Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2009, 17:45   #461
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Hou uw manieren eens.

Ontkent u de stelling dat Franstaligen steeds het Frans als eerste taal in Brussel hebben gewild, of niet?

En geef me dan meteen een communautair standpunt van het FDF waar de rest van de Franstalige politieke partijen het mee oneens zijn.
Ja maar het FDF stelt toch niets voor zoals ik u aantoonde. Bovendien als u dingen beweert die di Rupo zou hebben gezegd, maar u weet niet meer waar en hoe, dan papagaait u zo maar wat. We hebben niets aan zulke uitspraken. Iedereen kan zo, zonder onderbouwing, van alles pejoratiefs over iedereen zeggen. Niet erg fair. En dat juist vind ik eerder slechte manieren.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2009 om 17:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 17:47   #462
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Sorry maar dit kan ik niet meer volgen. Enerzijds beweren julie dat anderstalige lijsten van eender waar overal kunnen opkomen maar alleen nederlandstalige lijsten uit Brussel kunnen dat niet. Waarom gedogen julie lijsten van eender waar maar niet van Brussel ? En welke wet verbied nederlandstalige lijsten uit Brussel op te komen in Waals Brabant ?
De kieswet maakt het onmogelijk voor een Nederlandstalige lijst uit Brussel om op te komen in Waals-Brabant. Terwijl volgens diezelfde kieswet het wel mogelijk is voor Franstalige lijsten uit Brussel om op te komen in een groot deel van Vlaams-Brabant.
Bert Anciaux kan dus geen stemmen gaan vangen in Waals-Brabant maar Olivier Maingain kan dat wel doen in Vlaams-Brabant. Dit beschouwt het Grondwettelijk Hof als oneerlijk tegenover de Vlaamse politici. Een oplossing is : de kieskring doen laten samen vallen met de arrondissementen zoals in de rest van het land. Dan krijg je een kieskring Brussel en een kieskring Halle-Vilvoorde. Simpel en proper. Dat is de oplossing waar een meerderheid in de Commissie van Binnenlandse Zaken voor gestemd heeft.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 17:54.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 17:57   #463
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar het FDF stelt toch niets voor zoals ik u aantoonde.
U was de laatste maanden misschien in het buitenland maar er was dus een Dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap waarin Olivier Maingain (voorzitter FDF) mee aan de onderhandelingstafel zat. Dat het FDF dus niets zou voorstellen is dus niet correct. Want je kan moeilijk het niets aan de onderhandelingstafel uitnodigen.
Oud 20 februari 2009, 18:01   #464
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
U was de laatste maanden misschien in het buitenland maar er was dus een Dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap waarin Olivier Maingain (voorzitter FDF) mee aan de onderhandelingstafel zat. Dat het FDF dus niets zou voorstellen is dus niet correct. Want je kan moeilijk het niets aan de onderhandelingstafel uitnodigen.
Het FDF stelt evenveel voor als de NVA. Aan u te beslissen hoeveel dat is.
Oud 20 februari 2009, 18:04   #465
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niet alleen dat, BDW gijzelde nog eens CD&V en Leterme met 800.000 voorkeurstemmen.
Die gast is niet dom hé.
Alsof het CD&V zelf niet volwassen genoeg is en geen Vlaamsgezinde reflex zou hebben. Mogen we er u aan herinneren dat bv. een Wilfried Martens in het hoofdbestuur van de Vlaamse Volksbeweging heeft gezeten? Er zijn een aantal duidelijke verschillen met het N-VA maar het CD&V is wel duidelijk voorstander van een confederaal België. Bovendien was het kartel een idee van Yves Leterme en niet van Bart De Wever.
Oud 20 februari 2009, 18:05   #466
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar het FDF stelt toch niets voor zoals ik u aantoonde.
Jamaar, u zegt dat we niet op de communautaire standpunten van het FDF moeten letten want die partij stelt niets voor, terwijl u dan wel toegeeft dat deze communautaire standpunten de standpunten van alle Franstalige partijen zijn.

Citaat:
Bovendien als u dingen beweert die di Rupo zou hebben gezegd, maar u weet niet meer waar en hoe, dan papagaait u zo maar wat. We hebben niets aan zulke uitspraken. Iedereen kan zo, zonder onderbouwing, van alles pejoratiefs over iedereen zeggen. Niet erg fair. En dat juist vind ik eerder slechte manieren.
Tja, sorry, ik lees veel en ik hou geen bron en datum bij van alles wat ik lees, en u trouwens ook niet. Bovendien zie ik niet in waarom ik tijd moet steken in het opzoeken van een citaat als u niet eens durft te verklaren dat u het oneens bent met de oorspronkelijke stelling waarvoor het citaat als ondersteuning diende.

