![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
Voor. |
![]() ![]() ![]() |
57 | 42,22% |
Tegen. |
![]() ![]() ![]() |
78 | 57,78% |
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3981 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals ik vind dat om brand in appartementsgebouwen te voorkomen, elektrisiteit beter gekontroleerd moet worden (hoe is dat mogelijk heden ten dage met verliesstroomschakelaars en soortgelijke ...), meubelen en dergelijke in de winkel een aanwijzing moeten krijgen van de brandgevoeligheid ... enz. tot en met de sigaret die in sommige woningen hoe dan ook een risiko kan zijn. En voor mij zijn alle dingen goed om mensen te helpen bij het afgeraken van het roken.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3982 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik kan er eigenlijk een zier om geven...
maar ik zal wel effe lachen, als er een roker sterft aan longkanker... nu ik toch bezig ben... roker, als je dit leest, dees is voor uw sterfbed => ![]() ![]()
![]() |
#3983 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3984 |
Partijlid
|
![]() Eumh, toch wel ne pakske of 2 per dag. Dure hobby verdomme. Ik zou allang gestopt zijn, ware ik niet zo ne stijfkop om uit protest tegen die achterbakse wetgever en naïeve anti rokers te blijven roken.
Maar soit, het is nu eenmaal de WAARHEID. Roken is LEGAAL. Ik vind dat de cafeebaas moet kunnen beslissen of er gerookt mag worden of niet. Hij kent zijn cliënteel. Op de deur komt er een bord of het een rookcafee is of niet. Iedereen is dan vrij om er binnen te gaan of niet. IS DA NU VERDOMME ZO MOEILIJK OM ZULK EEN WET TE MAKEN????
![]() |
#3985 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is het probleem: Tweedehands rook is ongezond, en geen keuze van niet rokers. Dit kan niet worden ontkent. De oplossing is eigelijk belachelijk: Verbied het roken. Als men nu eens zou werken met rookmeters en daarop aangepaste rookafzuiginstallaties, dan krijgen we de niet rokers misschien mee. Mijn voorstel zou zijn: Elk cafe dat rokers toelaat moet voorzien zijn van rookafzuiginstallaties die ervoor zorgen dat alle rook daarin verdwijnt. Dit moet dan gecontroleerd worden. Met rookmeters op een halve meter van de roker verwijderd. En als je kan bewijzen dat niemand daar nog last van heeft, dan mag je daar roken. Vorige week zat ik in Billund, Denemarken. Op de luchthaven daar staan 1 persoons rookcabines. Speciale installatie die sigaretten opzuigt als je je peuk wegwerpt, en je moet verplicht je rook naar de afzuiginstallatie blazen. Ik hoor de reacties al: Dat werkt niet! Wel, als het niet werkt, dan mag het niet. Punt. Maar geef de cafebazen de kans om inventief te zijn. Het probleem is niet dat er gerookt wordt, het probleem is dat anderen daar last van hebben.
![]() |
![]() |
#3986 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() och ja, denk aan de kinderen Mensen die het roken niet kunnen laten zullen weinig gezonde kinderen krijgen en/of laten opgroeien met gevolgen die zij moeten dragen.
![]() |
#3987 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig weet men wel beter, ook passief roken is ongezond en dan nog maar gezwegen over tranende ogen, stinkende kleren en andere ongemakken van irriterende rook. Toen men de eerste vuile fabrieken lieten draaien wist men ook niet dat die rook giftig was en heeft men ze maar laten doen. Nu weet men ook beter en wordt dit streng gereglementeerd. Omdat voorgaande reglementering in cafés weing effect heeft wil men een totaal rookverbod. Zoals in al 14 landen in Europa
Als het taalgebruik stoer genoeg is kan je in België altijd wel voldoende mensen ervan overtuigen dat zelfs "gezond verstand" en een koe identieke dingen zijn Laatst gewijzigd door JCVD_WHO : 28 januari 2009 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3988 | |
|
![]() Citaat:
Niet al mijn (klein)kinderen roken echter, wij houden niet van "verplichtingen".
![]() |
![]() |
#3989 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In veel landen is het al zo. Als het zo ongezond en duur niet was begon ik ook te roken om u te steunen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3990 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat ik naar huis ga als ik er last van heb. Ik denk dat die cafebaas eieren voor zijn geld zal kiezen als de meerderheid naar huis gaat. Voorlopig is hij blijkbaar liever de anderen kwijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3991 |
|
![]() Exact.
![]() |
#3992 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Mijn reactie is eerder te begrijpen als: laat mensen hun eigen verantwoordelijkheid dragen aub.
