Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 20:45   #101
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Mijn gedachtegang verplicht mij dat niet.

En er is wel degelijk bewijs dat Jezus bestaan heeft, er zijn zo'n aantal boeken over hem geschreven niet zo heel erg lang na zijn overlijden.
Graag wat bewijs daarbij.
Oud 10 januari 2009, 20:49   #102
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Graag wat bewijs daarbij.
Waarschijnlijk heeft Jezus wel bestaan, maar is zijn invloed te verwaarlozen geweest. Hij was waarschijnlijk een randfiguur, net zoals Sokrates bijvoorbeeld. Plato heeft ook zijn belang enorm opgeblazen in zijn werken. Schrijvers hebben wel vaker die neiging.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:54   #103
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Mijn gedachtegang verplicht mij dat niet.

En er is wel degelijk bewijs dat Jezus bestaan heeft, er zijn zo'n aantal boeken over hem geschreven niet zo heel erg lang na zijn overlijden.
Ik zou er niet zo zeker van zijn dat het feit dat ergens boeken over bestaan ook een bewijs is dat het weldegelijk heeft bestaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 20:55   #104
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat is om de eigen twijfel uit te roeien. Het geloof wordt des te sterker omdat de plausibiliteit van een geloof (kennelijk) toeneemt naarmate het aantal aanhangers groeit. Met andere woorden; ik kan alleen geloven als jij hetzelfde gelooft.
Ze voelen zich gesterkt als ze tussen gelijkgezinden zitten, en aangevallen als dat niet zo is....
Oud 10 januari 2009, 21:04   #105
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk heeft Jezus wel bestaan, maar is zijn invloed te verwaarlozen geweest. Hij was waarschijnlijk een randfiguur, net zoals Sokrates bijvoorbeeld. Plato heeft ook zijn belang enorm opgeblazen in zijn werken. Schrijvers hebben wel vaker die neiging.
Dat wil ik graag aannemen maar dat wil dan toch nog steeds niet zeggen dat hij over goddelijkheid beschikte? En dit is nog altijd verre van een argument pro.
Oud 10 januari 2009, 21:06   #106
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wil ik graag aannemen maar dat wil dan toch nog steeds niet zeggen dat hij over goddelijkheid beschikte? En dit is nog altijd verre van een argument pro.
Sterker nog, het wil niet eens zeggen dat Jezus dat zelf beweerd heeft. Paulus, een belangrijk figuur in de ontwikkeling van het christendom, heeft hoogstwaarschijnlijk Jezus' levensverhaal gigantisch, maar dan ook gigantisch aangedikt met allemaal wonderen en magie, en heeft bovendien een hele hiërarchie ontwikkeld (iets waar volgens Mattheüs, Jezus streng tegen was).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 21:06   #107
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ze voelen zich gesterkt als ze tussen gelijkgezinden zitten, en aangevallen als dat niet zo is....
Perfect zoals Karl Popper het beschrijft.
Oud 10 januari 2009, 21:09   #108
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.positief-atheisme.nl/historische%20Jezus.htm
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 21:12   #109
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als God aan de basis legt van de schepping, dan heeft hij die schepping begiftigd.
Ik zie trouwens niet in waarom God in Zijn almacht geen afgeronde schepping zou kunnen hebben voortgebracht. Om uit uw vaatje te tappen: weet u hoe God redeneert?
Citaat:
Er bestaat dan niet zoiets als "toeval".
http://ecrits-vains.com/doxa/tri01.htm
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 21:33   #110
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Atheisme is geen onwrikbaar dogma. Het is het ontbreken ervan. Moest men ooit maar enig rationeel bewijs kunnen geven van het bestaan van een god, zou ik het in overweging nemen. Gelovigen doen dit echter niet voor het omgekeerde.
God of toeval ?
Niet dat ik gelovig ben, maar ik heb me altijd al afgevraagd, hoe men dan kan bewijzen dat god niet bestaat ?
Of hoe kan een atheist bewijzen dat alles wat bestaat, uit een toevallige oorzaak ontstaan is en hoe die oorzaak enz. ?

Zolang dat laatste door de wetenschap empirisch niet kan hard gemaakt worden, tot zolang hoeven gelovigen het bestaan van een god niet te bewijzen, dacht ik zo.
Wat men dus zelf niet kan, hoeft men een ander dan ook niet te verwijten.

Zelfs de hardste atheisten bijten hier hun tanden op stuk:
Citaat:
Het sterke Atheïsme

Dit wordt ook wel eens logisch atheïsme genoemd. Deze atheïst gelooft dat goden niet bestaan. Dit is dus iets anders dan het zwakke atheïsme; bij de zwakke variant hoeft men geen redenen aan te geven waarom. Bij de sterke variant moet dit echter wel. De sterke atheïst maakt een echte logische claim: "ik weet dat goden niet bestaan". Dit verlangt dus een logische redenatie om tot deze conclusie te komen. Dit standpunt levert dus wel een paar problemen met zich mee, omdat bijvoorbeeld, niet eens bekend is wat nu een god nu precies is.

http://www.atheisme.eu/nl/entry/7/god_bestaat_niet
Gezien beide groepen van hun eigen gelijk overtuigd zijn, ook al kunnen ze hiervoor geen sluitend bewijs leveren, kan zowel de een als de ander gelijk hebben of zelfs geen van beide.
Gezien god als entiteit tot nog toe nog niet aan de wereld is verschenen, zou dit 'ontbrekende bewijs' ook wel eens aan onze specifieke empirische manier van waarnemen en redeneren kunnen liggen, al ben ik geen wetenschapper noch een gelovige, verre van.

Tot zolang hou ik het erop, dat we zijn als vissen in een kosmische oceaan, die niet beseffen wat hen omsluit.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 21:49   #111
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iets bestaat niet tot het tegendeel bewezen is.

Het bewijs kan zijn: observaties, metingen, beredeneringen op basis van elementaire natuurwetten.....

Niet omgekeerd, zo werkt het niet
Daar ben ik het als ongelovige absoluut niet mee eens. Het feit dat onze zintuigen en meetinstrumenten iets niet kunnen waarnemen, betekent niet dat dat iets niet bestaat.

Gelooft hier iemand dat koning Arthur bestaan heeft?
Oud 10 januari 2009, 22:13   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn instrumenten zijn objectief, die van u subjectief en persoonlijk.

Kortom, u bent lachwekkend bezig. U poneert een stelling, en u verdedigt zichzelf door te stellen dat het over het supernatuurlijke gaat. Maar u stelt daarbij ook dat dit supernatuurlijke invloed heeft op het natuurlijke (onze wereld).

Ofwel blijven de geesten in de geestenwereld, ofwel moeten we ze kunnen waarnemen in onze natuurlijke wereld.
Dit gaat niet over "onze" natuurlijke wereld, maar over de transcendente wereld. Bijgevolg kunt u gewoon niet die criteria van de ene op die andere toepassen. Daarom ook dat ik van in het begin al opmerkte dat dergelijke discussies gewoon inhoudloos zijn en uiteindelijk verzanden.

Uw instrumenten zijn dan wel objectief (bijvoorbeeld het meten van mogelijke hersenactiviteit); de redenering die u vertrekkend van die gegevens opzet, is dat evenwel niet.

Net zo, om even terug te keren op het discussiepunt, heeft nog geen enkele wetenschapper onomstotelijk en onweerlegbaar het bewijs geleverd dat het leven op dat of dit punt nu juist begint. Men staat steeds van een bepaald paradigma uit. Bijvoorbeeld: "Er is pas sprake van een persoon als er hersenactiviteit is". Dat is eigenlijk een soort dogma; een aanname, een axioma. Daarom is de conclusie die u meent te kunnen trekken, helemaal niet objectief.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 10 januari 2009 om 22:17.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 22:14   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het menselijk leven begint wanneer men daar besef van heeft. Anders is dat toch geen leven
Veel mensen in psychiatrische instellingen zijn volgens u dus geen mensen... Dokter Mengele is weer onder ons...
Oud 10 januari 2009, 22:50   #114
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men staat steeds van een bepaald paradigma uit. Bijvoorbeeld: "Er is pas sprake van een persoon als er hersenactiviteit is". Dat is eigenlijk een soort dogma; een aanname, een axioma.
Voor u is paradigma=dogma=axioma
Tijd voor bijscholing, schoolmeester. Als u per se de wetenschap wil bekritiseren, zorg dan tenminste dat u er een beetje kaas van gegeten hebt.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 22:54   #115
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
God of toeval ?
Niet dat ik gelovig ben, maar ik heb me altijd al afgevraagd, hoe men dan kan bewijzen dat god niet bestaat ?
Of hoe kan een atheist bewijzen dat alles wat bestaat, uit een toevallige oorzaak ontstaan is en hoe die oorzaak enz. ?

Zolang dat laatste door de wetenschap empirisch niet kan hard gemaakt worden, tot zolang hoeven gelovigen het bestaan van een god niet te bewijzen, dacht ik zo.
Wat men dus zelf niet kan, hoeft men een ander dan ook niet te verwijten.

