![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Marktplaats verbiedt Friese advertenties
Friezen die hun rommelmarktspullen op Marktplaats te koop willen aanbieden, mogen dit voortaan niet meer in hun eigen taal doen. Dit heeft een woordvoerster van de verkoopsite vandaag gemeld. Volgens de zegsvrouw is het voor de medewerkers namelijk onmogelijk om in het Fries opgestelde advertenties te controleren. "We kunnen dan niet weten of er aanstootgevend of illegaal materiaal op onze site staat. De afspraak is daarom dat we alleen advertenties in het Nederlands of Engels laten staan." Voorzitter Jabik van der Bij van de belangenorganisatie Ried fan de Fryske Beweging (De Raad van de Friese Beweging) is woedend en vindt het verbod een dwaze actie. "Het is niet zo moeilijk om iemand te vinden die de taal controleert. Waarom zou je dan wel Engels toestaan en geen Fries?" De raad overweegt dan ook een proefproces te beginnen tegen het verbod. Een bericht van fok.nl Merkwaardig dat ze dan wel weer Engels toelaten. Kan niets anders zijn dan Amsterdamse arrogantie.
![]() |
#242 |
Minister-President
|
![]() Ge kunt het spijtig vinde , maar marktplaats is een privé bedrijf, en ze mogen tot nader order kiezen welke taal ze toelaten op hun site.
Laatst gewijzigd door dejohan : 27 februari 2009 om 23:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Fries is echter een officiële taal in Nederland en daar kunnen consequenties aan vast hangen. Misschien is er een statuut dat zegt dat je geen officiële taal mag verbieden.
![]() Laatst gewijzigd door Daimanta : 28 februari 2009 om 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vraag Zijn Nederlands en Vlaams dezelfde taal? Antwoord Ja, Nederlands en Vlaams zijn dezelfde taal. Wat niet wegneemt dat er verschillen bestaan tussen het Nederlands zoals dat in Nederland en het Nederlands zoals dat in Vlaanderen wordt gesproken, vooral in uitspraak en woordenschat. Maar verschillende taalvariëteiten en verschillen in taalgebruik bestaan er ook binnen het Nederlands van Nederland en binnen het Nederlands van Vlaanderen. Sinds de tweede helft van de negentiende eeuw werken Nederland en België of Vlaanderen meer en meer samen op het gebied van het Nederlands. In 1980 sloten Nederland en België het Verdrag inzake de Nederlandse Taalunie. Dit verdrag beoogt de 'integratie van Nederland en de Vlaamse gemeenschap in België op het gebied van de Nederlandse taal en letteren in de ruimste zin'. http://taalunieversum.org/taal/vragen/antwoord/1/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reclame gevolgd door ANP uitzending van 1 maart 1968.
Let op hoe goed de nieuwslezer articuleert. http://www.yousendit.com/transfer.ph...dWNCSnFGa1E9PQ
![]() |
#247 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dubbele namen als Bernard-Henry zijn typisch voor Franse snobs. BHL werd echter als Algerijnse jood geboren als "Bernard Levy". Waarschijnlijk heeft hij daar Bernard-Henry van gemaakt o.w.v. de media. Nu heb ik op zich niets tegen Algerijnse filosofen, van Augustinus tot Derrida. Maar bespaar ons de aandachtshoer BHL.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is vooral de toon waarin de expert zichzelf expertise (en dus de Waarheid) denkt aan te meten, die al dan niet wrevel opwekt. Zo zijn op economisch vlak Paul D'hoore en Geert Noels experten die qua populariteit zeer hoog scoren, voornamelijk omdat ze moeilijke (macro-economische) onderwerpen begrijpelijk kunnen uitleggen. Hetzelfde kan gezegd worden voor experten op andere vlakken. Populariteit hangt af van de taal die gehanteerd wordt, en niet zozeer van de inhoud. Ook voor politici trouwens. Steve Stevaert is daar een klassiek voorbeeld van: zeer populair wegens de gehanteerde taal, maar toen hij zijn "gratis-verhaal" bleef afsteken, kelderde zijn aanzien, omdat de inhoud niet aansloeg. Bovenstaande geldt trouwens niet alleen in de media: als ik over mijn (zeer technisch) vakgebied bezig ben tegen leken, dan is het vooral de kunst om alles te vertalen in een taal die zij verstaan. Dat staat echter los van de inhoud die ik hen vertel (die -hopelijk voor mij toch- zeker niet mee gesimplifieerd wordt door het hanteren van een makkelijkere taal). Taal is een medium (net zoals wiskunde). Het is geen doel op zich.