Ik heb u gezegd dat u mijn bewering mocht verwaarlozen als u mij niet geloofde, maar vind u die dan werkelijk in tegenspraak met de andere uitspraken van Franstalige politici? Van de (Franstalige) Wallo-Brux van Di Rupo, het "Patrie Francophone" van Reynders, of de Brusselse politici zoals Picqué?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 18:06   #467
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het FDF stelt evenveel voor als de NVA. Aan u te beslissen hoeveel dat is.
Ik zal maar niet doorvragen wat u daarmee wil zeggen en wat dit toevoegt aan de discussie. Ik zal afronden met : En een Luikse wafel stelt evenveel voor als een Brusselse wafel. Aan u om te beslissen welke de lekkerste is.
Amen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:08.
Oud 20 februari 2009, 18:12   #468
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal maar niet doorvragen wat u daarmee wil zeggen en wat dit toevoegt aan de discussie. Ik zal afronden met : En een Luikse wafel stelt evenveel voor als een Brusselse wafel. Aan u om te beslissen welke de lekkerste is.
Amen.
Ik vind ze beiden vrij lekker. Maar ik verkies Limburgse vlaai.

Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2009 om 18:14.
Oud 20 februari 2009, 18:19   #469
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Brussel is een ander Gewest.

er mogen geen lijsten uit Brussel opkomen in Waals-Brabant, of ze nu Franstalig of Nederlandstalig zijn.
waarom? simpel, ander kieskomschrijving. net zoals er geen West-Vlaamse lijsten mogen opkomen in Oost-Vlaanderen.
En wie heeft dat gestemt in het parlement ?
Dat moeten toch een bende uilskuikens zijn om zoiets te aanvaarden en de dag nadien de goegemeente opjengelen met zoiets als "ze hebben ons verkeerd verstaan" oftewel "zo lezen wij dat niet" ...
Oud 20 februari 2009, 18:24   #470
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

goede vraag Schaveiger
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 18:26   #471
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
De kieswet maakt het onmogelijk voor een Nederlandstalige lijst uit Brussel om op te komen in Waals-Brabant. Terwijl volgens diezelfde kieswet het wel mogelijk is voor Franstalige lijsten uit Brussel om op te komen in een groot deel van Vlaams-Brabant.
Bert Anciaux kan dus geen stemmen gaan vangen in Waals-Brabant maar Olivier Maingain kan dat wel doen in Vlaams-Brabant. Dit beschouwt het Grondwettelijk Hof als oneerlijk tegenover de Vlaamse politici. Een oplossing is : de kieskring doen laten samen vallen met de arrondissementen zoals in de rest van het land. Dan krijg je een kieskring Brussel en een kieskring Halle-Vilvoorde. Simpel en proper. Dat is de oplossing waar een meerderheid in de Commissie van Binnenlandse Zaken voor gestemd heeft.
En waarom heeft dat Grondwettelijk Hof dan niet gereageerd bij het ter stemming brengen van die kieswet ? Ahja, het waren overwegend franstaligen die er zetelden zeker

Is het niet de hoogste tijd al dat politieke gezever en geleuter te laten voor wat het is en als grote mensen te handelen ? Want vertel eens, een vraag die ik al meerdere keer gesteld heb maar nog altijd onbeantwoord blijft: welk voordeel haalt de gewone burger uit een splitsing ?
Oud 20 februari 2009, 18:28   #472
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik zie dat u van goede wil bent. Het probleem rond BHV dus even kort weergegeven:

In België zijn er 10 provincies. In alle gevallen vallen de kieskringen samen met de provinciegrenzen, behalve voor Vlaams-Brabant. De helft van Vlaams-Brabant wordt voor federale en Europese verkiezingen bij Brussel gevoegd.

Daar waar een kandidaat uit Luik of Antwerpen stemmen mag halen in zijn volledige provincie, mag een kandidaat uit Leuven dat bijvoorbeeld niet. Een kandidaat uit Brussel mag dit dan weer in heel Brussel én de helft van Vlaams-Brabant. De taal van de mensen op deze lijst maakt verder geen verschil.

Hier bestaat eigenlijk geen reden voor, behalve om meer stemmen op te leveren voor Franstalige politici die zich allemaal kandidaat kunnen stellen in Brussel, en om een territoriale claim te leggen op de Vlaamse rand rond Brussel (cfr. Di Rupo, deze keer wel citaat beschikbaar).

Vlaanderen vindt dit deloyaal en discriminerend, en wil voor Vlaams-Brabant dezelfde regeling als reeds geldt voor de andere provincies, terwijl de Franstaligen hun uitzonderlijk privilege willen behouden.

