Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2009, 12:59   #181
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

On December 10-2007, Ad Astra Rocket Company signed its second Space Act Agreement with NASA.

meer foto's:
http://www.collectspace.com/ubb/Foru...ML/000402.html
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 13:30   #182
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je fantasie slaat op hol. Ik zou je kunnen aanraden om SF-schrijver te worden, maar die zijn doorgaans realistischer ingesteld dan jij.
Ik zie geen enkel onoverkomelijk probleem met een basis op de maan of mars. Geld ja, maar zoals gezegd, dat is niet onoverkomelijk.

Technische problemen zijn er op opgelost te worden. Mensen zoals u zeiden 2 eeuwen terug dat men nooit zou kunnen vliegen. In de jaren 50 zeiden ze dat we nooit op de maan zouden kunnen landen....

Het is een kwestie van tijd. En in tegenstelling tot u weet ik wel waarover ik spreek. Smijt er genoeg wetenschappers en ingenieurs tegen aan en we bouwen u een basis. Het zou me verbazen mocht er bij NASA nog geen blueprints liggen voor een maanbasis....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 13:33   #183
Tavek
Banneling

Standaard

Eden project was wat sterker omdat het domes waren ipv vierkantige serres. We zullen waarschijnlijk moeten werken met inflatables op mars bvb, gemaakt uit supersterke vezels en dergelijke.

Op die manier worden nu al tennisvelden overdekt, puur door wat overdruk. En overdruk zullen we geen gebrek aan hebben....
Oud 8 maart 2009, 13:57   #184
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zie geen enkel onoverkomelijk probleem met een basis op de maan of mars. Geld ja, maar zoals gezegd, dat is niet onoverkomelijk.

Technische problemen zijn er op opgelost te worden. Mensen zoals u zeiden 2 eeuwen terug dat men nooit zou kunnen vliegen. In de jaren 50 zeiden ze dat we nooit op de maan zouden kunnen landen....

Het is een kwestie van tijd. En in tegenstelling tot u weet ik wel waarover ik spreek. Smijt er genoeg wetenschappers en ingenieurs tegen aan en we bouwen u een basis. Het zou me verbazen mocht er bij NASA nog geen blueprints liggen voor een maanbasis....
Ik sta 100% achter u betoog . Ik zie ook geen reden waarom we het niet zouden kunnen wegens dit of dat. De technologie is er klaar voor.

Wat betreft de maanbasis:
Deze werd aangekondigd in 2006 door NASA en zou permanent bemand moeten worden ten laatste in 2024. De ontwikkelingen zijn in volle gang. De voertuigen, capsules en maanlanders zijn in opbouw. De opbouw van de basis begint in 2017.

Lunar Rover at the 2009 Inaugural Parade.
President Barack Obama, Michelle Obama and Vice President Joe Biden watch as the NASA Lunar Electric Rover.

Deze wagen zie je ook in deze plannen:
http://www.nasa.gov/pdf/315827main_L...lson_final.pdf

http://www.nasa.gov/pdf/315826main_L...ooke_final.pdf

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 8 maart 2009 om 14:00.
Oud 8 maart 2009, 14:00   #185
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een maanbasis is nog te doen. Een basis op Mars daarentegen is pure science fiction. De afstand is te groot, de eventuele opbrengsten hoogst twijfelachtig en de technologie is er nog niet om een basis op Mars te bouwen.

In geval van een defect - en dat is onvermijdelijk - in een maanbasis kan men op ca. anderhalve dag iemand sturen, of grondstoffen sturen, om het probleem op te lossen. In geval van Mars duurt dit op zijn minst enkele maanden.

En een constante luchtbrug naar Mars om de Marsbewoners te voorzien van vers toiletpapier en lekkere dessertjes vind ik absurd.

Tot op heden heeft er nog niemand kunnen aantonen dat Mars bewoonbaar is door mensen, dat er een basis gebouwd kan worden, dat deze basis rendabel is en dat deze basis min of meer zelfstandig operationeel is.

Ik zwijg dan nog over misschien wel het grootste probleem, het psychologische aspect, iets waar jij resoluut over zwijgt. Ik vermoed dat het is omdat je het belang van het "Earth out of view-syndroom" echt niet kunt inschatten.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 14:04   #186
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Hoe dan afstand is te groot? Ze gaan wel degelijk bemand naar Mars gaan he. Let op mijn woorden, en vanaf Mars gaan ze nog verder gaan, mss wel tot een maan van Jupiter. Tegen we de voeten op mars zetten, en daar dan later terugkomen voor een basis te bouwen, is er al zoveel nieuwe technologie waarvan we nog niet kunnen dromen.