![]() |
![]() |
#249 |
Burger
|
![]() vlamingen gebruiken ook veel handbewegingen om hun taal te ondersteunen...
gestikuleren noemen we dat in het brussels... groetjes pieter |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is aan gans deze discussie omtrent de verschillen tussen "Vlaams" Nederlands en "Hollands" Nederlands een masochistisch trekje. Zoals hier reeds eerder werd gesignaleerd, dergelijke verschillen vind je evenzeer terug in het Duits taalgebied. Toch is er, bij mijn weten, in Oostenrijk of Beieren geen kat die zijn/haar taal met een andere benaming zal aanduiden dan "Deutsch". Waarom moet dit in ons taalgebied (en vooral in Vlaanderen) altijd aanleiding geven tot dergelijk spagaat? Ik heb het verschrikkelijk moeilijk met Vlamingen die hardnekkig hun taal blijven aanduiden met "Vlaams". Blijkbaar is het bij velen nog niet doorgedrongen dat daarmee een enorme dienst wordt bewezen aan de FDF-Franstaligen uit Brussel en Halle-Vilvoorde. Want hen is het er alles aan gelegen om tegenover de rest van Europa onze taal voor te stellen als "une petite langue, un patois..." en om elke stelling omtrent de eenheid van het Nederlands-Vlaamse taalgebied (zowat 22 miljoen sprekers) van de hand te wijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien hebben mijn forumgenoten het gisterenavond ook gezien op de VRT. Een Gentse horlogemaker heeft een audio-horloge op punt gezet voor visueel-gehandicapten. Prachtig! Maar groot was mijn verbazing én ontgoocheling toen ik vaststelde dat de taal waarin het uur wordt medegedeeld in het ...Gents was. Jawel! Weeral eens een mooi staaltje van de kneuterige "Vloms"-mentaliteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Die kneuterigheid heeft natuurlijk ook een 'hoger doel'. De in Vlaanderen zo beminde underdog-mentaliteit wordt erdoor gecultiveerd. Petit pays, petits gens... Als dit voor België geldt, dan geldt het voor Vlaanderen in het kwadraat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Blijkbaar mogen mensen hun dialect nooit cultiveren, mogen ze hun eigenheid niet koesteren en moet de cultuurtaal (het AN) steeds primeren op de volkstaal..
![]() |
![]() |
#254 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De Vlaamse kleinheid manifesteert zich op verlerlei manieren. Dit is er één van, een nogal letterlijk manifestatie. Hoe klein wil je dat je 'eigenheid' is die je koestert? Hoe beperkt wil je dat je horizon is, waarbinnen je je thuis voelt? Hoe klein moet die cirkel om je heen zijn? En hoe vergelijk je jezelf met bv. de Russen die van Kiev tot Vladivostok dezelfde eenheidstaal spreken? Je durft dan gewoonweg niet meer met iemand buiten die kleine cirkel te spreken, en dan zal je als Gentenaar die in Brussel een Hasselaar (nen 'vrumde') tegenkomt liefst in het Frans spreken, zoals de oude generatie, of Engels, zoals de nieuwe. M.a.w. de vuilbak in met Vlaanderen. Je moet dus inderdaad wel een schuppenzot zijn om de Vlaamse vlag te durven voeren en er tegelijkertijd alles aan doet om de Vlaamse cultuur zo achterlijk, kneuterig, middeleeuws en ridicuul voor te stellen. Wat zeg ik: volgens jou is er geen Vlaanderen, maar alleen maar een geografisch omlijnde groep van keuterboerendorpen en -stadjes met elk hun eigen keuterboerencultuur en keuterboerentaal. Je klinkt helemaal als Olivier Maingain. Je kunt beter die Vlaamse leeuw door een Waalse Haan vervangen, dan maakt je ze niet langer belachelijk. - Oef, me hier eens even laten gaan, wat toch tegen mijn principes is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
|
![]() Citaat:
En in dezelfde lijn: waarom zou een taal "groots" moeten zijn? waarom per sé dat vergelijken met het Engels en het Russisch, waar we toch niet mee kunnen vergeleken worden, ook al was er in heel de Lage Landen een AN eenheidstaal. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 7 maart 2009 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op basis van de verschillen (ook met Hoogduits) spreek ik Belgisch-Nederlands, ook wel aangeduid als Vlaams. Op basis van de overeenkomsten spreek ik Standaardnederlands. En daar verandert JOUW zelf gezochte strijd met het Frans niks aan.
![]() |
![]() |
#257 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Alleen : in Kiëv spreekt men wel Oekraïns . ![]()
![]() |
![]() |
#258 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#259 | |
|
![]() Citaat:
en er bestaat sinds kort ook zoiets als van een routeplanners die je in de auto kunt zetten ![]() dus de weg vragen hoeft ni echt meer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Wat ik wil zeggen is 't volgende : als ik (vroeger dan) de weg vroeg in Henegouwen of Namen of Luik , dan kreeg ik 3 antwoorden in dezelfde taal . Wanneer ik de weg vroeg in Oostende , Gent , Antwerpen of Maaseik , dan antwoordde men mij in 4 verschillende dialecten . Mijn vraag is dus : - nog eens : met alle respect voor dialect - waarom spreekt een Vlaming zo ongaarne zijn Algemeen Nederlands ???
![]() |