![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1041 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien zijn de dingen veranderd op school, maar in mijn tijd kwam je buiten met je humaniora diploma terwijl je vlot Frans EN Engels praatte. Duits ging wel maar dat was wel minder vlot. Blijkbaar is de kennis van het frans erop achteruit gegaan. Mijn redenering was gewoon: laten we die polyglottie behouden en zelfs stimuleren, zodat vlamingen perfect Engels EN frans spreken. En als dat dan toch het geval is, waarom dan al die moeite doen over die ambtenaar in de rand van brussel die een onnozele Waal die niet uit de voeten kan en hem niet wil helpen: ofwel is de ambtenaar een waal en is er geen probleem, ofwel is het een vlaming en bij definitie dus een meertalige, en is het ook geen probleem. En als daarmee *al die domme nadelen* van die communautaire twisten kunnen achter de rug raken, waarom ons dat dan ontzeggen ? Wat ik wilde argumenteren was dat een taal ERBIJ leren altijd in het voordeel van het individu is, en in dit geval is dat de Vlaming. Het gaat misschien wel *op den duur* wat ten koste van de "vlaamse cultuur" maar dat weet ik zelfs niet, en ik vind dat dus ook niet belangrijk. Wat ik wil aanklagen is het "op zijn teentjes getrapt zijn want mijn kultuur wordt geminacht" - wat toch wel de daadwerkelijke drijfveer van al dat gedoe is. Maar natuurlijk zou het dom zijn om frans IN PLAATS VAN engels te leren. Nee, leer de twee (op zijn minst). Het maakt van Vlaanderen een gastvrij land, waar het aangenaam is om te komen en waar mensen de moeite nemen om je trachten te helpen (eentalige walen inkluis). In wat in heb geschreven kan het over komen dat ik minachting heb voor de vlaamse kultuur - dat is niet waar. Ik heb gewoon niet veel respect voor de "strijd voor een kultuur" of het nu de vlaamse, franse, engelse, russische of weet ik veel is, omdat ik dat los beschouw van het menselijke individu. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 maart 2009 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1042 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1043 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1044 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1045 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1046 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is vooraal een kleine minderheid die zo denkt. U woont in Frankrijk, u kan dat dus duidelijk bevestigen. De grote meerderheid van de Fransen hebben een Frans gevoel. Belgisch gevoel daarentegen bestaat (bijna) niet meer in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1047 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is pas als je over het stramien van je eigen kultuur kan stijgen dat je een wat universeler mens wordt. Zonder dat je dat juk helemaal kan afwerpen. Kijk, heel lang geleden waren wij Kelten. Dan is die kultuur vernietigd en zijn we Gallo-Romeinen geworden. Nog wat later zijn we Franken geworden. Enzovoort. Een kultuur is gewoon een verzameling van gewoontes van een groep mensen op een zeker ogenblik. Daar is niks intrinsiek waardevols aan. Daar kunnen wel goeie ideeen in zitten. Naarmate dat de geschiedenis vordert, veranderen de gewoontes, worden andere gewoontes (vrijwillig of gedwongen) overgenomen, en verdwijnen er dus kulturen en worden er nieuwe gevormd. Zich daaraan vasthouden lijkt me nogal bekrompen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1048 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat snap ik niet, waarom kunnen de Franstaligen niet de oplossingen bezorgen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1049 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral Shadowke heeft dat in een overtreffende vorm. Alhoewel, ik twijfel, hij zou ook hemafrodiet kunnen zijn. Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 maart 2009 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1050 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben Vlaming, ben Europeaan, Westerling, atheïstisch, spreek meerdere talen maar het Nederlands is mijn moedertaal, sociaalvoelend (vind ik toch), mijn goed/kwaad-beoordeling neem ik mee uit mijn katholieke opvoeding, aangepast door invloeden uit het humanisme, andere godsdiensten, andere culturen. dat is mijn (multi-)cultuur, samen met nog andere zaken uiteraard, maar dat is wat ik ben, ik zie niet in waarom ik een deel daarvan (het stuk Nederlands als moedertaal) moet buitensmijten, moet negeren. vooral niet omdat dit enkel zou moeten zijn om België te kunnen behouden, een staatstructuur die sowieso achterhaald is.