Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2009, 15:21   #21
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Fascinerend is het zeker, absoluut. Ik hou ook van SF mijn beste.

Maar ik ben niet blind voor de realiteit. Terraforming is in een SF-roman een kwestie van enkele pagina's, maar ik denk niet dat men pakweg Mars zo maar eventjes kan aanpassen zodat er menselijk leven kan wonen.

En niemand, op enkele geïsoleerde gevallen na, zal heel hun fortuin insteken in een geldverslindend, waanzinnig duur project waar misschien binnen enkele honderden jaren een eerste positief effect waarneembaar zou kunnen zijn.
Ik zei het toch, over een paar eeuwen...
Waarom moet alles altijd direct resultaat leveren? Dat is ruimtevaart niet he.
Al gaande weg leren ze eruit, en evolueert men.
Oud 1 maart 2009, 15:21   #22
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
In deze context zie ik niet direct een concreet voordeel. Dat is net waarom ik het vroeg, en zo zijn we weer bij af.

Sterker nog, ik zie - op dit moment welteverstaan - geen enkel voordeel van een eventuele ruimtekolonisatie.
Ik vraag mij nog altijd af wat volgens jou een voordeel is. Voor Khomeini was het een voordeel als meer landen islamitisch werden. Voor een anarchist is ondermijnen van de staat een voordeel. Et cetera.

Mijn persoonlijke ideologie dicteert dat de mens maximale ontplooing kan bereiken in een tekno-Evolaanse maatschappij, waarbij een klein groepje mensen zich volledig richt op technologische ontwikkeling. Als jij daarover meer informatie wilt, kan je vragen, maar dat zou voor een andere draad zijn.

Het lot van de gewone man interesseert mij niet. Er zijn teveel mensen, en ze drijven de vooruitgang niet. Ze zijn loutere consumenten van de producten van de vooruitgang.
De vooruitgang is dan ook gebreideld geworden door de op deze consument afgestemde economie. De consument wil zo weinig mogelijk weten van de vooruitgang zelf, maar wil wel de beste vruchten plukken.
Hun lot interesseert mij niet.
Maar alle vormen van wetenschappelijke vooruitgang, science pour la science, krijgen van mij een
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 15:23   #23
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Niet persé aan armen, maar er zel wel nuttigere zaken om dat geld aan te besteden. Bestrijding van kanker/aids, terrorisme, ...

Al dat peperdure rakettengeklungel (of robots die wat gaan bouwen op de maan) is verre van prioritair.
Bestrijding van AIDS/kanker kan even goed vergemakkelijkt worden door ruimtevaart.

Terrorisme? Moeten we een bende geradicaliseerde schapenherders echt bestrijden?
Oud 1 maart 2009, 15:26   #24
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bestrijding van AIDS/kanker kan even goed vergemakkelijkt worden door ruimtevaart.
Is dat zo? Is het niet veel effectiever om 1 miljard dollar rechtstreeks te investeren in centra die op zoek gaan naar oplossingen tegen kanker, dan 1 miljard in ruimtevaart te investeren om ziektes te bestrijden?

Citaat:
Terrorisme? Moeten we een bende geradicaliseerde schapenherders echt bestrijden?
11 september werd ook veroorzaakt door die "geradicaliseerde schapenherders".
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 15:28   #25
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn persoonlijke ideologie dicteert dat de mens maximale ontplooing kan bereiken in een tekno-Evolaanse maatschappij, waarbij een klein groepje mensen zich volledig richt op technologische ontwikkeling. Als jij daarover meer informatie wilt, kan je vragen, maar dat zou voor een andere draad zijn.
Bwek, een technokratie... all hail the computer !
Citaat:
Het lot van de gewone man interesseert mij niet. Er zijn teveel mensen, en ze drijven de vooruitgang niet. Ze zijn loutere consumenten van de producten van de vooruitgang.

(...)

Hun lot interesseert mij niet.
Da's door gebrek aan betere inhoudelijke argumenten gewoon een cynische, arrogante houding.
Citaat:
Maar alle vormen van wetenschappelijke vooruitgang, science pour la science, krijgen van mij een
Wetenschap dient in de eerste plaats in functie te staan van de mensheid, niet in functie van zichzelf.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 15:29   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Is het niet veel effectiever om 1 miljard dollar rechtstreeks te investeren in centra die op zoek gaan naar oplossingen tegen kanker, dan 1 miljard in ruimtevaart te investeren om ziektes te bestrijden?

11 september werd ook veroorzaakt door die "geradicaliseerde schapenherders".
Jawel, het is effectiever momenteel.

Jij kan daar een punt hebben. Maar men moet het ene niet volledig verloochenen voor het andere.

Wetenschap in't algemeen moet los staan van de commerce.

11 september is overroepen.
Oud 1 maart 2009, 15:30   #27
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Bwek, een technokratie... all hail the computer !

Da's door gebrek aan betere inhoudelijke argumenten gewoon een cynische, arrogante houding.

