Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2009, 10:36   #261
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
zever, er zijn in de hele wereld eigenlijk maar 3 regio's waar de omstandigheden geschikt zijn om aan landbouw te doen. In al de andere regio's moet de mens ingrijpen om het land iets te laten opbrengen. Dat ingrijpen heeft ook weer een invloed op het klimaat.
Welke drie regio's?
Oud 8 januari 2009, 11:22   #262
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Welke drie regio's?
American Mid-West
Centraal/Oost Europa
Noord-China (maar hier ben ik niet honderd procent zeker van)

Ik ben op zoek naar de bron, als ik hem vind zal ik hem posten. Centraal Afrika werd niet vermeld omdat daar ziektes te welig tieren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:33   #263
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
American Mid-West
Centraal/Oost Europa
Noord-China (maar hier ben ik niet honderd procent zeker van)

Ik ben op zoek naar de bron, als ik hem vind zal ik hem posten. Centraal Afrika werd niet vermeld omdat daar ziektes te welig tieren.
Waarom?
Oud 12 januari 2009, 09:24   #264
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom?
waarom wat?
Oud 3 februari 2009, 16:06   #265
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik ben natuurlijk wel slim. En ik durf zelf plausibele theorieën te bedenken. Ik heb dan de verwachting dat een klimaatwetenschapper me vriendelijk, doch verzekerd op de vingers tikt dat ik zwam. Maar tot nog toe, nee, geen correctie. Ik heb dan zelf maar wat gegoogelt om naar wetenschappelijke verklaringen te zoeken voor de afkoeling na het Holocene optimum. Maar men weet het gewoon niet.
Bron: http://www.sciencedirect.com/science...c269a&ref=full

Het is natuurlijk wel van belang de oorzaak te kennen van die afkoeling. Dan is te beargumenteren of er een effect zal optreden tengevolge van opwarming, dat op termijn weer voor afkoeling zal zorgen. Bvb. - maar nu doe ik weer een wild guess - dat er een aanzienlijke toename van plantaardige organismen plaatsvindt, die de toename van CO2 absorbeert.
holocene litteratuur:

Citaat:
Our study did not produce evidence for millennial scale cyclicity in solar activity proxies for the Upper Holocene, nor for a privileged role of the prominent 250, 550, 900 and 1450 yr cycles. This finding corroborates the regional nature of climate variability. It seems likely that altered ocean circulation together with slightly modified coupling 15 intensity between subsystems (regional interplay of ice, ocean, atmosphere and vegetation)
after the 5.5 kyr BP event made these subsystems either more or less prone to oscillations.
maar belangrijker:
Citaat:
the propensity of the climate system to amplify external fluctuations or to endogenously generate them is not a global property, but differs among regions.
regionaal
zoals ik al zei, globale, uniforme maatregelen (genre CO²-reductie) zullen ineffectief zijn, beter regionale maatregelen gebaseerd op de regionale problemen.

Bron
Oud 6 februari 2009, 12:30   #266
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

zeg maar baai baai Nemo:

Ocean acidification impairs olfactory discrimination and homing ability of a marine fish
Oud 7 februari 2009, 16:54   #267
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

In Het Parool, een Nederlandse krant, stond vandaag een verhaal over het nut van een hoger CO2-gehalte. Als het verhaal op het web komt, zal ik een link maken. Vooralsnog parafraseer ik kort een gedeelte van het verhaal. Overschrijven zou natuurlijk inbreuk op copyright zijn.

CO2 is bijzonder nuttig. Het laat bier schuimen (een van de meest belangrijke zaken), brood rijzen, reinigt oliebronnen en fungeert als brandblusser.

Planten houden van meer CO2 in de lucht. Boeren met broeikassen weten dat. Planten groeien het best met concentraties van 800 – 1200 ppm . De huidige concentratie in de lucht ligt tussen de 360 en 385 ppm.

Planten gebruiken fotosynthese om te groeien. Dat mechanisme is in de evolutie ontstaan bij een veel hoger CO2-gehalte en hogere temperaturen dan nu aanwezig zijn. Tegenwoordig hebben de planten een handicap. Ze gebruiken alle de C3-fotosynthese, waarbij CO2 en H2O in moleculen met drie koolstofatomen, C3 dus, worden omgezet. Er zijn ook nog een aantal (sub)tropische gewassen, die naast C3 ook C4-fotosynthese gebruiken, zoals mais. Maar die C4-fotosynthese werkt alleen boven 25°. Indirect zullen ook die planten, via een hogere temperatuur als gevolg van CO2-toename, profiteren.

Voor de industriële revolutie hapten de planten als het ware naar adem, want meer dan een miljoen jaar zat er te weinig CO2 in de lucht. Een verdubbeling van het huidige CO2-gehalte in de lucht kan de opbrengst van tarwe met 30% doen toenemen.

------------------------------------------------------------------------

Ik ken de details van fotosynthese niet. Maar wat ik in een vorig bericht schreef, lijkt enige plausibiliteit te hebben:
Citaat:
Bvb. - maar nu doe ik weer een wild guess - dat er een aanzienlijke toename van plantaardige organismen plaatsvindt, die de toename van CO2 absorbeert.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 7 februari 2009 om 17:03.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2009, 17:02   #268
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Waarom?
waarom? zijt ge dom? landbouw heeft goeie bodems nodig, liefst leemtextuur.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2009, 17:24   #269
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
waarom? zijt ge dom? landbouw heeft goeie bodems nodig, liefst leemtextuur.
Beetje flauw om te verwachten dat iedereen genoeg boer is omdat te weten, he.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 7 februari 2009 om 17:26.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2009, 20:32   #270
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
In Het Parool, een Nederlandse krant, stond vandaag een verhaal over het nut van een hoger CO2-gehalte.
Die tekst werd door de auteur geschreven met als duidelijk doel, door de zaak éénzijdig te bekijken, misleidend te zijn en het publiek ervan te overtuigen dat er geen probleem is omtrent CO².
Persoonlijk vind ik het bewust eenzijdig presenteren van feiten intellectueel oneerlijk.

