Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2009, 22:15   #181
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We passen gewoon niet bij elkaar. En volgens mij hebben we ook nooit bij mekaar gepast. Andere taal, andere godsdienst, andere mentaliteit, andere eetgwoonten, andere zeden, kortom: andere cultuur.
Je houdt toch van andere culturen?

"Ik verheel dat niet. Ik heb dat ook nooit verheeld. Ik voel me goed in België. Vooral ook omdat het een land is met verschillende culturen waarvan ik een ingezetenen ben."

Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 22:20   #182
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Om even te zeuren: Noord-Brabant heeft geen officieel volkslied(alhoewel Hertog Jan officieus te boek staat als het volkslied). Verder hebben de regio's Zeeuws-Vlaanderen en Twente ook eigen volksliederen. De eerste omdat België over de jaren heen en vlak na WOI annexatiedrang had naar Nederlandse stukken grond.
wsl vanuit de Franstaligen uit (verdere verfransing proberen).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 22:20   #183
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

"Ik verheel dat niet. Ik heb dat ook nooit verheeld. Ik voel me goed in België. Vooral ook omdat het een land is met verschillende culturen waarvan ik een ingezetenen ben."

Natuurlijk hou ik van andere culturen. Maar niet van alle culturen. En een Calvinistische cultuur ligt me nu niet precies.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 22:21   #184
Shadowke

Standaard

Citaat:

en Belziek heeft er genoeg gezien de vele nationaliteiten die er in België wonen.
en dan nog kappen op de Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 januari 2009 om 22:21.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 22:25   #185
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We passen gewoon niet bij elkaar. En volgens mij hebben we ook nooit bij mekaar gepast. Andere taal, andere godsdienst, andere mentaliteit, andere eetgwoonten, andere zeden, kortom: andere cultuur.

En dan kunnen daar urenlang over doorbomen. Het zal er niets aan veranderen.
Een andere taal, hoe komt het dan dat we nu zo toch communiceren? Kortom slaat nergens op. Andere godsdienst? Ten eerste zijn beide landen sterk ontkerkelijkt geraakt. Ten tweede is het waar dat Nederland een protestantse minderheid heeft, maar de grootste christelijke groepering is in Nederland ook de Katholieke Kerk. Wat de nieuwe godsdiensten betreft is er in heel West Europa dezelfde tendens. Mentaliteit, zou kunnen, maar deze verschilt onderling in de landen zelf ook enorm. Hetzelfde geldt voor eetgewoonten en zeden. Ja er zijn wat verschillen in cultuur, maar in wezen zijn de verschillen in heel West Europa niet dramatisch groot. Maar goed iedereen, kan die verschillen en overeenkomsten in zijn beleving (Blijkbaar) zo groot maken als die zelf wilt.
Oud 22 januari 2009, 22:28   #186
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hou ik van andere culturen. Maar niet van alle culturen. En een Calvinistische cultuur ligt me nu niet precies.
Wat is dat precies, een calvinistische cultuur?

Op de site van Trouw staat trouwens een leuke test waarmee je kunt bepalen hoe calvinistisch je bent.

http://www.trouw.nl/nieuws/religie-f...cle1934690.ece
Oud 22 januari 2009, 22:31   #187
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik verheel dat niet. Ik heb dat ook nooit verheeld. Ik voel me goed in België. Vooral ook omdat het een land is met verschillende culturen waarvan ik een ingezetenen ben. Ik wil niet in een land leven met muisgrijze Nederlanders en vind die mensen saai. Mensen die een enge kruideniersmentaliteit uitstralen die ik verafschuw, en die zichzelf grovelijk overschatten en vaak arrogant zijn. Symbolisch: 'niet boven de korenmaat uitsteken en iedereen een Opel kadett, en wij weten het het beste'. Ik zeg maar zoals ik het denk.

Niet zozeer dat ik me reken tot een rabiate Belgisch nationalist. Eigenlijk verre van. Maar ik hou van culturele diversiteit met een kleine Latijnse inslag. Dat ligt me wel. En Belgisch Limburg heef dit allemaal wat. Nederlands Limburg eigenlijk ook nog, maar het zijn afgewaalde broeders en zusters, vele decennia gemanipuleerd door het protestantse Den Haag en die terug tot de schaapstal moeten keren. Ver van de Hollandse mediocriteit in ieder geval. Ver weg van het alledaagse, van Calvijn onder de korenmaat. Liefst zover mogelijk van de kleinburgelijke VOC.
Man sorry dak het zeg maar dit is onzin. Die culturele diversiteit hebt ge ook in Nederland. Die kleine kantjes van de verschillende groepen mensen hebt ge ook in Nederland. Beter nog, Belgie is net het land der mediocriteit, Nederlanders zijn minder bescheiden en durven meer voor de top te gaan, met alle gevolgen vandien.

