verbijsterd. Redenen als 'het gevoel van macht, een wapen kunnen dragen was de teneur. Geen enkele agent kwam met het argument dat hij ten dienste wou staan van de maatschappij. Natuurlijk is zo een reportage altijd maar een deel van het verhaal, maar het toont wel aan dat het beroep van agent vooral aantrekkelijk is voor macho's. Terwijl dat nu de laatste soort is die je kan geschikt vinden voor de job, deze mensen zouden nooit die job mogen uitoefenen.

Tussen haakjes, of die jongen dit nu uitgelokt heeft of niet doet niet ter zake, een agent moet in staat zijn een conflict te beperken. Je gaat me toch niet komen vertellen dat er geen andere manier was om de 15-jarige te neutraliseren. Een wapen trekken naar een minderjarige vind ik al straf, laat staan schieten.
Je verhaal spreekt me hoegenaamd niet aan; NOG NOOIT heb ik een agent gezien die zich onredelijk presenteerde, wèl straatschenders die uiterste inspanning aanwendden om politie kwaad te krijgen, zacht uitgedrukt.

Iedereen weet dat verstoring van de openbare orde geen "recht" is en je kunt beter niet proberen je verhaal zo te draaien dat rellen door de politie zouden worden veroorzaakt.

Wel hoop ik dat goed wordt uitgezocht welke reden, anders dan verstandsverbijstering, de agent in kwestie heeft gemeend te zien om het wapen uit de tas te halen. Misschien ging het om de groep waarop de 2 kinderen, al dan niet zo bedoeld, het zicht kwamen staan belemmeren maar ook dan moet er aangetoond worden of die groep zodanig gevaarlijk was dat er wapens bij bloot moesten.
Oud 17 december 2008, 15:14   #153
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Duidelijk, je kreeg dus waarom je gevraagd had; speel nou niet de verdrukte onschuld.

"Geen enkel incident" .... je wilt me toch niet wijsmaken dat er totaal geen vandalisme bij gepleegd werd of niet minstens de agenten werden uitgescholden/toegeschreeuwd?
Zeker geen vandalisme! Of er iets geroepen werd elders weet ik niet. Rond mij in elk geval niet.
Citaat:
Blauwe blag dragen in een vreedzame betoging is dus "vragen om 6 flikken met wapenstok achter je aan te krijgen"? Vreemd idee over vrije meningsuiting....
Indien het gebeurd was met die Aalsterse of Atheense Dirty Harry-Rambo was een kogel in de rug "normaal gevraagd" volgens jou?

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2008 om 15:18.
Oud 17 december 2008, 15:33   #154
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er moet toch wel zijn uit te vinden hoe groot de groep was tegenover die 2 agenten, waar die kinderen midden tussen gingen staan?
Heb je de link van bloedverwant gelezen? Op het moment zelf beweerden de 2 flikken over de politieradio dat er een stuk of 4-5 mensen waren, later veranderden ze hun versie naar een stuk of 30

Citaat:
21:10:24: [note: the youth has already been shot and the two police officers have already left.] Squad: Only a few people have appeared, 4 or 5, and they are going back to Tzavella street.
Oud 17 december 2008, 16:52   #155
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Heb je de link van bloedverwant gelezen? Op het moment zelf beweerden de 2 flikken over de politieradio dat er een stuk of 4-5 mensen waren, later veranderden ze hun versie naar een stuk of 30
Voorlopig vind ik alle berichten veel te wazig en ook de meeste bronnen.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 december 2008 om 16:54.
Oud 17 december 2008, 17:41   #156
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zeker geen vandalisme! Of er iets geroepen werd elders weet ik niet. Rond mij in elk geval niet.
Blauwe blag dragen in een vreedzame betoging is dus "vragen om 6 flikken met wapenstok achter je aan te krijgen"? Vreemd idee over vrije meningsuiting....
Indien het gebeurd was met die Aalsterse of Atheense Dirty Harry-Rambo was een kogel in de rug "normaal gevraagd" volgens jou?
Ik heb nog nooit vernomen van een linkse demonstratie zonder vandalisme, maar misschien zijn die minder interessant voor de media.

Natuurlijk speelt het mee dat ik nooit deelneem aan demonstraties, zomin als ik een fiets jat, winkeldiefstal pleeg of een woning zou kraken.

"Meningsuiting" lijkt mij geen excuus voor verstoring van de openbare orde en het niet-opvolgen van (verkeers-)aanwijzingen van politie.

Griekenland ken ik niet van nabij, misschien is het een minder beschaafd land; ik hoop dat er nog wel duidelijke berichtgeving zal volgen uit betrouwbare bronnen.

Over doodschieten kan ik weinig verstandigs zeggen, ben daar altijd TEGEN geweest maar zonder volledige informatie kan ik mij geen voorstelling maken van aanleiding of noodzaak.

Natuurlijk is ook een politieagent een Mens en kan getergd raken; een emotionele reactie is extra gevaarlijk met een vuurwapen in de hand.
Oud 17 december 2008, 18:03   #157
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je verhaal spreekt me hoegenaamd niet aan; NOG NOOIT heb ik een agent gezien die zich onredelijk presenteerde, wèl straatschenders die uiterste inspanning aanwendden om politie kwaad te krijgen, zacht uitgedrukt.

Iedereen weet dat verstoring van de openbare orde geen "recht" is en je kunt beter niet proberen je verhaal zo te draaien dat rellen door de politie zouden worden veroorzaakt.

Wel hoop ik dat goed wordt uitgezocht welke reden, anders dan verstandsverbijstering, de agent in kwestie heeft gemeend te zien om het wapen uit de tas te halen. Misschien ging het om de groep waarop de 2 kinderen, al dan niet zo bedoeld, het zicht kwamen staan belemmeren maar ook dan moet er aangetoond worden of die groep zodanig gevaarlijk was dat er wapens bij bloot moesten.
Ik geloof niet dat betogingen iets uitmaken en ben in de eerste plaats pacifist. Geen enkele eigendom of persoon heb ik in mijn leven al bewust schade toegebracht, dus wat zou ik in het voordeel van die relschoppers denken. Ik heb die reportage gewoon gezien en het stond mij ook niet aan.

Verder weet ik van vluchtelingen wiens tanden eruit geslagen zijn door de Griekse politie. Geen politiek geëngageerde mensen of wat dan ook, maar gewone sukkelaars.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2008, 08:39   #158
bloedverwant
Schepen

Standaard

Citaat:
Voorlopig vind ik alle berichten veel te wazig en ook de meeste bronnen.
Of je wilt ze niet zien?

Wat is er wazig aan ooggetuigenverslagen?
Politierapporten?
Forensische tests?
Statements van de beklaagden?
Oud 18 december 2008, 09:26   #159
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
Of je wilt ze niet zien?

Wat is er wazig aan ooggetuigenverslagen?
Politierapporten?
Forensische tests?
Statements van de beklaagden?
Ik vind dat te vroeg, wacht wel resultaten van het proces af, vertrouwend dat dat eerlijk verloopt. Bij de huidige stand van de techniek kan op Internet je van alles worden voorgetoverd en vooral vervalst.

Het maakt ook voor de betrokkenen totaal niet uit wat ik (voortijdig) ja of nee geloof.

Het moet aan het licht komen waarom die politiemensen meenden te mogen/moeten schieten.
Oud 18 december 2008, 23:47   #160
Kritische Theorie
Gouverneur

Kritische Theorie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorlopig vind ik alle berichten veel te wazig ...
Dronken ofzo?

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be