![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Echt niet alles wat u publiceert wordt gelezen, ook niet als het in het Engels is. in mijn optiek leidt onderwijs en onderzoek buiten de moedertaal tot suboptimale resultaten. In de wetenschappelijke wereld gaat het ALLEEN om resultaten. En daarná om het bereikbaar maken van uw resultaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Banneling
|
![]() Informatieverkeer is het woord dat je niet kent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Banneling
|
![]() Meer Frans en minder Nederlands. Op die manier zullen Vlamingen en Walen zich op lange termijn weer verbonden met elkaar voelen en hoeft België niet te splitsen.
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 26 februari 2009 om 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||||
|
![]() Citaat:
onderzoekslabo's met een goede reputatie kennen een groot internationaal verloop. Intern is communicatie met al die buitenlanders essentieel. En wordt er gezocht naar een gemeenschappelijke taal. Dat is het Engels. Punt. Laat in het wetenschappelijk onderzoek net de wereld een dorp zijn geworden. Internationale collaboraties zijn essentieel. Belangrijk significant onderzoek dat gepubliceerd wordt in de toptijdschriften komt in 95% van de gevallen tot stand door internationale samenwerking. Analytische methoden worden uitgewisseld via email, als ik vragen heb over een publicatie dan krijg ik (meestal, niet altijd) dezelfde dag nog antwoord. In het Engels. Citaat:
Citaat:
Citaat:
juist. resultaten kan je als Nederlandstalig labo, onafhankelijk binnen je eigen onderzoeksgroep, niet meer bereiken zonder internationale samenwerking. DE realiteit geeft je dus ongelijk. De resultaten die op die manier bereikt worden ook. Zie maar naar de wetenschappelijke vooruitgang van de laatste 15 jaar.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enne, het is nooit verboden geweest om twee of zelfs drietalig te publiceren hoor.
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Akkoord...meer nederlands en minder frans.
![]() |
#150 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en u betwist nog steeds dat goed onderzoek in het Nederlands mogelijk is, waarna internationale publicatie kan volgen? Citaat:
U hebt me niet overtuigd dat dat niet mogelijk is, of nastrevenswaardig. En dat er moet worden samengewerkt, dat lijkt me evident. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom zou ik telkens opnieuw het warm water moeten uitvinden? Wetenschappelijk onderzoek borduurt voort op de bevindingen van anderen. Wil ik die bevindingen weten, dien ik ze te lezen. Wil ik mijn bevindingen mededelen aan collega-onderzoekers, dan formuleer ik ze zo om een zo breed mogelijk publiek te bereiken (en met publiek en zo breed mogelijk bedoel ik collega-wetenschappers). En dat gebeurt in het Engels. Waarom zou ik 6 tot 12 maanden verliezen om een methode op punt te stellen indien iemand in Spanje die methode, die maar een klein onderdeel was van een bepaalde publicatie, al geoptimaliseerd heeft, én aangetoond heeft dat die bruikbaar is? Waarom zou ik een hypothese uittesten als iemand in Zuid-Korea dat al uitgeprobeerd heeft en negatieve resultaten heeft bekomen? Hoe zou ik dat te weten komen, als het eerste geval enkel in het spaans was gepubliceerd (want misschien niet geniaal genoeg) of in het koreaans (want negatieve resultaten zijn niet altijd geniaal)? Van mij mag je je lans breken zo veel je wilt, het komt de wetenschappelijke vooruitgang niet ten goede.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat was in het geheel niet mijn bedoeling. Laten we het er op houden dat onderwijs bij voorkeur in het Nederlands plaatsvindt, publiceren voornamelijk in het Engels, en dat onderzoek een grijs overgangs gebied is? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() wat voor onderzoek doet u zelf?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Mijn ervaring is dat de meeste lessen in het Nederlands gegeven worden, maar de cursussen (als die er al zijn, meestal zijn het papers en die zijn vanzelfsprekend Engelstalig) zijn vaak in't Engels. Doorsnee denk ik dat toch wel 2/5e van de vakken geen Nederlandstalig lesmateriaal aanbiedt.
Dat is niet echt storend. Ik heb liever up to date kennis in het Engels, dan de visie van een vijf jaar oud Nl-talig boek dat geschreven is door één persoon (met alle gevaren vandien). Nederlandstalige cursusteksten lezen wel een pak vlotter dan Engelse wetenschappelijke onderzoeksartikels dus op dat vlak scheelt het wel wat. De examens waren altijd in het Nederlands. Slechts eenmaal konden we ervoor kiezen ze in het Engels te maken, maar dat was niet verplicht. Laatst gewijzigd door Frutella : 27 februari 2009 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() Waar ik me wel aan stoorde is dat de engelstalige literatuur / lesmaterialen die we gebruikten zich voornamelijk richtten op een amerikaanse of britse situatie. En dat is niet altijd de best passende vergelijking. Ik heb liever GOED materiaal, dan materiaal dat per se in een bepaalde taal moet zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() De meeste journals (als het niet allen zijn) accepteren alleen publicaties in het Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan denk ik toch dat jullie in het algemeen gesproken een slecht platform hebben om u op te presenteren. Bestaat er dan geen Nederlands vakblad in jullie branche?
![]() |
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() Als ge wilt dat uw werk enkel door uzelf gelezen wordt is dat erg interessant....
|
![]() |
![]() |