![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2009 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bert Anciaux kan dus geen stemmen gaan vangen in Waals-Brabant maar Olivier Maingain kan dat wel doen in Vlaams-Brabant. Dit beschouwt het Grondwettelijk Hof als oneerlijk tegenover de Vlaamse politici. Een oplossing is : de kieskring doen laten samen vallen met de arrondissementen zoals in de rest van het land. Dan krijg je een kieskring Brussel en een kieskring Halle-Vilvoorde. Simpel en proper. Dat is de oplossing waar een meerderheid in de Commissie van Binnenlandse Zaken voor gestemd heeft. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Parlementslid
|
![]() U was de laatste maanden misschien in het buitenland maar er was dus een Dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap waarin Olivier Maingain (voorzitter FDF) mee aan de onderhandelingstafel zat. Dat het FDF dus niets zou voorstellen is dus niet correct. Want je kan moeilijk het niets aan de onderhandelingstafel uitnodigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Parlementslid
|
![]() Alsof het CD&V zelf niet volwassen genoeg is en geen Vlaamsgezinde reflex zou hebben. Mogen we er u aan herinneren dat bv. een Wilfried Martens in het hoofdbestuur van de Vlaamse Volksbeweging heeft gezeten? Er zijn een aantal duidelijke verschillen met het N-VA maar het CD&V is wel duidelijk voorstander van een confederaal België. Bovendien was het kartel een idee van Yves Leterme en niet van Bart De Wever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb u gezegd dat u mijn bewering mocht verwaarlozen als u mij niet geloofde, maar vind u die dan werkelijk in tegenspraak met de andere uitspraken van Franstalige politici? Van de (Franstalige) Wallo-Brux van Di Rupo, het "Patrie Francophone" van Reynders, of de Brusselse politici zoals Picqué? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Amen. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Banneling
|
![]() Ik vind ze beiden vrij lekker. Maar ik verkies Limburgse vlaai.
Laatst gewijzigd door system : 20 februari 2009 om 18:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat moeten toch een bende uilskuikens zijn om zoiets te aanvaarden en de dag nadien de goegemeente opjengelen met zoiets als "ze hebben ons verkeerd verstaan" oftewel "zo lezen wij dat niet" ...
![]() |
![]() |
#470 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() goede vraag Schaveiger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Is het niet de hoogste tijd al dat politieke gezever en geleuter te laten voor wat het is en als grote mensen te handelen ? Want vertel eens, een vraag die ik al meerdere keer gesteld heb maar nog altijd onbeantwoord blijft: welk voordeel haalt de gewone burger uit een splitsing ?
![]() |
![]() |
#472 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#473 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wie heeft dat toen uitgedokterd? Ik weet niet of dat zo belangrijk is. Dat zijn de grote klassieke partijen die toen in de regering zaten vermoed ik. Wie anders? Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, en wie heeft de wijziging van de kieswet naar provinciale kieskringen mee goedgekeurd, goed wetende dat de constructie BHV in dat geval voor een probleem ging zorgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Parlementslid
|
![]() Hetzelfde antwoord als op de vraag : "welk voordeel haalt de gewone burger uit het oplossen van de communautaire problemen?"
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#477 |
Minister-President
|
![]() Naar mijn weten heeft de gewone burger geen boodschap aan die "problemen" en dat weet jij ook wel.
![]() |
#478 |
Parlementslid
|
![]() De dag nadien is veel gezegd. Welke politici van toen zijn er nu nog bij? Politiek staat niet stil. De opinies evolueren. De problematiek ook. Nieuwe gezichten, nieuwe inzichten. Zo is de verfransingsdruk sinds dan sterk toegenomen. En hebben de franstalige partijen nog nooit zo unaniem en zo duidelijk hun annexatiedromen gepropageert. Dus is de druk nog nooit zo groot geweest om dit op te lossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Parlementslid
|
![]() Tja. Dan moet u nog maar eens de verkiezingsresultaten van naderbij bekijken en analyseren. En de kijkcijfers van RTBF en VRT toen de stemming over de splitsing van BHV in de Commisie Binnenlandse Zaken op TV werd gebracht. Niemand geïnteresseerd, zei u ?
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 februari 2009 om 18:43. |
![]() |
![]() |