Bemand naar Mars is een doel van NASA, en ze gaan't nog flikken ook

Waarom denk je eigenlijk dat ze die basis daar gaan maken? Om van daaruit te vertrekken naar Mars. Enfin, is toch één van de redenen.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 8 maart 2009 om 14:08.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 14:08   #187
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Hoe dan afstand is te groot? Ze gaan wel degelijk bemand naar Mars gaan he. Let op mijn woorden, en vanaf Mars gaan ze nog verder gaan, mss wel tot een maan van Jupiter. Tegen we de voeten op mars zetten, en daar dan later terugkomen voor een basis te bouwen, is er al zoveel nieuwe technologie waarvan we nog niet kunnen dromen.
Je bent nochtans al goed bezig
Oud 8 maart 2009, 14:19   #188
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zeer fascinerend artikel jongens:

Citaat:
But in the end, "you have to learn how to do it, with real people," McKay said. "This is hard, but we can learn it. And if we do it right on the moon, we will be able to answer my ultimate question: Can Mars be habitable? I think the answer is 'yes.' "
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...032500999.html
2 pagina's puur genot om te lezen, en ik lees niet snel graag zulke artikels.
Oud 8 maart 2009, 14:21   #189
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bent nochtans al goed bezig
Kiko, dat is een doelstelling van NASA. Dus het gaat er van komen. Tenzij we allemaal doodgaan, maar zolang de mens zal bestaan, is het zijn drift om te verkennen... De ruimte heeft ons altijd aangetrokken van nature, er is niemand dat zegt: yuk das lelijk.

Dat de NASA nu te betrouwen is of niet, ze flikken het toch maar iedere keer he.
Ze hebben onlangs nog iets in de ruimte geschoten om planeten buiten ons zonnestelsel te zoeken dat Earthlike zijn.
Oud 8 maart 2009, 14:24   #190
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Kiko, dat is een doelstelling van NASA. Dus het gaat er van komen. Tenzij we allemaal doodgaan, maar zolang de mens zal bestaan, is het zijn drift om te verkennen... De ruimte heeft ons altijd aangetrokken van nature, er is niemand dat zegt: yuk das lelijk.

Dat de NASA nu te betrouwen is of niet, ze flikken het toch maar iedere keer he.
Ze hebben onlangs nog iets in de ruimte geschoten om planeten buiten ons zonnestelsel te zoeken dat Earthlike zijn.
Er is een verschil tussen "doelstelling" en "haalbaar". Dat project kan nog alle kanten uit.
Oud 8 maart 2009, 14:54   #191
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als NASA er aan begint, die maken dat waar hoor. Als't niet direct is, ist later. Maar ze zijn er al aan begonnen. Als ge in de jaren 50 had gezegd: hey der gaan ooit robotjes van ons op mars rijden, zouden ze u vlakaf uitlachen.
De odds wegen toch op? De kans is groter dat hun lukt dan dat het hun niet lukt, met de given tijd uiteraard.
Oud 8 maart 2009, 16:08   #192
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen "doelstelling" en "haalbaar". Dat project kan nog alle kanten uit.
Helaas geloof ik mijn collegas op NASA AMES, Jet Propulsion Laboratory en ESA ESTEC, net ietsje meer als u, beste kiko. En mijn eigen verstand ook nog eens, aangezien ik hierin ben opgeleid.

Dit is haalbaar op een termijn van 20-30 jaar max....
Oud 8 maart 2009, 16:34   #193
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helaas geloof ik mijn collegas op NASA AMES, Jet Propulsion Laboratory en ESA ESTEC, net ietsje meer als u, beste kiko. En mijn eigen verstand ook nog eens, aangezien ik hierin ben opgeleid.

Dit is haalbaar op een termijn van 20-30 jaar max....
Het valt me op dat je altijd heel algemeen blijft, maar nooit specifieke tegenargumenten van mezelf weerlegt. Je probeert niet eens.

Eigenlijk zeg je: ik weet het beter, en de wetenschap zal tegen dan (hopelijk) weer al verder geëvolueerd zijn.

Ja zo kan ik het ook uitleggen.
Oud 8 maart 2009, 17:31   #194
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Laat de spottende toon maar achterwege.

De twee geldverslindende biosferen die gebouwd werden, waren op de gehele lijn één groot fiasco, en dit op alle gebied (zowel wetenschappelijk als psychologisch).
Ze hebben een paar factoren duidelijk gemaakt, dus het experiment is duidelijk wel nuttig, alleen zijn de verhoopte doelen niet gehaald.