Gij hebt gewoon puur schrik om uw teergeliefde Belgie te verliezen dat ge de opties voor een betere maatschappij links laat liggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 22:35   #188
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een andere taal, hoe komt het dan dat we nu zo toch communiceren? Kortom slaat nergens op. Andere godsdienst? Ten eerste zijn beide landen sterk ontkerkelijkt geraakt. Ten tweede is het waar dat Nederland een protestantse minderheid heeft, maar de grootste christelijke groepering is in Nederland ook de Katholieke Kerk. Wat de nieuwe godsdiensten betreft is er in heel West Europa dezelfde tendens. Mentaliteit, zou kunnen, maar deze verschilt onderling in de landen zelf ook enorm. Hetzelfde geldt voor eetgewoonten en zeden. Ja er zijn wat verschillen in cultuur, maar in wezen zijn de verschillen in heel West Europa niet dramatisch groot. Maar goed iedereen, kan die verschillen en overeenkomsten in zijn beleving (Blijkbaar) zo groot maken als die zelf wilt.
De katholieken hebben lange tijd nooit een poot aan de grond gehad in Nederland. Dit is ook historisch te begrijpen. Willem van Oranje streed in feite tegen de katholieken. Eén van de oorzaken van het mislukken van het Vernenigd Koninkrijk van Onwijze Willem, was het verschil in mentaliteit, dat -zeker in die tijd- groot was. Dit mentaliteitsverschil sproot voor een groot deel voort uit het verschil in moraal, in godsdienst. Zelfs indien een godsdienst op de achtergrond geraakt, blijft de mentaliteit lange tijd voortwoekeren. Ze is als het ware verankerd. Zo moest het automerk Mercedes in de jaren 80, de Nederlanders toch nog proberen te verleiden om een grotere wagen te kopen met de slogan: 'Het mag van Calvijn!!'. Nederlanders kochten altijd kleine zuinige wagens. Nu nog. Het heeft dus niet mogen baten. Bij ons leven we veel royaler op veelerlei vlakken. Wij leven gewoon anders, denken anders, spreken anders, hebben andere moppen (moppen drukken een mentaliteit uit, een manier van denken), kopen andere pakken, eten anders, ofte: wij zijn anders.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 22:44.
Oud 22 januari 2009, 22:41   #189
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat precies, een calvinistische cultuur?

Op de site van Trouw staat trouwens een leuke test waarmee je kunt bepalen hoe calvinistisch je bent.

http://www.trouw.nl/nieuws/religie-f...cle1934690.ece
Ik heb een C-factor van 39%.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 22:44   #190
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vieze paap dat je bent!
Oud 22 januari 2009, 22:50   #191
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vieze paap dat je bent!

Dat woord kennen we dus hier niet. We kennen wel 'kalot' als scheldnaam voor katholiek (in politieke betekenis). Maar 'paap' is historisch geladen en duidt op een strijd tussen de 'papen' en de 'niet-papen' (Geuzen?). Weer een duidelijk bewijs dat we hier 'anders' zijn en anders denken.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 22:52.
Oud 22 januari 2009, 22:53   #192
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat woord kennen we dus hier niet. We kenne wel 'kalot' als scheldnaam voor katholiek. Maar 'paap' is historisch geladen en duidt op een strijd tussen de 'papen' en de 'niet-papen' (Geuzen?). Weer een duidelijk bewijs dat we hier 'anders' zijn.
In Nederland heb je in elk dorp weer een andere benaming voor dat soort dingen. Ik kan me nog herinneren dat we protestanten 'revo's' noemden in Apeldoorn, maar volgens mij is dat ook weer overal anders. Paap betekent naar mijn weten 'Paus' (uit het Duits: der Paps).
Oud 22 januari 2009, 22:55   #193
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vieze paap dat je bent!
Het enige belangrijke calvinistische wat ik vind (maar ook weer Duits) is pünktlichkeit. Ik haat het om zelf op tijd te zijn en dan een half uur op anderen te wachten. Maar voor de rest laat ik mijn leven wel zijn gangetje gaan. Van regels word ik lui.
Oud 22 januari 2009, 22:58   #194
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In Nederland heb je in elk dorp weer een andere benaming voor dat soort dingen. Ik kan me nog herinneren dat we protestanten 'revo's' noemden in Apeldoorn, maar volgens mij is dat ook weer overal anders. Paap betekent naar mijn weten 'Paus' (uit het Duits: der Paps).

Jaja, 'paap' betekent hetzelfde als 'popi' (Joop). Dat vond ik nu een magistraal lied. Onovertroffen.
Oud 22 januari 2009, 23:08   #195
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemachtig, ik dacht dat k de Absolute Ultieme Brabantsche Calvinist (gekoloniseerd door het Hollandsch gespuis) zou zijn. Maar mijn C-factor is
slechts 33 PROCENT....dramatisch. Ik ga zondag twee keer naar de kerk, hopelijk komt het nog goed me me.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 23:10   #196
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil niet in een land leven met muisgrijze Nederlanders en vind die mensen saai. Mensen die een enge kruideniersmentaliteit uitstralen die ik verafschuw, en die zichzelf grovelijk overschatten en vaak arrogant zijn. Symbolisch: 'niet boven de korenmaat uitsteken en iedereen een Opel kadett, en wij weten het het beste'.
Citaat:
Ver van de Hollandse mediocriteit in ieder geval. Ver weg van het alledaagse, van Calvijn onder de korenmaat.
Enige bescheidenheid is u ook niet vreemd. Speciaal voor u heb ik een aantal zaken bij elkaar ge"google"d om te laten zien HOE "mediocre" Nederland ongeveer is. Kijk er eens naar, laat het even inwerken en geef daarna eens aan wat er mediocre is aan Nederland:

Fifa ranglijst:
3 Nederland;
54 Belgie

Olympics 2008:
12 Nederland;
46 Belgie

BNP/persoon
11 Nederland;
19 Belgie

EURO Health Consumer Index
1 Nederland;
12 Belgie

United Nations Human Development Index
6 Nederland;
17 Belgie

United Nations Education Index
9 Nederland;
15 Belgie

UN Corruption Perceptions Index.
7 Nederland;
17 Belgie

Life Expectancy at Birth
Nederland 79.11 jaar
Belgie 78.92 jaar

Eurostat: Unemployment in EURO15
Nederland 2.4%
Belgie 6.7%

Commitment to development index
1 Nederland
14 Belgie

Staatsschuld/BNP
12 België 84,6%
46 Nederland 45,5%

Michelinsterren (voor uw bourgondische inborst)
Belgie 81x* 10x** 2x***
Nederland 68x* 13x** 2x***

Als uitsmijter:
The ratio of drug-related deaths in The Netherlands is the lowest in Europe.
Sources: Johnston, Philip, The Daily Telegraph,
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 23:10   #197
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Allemachtig, ik dacht dat k de Absolute Ultieme Brabantsche Calvinist (gekoloniseerd door het Hollandsch gespuis) zou zijn. Maar mijn C-factor is
slechts 33 PROCENT....dramatisch. Ik ga zondag twee keer naar de kerk, hopelijk komt het nog goed me me.
Misschien moet je maar een godsdienst uitzoeken die wat beter bij je past. Katholieke Kerken zijn toch veel mooier joh.
Oud 22 januari 2009, 23:16   #198
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

ik scoor ook maar 39%. Hmm, ik voel me niet echt Hollandsch meer.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 23:17   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Enige bescheidenheid is u ook niet vreemd. Speciaal voor u heb ik een aantal zaken bij elkaar ge"google"d om te laten zien HOE "mediocre" Nederland ongeveer is. Kijk er eens naar, laat het even inwerken en geef daarna eens aan wat er mediocre is aan Nederland:

Fifa ranglijst:
3 Nederland;
54 Belgie

Olympics 2008:
12 Nederland;
46 Belgie

BNP/persoon
11 Nederland;
19 Belgie

EURO Health Consumer Index

1 Nederland;
12 Belgie

United Nations Human Development Index
6 Nederland;
17 Belgie

United Nations Education Index
9 Nederland;
15 Belgie

UN Corruption Perceptions Index.
7 Nederland;
17 Belgie

Life Expectancy at Birth
Nederland 79.11 jaar
Belgie 78.92 jaar

Eurostat: Unemployment in EURO15
Nederland 2.4%
Belgie 6.7%

Commitment to development index
1 Nederland
14 Belgie

Staatsschuld/BNP
12 België 84,6%
46 Nederland 45,5%

Michelinsterren (voor uw bourgondische inborst)
Belgie 81x* 10x** 2x***
Nederland 68x* 13x** 2x***

Als uitsmijter:
The ratio of drug-related deaths in The Netherlands is the lowest in Europe.
Sources: Johnston, Philip, The Daily Telegraph,
Neen, ik ben niet bescheiden noch nederig. Dat zijn christelijke deugden en die deel ik niet. Al die statistieken die u uit uw mouw schudt, zeggen me totaal niets. Ik kan ook gaan googelen en dan pik ik dingen uit die mij aanstaan en die u verlegen maken. Ik weet alleen dat wij hier goed leven en zo wil ik het houden. En daarom wil ik geen stedebouw uit Nederland, geen gezondheidsysteem uit Nederland, geen papieren molen uit Nederland, geen kruideniersmentaliteit uit Nederland, geen voedselcultuur uit Nederland, geen auto's uit Nederland, geen vleeskroketten uit Nederland. Niets uit Nederland, behalve de zon. Die mag uit Nederland komen.
Oud 22 januari 2009, 23:18   #200
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet je maar een godsdienst uitzoeken die wat beter bij je past. Katholieke Kerken zijn toch veel mooier joh.
Ik zal je vertellen dat toen ik jong was en opgroeide als keurig Gereformeerd Jochie in het Westbrabantse land en 's-zondags in die kale steriel witte dorpskerk zat ik vaak wenste dat ik in de katholieke kerk mocht zitten met al die mooie beelden. Maar de bemoeienis van die wereldvreemde snoeshaan genaamd DE PAUS, die zeer ondemocratisch verkozen toch wel stiekem nog heel veel macht en invloed heeft, dat ging me iets te ver. En als die man nou z'n invloed nog voor iets goeds zou gebruiken...maar nee hoor...
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be