Wetenschap dient in de eerste plaats in functie te staan van de mensheid, niet in functie van zichzelf.
Je argumenten zijn even subjectief als de mijne.

Zoals ik reeds zei: morele vraagstukken zijn niet oplosbaar. Jij hebt jouw visie, ik de mijne. Niemand van ons zal de andere kunnen overtuigen. Jij hebt mijn definitie van vooruitgang gezien. Dat jij ervan walgt is jouw zaak.
Oud 1 maart 2009, 15:32   #28
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In deze context zie ik niet direct een concreet voordeel. Dat is net waarom ik het vroeg, en zo zijn we weer bij af.

Sterker nog, ik zie - op dit moment welteverstaan - geen enkel voordeel van een eventuele ruimtekolonisatie.
Het ontdekken en de limieten verleggen heeft altijd al in de mens gezeten en is dus de menselijke aard. Waarschijnlijk hebben ze de ontdekkingsreizigers van 500 jaar geleden ook voor gek verklaard toen ze dachten waarom die pipo's perse wilden weten wat er achter de horizon lag. Wetenschap valt te vergelijken met sport: grenzen verleggen, nieuwe uitdagingen aangaan ook al leveren dezen geen praktisch nut op. Of denkt ge dat Bolt die wereldrecords in de atletiek heeft verbroken voor het geld dat hij ermee kon verdienen?

Volgens mij zit het dan ook in onze genen en het manifesteert zich vooral wanneer aan bepaalde basisbehoeften zijn voldaan (zoals veiligheid en voedsel, wanneer kan op overleven gegarandeerd is dus). Zie maar naar de behoeftenpiramide van Maslow.

Nu kunt ge dan de menselijke aard verkeerd en verwerpelijk vinden maar dan maakt ge een eeuwenoude fout die de kerk ook heeft begaan.
Oud 1 maart 2009, 15:39   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet persé aan armen, maar er zel wel nuttigere zaken om dat geld aan te besteden. Bestrijding van kanker/aids, terrorisme, ...

Al dat peperdure rakettengeklungel (of robots die wat gaan bouwen op de maan) is verre van prioritair.
Dat hadden de gebroeders Wright ook moeten zeggen. Of Columbus. Enz...

Kortom, de grote verwezelijkingen der mensheid die nog honderden jaren na dato zullen herinnerd worden zijn niet 9/11, zijn niet die afrikanertjes die verhongeren omdat ze elkaar de kop inmeppen omwille van godsdienstverschillen, maar de eerste man op de maan, het eerste vliegtuig, de ontdekking van amerika, allerhande ontdekkingen in de wetenschap....

We kunnen als mensheid onze evolutie afmeten aan de hand van hoe ver onze techniek staat en hoe ver weg geraken met onze ontdekkingen.

Citaat:
"The Earth is the cradle of humanity, but mankind cannot stay in the cradle forever."
Konstantin Tsiolkovsky
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 15:39   #30
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Het ontdekken en de limieten verleggen heeft altijd al in de mens gezeten en is dus de menselijke aard. Waarschijnlijk hebben ze de ontdekkingsreizigers van 500 jaar geleden ook voor gek verklaard toen ze dachten waarom die pipo's perse wilden weten wat er achter de horizon lag.
Het heeft lang gedacht vooraleer er iemand met ontdekkingsreizigers op de proppen kwam.

Je kunt echter ruimtekolonisatie en de toenmalige ontdekkingsreizen in geen geval vergelijken.

Citaat:
Wetenschap valt te vergelijken met sport: grenzen verleggen, nieuwe uitdagingen aangaan ook al leveren dezen geen praktisch nut op. Of denkt ge dat Bolt die wereldrecords in de atletiek heeft verbroken voor het geld dat hij ermee kon verdienen?
Bolt kan lopen wat hij wil, daar zal niemand armer van worden. Hier echter spreken we van bijzonder risicovolle projecten die letterlijk waanzinnig duur zijn.

Velen juichen dit soort projecten toe, maar ik ben benieuws of ze ook nog zo zullen enthousiast zijn als ze in één of andere vorm de rekening gepresenteerd zullen krijgen.

Citaat:
Volgens mij zit het dan ook in onze genen en het manifesteert zich vooral wanneer aan bepaalde basisbehoeften zijn voldaan (zoals veiligheid en voedsel, wanneer kan op overleven gegarandeerd is dus). Zie maar naar de behoeftenpiramide van Maslow.
Maslow heeft hier helemaal niets te zoeken. Effectief leven op bv. de Maan - dus niet louter overleven, echt leven - is nog niet voor direct. Er zijn teveel problemen die men niet zomaar kan negeren, een waslijst van fysiologische en psychologische problemen.

Bij nader inzien, laat Maslow maar uit zijn kooi, de eventuele toekomstige kolonisten zullen het een flinke uitdaging vinden om de pyramide te vullen.
Citaat:
Nu kunt ge dan de menselijke aard verkeerd en verwerpelijk vinden maar dan maakt ge een eeuwenoude fout die de kerk ook heeft begaan.
Maar bijlange niet.
Oud 1 maart 2009, 15:46   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Ik moet trouwens flanel alweer bijstaan.

