Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2008, 09:10   #201
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Hoewel het land waar jij woont, Duitsland een uitstekend wegennet, bewegwijzering en infrastructuur heeft is het qua huizen toch ook 1 grote chaos als je het mij vraagt. Onderstaande foto,s zijn genomen door een Nederlandse motorrijdster in Idar Oberstein nabij de grens met Oostenrijk. Blijkbaar heeft men daar ook nog nooit gehoord van ruimtelijke ordening...

Geef mij maar de Hollandse keurigheid....

Afgezien van het feit dat Idar Oberstein in Rheinland-Pfalz ligt en dus dichter bij Luxemburg dan bij Oostenrijk, is het ook een misvatting dat men in Duitsland geen ruimtelijke ordening kent, alleen is die niet zo communistisch rigide als in Nederland. Hoewel er woonwijken bestaan, die door de stad strikt uiterlijk gedefinieerd zijn, kan veel gebied, dat voor wonen vrijgegeven wordt, in grote mate door de bewoners zelf vormgegeven worden. Hierdoor identificieren mensen zich meer met hun woonstek. Positief effect is dat Duitsers zich meer verantwoordelijk voelen voor hun onmiddelijke woonomgeving dan in Nederland en dat men er meer voor doet om deze keurig te houden. Dat is op deze foto's zeker zichtbaar, want je kunt van de straten eten. In Nederland wordt de openbare ruimte van boven af tot op de laatste centimeter voorgegeven, maar de individuele burgers voelen zich er zichtbaar minder verantwoordelijk voor. Ik hoef niemand te vertellen hoe smerig de Nederlandse steden tegenwoordig zijn in vergelijking met de Duitse ..... !

P.S. Ooit wel eens van het begrip pittoresk gehoord? Nederlandse dorpen zijn tegenwoordig dankzij de woonbarakken alles behalve schilderachtig te noemen.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 15 augustus 2008 om 09:24.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 10:19   #202
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Prachtig! Heel charmant.

Doet me denken aan de dorpjes op de weg tussen Aarschot en Tienen (voor wie daar bekend is). Die liggen ook mooi in het glooiend Hagelandse groen met van die (mooi angelegde) kronkelende wegen erdoor. Ik rij er altijd met plezier.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 augustus 2008 om 10:24.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 10:32   #203
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat vind ik nu juist charmant zie. Dat leeft tenminste. Die zogenaamde 'Hollandse keurigheid' ademt het troosteloze uit, de vervlakking, de kruideniersmentaliteit van 'huisje boompje, tuintje'. En dan zijn het vaak dezelfde huisjes, ongeveer dezelfde tuintjes, boompjes incluis.
Jongens, wat kunnen jullie zeuren. Geen appels met peren vergelijken.
''Hollandse keurigheid":

''Vlaamse of Duitse charme'':
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 11:34   #204
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Heb zelfs een foto gevonden van Vlaamse keurigheid (hier in Antwerpen):

Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 13:05   #205
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Heb zelfs een foto gevonden van Vlaamse keurigheid (hier in Antwerpen):

Wel, als men dat nu gezellig vindt... Akelig steriel noem ik dit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 13:50   #206
FDM
Banneling

