![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ze doen die moeite niet, nooit gedaan, meer zelf, ze focussen zich volledig op Frankrijk. hun visie op Vlaanderen en het Nederlands wordt dan nog eens, onder invloed van rabiate anti-Vlaamse media, compleet negatief. is het dus echt niet beter om te scheiden zodat we met een verse lei kunnen beginnen en als goede buren met elkaar kunnen samenwerken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wel, lees eens wat op dat forum, en weet waarom we dringend moeten splitsen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1104 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben één van die mensen op deze planeet die "om den brode" in mijn beroepsleven meestal niet "mijn moedertaal" kon gebruiken en dus me meestal van het frans of engels moest bedienen om met andere europeanen te praten (of ook mijn "eigen" 2de taal : het duits).
Het is kompleet idioot hier een typisch "belgisch" probleem te ontwaren van de ca. 500 miljoen europeanen zitten 2/3 in hetzelfde schuitje om "gedwongen" tweetaligen te worden, terwijl alle engelstaligen dus ieren, engelsen, schotten welshmen en andere manxbewoners e.d. hun schoolboek "vreemde talen" kunnen weggooien want zowel de "grotere" EU talen Spaans, Portugees, Duits, Frans, Italiaans en Nederlands als alle kleintjes zoals Gaelic, Deens, Zweeds, Ests, Lets, Litauws, Pools, Tsjechisch, Slovaaks, Sloveens...... zullen opgefokt door de commerciële successen van het angelsaksisch met stijgend enthoesiasme het engels aanleren zodat we een lingua franca hebben.. Intussen zien zelfs de engelssprekende staten en hun regeringen in dat dit geen "ideale" toestand is. Een taal is nl. meer dan een communicatiemiddel, het is ook een cultuurbepalend gereedschap : niet alleen draagster maar ook bestuurster van het denken. Men moet het ondervinden : het is nl. een heel ander iets om met een "neutrale" lingua franca om te gaan dan met een lingua franca zoals het Engels of het Frans of een andere taal & zeker als men zich "moet" uitdrukken in de taal van de "tegenpartij".
![]() |
#1105 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ik verschrikkelijk vind is dat Belgie (daarmee bedoel ik de mensen die in Belgie wonen, dus Vlamingen, Walen en Brusselaars) zichzelf zo goed als lam heeft gelegd omwille van die communautaire kwesties die *praktisch gezien* zo goed als geen probleem zijn, en dat echte problemen die zouden moeten worden aangepakt in een evoluerende wereld, links blijven liggen gewoon omdat alles altijd maar op datzelfde uitkomt. Dat is jaren politiek uitgemolken en de haatcampagnes zijn aan beide kanten steeds maar gevoerd om stemmen te winnen, en dit is het resultaat. Ik dacht eerst dat de Vlamingen de sleutel tot de oplossing hadden, omdat ze normaal gezien toch wel beter frans konden dan vice versa, maar als dat het geval niet meer is, dan weet ik ook niet hoe het verder moet, tenzij we een technologische oplossing bedenken, zoals automatische vertalingssystemen bij elk kontakt met de overheid. Ik denk dat daar meer muziek in kan zitten dan je zou denken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1106 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() je mag die technologische oplossing dan zelf betalen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 maart 2009 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vlaanderen wist toen goed genoeg dat Brussel zich niet verwant voelde met Vlaanderen noch met Wallonië en het een aparte koers wilde volgen ? Toen was het ook reeds duidelijk dat Brussel naar tweetaligheid streefde maar Brussels moest sowieso Vlaams zijn want het lag zogezegd in Vlaanderen. En om dat nog een beetje meer te markeren maakte het Vlaams Gewest er haar hoofdstad van met in het achterhoofd de gedachte het Frans te verdringen. Het tegendeel heeft zich voorgedaan en dat is moeilijk te slikken voor de flaminganten. Dan maar alles boycotten en pesten met als gevolg nog een grotere radikalisering van de franstaligen. Nu staat alles in een patstelling en weet niemand nog hoe er uit te raken want niemand wil gezichtsverlies lijden door ook maar één stap in de richting van de andere te doen, kiespropaganda weet je. Separatistjes denken dat, omwille van hun huidige welvaart, ze de navel van de wereld zijn en zo maar hun wil kunnen opdringen aan anderen. Dat laatste pakt ook niet en hun frustratie word alsmaar groter in zover dat ze weg willen uit België en liefst ver weg van al wat franstalig is. Maar ze hebben er de middelen niet voor en die zou Brussel hen moeten geven. Nu, ga terug naar boven en herbegin ....
![]() |
![]() |
#1109 |
|
![]() bij splitsing zal Brussel toch bij Vlaanderen komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1111 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1112 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op de rest van uw post reageer ik niet; dat is grote nonsens. Kunt u mij eens 1 bron geven waarin staat dat die gevaarlijke flaminganten het Frans in Brussel willen verdringen? Laatst gewijzigd door stropdrager : 6 maart 2009 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat voor elk van ons hetzelfde? En wat betekent 'strijd waard'? Ik vind mijn cultuur alvast wèl 'strijd' waard. Tegen-strijd ook. En tegen-strijdig-heid. Ook letterlijk: tegen strijd. Of liever, tegen oorlog. Maar 'oorlog' is slechts één vorm van 'strijd'. Auto-didactiek is ook 'strijd'. Een polemiek op een internet-forum is ook 'strijd'. In die geweldloze vorm is 'strijd' niet verwerpelijk. Integendeel zelfs, intellectuele 'strijd' maakt deel uit v�*n 'cultuur'. Als wed-strijd. Wie heeft de grootste? En wie de langste tenen?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 6 maart 2009 om 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1115 |
Parlementslid
|
![]() Shadowke, ik heb het al gezegt ...
Brussel bij Vlaanderen NOIIT ... Brussel + Vlaanderen + Wallonie in Belgie OK ! Wenst U een toekomst met Brussel, geen probleem maar binnen Belgie grenzen. Anders, Brussel onafhankelijk en binnen een aantal jaren : http://www.youtube.com/watch?v=INkdUY-ZdkM ... Vlamingen worden Brusselaars of Walen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#1116 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
U weet dat Franstaligen sinds een (klein) aantal jaren hun best doen om Nederlands te leren ! En dit is weer een probleem voor U : - Het is wel gemakkelijker te zeggen dat een Franstalig geen Nederlands wens te leren en dat waalse eis is het verfransing van Vlaanderen - Franstaligen focussen absoluut niet op Frankrijk maar wel op Belgie ... een land die moet verdwijnen volgens U ! - Kwestie Media zit U tegen "Le Soir" of "la RTBF". Dit heeft weer geen zin ... Tijdens laatste vakantie leesde ik elke dag 2 kranten : le soir en het laatste nieuws ... Eindelijk de enige oplossing om een goeie informatie te krijgen. Volgens U, een nederlandstalige krant is een goed media en een franstalig een slechte media ??? Vanaf het moment dat U tussen de 2 culturen leeft ... leert U medias van de 2 culturen te lezen ... en leert U waarom iemand anders iets anders kan denken ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1118 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1119 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Denkt U echt dat het beter is bv op dit forum ??? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie je nu zelf de tegenstrijdigheid in jullie eigen betoog? Jullie Belgicisten pretenderen steeds 'breeddenkende Europeanen' te zijn, maar als het er op aankomt slagen jullie er niet in om buiten het Belgische denkkader en de Belgische staatsgrenzen te kijken. Er is nog veel werk aan de winkel voor jullie, me dunkt.
|
![]() |
![]() |