Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2009, 11:41   #3961
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Kortom, iedereen is schuldig behalve de rokers.

Dat liedje heb ik nog gehoord. Saai liedje trouwens, nogal monotoon van aard.
Eigen aan verslaafden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:04   #3962
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PS: vind je dat een roker iemand ongevraagd mag vergiftigen en/of irriteren, in min of meerdere mate, enkel en alleen omdat de roker zelf verslaafd is ?

Een simpel ja of neen volstaat hoor, je hoeft er geen niets ter zake doende argumenten bij te sleuren. De vraag is duidelijk genoeg.
Ik wil best antwoorden : JA.

En aangezien iedereen op dit forum gelukkig nog wél vrij is om zijn stelling te beargumenteren, verduidelijk ik : JA, op dezelfde wijze waarop rondrijdende auto's, bussen, chemische industrieën en andere vervuilers dat evenzeer doen, ook ongevraagd, zelfs al maak ik van hun producten en diensten geen gebruik.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:06   #3963
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Van jou had ik uiteraard niets anders verwacht.

Zijn er voor de rest nog mensen met een minimum aan verantwoordelijkheidsgevoel die willen antwoorden ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:07   #3964
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spijtig voor de rokers dat de wetten inzake rookgedrag de laatste jaren ernstig aan het veranderen zijn ten nadele van de rokers.
Dat is helemaal niet spijtig.
Hopelijk daalt het aantal rokers verder, iedereen kan er maar wel bij varen.
Dat was trouwens het punt in de post waar ge op reageerde.
Citaat:
PS: vind je dat een roker iemand ongevraagd mag vergiftigen en/of irriteren, in min of meerdere mate, enkel en alleen omdat de roker zelf verslaafd is ?
Nee dat mag hij niet.
Als een roker bij mij aan huis komt mag hij niet roken.
Als ik bij die roker aan huis ga wel.
Citaat:
Een simpel ja of neen volstaat hoor, je hoeft er geen niets ter zake doende argumenten bij te sleuren. De vraag is duidelijk genoeg.
Mijn vraag was anders ook duidelijk genoeg.
"Aan wat is een roker dan schuldig volgens u ?"
U hoefde er geen niets ter zake doende argumenten bij te sleuren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:08   #3965
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van jou had ik uiteraard niets anders verwacht.

Zijn er voor de rest nog mensen met een minimum aan verantwoordelijkheidsgevoel die willen antwoorden ?
U gelieve mijn antwoorden volledig te quoten, zeker als die een verduidelijking geven van het antwoord, ook al past dat niet in Uw kraam.

Dank U.

Maar goed, van U had ik uiteraard niets anders verwacht.

Laatst gewijzigd door Diplomatius : 27 januari 2009 om 12:09.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:09   #3966
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eigen aan verslaafden.
Gij kent kaptenkirk ?
Ik dacht dat hij niet rookt.
Oud 27 januari 2009, 12:38   #3967
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En aangezien iedereen op dit forum gelukkig nog wél vrij is om zijn stelling te beargumenteren, verduidelijk ik : JA, op dezelfde wijze waarop rondrijdende auto's, bussen, chemische industrieën en andere vervuilers dat evenzeer doen, ook ongevraagd, zelfs al maak ik van hun producten en diensten geen gebruik.
Even trachten mijn gedacht samen te vatten:

een paar van zo'n zaken die bij het leven horen, zijn hinderlijk voor de medemens, en soms zelfs gevaarlijk.

Wij hier in het zogenaamde Westen (waar natuurlijk ook Australië en Japan enz. bij horen) hebben al heel lang de demokratie uitgevonden. (een evolutief begrip, zie andere draden ....)

Mogen wij dus anderen hinderen, vergiftigen enz.
Ja en neen.
De demokratische spelregels beslissen hoever je mag gaan.
Direkte vergiftiging en moord zitten al heel lang in het strafrecht.
Vergiftigen via dioksines die uit slechte verbranding van tuinafval komt, dat is resent gereglementeerd.
Iemand verpetteren met de auto, per ongeluk, dat mag niet. Zelfs niet het risiko op dat verpletteren verhogen door alkohol in je bloed, aan het stuur, dat mag niet.
Iemand vergiftigenv via uitlaatgassen: het mag wel !!! Maar, toch is het in Vlaanderen gereglementeerd. Passeer af en toe maar eens aan de technische kontrol !!
Ook je verbrandingsketel in je huis, moet af en toe door een vakman afgesteld worden.

En roken is dus ook gereglementeerd.
Het algemeen niet hinderlijk roken, valt nog steeds onder de grondwettelijk vrijheden. (niet zo met illegale drugs, dat is fijn voor wie er af kan blijven, dat doet pijn voor wie er aan verslaafd zou geraken).
Maar roken in gevaarlijke plaatsen (ontploffingsgevaar), roken in ziekenhuizen, in sportzalen, in handelszaken waar voeding verkocht wordt, op de werkplek, in openbare overdekte ruimtes .... dat is allemaal ('t een al wat langer dan 't ander) gereglementeerd.
Maarschappelijke visies, volksgezondheid, wetenschappelijk inzicht .... maken dat, net als de andere hinderlijke zaken, die wetgevingen van onderlinge afspraken, erg evoluëren. Wat gisteren mocht, mag misschien vandaag niet meer. Of omgekeerd (hopen de kannabis-aanhangers met legalisatie, maar de dwazen, zij dolen).

Ge kunt dat allemaal betreuren, al die wetgevinkskes, al die regeltjes ...
maar leg je er bij neer: het leven is niet meer zo simpel als in het bronzen tijdperk.
En al wat niet simpel is, vraagt een beetje uitleg, respekt, aandacht ... om begrepen te worden.

Schol !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:50   #3968
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar roken in gevaarlijke plaatsen (ontploffingsgevaar), roken in ziekenhuizen, in sportzalen, in handelszaken waar voeding verkocht wordt, op de werkplek, in openbare overdekte ruimtes .... dat is allemaal ('t een al wat langer dan 't ander) gereglementeerd.
Daar gaat de hele discussie natuurlijk over.
Moeten we cafés als openbare ruimtes beschouwen ?
Natuurlijk niet.
Niemand is verplicht daar binnen te gaan, het is niet eens nuttig.
Oud 27 januari 2009, 13:14   #3969
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Daar gaat de hele discussie natuurlijk over.
Moeten we cafés als openbare ruimtes beschouwen ?
Natuurlijk niet.
Niemand is verplicht daar binnen te gaan, het is niet eens nuttig.
Ga terug naar de gevangenis. Ga niet als "Af", u ontvangt geen 500 € .

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 januari 2009, 13:50   #3970
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
2 - Hulpmiddelen voor het stoppen met roken gratis te verstrekken aan de nicotineverslaafden.
Denk niet dat iets gaat helpen. Rokers blijven niet verderroken omdat stoppen met roken te duur zou zijn. Roken is op zichzelf al heel erg duur, dus er is genoeg financiële aansporing om te stoppen met roken.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 15:48   #3971
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Belmont, California, waar het sinds kort verboden is om te roken in uw eigen appartement!

de volgende, logische stap natuurlijk
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 15:50   #3972
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was anders ook duidelijk genoeg.
"Aan wat is een roker dan schuldig volgens u ?"
U hoefde er geen niets ter zake doende argumenten bij te sleuren.
Moet ik nu echt beginnen met alle argumenten contra-rookgedrag en de nadelige gevolgen voor zichzelf en voor de omgeving beginnen op te sommen ?

We zitten hier ondertussen aan pagina 200, en jij vraagt doodleuk "Tiens, wat doen die rokers nu eigenlijk fout ?"

Een mens zou van minder beginnen roken.
Oud 27 januari 2009, 15:52   #3973
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gelieve mijn antwoorden volledig te quoten, zeker als die een verduidelijking geven van het antwoord, ook al past dat niet in Uw kraam.

Dank U.

Maar goed, van U had ik uiteraard niets anders verwacht.
Ik heb je argument glimlachend gelezen.

Uiteraard was het een "Roken is erg maar er zijn nog veel ergere zaken dus waar moei jij je mee ?" -argument.

Te klasseren bijgevolg.
Oud 27 januari 2009, 16:11   #3974
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Hebt gij ooit al eens in een appartement geweest op een verdieping die hoger gelegen was dan die van een roker, die in slaap viel in zijn bed met zijn sigaret nog in zijn kweek, waardoor die viel, waardoor er brand uitbrak?
Hebt gij ooit al eens in uwe pizjama 's nachts op straat staan bibberend staan kijken naar de brandweer?

Die "logische" stap die jij presies zo angstwekkend vindt, had niet de volgende moeten zijn, die had al lang genomen moeten geweest zijn.

(en vooraleer anderen beginnen zeveren over brandende frietketels: er is een verschil tussen brandveiligheid verbeteren met nul komma één prosent, en brandveiligheid garanderen aan 100 persent. Iedere vooruitgang, hoe klein ook, moet aangemoedigd worden.)

Oud 27 januari 2009, 16:20   #3975
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt gij ooit al eens in een appartement geweest op een verdieping die hoger gelegen was dan die van een roker, die in slaap viel in zijn bed met zijn sigaret nog in zijn kweek, waardoor die viel, waardoor er brand uitbrak?
Hebt gij ooit al eens in uwe pizjama 's nachts op straat staan bibberend staan kijken naar de brandweer?

Die "logische" stap die jij presies zo angstwekkend vindt, had niet de volgende moeten zijn, die had al lang genomen moeten geweest zijn.

(en vooraleer anderen beginnen zeveren over brandende frietketels: er is een verschil tussen brandveiligheid verbeteren met nul komma één prosent, en brandveiligheid garanderen aan 100 persent. Iedere vooruitgang, hoe klein ook, moet aangemoedigd worden.)
ja, de gazetten staan dagelijks vol met zo'n berichten
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 16:22   #3976
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet ik nu echt beginnen met alle argumenten contra-rookgedrag en de nadelige gevolgen voor zichzelf en voor de omgeving beginnen op te sommen ?
Nee, alleen zeggen waaraan hij zich schuldig maakt, iets doet wat verboden is dus.
Of wees anders zo consequent kaptenkirk gelijk te geven dat de overheid lang tekort geschoten is en het promoten van roken toegelaten heeft.
Oud 27 januari 2009, 16:31   #3977
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, alleen zeggen waaraan hij zich schuldig maakt, iets doet wat verboden is dus.
Of wees anders zo consequent kaptenkirk gelijk te geven dat de overheid lang tekort geschoten is en het promoten van roken toegelaten heeft.
Dat heb ik al lang beweerd. Dergelijke berichten van mij kun je evenwel zelf zoeken, ik heb geen zin om te grasduinen in de cyberspace van Politics.

Maar omdat ik nu éénmaal de redelijkheid zelve ben: natuurlijk heeft de overheid tekort geschoten. Reden temeer om de scheefgegroeide situatie nu alsnog aan te pakken.

Of vind je dat een situatie die in het verleden om foutieve redenen wel getolereerd werd, nooit meer aangepakt mag worden ?
Oud 27 januari 2009, 19:13   #3978
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spijtig voor de rokers dat de wetten inzake rookgedrag de laatste jaren ernstig aan het veranderen zijn ten nadele van de rokers.

Tuurlijk wel. Als je mensen al niet eens meer zelf laat beslissen in wiens buurt zij komen of met wie zij omgaan en wie niet...Waar ben je dan mee bezig?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 20:28   #3979
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De logische stap? Ja hallo, ten eerste is hun argument belachelijk "second hand smoke drifting in their appartments." wordt alleen maar erger als je de mensen op hun terras laat roken. Klasseren dus.
En jouw argument "in slaap vallen met een sigaret en het huis brandt af" zou er eentje zijn als dat het nummer 1 argument van brand is. En dat is het niet. Spelende kinderen en kaarsen zijn een veel groter risico. Dus eerst verbieden we kinderen, dan kaarsen, dan electriciteit, en dan mag jij nog eens komen lullen.

Ik ben verdomme een roker die het rookverbod in cafe's steunt. Maar mensen als jij zorgen ervoor dat die steun verdwijnt als rook van mijn sigaret.
Oud 27 januari 2009, 21:10   #3980
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of vind je dat een situatie die in het verleden om foutieve redenen wel getolereerd werd, nooit meer aangepakt mag worden ?
Nee dat vind ik niet.
Wel vind ik dat ge dat niet zonder meer met een wetje kunt oplossen.
Wat jarenlang scheefgegroeid is kunt ge niet met een pennentrek ongedaan maken.
Geef toe dat we al jaren op de goede weg zijn.
Mijn leraar was indertijd een kettingroker in de klas en alle filmartiesten rookten op het witte scherm. Vrouwen ijverden er voor om ook in het openbaar te mogen roken.
Vertel maar eens aan die generatie dat ze toen maar moesten weten dat roken fout was.
Zolang roken wettelijk toegelaten is kunt ge dat niet verbieden in alle cafés.
Ge kunt het wel ontmoedigen door het verplicht te laten aankondigen aan de ingang als er mag gerookt worden. Belastingsvoordeel voor rookvrije cafés, verplichte rookafzuiging waar wel gerookt mag worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be