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1051 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik een positief beeld heb van Belgie, dan is het "het land van Lambik en Tante Sidonie": gastvrije mensen die zichzelf niet te veel au serieux nemen, waar men goed kan lachen en een pint pakken, maar waar men toch wel serieus kan werken en niet te veel de show wil stelen. Als ik echter kijk hoe dat veranderd is in een land van zeurpieten die altijd maar over hetzelfde kakken, waar alles ongeveer tot stilstand is gekomen omdat dat ene probleem alle andere (echte) problemen overkoepelt, waar de gastvrijheid (om tal van redenen, waarvan sommige heel geldig zijn) stilaan ontaardt in xenofobie, wel, dan vind ik dat jammer. Als dat nu zou kunnen opgelost worden door die gordiaanse knoop eens door te hakken, zelfs als daar "offers" moeten voor gebracht worden, dan zou ik dat een heel intelligente stap vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1052 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1053 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1054 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je leest teveel de Franstalige kranten, Vlaanderen is helemaal niet xenofoob, integendeel. steeds meer Vlamingen spreken meerdere talen, toerisme wordt belangrijker en belangrijker, vreemdelingen worden hier hartelijk ontvangen, in alle mogelijke talen trouwens. de meerderheid van Vlamingen heeft totaal geen enkel probleem met vreemdelingen, zelfs een meerderheid van de VB-stemmers. het is enkel door het verkeerd voorstellen van de Franstalige kranten dat dit beeld er is. als ik de Franstalige kranten en vooral de fora lees dan lees ik dagelijks zaken waarvoor het VB is veroordeeld, het aanzetten tot haat, het bestempelen van Vlamingen als nazi's, ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1055 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1056 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat ik gewoon zeg is dat er in de praktijk zo goed als geen probleem is, want in die ENKELE gevallen waar er een botsing is tussen de strikte taalwetgeving (een paar gemeenten rondom brussel, en dan discussies over boetes die over de taalgrens gaan en zo) *zijn er meer dan genoeg praktische oplossingen aan het communicatieprobleem*, en de Vlamingen HADDEN (misschien hebben ze het niet meer) een troef in hand, welke hun polyglottie was. Met andere woorden, er is in 99.99% van de gevallen geen echt communicatieprobleem waar de ene gewoon niet weet wat de andere nu bedoelde en waar de andere de ene dat ook niet diets kan maken. Met andere woorden, hier wordt dus een gans land platgelegd om enkele *principiele* kwesties die in de meeste gevallen totaal geen *praktisch* gevolg hebben. Als de oplossing er nu in bestaat om afstand te doen van die *principiele kwestie* (de "verdediging van die kultuur") dan zou ik denken dat dat de zaken vooruit helpt. Ik ben het er totaal mee eens dat het "niet eerlijk" is. Maar het zou de kar vooruit helpen, en ik ben er helemaal niet van overtuigd dat "afstand doen van de principiele rechten" van zijn kultuur (enfin, van niet te veel op zijn tenen getrapt te zijn als er een briefke in het frans toekomt dat ge perfect kunt lezen) de Vlamingen (dat zijn de individuen die in vlaanderen leven) op lange termijn ongelukkig gaat maken. Ik denk dat ze ongelukkiger zouden zijn als dit circus nog lang blijft duren, want ze gaan de trein (samen met de franstaligen) voor veel dingen missen. Een separatie kan een oplossing zijn, maar ik denk dat het een ongelooflijk ingewikkelde zaak gaat worden, die misschien nog veel slechter gaat aflopen. Vandaar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1057 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
en dat ging redelijk vlot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1058 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1059 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en je vergeet dat het Frans in Vlaanderen echt minder en belang gesproken wordt. ik was een paar jaar geleden op reis met 5 vrienden aan de Côte d'Azur. wel ik was de enigste die Frans sprak, de anderen werken in een omgeving waar ze nooit Frans moeten spreken. we hebben trouwens geen enkel probleem gekend, de mensen daar spraken ook Engels. dus "brief in het Frans ontvangen die je verstaat" geldt voor minder en minder Vlamingen. waarom zouden die opeens moeten Frans leren, enkel en alleen om België te kunnen behouden??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1060 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ze vragen gewoon dat anderstaligen (inclu Walen en Franstalige Brusselaars) die in Vlaanderen komen wonen het Nederlands respecteren/leren en de Vlaamse waarden respecteren. wat is daar xenofoob aan Everytime? Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 maart 2009 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |