Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2009, 21:48   #401
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Natuurlijk moet men dat soort veranderingen heel geleidelijk laten gaan. Geduld is het devies!
En dan komt de ijstijd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 21:52   #402
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dan komt de ijstijd.
lol
zot zijn doet gelukkig geen zeer hé system
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 21:54   #403
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
lol
zot zijn doet gelukkig geen zeer hé system
Zat zijn ook niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 22:03   #404
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zat zijn ook niet.
Zat kan leiden tot zot, maar een zot is niet altijd zat. En een zatte zot is zeker niet hetzelfde als een zotte zatterik.

Men moet die dingen nuchter proberen te beschouwen en er niet zo lichtbeschonken in een dronken hunkering aprioristische hilarische gevolgtrekkingen aan vastknopen die een zatte geest verraden.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2009 om 22:08.
Oud 3 maart 2009, 22:32   #405
Shadowke

Standaard

Citaat:
Zat kan leiden tot zot, maar een zot is niet altijd zat. En een zatte zot is zeker niet hetzelfde als een zotte zatterik.

Men moet die dingen nuchter proberen te beschouwen en er niet zo lichtbeschonken in een dronken hunkering aprioristische hilarische gevolgtrekkingen aan vastknopen die een zatte geest verraden.
lol
Oud 4 maart 2009, 12:48   #406
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard Fusie beide Limburgen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai
Groot Limburg

--------------------------------------------------------------------------------

Belgisch en Nederlands Limburg gaan fuseren
Heel goed, op voorwaarde dat het daar niet bij blijft. Het zou toch ál te gek zijn moest Nederland en Vlaanderen elk een stukje gebied afstaan, en daarna alles bij het oude blijft. Overigens, waarom dan uitsluitend Limburg? Zou niet net hetzelfde dan kunnen voorgesteld worden ten aanzien van de provincies Oost- en West-Vlaanderen en het Nederlandse Zeeuws Vlaanderen? Meer nog, door de scheuring destijds (eerst in 1585, daarna in 1830) werd het oude hertogdom Brabant ook verminkt. Dan kun je net zogoed een fusie voorstellen tussen het Nederlandse Noord-Brabant en de provincie Antwerpen (die ook deel uitmaakte van het oude hertogdom).
Alle sympathie voor het Limburgse streven. Maar ik zou het heel graag zien opgenomen worden in een grotere toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. Onder welke vorm die toenadering best zou gebeuren, daar kan nog een boompje over opgezet worden. Persoonlijk denk ik in de richting van een confederatie met een grote subsidiariteitsgraad voor beide gebieden.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 maart 2009 om 12:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 17:20   #407
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Heel goed, op voorwaarde dat het daar niet bij blijft. Het zou toch ál te gek zijn moest Nederland en Vlaanderen elk een stukje gebied afstaan, en daarna alles bij het oude blijft. Overigens, waarom dan uitsluitend Limburg? Zou niet net hetzelfde dan kunnen voorgesteld worden ten aanzien van de provincies Oost- en West-Vlaanderen en het Nederlandse Zeeuws Vlaanderen? Meer nog, door de scheuring destijds (eerst in 1585, daarna in 1830) werd het oude hertogdom Brabant ook verminkt. Dan kun je net zogoed een fusie voorstellen tussen het Nederlandse Noord-Brabant en de provincie Antwerpen (die ook deel uitmaakte van het oude hertogdom).
Alle sympathie voor het Limburgse streven. Maar ik zou het heel graag zien opgenomen worden in een grotere toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. Onder welke vorm die toenadering best zou gebeuren, daar kan nog een boompje over opgezet worden. Persoonlijk denk ik in de richting van een confederatie met een grote subsidiariteitsgraad voor beide gebieden.
Nu ik een tijd meedraai op dit forum, ben ik toch tot de conclusie gekomen,
dat het de komende decennia niet wenselijk is, dat Nederland en Vlaanderen
samen gaan in een staat.
Daarvoor is de Hollandehaat van de Vlamingen te groot.
Gewoon een goede samenwerking ,lijkt me voorlopig het maximaal haalbare.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 18:16   #408
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
samen gaan in een staat.
Daarvoor is de Hollandehaat van de Vlamingen te groot.
niet bij alle Vlamingen is er Hollanderhaat.
enkel bij de èchte Belgiscisten (klein groepje nog) en verkapte Belgiscisten (Vlaams-nationalisten die tegen Nederland zijn; ook een kleine groep).
bij het meerendeel van de bevolking maakt het ni uit: Belziek, Vlaanderen of herenigd Nederland.
Oud 4 maart 2009, 18:26   #409
system
Banneling

Standaard

Citaat:
niet bij alle Vlamingen is er Hollanderhaat.
enkel bij de èchte Belgiscisten (klein groepje nog) en verkapte Belgiscisten (Vlaams-nationalisten die tegen Nederland zijn; ook een kleine groep).
bij het meerendeel van de bevolking maakt het ni uit: Belziek, Vlaanderen of herenigd Nederland.
Veruit meeste mensen hier zien een vereniging echt niet zitten. Alleen een paar dromers. Op middellange termijn misschien een soort Euregio, dat zie ik wel zitten. Maar dan zijn het economische criteria die een grote rol spelen.