Standaard

m netjes , wil die foto nog wel 7 keer zien
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2008, 13:59   #207
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wel, als men dat nu gezellig vindt... Akelig steriel noem ik dit.
Ja, die straat ziet er proper uit.
Just de stadsreiniging langs geweest om te kuisen..??
Oud 15 augustus 2008, 14:01   #208
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
m netjes , wil die foto nog wel 7 keer zien
Zet em dan als bureaublad achtergrond.
Doe ik ook meestal, al een heel mapke vol mee die foto's.
Oud 20 december 2008, 00:56   #209
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Afgezien van het feit dat Idar Oberstein in Rheinland-Pfalz ligt en dus dichter bij Luxemburg dan bij Oostenrijk, is het ook een misvatting dat men in Duitsland geen ruimtelijke ordening kent, alleen is die niet zo communistisch rigide als in Nederland. Hoewel er woonwijken bestaan, die door de stad strikt uiterlijk gedefinieerd zijn, kan veel gebied, dat voor wonen vrijgegeven wordt, in grote mate door de bewoners zelf vormgegeven worden. Hierdoor identificieren mensen zich meer met hun woonstek. Positief effect is dat Duitsers zich meer verantwoordelijk voelen voor hun onmiddelijke woonomgeving dan in Nederland en dat men er meer voor doet om deze keurig te houden. Dat is op deze foto's zeker zichtbaar, want je kunt van de straten eten. In Nederland wordt de openbare ruimte van boven af tot op de laatste centimeter voorgegeven, maar de individuele burgers voelen zich er zichtbaar minder verantwoordelijk voor. Ik hoef niemand te vertellen hoe smerig de Nederlandse steden tegenwoordig zijn in vergelijking met de Duitse ..... !

P.S. Ooit wel eens van het begrip pittoresk gehoord? Nederlandse dorpen zijn tegenwoordig dankzij de woonbarakken alles behalve schilderachtig te noemen.
Eigen inbreng mag,maar moet beperkt blijven. Vorige week was ik met mijn gezin toevallig in Aken op daar de lokale sfeer van de Kerstmarkt op te snuiven. Als ik de Duitse huizen bekeek, had ik eerder zoiets van mij ergens in Polen of Wit-Rusland te bevinden, overal grijze en grauwe (groot) uitgevallen arbeiderswoningen met van die grijze aluminiume jaren '70 ramen die men ook veel tegenkomt bij Belgische Belle Etage woningen. Het centrum van Aken vind ik wel zeer mooi, het doet me zowat denken aan Maastricht.

Hier een aantal foto,s van Aken-randstad:

Bovenstaande foto toont duidelijk dat men ook in Duitsland te vrije normen hanteert in het bouwen van woningen. Gruwelijk lelijke flats in verschillende kleuren naast elkaar, dan ook nog eens verschillend van hoogtes. Het is daar nog niet zo erg als in België, aangezien men ook in Duitsland duidelijke normen heeftover lintbebouwing e.d,...toch vind ik dat ze nog veel kunnen leren van ons Nederlanders.

Onderstaande foto toont een wijk in Stadtteil Gressenich(Aachen), het lijkt wel een (mislukte) kopie van een Spaans hotel inclusief met wit geverfde balkons. Zo heb ik er in Duitsland al vele gezien en naar mijn mening zijn de Nederlandse tegenhangers toch wel verschrikkelijk veel beter dan dit hier.

Laatst gewijzigd door Sinistra : 20 december 2008 om 01:02.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 10:44   #210
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Eigen inbreng mag,maar moet beperkt blijven (...) Als ik de Duitse huizen bekeek, had ik eerder zoiets van mij ergens in Polen of Wit-Rusland te bevinden, overal grijze en grauwe (groot) uitgevallen arbeiderswoningen met van die grijze aluminiume jaren '70 ramen die men ook veel tegenkomt bij Belgische Belle Etage woningen. Het centrum van Aken vind ik wel zeer mooi, het doet me zowat denken aan Maastricht.
(...) Het is daar nog niet zo erg als in België, aangezien men ook in Duitsland duidelijke normen heeftover lintbebouwing e.d,...toch vind ik dat ze nog veel kunnen leren van ons Nederlanders.
Gelukkig voor de mensheid zullen Duitsers, Belgen en Fransen hun individualiteit niet snel opgeven omdat een calvinist uit het westen ze met het bekende vingertje uit komt leggen hoe ze moeten conformeren en nivelleren. Afgezien van het feit dat woonconform zowel in Vlaanderen als in Duitsland traditioneel hoger aangeschreven is, omdat in die landen goed wonen een kwestie van levenskwaliteit is. En dat kan je alleen maar beoordelen wanneer je in de woningen bent geweest.

Bovendien schijnt Sinistra niet te beseffen dat smaken verschillen. Diversiteit is niet lelijk maar spannend.

