Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2009, 13:08   #1041
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mijn vraag blijft: waarom zou de Vlaming voor het Frans moeten kiezen, wetende dat dit enkel tot nadelen leidt op economisch vlak? waarom moet de Vlaamse economie ten gronde gericht worden om België te redden?

want dat zou de consequentie zijn hé, vele mensen hebben het al moeite met 1 vreemde taal, maw die gaan enkel Nederlands en Frans praten, een vreemde taal die hun niets bijbrengt op mondiaal vlak. buitenlandse bedrijven gaan al veel minder geneigd zijn om naar hier te komen, de belangrijkste troef van de Vlaming, meertaligheid, vervalt.
Ah, wel hier verschillen we dan van mening, en misschien ben ik naief. Inderdaad vind/vond ik het grote voordeel van de Vlaming dat hij meertalig was/is en een taal meer of minder is geen probleem.

Misschien zijn de dingen veranderd op school, maar in mijn tijd kwam je buiten met je humaniora diploma terwijl je vlot Frans EN Engels praatte. Duits ging wel maar dat was wel minder vlot. Blijkbaar is de kennis van het frans erop achteruit gegaan.

Mijn redenering was gewoon: laten we die polyglottie behouden en zelfs stimuleren, zodat vlamingen perfect Engels EN frans spreken. En als dat dan toch het geval is, waarom dan al die moeite doen over die ambtenaar in de rand van brussel die een onnozele Waal die niet uit de voeten kan en hem niet wil helpen: ofwel is de ambtenaar een waal en is er geen probleem, ofwel is het een vlaming en bij definitie dus een meertalige, en is het ook geen probleem. En als daarmee *al die domme nadelen* van die communautaire twisten kunnen achter de rug raken, waarom ons dat dan ontzeggen ?

Wat ik wilde argumenteren was dat een taal ERBIJ leren altijd in het voordeel van het individu is, en in dit geval is dat de Vlaming. Het gaat misschien wel *op den duur* wat ten koste van de "vlaamse cultuur" maar dat weet ik zelfs niet, en ik vind dat dus ook niet belangrijk. Wat ik wil aanklagen is het "op zijn teentjes getrapt zijn want mijn kultuur wordt geminacht" - wat toch wel de daadwerkelijke drijfveer van al dat gedoe is.

Maar natuurlijk zou het dom zijn om frans IN PLAATS VAN engels te leren. Nee, leer de twee (op zijn minst). Het maakt van Vlaanderen een gastvrij land, waar het aangenaam is om te komen en waar mensen de moeite nemen om je trachten te helpen (eentalige walen inkluis).

In wat in heb geschreven kan het over komen dat ik minachting heb voor de vlaamse kultuur - dat is niet waar. Ik heb gewoon niet veel respect voor de "strijd voor een kultuur" of het nu de vlaamse, franse, engelse, russische of weet ik veel is, omdat ik dat los beschouw van het menselijke individu.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 maart 2009 om 13:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:11   #1042
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar bij wie ligt dan het probleem? bij Vlamingen of Franstaligen?

en kan je nu eens antwoorden waarom Vlaanderen juist Frans moet leren?
Bij de Frantaligen ligt het probleem en bij de Vlamingen een mogelijke oplossing.
Oud 6 maart 2009, 13:15   #1043
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vind je dat principe zo belangrijk dat daarvoor een heel land verziekt mag worden, en bijgevolg voor iedereen in dat land minder goed de echte problemen kan opgelost worden dan in Nederland of in Duitsland of in Frankrijk of in.... ?

Mij kan het persoonlijk niet schelen wie wat waar praat.

Nu, ik vraag me persoonlijk af of het waar is of men in Nederland enkel maar in het Nederlands wordt geholpen. Stel dat een Amerikaan zijn weg kwijt is in het station en hulp vraagt en stel dat de treinwachter perfect engels praat (zoals vele nederlanders trouwens). Denk je echt dat die de lul gaat uithangen en die amerikaan wandelen gaat sturen ?

Ik ga niet stellen dat een Amerikaan nu moet gaan eisen dat hij in het engels bediend wordt. Maar denk je echt dat als de communicatie mogelijk is, die principieel gaat geweigerd worden ?

Ik zou het in elk geval dom vinden. In het eerste geval gaat die Amerikaan met een positief beeld naar huis: gastvrije mensen, die man in het station praatte zelfs een beetje mijn taal om me te helpen.
In het tweede geval (als ie zou weten dat de andere ook echt engels kan), kloteland.

Waar denk je dat de doorsnee nederlander het meeste aan heeft ? Engels leren en gastvrij overkomen, of "kloteland" ?
België is zowiezo een "kloteland". Anders zou dit land geen communautaire problemen kennen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:15   #1044
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en kan je nu eens antwoorden waarom Vlaanderen juist Frans moet leren?
Eigenlijk een futiele vraag.

Waarom leert de rest van de wereld Engels ?

Waarom spreken ze in Zuid Afrika Zuid Afrikaans ?

Waarom zijn de meeste Zwitsers 3-talig ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:16   #1045
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen elke vorm van het plaatsen van abstracte principes zoals kultuur boven het daadwerkelijke welzijn van de mensen. Kulturen zijn heel gevaarlijke dingen want zij hebben tot heel wat bloedvergieten geleid in het verleden. Dat wil niet zeggen dat kulturen geen interessante studieobjecten zijn. Maar ze gaan *verdedigen* lijkt me toch wel redelijk aberrant. Niettemin is dat de grootste oorzaak van conflicten in de wereld.
Cultuur mag voor mij zo ver gaan als "folklore". Maar het is niet iets dat ook maar enige strijd waard is.
Zoals je merkt heeft het weinig zin om iets zinnigs naar voor te schuiven in deze problematiek. Sommigen hier zijn zo ver ontaard door inteelt dat ze zelfs hun eigen taal als geen taal beschouwen. Zodra je het woord Frans schrijft krijgen ze onmiddelijk krampen en nerveuze trekken. Gelukkig zijn ze maar met een handvol maar ze menen wel dat ze de meerderheid uitmaken. Arm Vlaanderen
Oud 6 maart 2009, 13:18   #1046
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat er idioten zijn die zo een dingen propageren dat ze ook gelijk hebben, he. Voor mij is het DVDke genoeg. Het kan goed zijn dat het communautarisme de nieuwe ziekte van Europa wordt, maar daar is Belgie dan al 40 jaar aan het lijden.
Dat is vooraal een kleine minderheid die zo denkt. U woont in Frankrijk, u kan dat dus duidelijk bevestigen. De grote meerderheid van de Fransen hebben een Frans gevoel. Belgisch gevoel daarentegen bestaat (bijna) niet meer in België.
Oud 6 maart 2009, 13:19   #1047
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
cultuur is hetgene wat je van de dieren onderscheidt. het bepaalt je leven, je gedragingen, je toekomst. het bepaalt hoe je reageert in bepaalde situaties, hoe je met andere mensen omgaat.
ongeveer alles wat je doet, wordt bepaald door je cultuur.

het is ook een houvast voor de mensen, je kan er altijd op terugvallen, het is je identiteit. uiteraard wilt niemand dat verliezen, eens je je identiteit verliest, verlies je jezelf.
Ik ben het daar 100% mee oneens. Kultuur is wat van een denkend mens een agerende robot maakt, tenminste als je je kultuur als een leidraad beschouwt. Natuurlijk word je je ganse leven (jammer genoeg) door de cultuur waar je toevallig in geboren bent, beinvloed, maar ik zou zeggen dat de oefening in het "humanist" worden net is om afstand te nemen van je cultuur (of van er vele op te nemen, en er je eigen potje van te koken).

Citaat:
ik ben voor een multiculturele samenleving, waar iedereen vrij zijn/haar cultuur kan beleven, waar er onderlinge respect is voor de cultuur van de andere, zonder dat je moet schrik hebben dat jouw cultuur, maw eigen identiteit, verdwijnt.
Als je je identiteit gelijk stelt met die van je cultuur dan ben je een blinde volger van tradities, en dan heb je niks te zeggen over zekere culturen die toch wel tot barbaarse praktijken leiden.

Het is pas als je over het stramien van je eigen kultuur kan stijgen dat je een wat universeler mens wordt. Zonder dat je dat juk helemaal kan afwerpen.

Kijk, heel lang geleden waren wij Kelten. Dan is die kultuur vernietigd en zijn we Gallo-Romeinen geworden. Nog wat later zijn we Franken geworden. Enzovoort. Een kultuur is gewoon een verzameling van gewoontes van een groep mensen op een zeker ogenblik. Daar is niks intrinsiek waardevols aan. Daar kunnen wel goeie ideeen in zitten. Naarmate dat de geschiedenis vordert, veranderen de gewoontes, worden andere gewoontes (vrijwillig of gedwongen) overgenomen, en verdwijnen er dus kulturen en worden er nieuwe gevormd. Zich daaraan vasthouden lijkt me nogal bekrompen.
Oud 6 maart 2009, 13:21   #1048
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de Frantaligen ligt het probleem en bij de Vlamingen een mogelijke oplossing.
dus de Franstaligen maken een probleem en de Vlamingen moeten het maar oplossen?

dat snap ik niet, waarom kunnen de Franstaligen niet de oplossingen bezorgen?
Oud 6 maart 2009, 13:22   #1049
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Zoals je merkt heeft het weinig zin om iets zinnigs naar voor te schuiven in deze problematiek. Sommigen hier zijn zo ver ontaard door inteelt dat ze zelfs hun eigen taal als geen taal beschouwen. Zodra je het woord Frans schrijft krijgen ze onmiddelijk krampen en nerveuze trekken. Gelukkig zijn ze maar met een handvol maar ze menen wel dat ze de meerderheid uitmaken. Arm Vlaanderen
Sommigen hier lijden aan parthenogenese.....

Vooral Shadowke heeft dat in een overtreffende vorm.
Alhoewel, ik twijfel, hij zou ook hemafrodiet kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 maart 2009 om 13:23.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:27   #1050
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het daar 100% mee oneens. Kultuur is wat van een denkend mens een agerende robot maakt, tenminste als je je kultuur als een leidraad beschouwt. Natuurlijk word je je ganse leven (jammer genoeg) door de cultuur waar je toevallig in geboren bent, beinvloed, maar ik zou zeggen dat de oefening in het "humanist" worden net is om afstand te nemen van je cultuur (of van er vele op te nemen, en er je eigen potje van te koken).

Als je je identiteit gelijk stelt met die van je cultuur dan ben je een blinde volger van tradities, en dan heb je niks te zeggen over zekere culturen die toch wel tot barbaarse praktijken leiden.

Het is pas als je over het stramien van je eigen kultuur kan stijgen dat je een wat universeler mens wordt. Zonder dat je dat juk helemaal kan afwerpen.

Kijk, heel lang geleden waren wij Kelten. Dan is die kultuur vernietigd en zijn we Gallo-Romeinen geworden. Nog wat later zijn we Franken geworden. Enzovoort. Een kultuur is gewoon een verzameling van gewoontes van een groep mensen op een zeker ogenblik. Daar is niks intrinsiek waardevols aan. Daar kunnen wel goeie ideeen in zitten. Naarmate dat de geschiedenis vordert, veranderen de gewoontes, worden andere gewoontes (vrijwillig of gedwongen) overgenomen, en verdwijnen er dus kulturen en worden er nieuwe gevormd. Zich daaraan vasthouden lijkt me nogal bekrompen.
je gaat altijd teruggrijpen naar je cultuur, ook als die ondertussen verrijkt is door meerdere culturen. je kunt dus enkel en alleen er maar aan vasthouden, het gaat nu eenmaal over je eigen. de negatie van je eigen cultuur, dat vind ik pas bekrompen, je verwerpt een stuk van jezelf.

Ik ben Vlaming, ben Europeaan, Westerling, atheïstisch, spreek meerdere talen maar het Nederlands is mijn moedertaal, sociaalvoelend (vind ik toch), mijn goed/kwaad-beoordeling neem ik mee uit mijn katholieke opvoeding, aangepast door invloeden uit het humanisme, andere godsdiensten, andere culturen.

dat is mijn (multi-)cultuur, samen met nog andere zaken uiteraard, maar dat is wat ik ben, ik zie niet in waarom ik een deel daarvan (het stuk Nederlands als moedertaal) moet buitensmijten, moet negeren. vooral niet omdat dit enkel zou moeten zijn om België te kunnen behouden, een staatstructuur die sowieso achterhaald is.
Oud 6 maart 2009, 13:30   #1051
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is vooraal een kleine minderheid die zo denkt. U woont in Frankrijk, u kan dat dus duidelijk bevestigen. De grote meerderheid van de Fransen hebben een Frans gevoel. Belgisch gevoel daarentegen bestaat (bijna) niet meer in België.
Jamaar, er is een verschil tussen een positief "nationaal eenheidsgevoel" (als dat is wat je bedoelt bij de Fransen) wat inderdaad positief kan zijn als je een natie in beweging moet krijgen (tegen de krisis, voor dit of voor dat), en een kultureel navelgekijk dat enkel maar tot conflicten leidt.

Als ik een positief beeld heb van Belgie, dan is het "het land van Lambik en Tante Sidonie": gastvrije mensen die zichzelf niet te veel au serieux nemen, waar men goed kan lachen en een pint pakken, maar waar men toch wel serieus kan werken en niet te veel de show wil stelen.

Als ik echter kijk hoe dat veranderd is in een land van zeurpieten die altijd maar over hetzelfde kakken, waar alles ongeveer tot stilstand is gekomen omdat dat ene probleem alle andere (echte) problemen overkoepelt, waar de gastvrijheid (om tal van redenen, waarvan sommige heel geldig zijn) stilaan ontaardt in xenofobie, wel, dan vind ik dat jammer.

Als dat nu zou kunnen opgelost worden door die gordiaanse knoop eens door te hakken, zelfs als daar "offers" moeten voor gebracht worden, dan zou ik dat een heel intelligente stap vinden.
Oud 6 maart 2009, 13:33   #1052
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegendeel. Voor mij heeft kultuur en tradities niks te maken met de menselijke factor. Eerder omgekeerd: het dwingt mensen in een keurslijf vanwege hun komaf of hun "opvoeding". Voor mij zijn kultuur en tradities iets dat leerrijk is om over te lezen en zo, maar vind ik dat niet iets dat enige intrinsieke waarde heeft.
Kortom de mens moet een robot zijn.

Citaat:
De menselijke factor is net wat afwijkt van "kultuur en traditie" en je argument werkt omgekeerd. Bijna alle dictaturen, en bijna alle conflicten in de geschiedenis waren conflicten omtrent "cultuur" en "tradities".
bijna alle dictaturen waren totalitair zoals jij het wil. Wat niet functioneel past in het systeem moet verdwijnen. Jouw argumentatie werkt omgekeerd hoor, niet de mijne.
Citaat:
Heel zelden gaat het hem om iets anders, zoals grondstoffen of water of zo. In de meeste gevallen steunen volksverlakkers zich op "kultuur en tradities". Vandaar mijn intrinsieke afkeer voor die dingen.
het kenmerk bij uitstek van dictaturen is net datgene wat jij hier propageert: het uitroeien van cultuur en tradities.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:33   #1053
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Zoals je merkt heeft het weinig zin om iets zinnigs naar voor te schuiven in deze problematiek.
Inderdaad, Belgicisten zijn zo hypocriet dat er gewoon niet mee te discusiëren valt.

Citaat:
Sommigen hier zijn zo ver ontaard door inteelt dat ze zelfs hun eigen taal als geen taal beschouwen.
En, is het Waals een taal?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:37   #1054
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar, er is een verschil tussen een positief "nationaal eenheidsgevoel" (als dat is wat je bedoelt bij de Fransen) wat inderdaad positief kan zijn als je een natie in beweging moet krijgen (tegen de krisis, voor dit of voor dat), en een kultureel navelgekijk dat enkel maar tot conflicten leidt.

Als ik een positief beeld heb van Belgie, dan is het "het land van Lambik en Tante Sidonie": gastvrije mensen die zichzelf niet te veel au serieux nemen, waar men goed kan lachen en een pint pakken, maar waar men toch wel serieus kan werken en niet te veel de show wil stelen.

Als ik echter kijk hoe dat veranderd is in een land van zeurpieten die altijd maar over hetzelfde kakken, waar alles ongeveer tot stilstand is gekomen omdat dat ene probleem alle andere (echte) problemen overkoepelt, waar de gastvrijheid (om tal van redenen, waarvan sommige heel geldig zijn) stilaan ontaardt in xenofobie, wel, dan vind ik dat jammer.

Als dat nu zou kunnen opgelost worden door die gordiaanse knoop eens door te hakken, zelfs als daar "offers" moeten voor gebracht worden, dan zou ik dat een heel intelligente stap vinden.
ik ga er vanuit dat je pasage over xenofobie over Vlaanderen gaat?
je leest teveel de Franstalige kranten, Vlaanderen is helemaal niet xenofoob, integendeel. steeds meer Vlamingen spreken meerdere talen, toerisme wordt belangrijker en belangrijker, vreemdelingen worden hier hartelijk ontvangen, in alle mogelijke talen trouwens. de meerderheid van Vlamingen heeft totaal geen enkel probleem met vreemdelingen, zelfs een meerderheid van de VB-stemmers.

het is enkel door het verkeerd voorstellen van de Franstalige kranten dat dit beeld er is. als ik de Franstalige kranten en vooral de fora lees dan lees ik dagelijks zaken waarvoor het VB is veroordeeld, het aanzetten tot haat, het bestempelen van Vlamingen als nazi's, ....
Oud 6 maart 2009, 13:40   #1055
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tja, daarover zegt mijn handtekening alles, denk ik!
Oud 6 maart 2009, 13:41   #1056
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
j

Ik ben Vlaming, ben Europeaan, Westerling, atheïstisch, spreek meerdere talen maar het Nederlands is mijn moedertaal, sociaalvoelend (vind ik toch), mijn goed/kwaad-beoordeling neem ik mee uit mijn katholieke opvoeding, aangepast door invloeden uit het humanisme, andere godsdiensten, andere culturen.
We zijn niet heel verschillend.

Citaat:
dat is mijn (multi-)cultuur, samen met nog andere zaken uiteraard, maar dat is wat ik ben, ik zie niet in waarom ik een deel daarvan (het stuk Nederlands als moedertaal) moet buitensmijten, moet negeren. vooral niet omdat dit enkel zou moeten zijn om België te kunnen behouden, een staatstructuur die sowieso achterhaald is.
Kijk, ik zeg niet dat je je Nederlands moet vergeten, of dat Nederlands een verboden taal moet worden, he !
Wat ik gewoon zeg is dat er in de praktijk zo goed als geen probleem is, want in die ENKELE gevallen waar er een botsing is tussen de strikte taalwetgeving (een paar gemeenten rondom brussel, en dan discussies over boetes die over de taalgrens gaan en zo) *zijn er meer dan genoeg praktische oplossingen aan het communicatieprobleem*, en de Vlamingen HADDEN (misschien hebben ze het niet meer) een troef in hand, welke hun polyglottie was. Met andere woorden, er is in 99.99% van de gevallen geen echt communicatieprobleem waar de ene gewoon niet weet wat de andere nu bedoelde en waar de andere de ene dat ook niet diets kan maken.

Met andere woorden, hier wordt dus een gans land platgelegd om enkele *principiele* kwesties die in de meeste gevallen totaal geen *praktisch* gevolg hebben.

Als de oplossing er nu in bestaat om afstand te doen van die *principiele kwestie* (de "verdediging van die kultuur") dan zou ik denken dat dat de zaken vooruit helpt.

Ik ben het er totaal mee eens dat het "niet eerlijk" is. Maar het zou de kar vooruit helpen, en ik ben er helemaal niet van overtuigd dat "afstand doen van de principiele rechten" van zijn kultuur (enfin, van niet te veel op zijn tenen getrapt te zijn als er een briefke in het frans toekomt dat ge perfect kunt lezen) de Vlamingen (dat zijn de individuen die in vlaanderen leven) op lange termijn ongelukkig gaat maken. Ik denk dat ze ongelukkiger zouden zijn als dit circus nog lang blijft duren, want ze gaan de trein (samen met de franstaligen) voor veel dingen missen.

Een separatie kan een oplossing zijn, maar ik denk dat het een ongelooflijk ingewikkelde zaak gaat worden, die misschien nog veel slechter gaat aflopen.

Vandaar.
Oud 6 maart 2009, 13:44   #1057
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Kijk, ik zeg niet dat je je Nederlands moet vergeten, of dat Nederlands een verboden taal moet worden, he !
Wat ik gewoon zeg is dat er in de praktijk zo goed als geen probleem is, want in die ENKELE gevallen waar er een botsing is tussen de strikte taalwetgeving (een paar gemeenten rondom brussel, en dan discussies over boetes die over de taalgrens gaan en zo) *zijn er meer dan genoeg praktische oplossingen aan het communicatieprobleem*, en de Vlamingen HADDEN (misschien hebben ze het niet meer) een troef in hand, welke hun polyglottie was. Met andere woorden, er is in 99.99% van de gevallen geen echt communicatieprobleem waar de ene gewoon niet weet wat de andere nu bedoelde en waar de andere de ene dat ook niet diets kan maken.

Met andere woorden, hier wordt dus een gans land platgelegd om enkele *principiele* kwesties die in de meeste gevallen totaal geen *praktisch* gevolg hebben.

Als de oplossing er nu in bestaat om afstand te doen van die *principiele kwestie* (de "verdediging van die kultuur") dan zou ik denken dat dat de zaken vooruit helpt.

Ik ben het er totaal mee eens dat het "niet eerlijk" is. Maar het zou de kar vooruit helpen, en ik ben er helemaal niet van overtuigd dat "afstand doen van de principiele rechten" van zijn kultuur (enfin, van niet te veel op zijn tenen getrapt te zijn als er een briefke in het frans toekomt dat ge perfect kunt lezen) de Vlamingen (dat zijn de individuen die in vlaanderen leven) op lange termijn ongelukkig gaat maken. Ik denk dat ze ongelukkiger zouden zijn als dit circus nog lang blijft duren, want ze gaan de trein (samen met de franstaligen) voor veel dingen missen.

Een separatie kan een oplossing zijn, maar ik denk dat het een ongelooflijk ingewikkelde zaak gaat worden, die misschien nog veel slechter gaat aflopen.

Vandaar.
tsjechië en slovakije zijn toch ook gesplitst?
en dat ging redelijk vlot.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 13:45   #1058
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ga er vanuit dat je pasage over xenofobie over Vlaanderen gaat?
je leest teveel de Franstalige kranten, Vlaanderen is helemaal niet xenofoob, integendeel. steeds meer Vlamingen spreken meerdere talen, toerisme wordt belangrijker en belangrijker, vreemdelingen worden hier hartelijk ontvangen, in alle mogelijke talen trouwens. de meerderheid van Vlamingen heeft totaal geen enkel probleem met vreemdelingen, zelfs een meerderheid van de VB-stemmers.

het is enkel door het verkeerd voorstellen van de Franstalige kranten dat dit beeld er is. als ik de Franstalige kranten en vooral de fora lees dan lees ik dagelijks zaken waarvoor het VB is veroordeeld, het aanzetten tot haat, het bestempelen van Vlamingen als nazi's, ....
Wat moeten we niet als propaganda lezen! Het success van extreem-rechts en populisten �* la Vlaams Belang, Dedecker en N-VA toont juist dat Vlaanderen een serieus probleem heeft. Zonder Voorpost, TAK, Ijzerbrol en compagnie te vergeten.............
Oud 6 maart 2009, 13:46   #1059
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vandaar.
een scheiding is de enigste oplossing die op termijn kan helpen, al de andere oplossingen zijn tijdelijk en zullen dus het onderliggende probleem niet oplossen.

en je vergeet dat het Frans in Vlaanderen echt minder en belang gesproken wordt. ik was een paar jaar geleden op reis met 5 vrienden aan de Côte d'Azur. wel ik was de enigste die Frans sprak, de anderen werken in een omgeving waar ze nooit Frans moeten spreken. we hebben trouwens geen enkel probleem gekend, de mensen daar spraken ook Engels.

dus "brief in het Frans ontvangen die je verstaat" geldt voor minder en minder Vlamingen. waarom zouden die opeens moeten Frans leren, enkel en alleen om België te kunnen behouden??
Oud 6 maart 2009, 13:48   #1060
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat moeten we niet als propaganda lezen! Het success van extreem-rechts en populisten �* la Vlaams Belang, Dedecker en N-VA toont juist dat Vlaanderen een serieus probleem heeft. Zonder Voorpost, TAK, Ijzerbrol en compagnie te vergeten.............
die partijen zijn niet xenofoob.
ze vragen gewoon dat anderstaligen (inclu Walen en Franstalige Brusselaars) die in Vlaanderen komen wonen het Nederlands respecteren/leren en de Vlaamse waarden respecteren.
wat is daar xenofoob aan Everytime?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 maart 2009 om 13:49.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be