Zelfs de hardste atheisten bijten hier hun tanden op stuk:

Gezien beide groepen van hun eigen gelijk overtuigd zijn, ook al kunnen ze hiervoor geen sluitend bewijs leveren, kan zowel de een als de ander gelijk hebben of zelfs geen van beide.
Gezien god als entiteit tot nog toe nog niet aan de wereld is verschenen, zou dit 'ontbrekende bewijs' ook wel eens aan onze specifieke empirische manier van waarnemen en redeneren kunnen liggen, al ben ik geen wetenschapper noch een gelovige, verre van.

Tot zolang hou ik het erop, dat we zijn als vissen in een kosmische oceaan, die niet beseffen wat hen omsluit.
Je hebt volledig gelijk. Je kan niet bewijzen dat 'god' in die zin die jij bedoelt niet bestaat nee. Stel echter dat al het 'toeval' Toeval (zoals EFL dat mooi verwoord) blijkt te zijn, dan verandert dat nog steeds geen jota aan de zaak, aangezien dan die entiteit niet noodzakelijk een verband heeft met enig religieus boek. Het impliceert zelfs niet eens dat die entiteit 'weet' heeft van ons bestaan, of er zich iets van zou aantrekken. Zelfs als heb je een punt, de illusie van een antropomorfe lamme goedzak (met als extra cliché een dikke witte baard) is en blijft slappe kost.
Oud 10 januari 2009, 22:58   #116
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Veel mensen in psychiatrische instellingen zijn volgens u dus geen mensen... Dokter Mengele is weer onder ons...
Dat is nu toch wel heel extreem gezegd. Ik zeg niet dat mensen met een psychische aandoening moeten geexecuteerd worden. Ik bedoel dat, zolang er geen tekenen zijn van neurologische activiteit bij een foetus, dit geen levende mens is. Dat is nu eenmaal zo. Of jij mij daarom nu dokter Mengele noemt of niet, is uw probleem.
Oud 10 januari 2009, 23:07   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Voor u is paradigma=dogma=axioma
Tijd voor bijscholing, schoolmeester. Als u per se de wetenschap wil bekritiseren, zorg dan tenminste dat u er een beetje kaas van gegeten hebt.
Wat er ook van zij, het is nu eenmaal ontegensprekelijk dat u zaken vooropstelt, aanneemt om die objectief waargenomen feiten te plaatsen om vervolgens tot een bepaalde conclusie te komen. Hersenactiviteit waarnemen is inderdaad een objectief gegeven, maar de daaraan verbonden conclusie dat dit een criterium is om al dan niet te spreken van een menselijke persoon is een louter subjectieve conclusie. Uw definitie van wat een mens nu juist tot mens maakt, is hier louter subjectief. Zo zie je maar dat uw benadering helemaal niet zo "wetenschappelijk" is als u wilt doen uitschijnen. 't Is eerder zwaar ideologisch geladen.
Oud 10 januari 2009, 23:11   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nu toch wel heel extreem gezegd. Ik zeg niet dat mensen met een psychische aandoening moeten geexecuteerd worden. Ik bedoel dat, zolang er geen tekenen zijn van neurologische activiteit bij een foetus, dit geen levende mens is. Dat is nu eenmaal zo. Of jij mij daarom nu dokter Mengele noemt of niet, is uw probleem.
Dat "is" helemaal niet zo; u neemt dat aan, u veronderstelt dit. Uw foutieve redenering is nu eenmaal dat het mens-zijn louter wordt bepaald door die neurologische activiteit. Met die a priori-stellingname hoef ik het helemaal niet mee eens te zijn, wel integendeel.
Oud 11 januari 2009, 00:12   #119
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Daar ben ik het als ongelovige absoluut niet mee eens. Het feit dat onze zintuigen en meetinstrumenten iets niet kunnen waarnemen, betekent niet dat dat iets niet bestaat.

Gelooft hier iemand dat koning Arthur bestaan heeft?
Hoe nemen we een zwart gat waar ?

Op dezelfde manier zouden we "god" kunnen waarnemen => de natuurwetten die onverklaarbaar gebroken worden.

Een perpetuum mobile bvb....

Tot op heden niet gebeurd.
Oud 11 januari 2009, 00:28   #120
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat "is" helemaal niet zo; u neemt dat aan, u veronderstelt dit. Uw foutieve redenering is nu eenmaal dat het mens-zijn louter wordt bepaald door die neurologische activiteit. Met die a priori-stellingname hoef ik het helemaal niet mee eens te zijn, wel integendeel.
Zo dus, met onderontwikkelde (of helemaal niet ontwikkelde) hersenen denkt u dat we al kunnen spreken over een persoon, een volwaardig mens ?

Het is niet meer als een hoopje cellen. Er is geen bewustzijn, geen reactie, alles wordt nog puur bepaald op cellulair niveau.

Kom kom, even realistisch blijven. Straks gaat u me zeggen dat masturberen slecht is omdat men potentiele toekomstige kinderen vermoordt.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be