En wat de grijze aluminium vensters betreft: mooi zijn ze niet, maar dertig jaar behoorde dubbel glas in Duitsland al tot de standaard, terwijl Nederland daar nog bijna twintig jaar mee wachtte, want "ons ben suunig..."

Overigens, het is helemaal niet moeilijk door Amsterdam, Rotterdam of Groningen te lopen, een lelijke hoek te vinden, er een foto van maken om aan te tonen dat het woningsbouwbeleid niet deugt!
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 13:13   #211
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig voor de mensheid zullen Duitsers, Belgen en Fransen hun individualiteit niet snel opgeven omdat een calvinist uit het westen ze met het bekende vingertje uit komt leggen hoe ze moeten conformeren en nivelleren. Afgezien van het feit dat woonconform zowel in Vlaanderen als in Duitsland traditioneel hoger aangeschreven is, omdat in die landen goed wonen een kwestie van levenskwaliteit is. En dat kan je alleen maar beoordelen wanneer je in de woningen bent geweest.
Waarop baseer jij dat? In Nederland gaat men er gewoon van uit dat de gemeenschap primeert boven het individueel belang. Als iedereen er maar vanuit gaat dat hij zijn zin kan doen qua woningbouw krijgen we Belgische toestanden waar men bij de aanleg van nutsvoorzieningen honderden huiseigenaars dienen te worden onteigend omdat de natuurgebieden en landbouwgronden volgebouwd zijn met gigantische fermettes en pastorievilla,s. Iemand die volledig zijn zin wil doen moet maar op een onbewoond eiland gaan wonen, de overheid heeft de plicht zich intensief te bemoeien met de woningmarkt omdat we niet willen dat Nederland 1 grote voorstad wordt. En wat dan nog, kleine huisjes zijn knusser en gezellliger dan die grote wannabe kastelen zoals men die in België en Duitsland ziet. Een normaal gezin heeft geen tuin nodig van bijna 20m diep...

Citaat:
Bovendien schijnt Sinistra niet te beseffen dat smaken verschillen. Diversiteit is niet lelijk maar spannend.:
Als jij dat vindt.....zelfs de Vlaamse instellingen voor stedenbouw kijken hoog op naar het Nederlandse model en zien in dat het Belgische "alles kan en mag" mentaliteit een totale mislukkig is.

Citaat:
En wat de grijze aluminium vensters betreft: mooi zijn ze niet, maar dertig jaar behoorde dubbel glas in Duitsland al tot de standaard, terwijl Nederland daar nog bijna twintig jaar mee wachtte, want "ons ben suunig..."

Overigens, het is helemaal niet moeilijk door Amsterdam, Rotterdam of Groningen te lopen, een lelijke hoek te vinden, er een foto van maken om aan te tonen dat het woningsbouwbeleid niet deugt!
Omdat Nederlandse huizen juist zo klein zijn houden ze beter de warmte binnen en daarom is dubbele beglazing dan ook in vele gevallen onnodig in tegenstelling tot die groot uitgevallen arbeiderswoningen in Bels waar men de spauwmuren vol moet duwen met isolatieschuim wil men ook maar iets van warmte binnenhouden.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 13:26   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in België zeker niet!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 13:50   #213
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ziekteverzekering geprivatiseerd, uitkeringen beperkt in tijd, nog iemand die bij nederland wil??
Vlaanderen moet zich helemaal niet aansluiten bij Nederland en de 'gelijkvormige' woningen het gevolg van de bombardementen tijdens de tweede wereldoorlog, waardoor woningnood ontstond die dit soort bouwsels noodzakelijk maken. Dan veel liever Vlaanderen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:09   #214
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ziekteverzekering geprivatiseerd, uitkeringen beperkt in tijd, nog iemand die bij nederland wil??
Vlaanderen moet zich helemaal niet aansluiten bij Nederland en de 'gelijkvormige' woningen het gevolg van de bombardementen tijdens de tweede wereldoorlog, waardoor woningnood ontstond die dit soort bouwsels noodzakelijk maken. Dan veel liever Vlaanderen!
De woningnood was niet alleen het gevolg van de Tweede Wereldoorlog, maar vooral van de snelle groei van de bevolking. Het is niet zo dat heel Nederland platgebombardeerd is in WOII. Dat geldt hoofdzakelijk voor Rotterdam en voor een aantal steden langs het front in 1944: Arnhem, Venlo, Roermond, etc.

