Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2008, 09:25   #781
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Leraars worden goed vergoed voor de uren die ze koppen.

In het lager onderwijs moeten ze maar 32 uren les geven per week. Deze lesuren duren daarbij maar 50 minuten.

In het middelbaar is dit 30 uur van 50 minuten voor theoretische lessen. Voor praktijkleraars is dit maar 24 uur.

Tel daarbij de vakanties en dergelijke dan zie je dat deze mensen goed betaald worden voor hun aanwezigheid.

Door deze minimale aanwezigheid is ons onderwijs wel peperduur geworden.

En begin nu niet met huistaken verbeteren en lessen voorbereiden, we kunnen er ook nog aanplakken voor toezicht (maar dit wordt in de meeste scholen gedaan door PWA).
Ik denk dat leraren toch flink wat tijd steken in het voorbereiden van hun lessen en het verbeteren van taken.
Ik hoor ook van leraren dat er heel veel tijd gestoken wordt in vergaderen, enz...

Ik had een famililid die zelfstandige was/is. Hij volgde een D-cursus om les te mogen geven zoals zijn 2 zussen.
HIj heeft 1 trimester les gegeven is weer zelfstandige geworden.
Hij zei: ik heb het onderwijs enorm onderschat; ik zag enkel de lessen maar niet wat er allemaal bij komt kijken. Als je die job goed wil doen ben je er eigenlijk constant mee bezig.
Als zelfstandige kan ik ook 24 op 24 uur met mijn job bezig zijn maar dan zal ik ook wel een mooie cent verdiend hebben.

Laatst gewijzigd door azert : 28 december 2008 om 09:25.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 09:31   #782
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik denk dat leraren toch flink wat tijd steken in het voorbereiden van hun lessen en het verbeteren van taken.
Ik hoor ook van leraren dat er heel veel tijd gestoken wordt in vergaderen, enz...

Ik had een famililid die zelfstandige was/is. Hij volgde een D-cursus om les te mogen geven zoals zijn 2 zussen.
Hij zei: ik heb het onderwijs enorm onderschat; ik zag enkel de lessen maar niet wat er allemaal bij komt kijken. Als je die job goed wil doen ben je er eigenlijk constant mee bezig.
Als zelfstandige kan ik ook 24 op 24 uur met mijn job bezig zijn maar dan zal ik ook wel een mooie cent verdiend hebben.
Je moet / mag dit niet op één jaar bekijken.
Lessen komen terug, zeker in het middelbaar onderwijs zijn er leraars die aan 3 - 4 klassen dezelfde lessen geven.

Ik heb zelf les gegeven (in een privé firma), ik moest mijn voorbereidingen ook zelf doen, dit is heus niet zo moeilijk als je de materie onder de knie hebt. Ik ken persoonlijk veel mensen die in het onderwijs staan, je hebt hier twee soorten in, degenen die klagen en degenen die het je eerlijk vertellen hoe het in elkaar zit. Bij deze laatste catogorie zit zelfs een heel goede vriend van mij, de taken zijn verbeterd vooraleer hij naar huis gaat en de voorbereidingen nemen gemiddeld 1/2 uur in beslag per dag.
Oud 28 december 2008, 09:36   #783
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het niet zo dat het pensioen van de ambtenaren uitgesteld loon is?
Nope; tenzij we het oke vinden dat ambtenaren gemiddeld meer verdienen dan mensen in de prive.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 09:47   #784
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is ook zo dat leraars vallen onder de ambtenaren met hun uitgesteld loon.
Oud 28 december 2008, 10:01   #785
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lessen komen terug, zeker in het middelbaar onderwijs zijn er leraars die aan 3 - 4 klassen dezelfde lessen geven.

Ik heb zelf les gegeven (in een privé firma), ik moest mijn voorbereidingen ook zelf doen, dit is heus niet zo moeilijk als je de materie onder de knie hebt. Ik ken persoonlijk veel mensen die in het onderwijs staan, je hebt hier twee soorten in, degenen die klagen en degenen die het je eerlijk vertellen hoe het in elkaar zit. Bij deze laatste catogorie zit zelfs een heel goede vriend van mij, de taken zijn verbeterd vooraleer hij naar huis gaat en de voorbereidingen nemen gemiddeld 1/2 uur in beslag per dag.
Guido,
ik ken er ook, die voor grote "multiculturele" klassen staan , bovendien zitten er in zo'n klassen een pak, die geen les willen.
U bent altijd vrij om het hier in antwerpen te komen proberen.
Dan ben je op 40 zo leeg als wat.
Studies wijzen uit dat ongeveer 30% boven de 55 nog werkt. Hierbij zitten zeker alle leerkrachten en ambtenaren, dus voor je een vergelijking maakt ook het aantal "gewerkte" jaren in rekening te brengen.
Geen maaltijdcheques, voordeeltje hier/daar, ....

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 28 december 2008 om 10:04.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 10:06   #786
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat je vroeger wel eens geluk kon hebben, maar tegenwoordig verandert alles zo snel dat jeook in het onderwijs geen jaren meer kunt teren op oudere zaken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 12:59   #787
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het lijkt niet alleeen dat er grote verschillen tussen bestaan, er bestaan gewoon grote verschillen tussen.

Een zelfstandige die op pensioen gaat zit rond de 800 euro pensioen.
Een arbeider die op pensioen gaat zit tussen de 1000 en de 1250 euro pensioen.
Een ambtenaar die op pensioen gaat zit tussen de 1500 en de 2500 euro pensioen, ik heb het dan niet over de hogere ambtenaren.

Ik spreek dan nog niet van bedienden en dergelijke.

Als SP.A toch zo is voor het herverdelen, herverdeel dan de pensioenen voor de mensen die er voor gewerkt hebben, sommige in weer en wind, anderen aan een hels tempo aan de band enz.....
Als de zelfstandigen die meer dan 1 huis/appartement bijeen gefraudeerd hebben bij hun pensioen, dit teruggeven aan de gemeenschap, mogen zij van mij een even dik pensioen krijgen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 13:14   #788
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als de zelfstandigen die meer dan 1 huis/appartement bijeen gefraudeerd hebben bij hun pensioen, dit teruggeven aan de gemeenschap, mogen zij van mij een even dik pensioen krijgen.
Laten we de zelfstandigen dan even buiten beschouwing, het gaat hier dan enkel over de onrechtvaardige verdeling van pensioenen tussen arbeiders en ambtenaren. Ik krijg hier nog steeds geen antwoord op.
Oud 28 december 2008, 13:38   #789
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Laten we de zelfstandigen dan even buiten beschouwing, het gaat hier dan enkel over de onrechtvaardige verdeling van pensioenen tussen arbeiders en ambtenaren. Ik krijg hier nog steeds geen antwoord op.
Dat is historisch zo gegroeid, beiden hebben een aparte 'pensioenskas'. In die voor ambtenaren zat steeds meer.
Als ze evenveel willen hebben moeten ze zich maar inschrijven via selor.
Als ik evenveel wil verdienen als mijn buurman die frieten verkoopt, houdt er mij ook niemand tegen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 28 december 2008 om 13:39.
Oud 28 december 2008, 14:10   #790
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer brengen ambtenaren geld op? Deze mensen kosten alleen maar geld. Hoog tijd dat hier eens met de grove borstel doorgegaan wordt.
Of een verpleger, brandweerman, bediende nu werkt voor de staat of een privé bedrijf maakt niet veel uit: ze verrichten diensten, ze dragen bij aan onze welvaart.
Een privé leraar is even veel of even weinig productief dan een leraar in overheidsdienst. Alleen: indien je naar een privé school gaat dien je zelf te betalen, en kunnen sommige mensen dat niet opbrengen. Dat is al één nadeel van privé-diensten: ze zijn niet toegankelijk, niet betaalbaar voor iedereen. Privé-diensten algemeen maken zou dus leiden tot massale werkloosheid.

Daarenboven is een privé leraar niet alleen duur, hij is ook duurder dan een overheidsambtenaar. Omdat in een privé school men winst maakt.
Men gaat daar weer eens aandeelhouders hebben die hun vergoeding krijgen voor hun zogezegd "risico" (de algemene mystieke verklaring waarom vetzakken die geld hebben nog meer geld menen te moeten krijgen )
Vermits (we zullen het spelletje eens meespelen, zie) de overheidsscholen geen risico lopen zijn ze dus ook goedkoper !!

Deze redeneertrant kun je doortrekken naar hopen beroepen: ze zijn zekerder, stabieler, goedkoper, betaalbaarder indien ze door de overheid worden verricht.
De enige die voordeel hebben bij het privatiseren zijn de profiteurs: die hebben op alles hun percentje, waardoor ze uiteindelijk, in een corrupte maatschappij als de onze, vijftig procent van alle inkomsten hebben, en dat met slechts zo'n vijf procent van de bevolking.
Yes: it's the biggest rip off in the world, it is called "capitalism".
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 15:01   #791
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Of een verpleger, brandweerman, bediende nu werkt voor de staat of een privé bedrijf maakt niet veel uit: ze verrichten diensten, ze dragen bij aan onze welvaart.
Een privé leraar is even veel of even weinig productief dan een leraar in overheidsdienst. Alleen: indien je naar een privé school gaat dien je zelf te betalen, en kunnen sommige mensen dat niet opbrengen. Dat is al één nadeel van privé-diensten: ze zijn niet toegankelijk, niet betaalbaar voor iedereen. Privé-diensten algemeen maken zou dus leiden tot massale werkloosheid.

Daarenboven is een privé leraar niet alleen duur, hij is ook duurder dan een overheidsambtenaar. Omdat in een privé school men winst maakt.
Men gaat daar weer eens aandeelhouders hebben die hun vergoeding krijgen voor hun zogezegd "risico" (de algemene mystieke verklaring waarom vetzakken die geld hebben nog meer geld menen te moeten krijgen )
Vermits (we zullen het spelletje eens meespelen, zie) de overheidsscholen geen risico lopen zijn ze dus ook goedkoper !!

Deze redeneertrant kun je doortrekken naar hopen beroepen: ze zijn zekerder, stabieler, goedkoper, betaalbaarder indien ze door de overheid worden verricht.
De enige die voordeel hebben bij het privatiseren zijn de profiteurs: die hebben op alles hun percentje, waardoor ze uiteindelijk, in een corrupte maatschappij als de onze, vijftig procent van alle inkomsten hebben, en dat met slechts zo'n vijf procent van de bevolking.
Ik heb nooit beweerd dat ik les gaf in een privéschool. Ik gaf les in een privébedrijf winst moest maken. De onderwerpen waarover ik mijn collega's moest onderwijzen dienden net om efficienter en veiliger te werken. Ook het milieu kwam ruimschoots aan bod.
Oud 28 december 2008, 15:04   #792
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Het lijkt niet alleeen dat er grote verschillen tussen bestaan, er bestaan gewoon grote verschillen tussen.

Een zelfstandige die op pensioen gaat zit rond de 800 euro pensioen.
Een arbeider die op pensioen gaat zit tussen de 1000 en de 1250 euro pensioen.
Een ambtenaar die op pensioen gaat zit tussen de 1500 en de 2500 euro pensioen, ik heb het dan niet over de hogere ambtenaren.

Ik spreek dan nog niet van bedienden en dergelijke.

Als SP.A toch zo is voor het herverdelen, herverdeel dan de pensioenen voor de mensen die er voor gewerkt hebben, sommige in weer en wind, anderen aan een hels tempo aan de band enz.....

Laat ons het pensioen van twee personen nemen...
Een zelfstandige met 800 euro pensioen en een (gemiddelde) ambtenaar met 2000 euro... en veronderstellen dat die beiden na hen pensionering 20 jaar leven...

De zelfstandige heeft na 20 jaar dus 192.000 euro 'getrokken'…
De hardwerkende en risico nemende ambtenaar 480.000 euro...

Dat is een verschil van 288.000 (of een kleine 12.000.000 frankskes verschil)... Dat is een deftig huis...
--------------------
En een uitgesteld loon... Laat me lachen...

(Onlangs voor waarheid horen vertellen dat men op ministeries nooit houten kantoormeubelen zal vinden... Omdat hout werkt... )
Seg schat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 15:05   #793
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

Nu ga je nog vertellen dat een ambtenaar beterkop is dan iemand in de privé. Ik heb hier studies bij de hand die het tegendeel bewijzen. Maar daar gaat het nu eenmaal niet over. Ook over het historisch gegroeid zijn van het één en ander, dat weet ik allemaal wel en als je alles gelezen had, wist je dat wel. Ik vraag gewoon wat gaat de herverdeelpartijj bij uitstek, nl de SP.A, hieraan doen. Hier krijg ik nog steeds geen antwoord op.
Oud 28 december 2008, 15:24   #794
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seg schat Bekijk bericht

Laat ons het pensioen van twee personen nemen...
Een zelfstandige met 800 euro pensioen en een (gemiddelde) ambtenaar met 2000 euro... en veronderstellen dat die beiden na hen pensionering 20 jaar leven...