Een gelijkaardige taktiek als diegene die gebruikt wordt in the global warming quiz die op de greenfyre blog nader wordt bekeken.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2009, 21:12   #271
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Die tekst werd door de auteur geschreven met als duidelijk doel, door de zaak éénzijdig te bekijken, misleidend te zijn en het publiek ervan te overtuigen dat er geen probleem is omtrent CO².
Persoonlijk vind ik het bewust eenzijdig presenteren van feiten intellectueel oneerlijk.

Een gelijkaardige taktiek als diegene die gebruikt wordt in the global warming quiz die op de greenfyre blog nader wordt bekeken.
Inderdaad spiegelbeeldmatig vergelijkbaar met "argumenten" van de global warming mafia.

Evengoed, als afval-koolzuur maar goedkoop genoeg verpakbaar en transporteerbaar kan worden gemaakt, schone recycling-mogelijkheden in broeikassen en aanverwante installaties.
Oud 7 februari 2009, 22:11   #272
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Inderdaad spiegelbeeldmatig vergelijkbaar met "argumenten" van de global warming mafia.
Idd. Willem heeft gelijk. De argumentatie is heel zwak: ingaand op de tactiek ipv op de inhoud.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2009, 22:31   #273
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd. Willem heeft gelijk. De argumentatie is heel zwak: ingaand op de tactiek ipv op de inhoud.
je bedoelt zoals dit:

Citaat:
Some new research indicates that a key component of soybean plant defenses against leaf-eating insects go down as CO2 goes up.

het hele verhaal

bvb?
Oud 7 februari 2009, 22:59   #274
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
1) als iemand wetens en willens de boel tracht te belazeren, zoals Rypke Zeilmaker in het Parool deed, dan laat ik mijn afkeuring horen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou niet van mensen die oneerlijk zijn...

2) er is in dit topic al meermaals aangehaald dat het hele debat om de som van positieve en negatieve effecten gaat. Enkel de positieve eruit pikken is onzinnig.
Oud 7 februari 2009, 23:06   #275
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
je bedoelt zoals dit:

het hele verhaal

bvb?
Tja, we zullen dan méér insecten(larven) moeten gaan eten, bijvangst van de groenten-oogst in koolzuurverrijkte locaties . Ik vind bijvoorbeeld de mexicaanse "gusanitos" van de agaven waaruit o.a mezcal wordt gestookt, ongeveer als kreeft/krab/garnalen smaken.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/insecten+consumptie

Soja is trouwens niet alleen een plant maar een symbiose met een bacterie; samen winnen ze stikstof uit lucht dus de plant lijkt mij weinig mest nodig te hebben.

http://www.wervel.be/soja/wat-is-soja.html
Oud 7 februari 2009, 23:06   #276
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2) er is in dit topic al meermaals aangehaald dat het hele debat om de som van positieve en negatieve effecten gaat. Enkel de positieve eruit pikken is onzinnig.
Ach, als ik het opwarmingscomplot moet geloven dan is het eerder een straf van God, niets dan kwaads. Droge plekken worden droger, natte plekken worden natter. Enge beesten verspreiden zich, het poolijs verdwijnt(en dat heeft om de een of andere reden een negatief effect) enz. enz.

De media is extreem eenzijdig op het gebied van het klimaat tegenwoordig, weerwoorden worden compleet afgebrand en een debat bestaat niet.
Oud 7 februari 2009, 23:08   #277
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
1) als iemand wetens en willens de boel tracht te belazeren, zoals Rypke Zeilmaker in het Parool deed, dan laat ik mijn afkeuring horen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou niet van mensen die oneerlijk zijn...

Andersom minstens zo onzinnig: uitsluitend blijven hameren op de veronderstelde negatieve effecten, die bovendien ook nog eens veel moeilijker bewijsbaar zijn dan de positieve.
Oud 7 februari 2009, 23:13   #278
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Ach, als ik het opwarmingscomplot moet geloven dan is het eerder een straf van God, niets dan kwaads. Droge plekken worden droger, natte plekken worden natter. Enge beesten verspreiden zich, het poolijs verdwijnt(en dat heeft om de een of andere reden een negatief effect) enz. enz.

De media is extreem eenzijdig op het gebied van het klimaat tegenwoordig, weerwoorden worden compleet afgebrand en een debat bestaat niet.
Het evenwicht zal zich regelen door de toenemende vraag naar room-ijs, te produceren op zonnekracht; tevens goed voor de werkgelegenheid.

Evenzo verbetert kern-energie de kansen voor windmolens, door toenemende wind.
Oud 7 februari 2009, 23:14   #279
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
bwah, sceptici komen zonder probleem aan bod in de media. Onevenredig vaak zelfs.
Oud 7 februari 2009, 23:17   #280
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
bwah, sceptici komen zonder probleem aan bod in de media. Onevenredig vaak zelfs.
Niet zo vaak als nodig is, maar inderdaad lukt het nog niet ze geheel te verbieden/bannen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be