Punt is dat de bevolking van Nederland op dat moment al zeer snel groeide, zeker vergeleken met die van België. Let wel: tot 1930 had België meer inwoners dan Nederland! Dat het er nu meer dan 1,5 keer zoveel zijn in Nederland, kan alleen verklaard worden uit een zeer snelle groei, die is ingezet eind 19e eeuw. Tussen 1910 en 1940 bijvoorbeeld groeide de Nederlandse bevolking van 6 naar 9 miljoen inwoners, terwijl de Belgische bevolking groeide van 7,5 miljoen naar nog geen 8,5 miljoen inwoners.

Uiteraard ontstond hierdoor woningnood. In WOII werd weinig gebouwd maar in bepaalde steden inderdaad wel heel wat verwoest, waardoor de woningnood na WOII nog groter was geworden. Dat maakte snelle, grootschalige woningbouw noodzakelijk.

Het beleid van centrale sturing van de woningbouw is, mede door deze snelle bevolkingsgroei, ook al ver voor WOII ingezet. De Woningwet van 1901 kan daarin als eerste stap gezien worden. In de jaren 30 werden provincies verplicht hun ruimtelijke ordening te regelen in streekplannen, waarin ze onder andere plannen voor woningbouw moesten aangeven. Deze regelgeving maakte het na WOII gemakkelijker om op grote schaal nieuwbouw te realiseren.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 december 2008 om 16:11.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:24   #215
Dimitri

Standaard

Overigens hebben we de totstandkoming van de Woningwet te danken aan de Groninger vooruitstrevend-liberaal Hendrik Goeman Borgesius (1847-1917), die gedurende zijn ministerschap van Binnenlandse Zaken (1897-1901) ook de Leerplichtwet en de Ongevallenwet invoerde.

Met deze drie wetten legde Goeman Borgesius de basis voor het huidige beleid omtrent volkshuisvesting, onderwijs en gezondheidszorg in Nederland.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:52   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Euh, de oorlog ligt ondertussen al lang achter ons. Ook de filosofie die aan de basis ligt van het woonbeleid is nu niet meer dezelfde als toen. Er worden nu een fraaie huizen neergezet die in niets te vergelijken zijn met de toenmalige Vinex-wijken.

En ja, Nederland heeft in de sociale zekerheid voor de toekomst gekozen. De onze echter is blijven steken, waardoor we, als er geen hervormingen komen, uiteindelijk het deksel op de neus zullen krijgen. De Belgische SZ zal immers onbetaalbaar worden. Dan stort heel het systeem in en blijft er slechts de leegte over. Is het dat wat u wilt?
Oud 20 december 2008, 19:51   #217
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En in België zeker niet!
Is VL daar niet zelf voor bevoegd?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 20:49   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Is VL daar niet zelf voor bevoegd?
Natuurlijk, maar we zitten wel opgescheept met een onthutsende erfenis van zoveel jaar Belgisch wanbeleid. Dat kan je niet zomaar in een twee drie ongedaan maken.
Oud 20 december 2008, 23:38   #219
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ja, Nederland heeft in de sociale zekerheid voor de toekomst gekozen.
door ze nu alvast af te schaffen, dan moeten ze het in de toekomst niet meer doen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 23:40   #220
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar we zitten wel opgescheept met een onthutsende erfenis van zoveel jaar Belgisch wanbeleid. Dat kan je niet zomaar in een twee drie ongedaan maken.
de dag dat ze alles wat misgaat niet meer op de walen of 'belgisch wanbeleid' kunnen steken gaat toch een hard ontwaken worden voor de vlaamsnationalisten.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 20 december 2008 om 23:44.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be