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2009 om 18:29.
Oud 4 maart 2009, 18:26   #410
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2009 om 18:26.
Oud 4 maart 2009, 19:08   #411
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
samen gaan in een staat.
Daarvoor is de Hollanderhaat van de Vlamingen te groot.
Ik krijg het af en toe toch erg benauwd. België heeft zichzelf compleet kapot 'geregeerd' en is helemaal niet in staat om levend de huidige malaise door te komen. En sowieso zijn alle drie de landen van de Benelux eigenlijk te klein om in staat te zijn onze internationale banken te ondersteunen. Daarom kan Nederland en Vlaanderen maar beter spoed maken van op z'n minst zeer diepgaande samenwerking; 'België' zou er verstandig aandoen om mee te werken en mee te stappen in hervormingen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 19:23   #412
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Ik krijg het af en toe toch erg benauwd. België heeft zichzelf compleet kapot 'geregeerd' en is helemaal niet in staat om levend de huidige malaise door te komen. En sowieso zijn alle drie de landen van de Benelux eigenlijk te klein om in staat te zijn onze internationale banken te ondersteunen. Daarom kan Nederland en Vlaanderen maar beter spoed maken van op z'n minst zeer diepgaande samenwerking; 'België' zou er verstandig aandoen om mee te werken en mee te stappen in hervormingen.
U maakt zich illusies als u denkt dat het met Nederland beter zou gaan. In Belgïe is het goed te leven. Iedereen erkent dit. We hebben een mooi land met bossen en de zee, rijk aan verschillende culturen, we staan op de eerste plaats van heel Europa (vandaag in het nieuws) inzake consumptie en op de tweede plaats wat het sparen betreft en op de 7de plaats wat de pensioenen betreft. We hebben een goede geneeskunde, goede wegen, een uitstekende eetcultuur, enz, enz. Heel die communautaire heisa wordt opgeklopt door sommige politiekers en mensen zoals u. Er zijn natuurlijk ook problemen en die moeten worden opgelost. En we zullen die ook oplossen, maar niet door aan te kant te blijven staan en te schreeuwen.

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2009 om 19:24.
Oud 4 maart 2009, 19:29   #413
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U maakt zich illusies als u denkt dat het met Nederland beter zou gaan. In Belgïe is het goed te leven. Iedereen erkent dit. We hebben een mooi land met bossen en de zee, rijk aan verschillende culturen, we staan op de eerste plaats van heel Europa (vandaag in het nieuws) inzake consumptie en op de tweede plaats wat het sparen betreft en op de 7de plaats wat de pensioenen betreft. We hebben een goede geneeskunde, goede wegen, een uitstekende eetcultuur, enz, enz. Heel die communautaire heisa wordt opgeklopt door sommige politiekers en mensen zoals u. Er zijn natuurlijk ook problemen en die moeten worden opgelost. En we zullen die ook oplossen, maar niet door aan te kant te blijven staan en te schreeuwen.
Stap je bank binnen, ga een lening aan voor een miljoen of twee en hop, je staat ook nummer één waar het op uitgeven aankomt, maar je leeft op krediet man. België is net zo: een enorme staatsschuld. Dus wat wij als Vlamingen of Belgen sparen is gewoon om die put te dichten eenmaal de 'deurwaarder' komt.

Het is goed leven, het is minder leuk werken... En voor hoe lang nog voor ook dat leven minder is?

De hoogste belastingen, maar de laagste uitkeringen...

De bossen en de zee, ons eten, dat blijft hoor als we met Nederland samengaan. Laat ons niet vergeten dat we Nl nu al in de Benelux en de EU zitten.