De zelfstandige heeft na 20 jaar dus 192.000 euro 'getrokken'…
De hardwerkende en risico nemende ambtenaar 480.000 euro...

Dat is een verschil van 288.000 (of een kleine 12.000.000 frankskes verschil)... Dat is een deftig huis...
--------------------
En een uitgesteld loon... Laat me lachen...

(Onlangs voor waarheid horen vertellen dat men op ministeries nooit houten kantoormeubelen zal vinden... Omdat hout werkt... )
Net dat wil ik vertellen, de ambtenaar die risico's moet nemen om zijn job te doen.
Oud 28 december 2008, 15:26   #795
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er staan twee ambtenaars uit het raam te kijken naar de gemeentearbeiders. Zegt de ene tegen de andere: "Die gemeentearbeiders die hebben het toch goed. Zo lang als wij twee hier staan, en dat is toch al ongeveer twee uur, hebben die mannen nog gene klop gedaan".
Oud 28 december 2008, 15:30   #796
Seg schat
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ga je nog vertellen dat een ambtenaar beterkop is dan iemand in de privé. Ik heb hier studies bij de hand die het tegendeel bewijzen. Maar daar gaat het nu eenmaal niet over. Ook over het historisch gegroeid zijn van het één en ander, dat weet ik allemaal wel en als je alles gelezen had, wist je dat wel. Ik vraag gewoon wat gaat de herverdeelpartijj bij uitstek, nl de SP.A, hieraan doen. Hier krijg ik nog steeds geen antwoord op.
De Bruyne (wat een naam voor sossen!) van de Spa Rood vertelde onlangs dat hij een verkiesbare plaats moet hebben... om de stakers in het parlement te vertegenwoordigen...
Seg schat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2008, 15:35   #797
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Er staan twee ambtenaars uit het raam te kijken naar de gemeentearbeiders. Zegt de ene tegen de andere: "Die gemeentearbeiders die hebben het toch goed. Zo lang als wij twee hier staan, en dat is toch al ongeveer twee uur, hebben die mannen nog gene klop gedaan".
Beetje nijd?
Slecht pensioen in het vooruitzicht?
Spaarcentjes slecht belegd?
Oud 28 december 2008, 15:41   #798
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beetje nijd?
Slecht pensioen in het vooruitzicht?
Spaarcentjes slecht belegd?
Nee, ik heb een goed pensioen in het vooruitzicht, maar dit is naast de kwestie. Ik wil een antwoord waarom de SP.A zulke verschillen nog tollereerd. Niet meer en niet minder. Er is een groot deel van de bevolking die ervoor zorgen dat alles betaald wordt, als zij de kassa passeren zijn er reeds anderen voor hen geweest.
Oud 28 december 2008, 15:46   #799
Another Jack
Banneling

Standaard

Misschien zou het helpen moesten de werkgevers de pensioenskas van hun arbeiders wat meer spijzen...

Of nee, het is de sp.a volgens u...
Oud 28 december 2008, 16:14   #800
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien zou het helpen moesten de werkgevers de pensioenskas van hun arbeiders wat meer spijzen...

Of nee, het is de sp.a volgens u...
Gvd, begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen. De loonlasten zijn zo al hoog genoeg, enkel degenen die het geld erin storten krijgen het niet. De ambtenaren staan veel sterker dan de arbeiders alds er gestaakt moet worden. En wie staakt er het meest in België, dat zijn toch wel de rode rakkers, die rechtstreeks verbonden zijn met de SP.A en met de PS. Voor de arbeiders hebben ze nog nooit iets gedaan, vandaar de achterstand. Erger nog, alles wat ze doen voor de geldverslindende ambtenaren moeten ze wegpakken bij de arbeiders omdat deze categorie alles, maar dan ook alles moet betalen. De overheidsambtenaren bieden geen meerwaarde voor het land, wat niet wil zeggen dat ze niet nuttig zijn.

Maar ze zijn nu eenmaal met veel teveel en ze werken ook nog inefficient.

Bekijk de misdaadbestrijding van onze politie, ze bestrijden de misdaad met zakje en flitscamera. Maar de echte misdaad, daar hebben ze geen geld, tijd of manschappen voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be