![]() |
![]() |
#3993 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
In mijn geval, mijn vrouw rookt niet, mijn zoon wel, maar mijn dochter is fanatiek anti rookster. In mijn stamcafee wordt er gerookt, er komen ook niet roker vrienden van mij en het is daar ne gezellige boel. De cafeebaas rookt niet, de bazin dan weer wel. Ik bedoel maar, het kan toch. Als we elkaar maar de vrijheid gunnen. Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag gekregen : - Waarom is de verkoop van tabaksprodukten legaal, als ze dodelijk zijn? - Waarom is de verkoop van dioxinekip of ander giftig voedsel (zoals gemanipuleerde gewassen) verboden? Roken is ongezond. Niet roken is OOK ongezond. Het leven op zich is ongezond. Zou men zich niet beter met de échte problemen bezighouden dan te zitten miereneuken met de rokers?
![]() |
![]() |
#3994 | |
|
![]() Citaat:
1. ofwel geloof je zelf wat je schrijft, in dat geval raad ik zelfanalyse aan. 2. ofwel weet je dat je aan het liegen bent. Het feit dat je een onvervalste tabaksjunkie bent, heeft volgens jou niets te maken met je zelfgekozen verslaving hoor, o neen, het is puur een principekwestie, kaptenkirk <=> the evil wetgever / anti-rokers. Alle excuses zijn goed om te blijven paffen, niet ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3995 | |
|
![]() Citaat:
Artsen beschouwen het dan ook teeds meer als een vorm van misbruik met het oog op de rechten van het kind. Voor jonge kinderen zijn rokende ouders de hoofdbron van passieve blootstelling aan sigarettenrook, vooral rokende moeders. Al van in de baarmoeder staan kinderen dan blootgesteld aan de rook; kleine kinderen hebben ook een bijzonder nauwe band met hun moeder. Het organisme van kinderen is bijzonder gevoelig voor de effecten van passief roken. Hun afweersysteem is minder ontwikkeld dan dat van volwassenen. Dat brengt een groter risico op ademhalingsinfecties en neus-, keel- en ooraandoeningen met zich, als ze passief aan sigarettenrook blootstaan. De doorsnede van de longpijptakken is ook kleiner dan bij volwassenen. Daarom ligt de ademhalingsfrequentie bij kinderen veel hoger en ademen ze dus meer giftige stoffen in. Zo meldt het rapport "Smoking and the Young. Royal College of Physicians, 1992" dat in Engeland jaarlijks 17 000 kinderen van minder dan vijf jaar in het ziekenhuis terechtkomen met aandoeningen die rechtstreeks te maken hebben met passief roken." Dit is maar een kleine greep uit de hallucinante cijfers afkomstig van deze site: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...&art_id=2464#9 Er is echter véél meer, gaande van misvormingen, kanker, hart- en vaatziekten, neurologische aandoeningen enzoverder. Voor mij reden genoeg om roken in bijzijn van kinderen - die niet zomaar kunnen gaan en staan waar ze willen - volledig te verbieden, en ook het rookgedrag van zwangere vrouwen 100 pct. te verbieden. De rokers hebben steeds hun mond vol van hun rechten, maar de rechten van de kinderen en mensen in de buurt wegen steevast een stuk minder zwaar door. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3996 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik denk dat JIJ rijp bent voor een paar sessies bij een psycholoog. Vermoedelijk heb je in je jeugdjaren een rookcomplex overgehouden. Ik denk eerder dat je een ex roker bent, die zo gefrusteerd is geraakt omdat ie gestopt is, dat ie uit pure nijd voor degenen die wel zijn blijven roken, er persé voorstander is van een algemeen rookverbod. Je mag lullen zoveel je wilt. ROKERS HEBBEN AAN NIETS SCHULD. Ze doen geen illegale dingen. Het is de wetgever en de tabaksfabriekanten die om een of andere duistere regel geld kloppen uit andermans verslaving. Denken ze aan ons gezondheid??? La me nie lachen....
![]() |
![]() |
#3997 |
Europees Commissaris
|
![]() Off-topic. Hoe raak je in Billund van hier? Mijn vriendin moet naar Tonder, DK volgende week en Billund is niet zo ver.
![]() |
#3998 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3999 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De oplossing die wordt voorgesteld is niet "verbied het roken" zoals jij het stelt, het is verbied het roken op bepaalde plaatsen waar anderen er last van kunnen hebben en raadt de roker op zoveel mogelijk manieren af om te roken zonder hem daarom in zijn eigen individuele vrijheid te beknotten. Ik wil helemaal niet dat mensen geen sigaretje meer kunnen roken, ik wil gewoon dat ze dat doen zonder mensen onvrijwillig mee ziek te maken want vanaf dat moment beknot men een ander zijn vrijheid. Ik zie in eerste instantie geen probleem met DIE oplossing, maar dat wil niet zeggen dat ik andere oplossingen die exact hetzelfde resultaat zouden kunnen bekomen op voorhand uitsluit. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4000 | ||
|
![]() Citaat:
Ik zou het verschil niet weten tussen Bastos en Marlboro al hangt mijn leven er vanaf. Ik weet wel dat ze beiden stinken en irritant zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |