Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Ga het VB en ferme tik krijgen bij de volgende kiezingen
Ja 31 43,66%
Nee 17 23,94%
Ik weet het niet 23 32,39%
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2009, 17:33   #101
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Afijn, ik heb beloofd niet te zullen lachen... M'n beste, ik ken tientallen zoniet een paar honderd mensen die actief zijn in die beweging en daar zijn er welgeteld twee (2!!!) waarvan ik weet dat ze naar die muziek luisteren. Het aantal dat naar RAC, Oi!, Rock Identitaire, Ierse folk, Vlaamse kleinkunst,... luistert is vele malen hoger!

Neen ik hoor daar niet bij, zoals 99% van de rest die ik ken.

U hebt duidelijk last van zeker 1 (en allicht meerdere) vooroordeel.

Hetgeen je hier verkondigt gaat anders aardig op weg naar liberaal-extremisme, zelfs libertarisme soms. En ja, volkeren zijn net als families, stamverbanden in sommige culturen, werkgemeenschappen,... van belang voor/volgens ons en een rijkdom voor de menselijke soort.
Vreemd. Ik ken niet zoveel mensen in de Beweging, edoch heb ik er een aantal reeds gesproken. Ze waren allen metalliefhebbers.

En neem mijn uitleg toch niet zo serieus, man. Daar zit je weer met je uitroeptekens. Als je slim genoeg bent om te regeren moet je toch slim genoeg zijn om door te hebben dat ik niet serieus van mening ben dat jullie een echte vikingenfetisj hebben.

Waar ben ik een libertair, volgens jou? Dat ik jullie sentimentalistisch gedraaf over volkeren niet koop? Is dat voor jou een voldoende voorwaarde voor "liberaal-extremisme"?

Iemand, geef die jongen eens wat LSD.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 18:17   #102
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Verschillen zijn meestal slechts accentverschillen. Over de fundamentele zaken zijn ze het meestal roerend eens.
Kan je de 'fundamentele zaken' waarin anarcho-liberalen en sociaal-iberalen overeens zijn eens opnoemen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 18:18   #103
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
De parlementaire democratie is altijd het regime van de burgerij geweest. Noem het gerust een liberaal verzinsel. De strijd is dus niet in het regime, maar tegen het regime. Voor iets nieuws en beters.
De parlementaire democratie is eigenlijk geen 'liberaal' verzinsel. Dat is de constitutionele democratie - wat niet hetzelfde is. 'Liberal democracy' is not classical liberalism.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 13 februari 2009, 18:19   #104
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Dat is allemaal politieke filosofie. De zieleroerselen van de sociaal-liberaal of de anarchokapitalist interesseren mij niet, wel de misdadige werkelijkheid van het liberaalkapitalistische systeem.
Het huidige systeem is niet liberaal, dus liberalisme kan niet verantwoordelijk gesteld worden.
Voila: was dat even simpel.
Oud 13 februari 2009, 18:22   #105
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ALLE liberalen zijn anti-staat en anti-politiek. De accentverschillen die je opsomt doen hierin niks ter zake. Hoogstens zijn er inconsequenties war te nemen in de diverse schakeringen die je opnoemde. Het wezenlijke van het liberalisme is immers de negatie van het politieke, en dit leidt tot een politieke praktijk van het wntrouwen jegens alle denkbare politieke machten en staatsvormen, maar nooit tot een eigen positieve theorie over staat en politiek. Het wantrouwen jegens staat en politiek is gemakkelijk te verklaren vanuit een systeem dat de enkeling, het individu, als termnus a quo en terminus ad quem moet blijven opvatten. Politieke eenheid moet eventueel het offer van menselijk leven verlangen. Voor het individualisme in het liberale "denken" is deze aanspraak op geen enkele manier te begrijpen of te verrechtvaardigen. Je moet als solidarist (zo noem jij jezelf toch?) steeds voor ogen houden dat de liberale begrippen zich steeds op één of andere manier tussen ethiek en commerie (economie) bewegen en vanuit die twee polen het politieke trachten te elimineren als een vorm van "roversgeweld" dat enkel maar op "dwang" uit is. Maar als historische realiteit heeft het liberalisme nooit het politieke kunnen ontlopen, net als ale andere belangrijke menselijke bewegingen!
Ik heb niet het gevoel dat jij de politieke filosofie kent van al die zich een schakering van het liberalisme noemen.

Een voorbeeld: probeer jij maar eens tegen een progressief liberaal - Nussbaum, Sen, Rawls, Dworkin - te zeggen dat 'het wezenlijke van het liberalisme de negatie van het politieke is'.
Oud 13 februari 2009, 18:24   #106
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Merci Metternich, trouwens.

Maar 'k denk niet dat ze het door hebben.
Oud 13 februari 2009, 18:28   #107
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Vreemd. Ik ken niet zoveel mensen in de Beweging, edoch heb ik er een aantal reeds gesproken. Ze waren allen metalliefhebbers.
Heavy metal, power metal, death metal en black metal verschillen onderling zeer sterk. Ik denk dat jij het eerder hebt op heavy metal (Manowar, Hammerfall) en power metal (Sonata Arctica) waar inderdaad veel liederen zijn die zinspelen op vaderland, volk en zelfopoffering

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 18:59   #108
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het huidige systeem is niet liberaal,..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 20:41   #109
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Dat denk ik niet. Ik denk eerder dat het een ferme vuistslag zal worden. Ze hebben zichzelf ter zelfverdediging ook nieuwe bokshandschoenen aangeschaft.

Pas maar op dat die niet ferm terug gaan slaan binnenkort
Oud 13 februari 2009, 20:47   #110
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Heavy metal, power metal, death metal en black metal verschillen onderling zeer sterk. Ik denk dat jij het eerder hebt op heavy metal (Manowar, Hammerfall) en power metal (Sonata Arctica) waar inderdaad veel liederen zijn die zinspelen op vaderland, volk en zelfopoffering
sonata arctica zou ik niet bepaald een typische 'volk en vaderland'- groep noemen.
dat gaat toch vaker over boys who wanted to be a real puppet, verloren liefdes, vriendschap en weballergieën.

nationalisme ga je eerder in black/pagan/folk groepen terugvinden, alsmede heel wat theatraal gedoe aangaande pinnebanden, zwaarden en bijlen.
'pagan' metal is nu even dé trend.
met als gevolg een hele trits matig tot slechte 'pagan' groepen.
gewoon omdat dat 'pagan' verkoopt.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 20:50   #111
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
al wat in adrian z'n hoofd zit, zul je daarbuiten nooit aantreffen.
Oud 13 februari 2009, 20:51   #112
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:

En neem mijn uitleg toch niet zo serieus, man. Daar zit je weer met je uitroeptekens. Als je slim genoeg bent om te regeren moet je toch slim genoeg zijn om door te hebben dat ik niet serieus van mening ben dat jullie een echte vikingenfetisj hebben.

thorgal is anders wel vet cool.
Oud 14 februari 2009, 01:04   #113
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ja, maar eerder in een episch context. Als wij de NSBM gaan bekijken komen wij serieuzere thema's tegen. Niet langer de jeugdclubstrijdmuziek zoals Hammerfall.
Oud 14 februari 2009, 01:05   #114
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
al wat in adrian z'n hoofd zit, zul je daarbuiten nooit aantreffen.
Ik wil echt eens pinten gaan pakken met die jongen. Zien hoe hij in't echt is.
Oud 14 februari 2009, 13:33   #115
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil echt eens pinten gaan pakken met die jongen. Zien hoe hij in't echt is.
mensen die ik op een forum al oninteressant vind wil ik doorgaans niet in 't echt zien.
Oud 14 februari 2009, 13:47   #116
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
mensen die ik op een forum al oninteressant vind wil ik doorgaans niet in 't echt zien.
Schijn bedriegt, zeker op internet.

Ik heb mensen op internet leren kennen die in't echt tegenvielen maar op internet briljant waren, en ik heb mensen op internet leren kennen die saai waren maar in't echt geweldig.

Online leert men mensen binnenstebuiten kennen. Vergeet niet dat zaken zoals lichaamstaal, mimiek, houding enorm veel bijdragen bij iemands al dan niet interessant zijn.
Oud 14 februari 2009, 16:12   #117
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Ik weet dat jij een aartsslechte politieke wetenschapper zal worden als jij het huidige systeem liberaal durft te noemen, jochie.

Non Trivial Pursuit
Doe gerust deze test eens over het 'liberaal' karakter van onze samenleving. Ge gaat er natuurlijk niet mee akkoord gaan, maar probeer het eens.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 februari 2009 om 16:18.
Oud 14 februari 2009, 16:12   #118
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben kei cool.
Oud 14 februari 2009, 16:21   #119
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
thorgal is anders wel vet cool.
Hij is wel gene linkse
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 17:07   #120
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Gans het huidige politieke, institutionele en economische bestel is getekend door het liberalisme. Dat "onderscheid" tussen strekkingen of partijen speelt geen rol, in feite kunnen ook de sociaal-democraten, de christen-democraten, groenen, de meeste rechts-nationalen,... eraan toegevoegd worden. Zij delen de basis van de principes die de huidige maatschappij haar vorm gegeven hebben en het nog verder vormen.

Liberalisme heeft de staat weliswaar niet radicaal ontkend, maar heeft nooit een positieve staatstheorie of ee eigen staatsvorm gevonden. Het liberale "denken" heeft enkel en alleen het politieke gebonden aan de ethiek en ondergeschikt gemaakt aan het economische. Het principe van de deling der machten is een schoolvoorbeeld hierin, het gaat om een systeem van remmende en controlerende instanties tegenover de staat dat niet als staatstheorie of als politiek constructiebegnsel kan aanzien worden. Er is evenwel geen enkele politieke partij die dit in vraag stelt.

Alle échte politieke theorieën gaan uit van de slechtheid van de mens, waarbij hij dus niet als een onproblematisch maar wel als een gevaarlijk en "dynamisch" wezen wordt beschouwd. Met psychologisch getinte opmerkingen over optimisme en pessimisme is de kwestie niet opgelost, en ook niet door omkering waarbij op anarchistische wijze gesteld wordt dat alleen die mensen slecht zijn die de mens als slecht beschouwen. Daar zou immers uit volgen dat diegenen die demens voor goed aanzien, de anarchisten dus, de bevoegdheid hebben om een andere vorm van heerschapij of controle over de slechten uit te oefenen. Omdat de sfeer van het politieke in haar kernbetekenis bepaald wordt door de mogelijkheid van een vijand, kunnen politieke voorstellingen en gedachten nooit een antropologisch optimisme als uitgangspunt hebben. In een goede wereld onder goede mensen heersen uiteraard enkel vrede, veiligheid en harmonie van allen met iedereen. Geestelijken en theologen zijn dan even overbodig als politici en staatslui. Maar... Machiavelli zei het reeds, de mens heeft een onweerstaanbare neiging om, als er geen tegenwerking wordt geboden, van de begeerte te verglijden naar het boze: animaliteit, driften, affecten zijn de kern van de menselijke natuur, voor alle liefde en angst. Het denken dat sinds
grosso modo 1789 "vorm" geeft aan de maatschappij, stelt de mensheid als basisprincipe voorop (allen vrij, gelijk en broeders van elkaar). Maar het begrip mensheid sluit het begrip vijand uit, omdat ook de vijand niet ophoudt mens te zijn. "Mensheid" is een zeer bruikbaar ideologisch instrument van imperialistische expansie en in zijn ethisch-humanitaire vorm een vehikel om economisch imperialisme door te drukken. Wie mensheid zegt, wil bedriegen zei Proudhon en hjij heeft gelijk.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be