Wat betreft de discriminatie hebben de Vlamingen gelijk gekregen van het Grondwettelijk Hof, maar dit heeft weinig effect gehad op het Franstalige standpunt.
Ik herhaal hier mijn stelling: wie heeft zo een gedrocht uitgevonden en wie heeft het aanvaard ?
Oud 20 februari 2009, 18:32   #473
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik herhaal hier mijn stelling: wie heeft zo een gedrocht uitgevonden en wie heeft het aanvaard ?
Is dat een stelling? Lijkt eerder op een vraag. Soit. Wel het is het resultaat van een zoveelste compromis waar België zo bekend (of berucht) voor staat. Waarbij we kunnen besluiten dat een (slecht) compromis niet hetzelfde is als een (goede) oplossing.

Wie heeft dat toen uitgedokterd? Ik weet niet of dat zo belangrijk is. Dat zijn de grote klassieke partijen die toen in de regering zaten vermoed ik. Wie anders?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:33.
Oud 20 februari 2009, 18:35   #474
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie heeft dat gestemt in het parlement ?
Dat moeten toch een bende uilskuikens zijn om zoiets te aanvaarden en de dag nadien de goegemeente opjengelen met zoiets als "ze hebben ons verkeerd verstaan" oftewel "zo lezen wij dat niet" ...
Tja, en wie heeft de wijziging van de kieswet naar provinciale kieskringen mee goedgekeurd, goed wetende dat de constructie BHV in dat geval voor een probleem ging zorgen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 18:35   #475
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Want vertel eens, een vraag die ik al meerdere keer gesteld heb maar nog altijd onbeantwoord blijft: welk voordeel haalt de gewone burger uit een splitsing ?
Hetzelfde antwoord als op de vraag : "welk voordeel haalt de gewone burger uit het oplossen van de communautaire problemen?"

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:37.
Oud 20 februari 2009, 18:37   #476
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is dat een stelling? Lijkt eerder op een vraag. Soit. Wel het is het resultaat van een zoveelste compromis waar België zo bekend (of berucht) voor staat. Waarbij we kunnen besluiten dat een (slecht) compromis niet hetzelfde is als een (goede) oplossing.

Wie heeft dat toen uitgedokterd? Ik weet niet of dat zo belangrijk is. Dat zijn de grote klassieke partijen die toen in de regering zaten vermoed ik. Wie anders?
Juist, dezelfden dus die de dag nadien komen janken dat het allemaal verkeerd was.
Oud 20 februari 2009, 18:39   #477
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hetzelfde antwoord als op de vraag : "welk voordeel haalt de gewone burger uit het oplossen van de communautaire problemen?"
Naar mijn weten heeft de gewone burger geen boodschap aan die "problemen" en dat weet jij ook wel.
Oud 20 februari 2009, 18:40   #478
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Juist, dezelfden dus die de dag nadien komen janken dat het allemaal verkeerd was.
De dag nadien is veel gezegd. Welke politici van toen zijn er nu nog bij? Politiek staat niet stil. De opinies evolueren. De problematiek ook. Nieuwe gezichten, nieuwe inzichten. Zo is de verfransingsdruk sinds dan sterk toegenomen. En hebben de franstalige partijen nog nooit zo unaniem en zo duidelijk hun annexatiedromen gepropageert. Dus is de druk nog nooit zo groot geweest om dit op te lossen.
Oud 20 februari 2009, 18:41   #479
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het niet de hoogste tijd al dat politieke gezever en geleuter te laten voor wat het is en als grote mensen te handelen ?
Dus we geven de Franstalige partijen het signaal: 'luister, als er jullie iets niet aanstaat, blijf gewoon nee zeggen en verlam het politieke debat tot de mensen het beu worden en ze uiteindelijk bereid zijn om jullie je zin geven om van het gezaag vanaf te zijn'?

Citaat:
Want vertel eens, een vraag die ik al meerdere keer gesteld heb maar nog altijd onbeantwoord blijft: welk voordeel haalt de gewone burger uit een splitsing ?
Welk voordeel behaalt de gewone burger uit het instandhouden van BHV?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2009, 18:43   #480
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Naar mijn weten heeft de gewone burger geen boodschap aan die "problemen" en dat weet jij ook wel.
Tja. Dan moet u nog maar eens de verkiezingsresultaten van naderbij bekijken en analyseren. En de kijkcijfers van RTBF en VRT toen de stemming over de splitsing van BHV in de Commisie Binnenlandse Zaken op TV werd gebracht. Niemand geïnteresseerd, zei u ?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be