Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2009, 13:00   #401
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mag het Vlaams parlement trouwens ook referenda organiseren, volgens jou? bv over de onafhankelijkheid van Vlaanderen?
Nope, daar is geen wettelijk kader voor dacht ik ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:02   #402
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
U ziet wel een belangrijk gegeven in een democratie over het hoofd : er is een democratische meerderheid voor een splitsing : na het uitwerken van alle vertragingsmechanismen kan de splitsing door een parlementaire meerderheid worden aangenomen .
Als er alternatieve "oplossingen" zijn , giet die in een wetsvoostel en leg die aan het parlement voor , geen enkel probleem daarmee.
Maar laat de "wetgever" , zoals door het Grondwettelijk Hof aangeduid , zijn wetgevend werk verrichten ...
Ik zie geen enkele vorm van democratie waar in een federaal land een gewest met meer inwoners haar wil kan opleggen aan alle anderen.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 20 februari 2009 om 13:02.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:06   #403
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nope, daar is geen wettelijk kader voor dacht ik ?
nog niet, maar het kan natuurlijk geregeld worden. daar heb je dan toch ook geen probleem mee?

trouwens, denk jij dat er een meerderheid in Vlaanderen kan gevonden worden die niet voor de splitsing van BHV is???
Oud 20 februari 2009, 13:07   #404
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Ik zie geen enkele vorm van democratie waar in een federaal land een gewest met meer inwoners haar wil kan opleggen aan alle anderen.
De Belgische wetgeving bepaalt nochtans dat wetsvoorstellen die geen grondwettelijke materie zijn met een eenvoudige meerderheid gestemd kunnen worden. Nergens worden daarbij echter beperkingen opgelegd over hoe die meerderheid precies moet samengesteld zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:07   #405
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In een federatie werk men op basis van meerderheid van de bevolking, niet meerderheid aan deelstaten.

Bij confederalisme werkt men op basis van meerderheid van de deelstaten(maar hoofdsteden zijn nooit deelstaten).

In een democratie legt altijd iemand z'n wil op aan iemand anders.

In de economische wereld legt een meerderheid aan aandelen z'n wil op.

Wie fan is van een compromis: om een meerderheid te halen in een parlement heb je al verschillende compromissen gesloten: tussen partijleden onderling, tussen partijen... Dat een minderheid zich daar niet in herkend, tja, volgende keer beter lobbyen zou ik zeggen.

België is er gekomen omdat minderheden gelobbied hebben tot z'n een meerderheid vonden en legden hun wil op. Waarom mag een meerderheid nu niet doen wat ze vroeger mocht en nog overal elders in de wereld mag?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:13   #406
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nog niet, maar het kan natuurlijk geregeld worden. daar heb je dan toch ook geen probleem mee?

trouwens, denk jij dat er een meerderheid in Vlaanderen kan gevonden worden die niet voor de splitsing van BHV is???
Hangt ervan af hoe de vraag word gesteld denk ik.
Oud 20 februari 2009, 13:14   #407
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af hoe de vraag word gesteld denk ik.
simpel:

moet het kiesarrondissement BHV gesplitst worden in: 1) kiesarrondissement Halle-Vilvoorde en 2) Brussel?
Oud 20 februari 2009, 13:18   #408
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politieke partijen van een bepaald Gewest of Gemeenschap kunnen in bepaalde omstandigheden in België wel hun wil opleggen aan de politieke vertegenwoordigers van andere Gewesten en Gemeenschappen. Het meest flagrante voorbeeld : de politieke partijen van het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap leggen hun staatkundige wens voor een status quo op aan de politieke partijen van het grootste Gewest en grootste Gemeenschap van dit land dat 60% van de burgers vertegenwoordigt en +60% van het BNP. Dit is het grootste hedendaags democratisch deficit in België.

Vraag van de week : hoe lang kan in België een minderheid de wens tot staatkundige hervormingen en meer zelfbestuur van een meerderheid blijven blokkeren?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 13:20.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:19   #409
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
simpel:

moet het kiesarrondissement BHV gesplitst worden in: 1) kiesarrondissement Halle-Vilvoorde en 2) Brussel?
En wie bepaalt hoe de vraag precies luidt ?
Oud 20 februari 2009, 13:20   #410
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie bepaalt hoe de vraag precies luidt ?
wat zou jij mss voorstellen?
Oud 20 februari 2009, 13:21   #411
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 februari 2009 om 13:21.
Oud 20 februari 2009, 13:23   #412
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noch het Grondwettelijk Hof noch het Arbitrage Hof hebben het over "splitsing", wel oplossing. Een oplossing moet er komen maar met de huidige loopgravenpolitiek zal dat niet voor morgen zijn vrees ik, misschien zelfs niet voor 2011.
Het Grondwettelijk Hof is het (ex-)Arbitragehof. Zij mogen het inderdaad niet hebben over een splitsing, maar het is wel de énige mogelijke oplossing die voldoet aan hun eisen, én die kan ingevoerd worden zonder grondswetwijziging. Dat ga ik echt niet blijven herhalen, tenzij je een tegenvoorbeeld geeft (maar dat ga je uiteraard niet doen).

Wat meer is, deze (enige) oplossing wordt door een democratische en voldoende meerderheid in het Belgische parlement gesteund, en stelt alle Belgen gelijk voor de wet.

Franstaligen zouden hetzelfde worden behandeld als Nederlandstaligen, inwoners van de éne provincie zouden hetzelfde worden behandeld als inwoners van de andere provincies. Wat is het probleem dan nog?

Of is die gelijke behandeling precies de doorn in uw oog?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:24   #413
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat zou jij mss voorstellen?
Ik wil weleens weten wie de vraag bepaalt en doe er consensus over bereikt wordt.
Oud 20 februari 2009, 13:25   #414
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil weleens weten wie de vraag bepaalt en doe er consensus over bereikt wordt.
Zie jij veel mogelijkheden om de vraag anders te formuleren?
Oud 20 februari 2009, 13:27   #415
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zie jij veel mogelijkheden om de vraag anders te formuleren?
Ik denk dat de betrokken partijen het eerst wel eens moeten worden.

Dus hoe pak je dat aan ?
Oud 20 februari 2009, 13:28   #416
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van mijn part mag dat de federale overheid zijn hoor.

maar nog eens: referenda zijn niet mogelijk, en zeker niet tot er een oplossing is voor BHV.
Oud 20 februari 2009, 13:28   #417
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Belgische wetgeving bepaalt nochtans dat wetsvoorstellen die geen grondwettelijke materie zijn met een eenvoudige meerderheid gestemd kunnen worden. Nergens worden daarbij echter beperkingen opgelegd over hoe die meerderheid precies moet samengesteld zijn.
Is staatshervorming soms geen grondwettelijke materie ?
Oud 20 februari 2009, 13:29   #418
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk jij niet dat het democratischer zou zijn de burger via volksraadpleging te laten kiezen over de splitsing van BHV ?
Een beetje vreemd want waar hebben we dan een parlement voor? Dat is toch al een democratische afspiegeling van de bevolking? En dat parlement is toch in meerderheid voor de splitsing van BHV dacht ik? Nou ja, ze moeten natuurlijk eerst nog de kans krijgen om erover te stemmen. In de Commissie Binnenlandse Zaken is er al gestemd geweest en daar was een duidelijke meerderheid voor de splitsing.

Persoonlijk denk ik dat een splitsing van BHV alleen maar voordelen heeft. Ik ben er dan ook voor. Ik vind zelfs dat de franstalige politici er ook voor moeten stemmen als ze tenminste solidair willen zijn met Vlaanderen dat alleen maar haar taalgebied probeert te beschermen tegen een alsmaar sterkere verfransing. Of werkt solidariteit voor de Franstalige politici alleen maar in éénrichting?

Interessant detail : Bplus is ook voorstander van de splitsing van BHV. Wisten jullie dat?

Opmerking : naast de volledige splitsing van BHV (niet alleen electoraal maar ook juridisch) heb ik er geen probleem mee dat de huidige eentalige Franstaligen in de regio Halle-Vilvoorde toch beroep kunnen doen op franstalige diensten via een inschrijvingsrecht in een Brusselse gemeente. Daarmee kunnen ze na een splitsing toch op dezelfde taalfaciliteiten beroep doen als nu. En omdat dat hun toegezegd werd zonder einddatum lijkt het mij evident dat die mogelijkheid hun levenslang wordt gewaarborgd. Niet voor nieuwe inwijkelingen natuurlijk maar exclusief voor de huidige eentalige Franstalige bewoners. En aldus voelen de huidige eentalige Franstaligen in Halle-Vilvoorde zich niet belazerd en wordt de verfransing toch een halt toegeroepen.

Referendum ?
Maar het zou geen slechte zaak zijn om het principe van een volksraadpleging beter te integreren in de grondwet. Zoals het Zwitsers model. Het zelfbeschikkingsrecht van een regio zou bv. via een volksraadpleging moeten mogelijk gemaakt worden. Dat lijkt mij primordiaal.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 13:40.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 13:29   #419
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
In een federatie werk men op basis van meerderheid van de bevolking, niet meerderheid aan deelstaten.
Waar staat dat ?
Oud 20 februari 2009, 13:29   #420
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu wordt het hallucinant hoor. Jij ziet geen enkele democratische vorm waar een meerderheid meer te zeggen heeft dan een minderheid?

Ik denk dat wij met fundamenteel andere definities van democratie werken. Geen uitzondering in Belgie, misschien.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be