Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2009, 22:28   #241
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu hoor ik u al praten. En het verheugt me te weten dat mijn strijd niet tevergeefs is geweest.
En het is niet dat men in Nederland of België u die bevoegdheden niet gunt, hoor. Er is gewoon hele grote onverschilligheid. Laat uw geluid wat meer horen en u zult wat bereiken!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 22:30   #242
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

dus system, zie je nu een herenigd Nederland zitten of niet
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 22:40   #243
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus system, zie je nu een herenigd Nederland zitten of niet
Ik denk dat hij de Noord-Nederlanders te veel wantrouwt. Er moet eerst wat meer wantrouwen jegens Franstaligen tegenover komen staan voordat hij zijn wielen keert.
Oud 23 januari 2009, 22:41   #244
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me wel een emotionele kater. Niet treuren, met zo'n naam op uw avatar komt u er zeker door. Denk aan uw koningin: Beatrix. Die heeft het ook zo moeilijk. Ze moet financieel hard knokken voor haar bestaan.
Zo'n opmerking noemen wij nou laag bij de gronds. Maar ach..we weten wie het zegt
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 22:42   #245
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk dat hij de Noord-Nederlanders te veel wantrouwt. Er moet eerst wat meer wantrouwen jegens Franstaligen tegenover komen staan voordat hij zijn wielen keert.
Met de Hollanders? Nooit. Nederlands Limburg moot treg bi Belsj. Zou het zo niet moeten.

Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 22:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 22:44   #246
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
You don't have to like the president, to like the country.
Dat kan wel zo zijn, maar toch...zo'n Pauselijk Emperiumpje heeft toch een bijsmaakje. Er zullen ook best veel Zuidelijk-Nederlanders zijn die zo denken, want ik hoorde laatst dat aldaar slechts 4% trouw kerkganger is. En dan maar gillen en krijsen tegen dat Calvinisme.
Oud 23 januari 2009, 22:45   #247
Shadowke

Standaard

Citaat:
Met de Hollanders? Nooit. Nederlands Limburg moot tereg bi Belsj. Zou het zo niet moeten.
Nederlands Limburg kan pas bij Belgisch Limburg komen in een hereengemaakt Nederland.

de Walen willen niet meer Vlamingen hebben maar meer Walen in België (daarom dat ze zo veel mogelijk Franstalige vreemdelingen willen).
zodra dat zij in de meerderheid zeggen, mag je vaarwel zeggen tegen je taal en cultuur. en spreken we allemaal Frans, is alle administratie in het Frans (terug naar de tijd dat België pas onafhankelijk werd).
Oud 23 januari 2009, 22:47   #248
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de Hollanders? Nooit. Nederlands Limburg moot tereg bi Belsj. Zou het zo niet moeten.
België is een mislukte opzet, vanaf het begin. Het was een Franse anschluß-poging van de Franstaligen, in Brussel werd de Franse vlag gehesen. Pas later hebben Groot-Brittannië en Pruisen besloten er een onafhankelijke staat van te maken. Grote delen van Vlaanderen waren nog orangistisch. Helaas voor hen... Uw argument is dat Limburg loyaal bleef aan België. Dit is wel het geval maar niet voor Maastricht. Dat bleef een 'Hollands bastion'. Het is om die reden dat Limburg voor Luxemburg was geruild.

Ik vind het oprecht jammer dat dit Vlaanderen heeft moeten overkomen. Want zelfs een onafhankelijk Vlaanderen dat niet bij Nederland zou willen horen, dat zou ik de Vlamingen heel erg gunnen. België is terecht een artificiële staat die op sterven ligt. Een dwangbuis voor zelfbewuste Vlamingen.
Oud 23 januari 2009, 22:50   #249
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geef toe, de Nederlander heeft toch vaak een grote mond. Wij zijn dat hier zo niet gewoon en daarom komt hij ook arrogant over. En -meer dan waarschijnlijk- is hij dat ook.
Uw taal doet me toch anders vermoeden. Zelden heb ik een Hollander (en dan bedoel ik een echte, want ik ben een Brabander) zo platvloers tekeer horen gaan als U dat doet. Je beweringen zijn...nou ja, op z'n zachtst gezegd, behoorlijk lachwekkend.
Oud 23 januari 2009, 22:51   #250
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL;3939969[COLOR="Blue"
]België is een mislukte opzet, vanaf het begin.[/color] Het was een Franse anschluß-poging van de Franstaligen, in Brussel werd de Franse vlag gehesen. Pas later hebben Groot-Brittannië en Pruisen besloten er een onafhankelijke staat van te maken. Grote delen van Vlaanderen waren nog orangistisch. Helaas voor hen... Uw argument is dat Limburg loyaal bleef aan België. Dit is wel het geval maar niet voor Maastricht. Dat bleef een 'Hollands bastion'. Het is om die reden dat Limburg voor Luxemburg was geruild.

Ik vind het oprecht jammer dat dit Vlaanderen heeft moeten overkomen. Want zelfs een onafhankelijk Vlaanderen dat niet bij Nederland zou willen horen, dat zou ik de Vlamingen heel erg gunnen. België is terecht een artificiële staat die op sterven ligt. Een dwangbuis voor zelfbewuste Vlamingen.
Het Verenigd Koninkrijk van Onwijze Willem was ook een mislukt opzet. Anders waren we nu nog bij mekaar. En men doet altijd alsof de Belgische opstand alleen maar het werk was van het gepeupel opgehitst door Franstaligen of door de Fransen. Niets is minder waar. Zelfs de Maastrichtse bevolking stond achter de Belgische opstand. Ook zij moesten niets van Onwijze Willem hebben. Bepaalde orangistische patroons, het orangistisch grootkapitaal, die stonden achter Willem. Dat zal wel. Die verdienden er grof geld aan door de mensen tegen hongerlonen te doen werken. Want Onwijze Willem was ook een rabiate orthodoxe liberaal op economisch vlak. Zo eentje van 'laissez faire, laissez passser'. Met alle gevolgen vandien. Zoveel is duidelijk.

Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 23:01.
Oud 23 januari 2009, 22:54   #251
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Haha 28% calvinistisch en dat voor een Zeeuw. Nederland is toch geen protestants land meer joh, er zijn bijna twee keer zoveel katholieken.
Da's niet zo mooi. Gij verduivelde Atheïst ! TRouwens...als we nou herenigen met Vlaanderen, mogen wij in West-Brabant dan bij jullie komen. DAt Zeeuwse Vlaggeske is echt een pareltje!
Oud 23 januari 2009, 22:54   #252
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Verenigd Koninkrijk van Onwijze Willem was ook een mislukt opzet.
Mee eens, het had ofwel een constitutionele monarchie of een republiek moeten worden met godsdienstvrijheid en een beter geregelde federale onderverdeling.
Citaat:
Anders waren we nu nog bij mekaar. En men doet altijd alsof de Belgische opstand alleen maar het werk was van het gepeupel opgehitst door Franstaligen of door de Fransen. Niets is minder waar. Zelfs de Maastrichtse bevolking stond achter de Belgische opstand. Ook zij moesten niets van Onwijze Willem hebben.
Dat is een eeuwige discussie. Daar zijn heel veel uiteenlopende conclusies over.
Oud 23 januari 2009, 22:55   #253
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Da's niet zo mooi. Gij verduivelde Atheïst ! TRouwens...als we nou herenigen met Vlaanderen, mogen wij in West-Brabant dan bij jullie komen. DAt Zeeuwse Vlaggeske is echt een pareltje!
Als we het over vlaggen hebben mag Gelderland er ook wel bij komen. De vlag van Apeldoorn daarentegen...
Oud 23 januari 2009, 22:55   #254
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het Verenigd Koninkrijk van Onwijze Willem was ook een mislukt opzet. Anders waren we nu nog bij mekaar. En men doet altijd alsof de Belgische opstand alleen maar het werk was van het gepeupel opgehitst door Franstaligen of door de Fransen. Niets is minder waar. Zelfs de Maastrichtse bevolking stond achter de Belgische opstand. Ook zij moesten niets van Onwijze Willem hebben.
dat betekent dat ze wilden dat Limburg één bleef.
en die fout van toen kan rechtgezet worden als je tenminste de 'Groot-Nederlanders' de kans geeft om het te realiseren.

de fout van Willem I moet niet gestoken worden op de huidige Nederlandse bevolking, system.
stop toch is met dat kleinzielig gedoe!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 23 januari 2009 om 22:55.
Oud 23 januari 2009, 22:59   #255
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat betekent dat ze wilden dat Limburg één bleef.en die fout van toen kan rechtgezet worden als je tenminste de 'Groot-Nederlanders' de kans geeft om het te realiseren.

de fout van Willem I moet niet gestoken worden op de huidige Nederlandse bevolking, system.
stop toch is met dat kleinzielig gedoe!
Neen, dat betekenden dat ze wilden dat Limburg één bleef in de nieuwe staat België.

Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 22:59.
Oud 23 januari 2009, 23:00   #256
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen, dat betekenden dat ze wilden dat Limburg één bleef in de nieuwe staat België.
nope, ze wilden dat de hele provincie Limburg, net zoals het huidige Vlaanderen, bij Nederland bleef.

(ff gecorrigeerd).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 23 januari 2009 om 23:06.
Oud 23 januari 2009, 23:03   #257
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Met de Hollanders? Nooit. Nederlands Limburg moot treg bi Belsj. Zou het zo niet moeten.
Hoewel ik een groot-Limburg zeer toewens aan de Limburgers, wellicht als confederaal deel van de Nederlanden, ben ik echter bang dat je vergeet dat Nederlandse Limburgers de veilige Nederlandse haven echt niet gaan verlaten voor dat Belgische cabaret. En Brussel is net zo ver als Den Haag, niet in afstand, maar wel in gevoel. Als Limburgers willen herenigen moeten ze toch eens verder gaan denken dan te blijven hangen in de huidige situatie. Jullie Limburgen lijken het verst te zijn, maar naar mijn gevoel houdt jullie conservatisme jullie het verst in de achterhoede.
Oud 23 januari 2009, 23:03   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onjuist, daar er nauwelijks protest in het latere Nederlands-Limburg te horen was - afgezien van enkele dissidente stemmen - toen de provincie in twee werd verdeeld. Er was zeker geen sprake van een algemene beweging in dat deel van Limburg voor de Belgische zaak.

Maastricht bleef trouwens in Nederlandse handen, zelfs toen de jonge Belgische staat haar bevoegdheid had uitgebreid over een deel van het latere Nederlands-Limburg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 23:06   #259
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Hoewel ik een groot-Limburg zeer toewens aan de Limburgers, wellicht als confederaal deel van de Nederlanden, ben ik echter bang dat je vergeet dat Nederlandse Limburgers de veilige Nederlandse haven echt niet gaan verlaten voor dat Belgische cabaret. En Brussel is net zo ver als Den Haag, niet in afstand, maar wel in gevoel. Als Limburgers willen herenigen moeten ze toch eens verder gaan denken dan te blijven hangen in de huidige situatie. Jullie Limburgen lijken het verst te zijn, maar naar mijn gevoel houdt jullie conservatisme jullie het verst in de achterhoede.
Zoals ik reeds gezegd heb: Nederlands-Limburg kan niet terug bij België, omdat Franstalig België niet één miljoen Nederlandstaligen erbij wil, Nederland verknocht is aan Limburg, en Limburg verknocht is aan de Haagse centen.
Oud 23 januari 2009, 23:06   #260
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het Verenigd Koninkrijk van Onwijze Willem was ook een mislukt opzet. Anders waren we nu nog bij mekaar. En men doet altijd alsof de Belgische opstand alleen maar het werk was van het gepeupel opgehitst door Franstaligen of door de Fransen. Niets is minder waar. Zelfs de Maastrichtse bevolking stond achter de Belgische opstand. Ook zij moesten niets van Onwijze Willem hebben. Bepaalde orangistische patroons, het orangistisch grootkapitaal, die stonden achter Willem. Dat zal wel. Die verdienden er grof geld aan door de mensen tegen hongerlonen te doen werken. Want Onwijze Willem was ook een rabiate orthodoxe liberaal op economisch vlak. Zo eentje van 'laissez faire, laissez passser'. Met alle gevolgen vandien. Zoveel is duidelijk.
ingefluisterd door de bemoeizucht van de Katholieke Kerk aldaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be