België heeft een democratisch deficiet, een tekort aan politieke en financiële verantwoordelijkheid. Overtuig de Franstalige politici daar eens van en België kan verder.
En dan nog zijn we te klein om de veranderende wereld te kunnen stand houden zoals we willen; dus is het nog steeds aangewezen de samenwerking met Nl te verdiepen en te verstevigen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 19:51   #414
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Stap je bank binnen, ga een lening aan voor een miljoen of twee en hop, je staat ook nummer één waar het op uitgeven aankomt, maar je leeft op krediet man. België is net zo: een enorme staatsschuld. Dus wat wij als Vlamingen of Belgen sparen is gewoon om die put te dichten eenmaal de 'deurwaarder' komt.
Nederland leeft ook op krediet:

Nederland leeft meer op de pof.
"Nederlanders staan te dringen voor een lening. Bij de stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) stonden in 2008 ruim 24 miljoen kredieten geregistreerd, ruim een miljoen meer dan in 2007."

Citaat:
Het is goed leven, het is minder leuk werken... En voor hoe lang nog voor ook dat leven minder is?

De hoogste belastingen, maar de laagste uitkeringen..
Ok de Nederlandse belalstingsdruk stijgt en zal blijven stijgen.

"In Nederland steeg de lastendruk tussen 2005 en 2006 van 37,9 procent van het bruto nationaal product naar 39,5 procent. Daarmee is Nederland bijna weer terug op het niveau van 1996, toen 40,2 procent moest worden afgedragen. "

Ik wil wel belasting betalen indien ik een woon in een land waar het goed is te leven, met een goede gezondheidzorg, waar mensen mogen bouwen zoals ze willen, enz, enz.

Ik zie geen enkele verbetering wanneer 16 miljoen Hollanders ons hier eens komen zeggen hoe het moet. Wat een saai land zou het hier wel niet worden. Met hun ambtenarij, hun akelige saaie huizenbouw, hun arrogant airtje, hun gezondheidsdienst, enz, enz.

Neen, laat me maar rustig leven in het land waar in nu leef en waar het goed is. En laat me ook maar rustig af en toe wat streggelen en ruziemaken met de Walen of met de Brusselaars. Beter af en toe wat ruzie en wat jennen, dan de vervelende alledaagse Hollandse regelmaat.

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2009 om 20:02.
Oud 4 maart 2009, 19:57   #415
Shadowke

Standaard

[quote=system;4008133]
Citaat:

Nederland leeft ook op krediet:

"Nederlanders staan te dringen voor een lening. Bij de stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) stonden in 2008 ruim 24 miljoen kredieten geregistreerd, ruim een miljoen meer dan in 2007."

Ok de Nederlandse belalstingsdruk stijgt en zal blijven stijgen.

"In Nederland steeg de lastendruk tussen 2005 en 2006 van 37,9 procent van het bruto nationaal product naar 39,5 procent. Daarmee is Nederland bijna weer terug op het niveau van 1996, toen 40,2 procent moest worden afgedragen. "

Ik wil wel belasting betalen indien ik een woon in een land waar het goed is te leven, met een goede gezondheidzorg, waar mensen mogen bouwen zoals ze willen, enz, enz.
van die leningen dat zijn de staatsbons zoals hier in Belziek.
maar ik weet niet hoeveel Belgen dat hebben.

in Belziek ist 60 % van ons loon dat we moeten afgeven of zijde da al vergeten mss?
dus nog altijd véél meer dan in NL.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 maart 2009 om 19:58.
Oud 4 maart 2009, 22:04   #416
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nederland heeft Belgie en Luxemburg niet nodig.
Als klein land, hebben we toch een grote economie en goede relaties met de grote buurlanden en de VS.
Daarom met dat eeuwige gezeur van een paar kleine buren en mensen als System, komen we geen stap verder .

Laatst gewijzigd door JP Coen : 4 maart 2009 om 22:06.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 22:34   #417
Shadowke

Standaard

ik luister niet naar system of Henri1 JP Coen.
als de meerderheid van de bevolking in Nederland en Vlaanderen voorstander is van een hereniging komt het er toch (de meerderheid beslist).
Oud 4 maart 2009, 22:39   #418
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland heeft Belgie en Luxemburg niet nodig.
Als klein land, hebben we toch een grote economie en goede relaties met de grote buurlanden en de VS.
Daarom met dat eeuwige gezeur van een paar kleine buren en mensen als System, komen we geen stap verder .
Wij hebben de Vlamingen broodnodig. Zij hebben delen van een mentaliteit die wij missen. Trots op taal en cultuur, en waardering voor kunst en mooie dingen.
Oud 4 maart 2009, 22:40   #419
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wij hebben de Vlamingen broodnodig. Zij hebben delen van een mentaliteit die wij missen. Trots op taal en cultuur, en waardering voor kunst en mooie dingen.
alsook lekker eten hé liberalist_NL
Oud 4 maart 2009, 22:43   #420
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
alsook lekker eten hé liberalist_NL
Dat valt onder cultuur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be