Het lot van jef met de pet die geen of weinig interesse heeft in vooruitgang maar enkel in consumeren, interesseert me ook niet.

Ik kan niet aanvaarden dat we als mensheid stil moeten staan. We moeten vooruit. We moeten het beste uit onszelf halen. En de ruimtevaart is een van die dingen die het beste uit ons halen.

Stel je voor hoe die mensen die aan apollo 11 hebben meegewerkt zich moesten voelen toen Neil Armstrong op de maan liep....dan weet je dat je leeft.
Oud 1 maart 2009, 15:47   #32
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat hadden de gebroeders Wright ook moeten zeggen. Of Columbus. Enz...
Geen appelen en peren vergelijken.

De initiatieven van Columbus, Wright enz. waren stuk voor stuk min of meer persoonlijke initiatieven, waar de rest van de mensheid niet de minste affaire mee had.

Hier spreken we echter over een financiële bodemloze put in een tijd waar er enorme wereldwijde financiële crisis is.

Ik hoop nu echt dat je zelf het verschil inziet.
Citaat:
We kunnen als mensheid onze evolutie afmeten aan de hand van hoe ver onze techniek staat en hoe ver weg geraken met onze ontdekkingen.
Niet akkoord. We kunnen hoogstens onze technologische evolutie meten.
Oud 1 maart 2009, 15:51   #33
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Columbus kreeg een flink sommetje geld van de koningin.
Oud 1 maart 2009, 15:52   #34
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lot van jef met de pet die geen of weinig interesse heeft in vooruitgang maar enkel in consumeren, interesseert me ook niet.

Ik kan niet aanvaarden dat we als mensheid stil moeten staan. We moeten vooruit. We moeten het beste uit onszelf halen. En de ruimtevaart is een van die dingen die het beste uit ons halen.
Nu is het plotseling "wij als mensheid". Maar terzelfdertijd beweer je dat je nog niet de minste interesse hebt voor jef met de pet.

Vreemd, aangezien jef met de pet pakweg 98 pct. van "de mensheid" uitmaakt.

Oh die zever altijd, "stilstaan is achteruitgaan" enz. Dat is goed voor op een studentenposter en het bekt lekker trendy weg, maar de realiteit is wel iets anders.
Oud 1 maart 2009, 15:53   #35
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Columbus kreeg een flink sommetje geld van de koningin.
Misschien een flink sommetje voor hem, maar een bagatel voor de Koningin.

Je kunt de beide projecten financieel gezien niet het minst vergelijken.
Oud 1 maart 2009, 15:54   #36
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu is het plotseling "wij als mensheid". Maar terzelfdertijd beweer je dat je nog niet de minste interesse hebt voor jef met de pet.

Oh die zever altijd, "stilstaan is achteruitgaan" enz. Dat is goed voor op een studentenposter en het bekt lekker trendy weg, maar de realiteit is wel iets anders.
Ik zie liever een mensheid zonder die 98%. Die 98% kunnen niet voor zichzelf zorgen en gedragen zich als pubers die lastig doen maar tegelijk ook zakgeld moeten krijgen.
Oud 1 maart 2009, 15:58   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb geen interesse in de sociale mediocriteit die gij voorstelt.

Als iedereen dacht zoals u, gingen we nog dood aan een simpele longontsteking. Het dankzij mensen die meer willen zijn als een simpele jef met de pet dat we staan waar we staan.

Blijkbaar is streven naar meer, naar vooruitgang, naar het beste uit zichzelf halen, een vies woord. Helaas trek ik me daar de ballen van aan.

Again: dat er negerkes in afrika sterven, dat er armoede is, dat er ziektes zijn, is geen excuus om ruimtevaart of topwetenschap stil te zetten.
Oud 1 maart 2009, 15:59   #38
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

De modale mens leeft, consumeert, en sterft.

Vooruitgang blijft echter.
Oud 1 maart 2009, 15:59   #39
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie liever een mensheid zonder die 98%. Die 98% kunnen niet voor zichzelf zorgen en gedragen zich als pubers die lastig doen maar tegelijk ook zakgeld moeten krijgen.
Die 98 % zit maar te memmen dat die 2 % hun geld opgebruikt, dat dat "veel beter" zou besteed kunnen worden, maar ze komen wel naar de wetenschap als ze ziek zijn, als ze nieuwe producten willen, enz enz....

Hypocriet gedrag.
Oud 1 maart 2009, 16:00   #40
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Die 98 % zit maar te memmen dat die 2 % hun geld opgebruikt, dat dat "veel beter" zou besteed kunnen worden, maar ze komen wel naar de wetenschap als ze ziek zijn, als ze nieuwe producten willen, enz enz....

Hypocriet gedrag.
Ja, weet je nog die Mambo, klagen over de "heren academici" vanuit zijn door dezelfde heren ontworpen pc?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be