Citaat:
- Wetenschappelijk fiasco: de biosferen bleken simpelweg niet te kunnen overleven zonder (stiekeme) hulp van buitenaf.
Om een biosfeer effectief te laten werken heb je geen grote serre nodig, maar een planeet.
De biosferen konden niet genoeg energie van buitenaf opvangen, om 1 deel van het probleem aan te duiden.
Dat is snel genoeg verholpen. Kernonderzeers zijn alleen beperkt in tijd afgesloten van de buitenwereld door het opgeslagen voedsel. Maar met een hydrophonische tuin van genoeg m² is ook dat geen probleem.

Citaat:
- Psychologisch: eigenlijk weet men niet hoe mensen zich gedragen wanneer ze volledig geïsoleerd zijn. Bleek dat het er heel snel tegen zit.
Het experiment faalde op dat vlak jammerlijk, omdat de mensen die er bij betrokken waren duidelijk wisten dat hun " lijden" gewoon opgelost kon worden door naar buiten te stappen.

Citaat:
Als jij je kandidaat wil stellen om te wonen in een dergelijke krakkemikkige constructie, maar dan op een ongastvrije planeet zonder directe hulp en met een stel vijanden, doe maar op hoor.
Wanneer mag ik vertrekken? Maar niet met de krakkemikkige constructie die U voorsteld. Ik heb zo mijn eigen ideen.
Een leuke kernreactor hoort er bij. Die gaat de eerste 20 jaar de energie moeten leveren, zodanig er lokaal gefabriceerde en voldoende km² zonnepaneel gelegd kunnen worden om die kernreactor overbodig te maken.
Oud 8 maart 2009, 17:36   #195
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Zubrin

Deze kerel heeft in alle geval al goeie uitgangspunten.

En als we het binnen een paar jaar willen doen, een stad op de maan. We hebben de technologie al sinds de jaren 50 bij de hand om die stad vanop aarde in 1 keer te lanceren en er neer te poten.

http://www.sonicbomb.com/modules.php...article&sid=89
Oud 8 maart 2009, 17:48   #196
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Zubrin

Deze kerel heeft in alle geval al goeie uitgangspunten.

En als we het binnen een paar jaar willen doen, een stad op de maan. We hebben de technologie al sinds de jaren 50 bij de hand om die stad vanop aarde in 1 keer te lanceren en er neer te poten.

http://www.sonicbomb.com/modules.php...article&sid=89
stad op de maan, mars... dat is allemaal zoals een stad onder water.
NOOIT buiten kunnen.
altijd achter glas.

ik wil niet leven als een goudvis in een aquarium.

ik wil de planeet waarop ik leef VOELEN.
haar atmosfeer ademen, haar wind op mijn huid, in haar regen lopen, haar bodem strelen...

niet afhankelijk moeten zijn van techniek, vrij kunnen bewegen.

ik wil vrij zijn.

hier op aarde.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 17:51   #197
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja Mitgard, ik hou persoonlijk van de geborgenheid van een afgesloten omgeving.
Geen invloeden van het weer onder andere.

Gelukkig dat mensen verschillen nietwaar.
Oud 8 maart 2009, 17:57   #198
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het valt me op dat je altijd heel algemeen blijft, maar nooit specifieke tegenargumenten van mezelf weerlegt. Je probeert niet eens.

Eigenlijk zeg je: ik weet het beter, en de wetenschap zal tegen dan (hopelijk) weer al verder geëvolueerd zijn.

Hallo Kiko de raket(ten) die ons naar Maan en Mars moeten brengen zijn reeds in aanbouw.

Het ganse programma noemt het "Constellation program".
Waaronder de nieuwe Ares raketten deel vanuit maken.

Het testen van de motoren in volle gang. De bouw van de segementen ook!

BOUW

On 4 January 2007, NASA completed the Ares I system requirements review.
This review was the first major milestone in the design process of the Ares I rocket.
Going forward, NASA intends to refine the project requirements through 2007, beginning project design later that year.
Project design is to continue through the end of 2009, with development and qualification testing running concurrently, starting in 2008 and running through 2012.
At the same time, flight articles are to begin production towards the end of 2009 for a first launch in June 2011.
The first launch of a human is planned for September 2014.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 8 maart 2009 om 18:04.
Oud 8 maart 2009, 17:58   #199
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Een oplossing voor uw bevoorradingsprobleem is door te werken met redundancy: zorg ervoor dat alle kwetsbare onderdelen meer als 1 keer aanwezig zijn. Een extra lancering met een vrachtschip is voldoende om dit probleem op te lossen. Dit is helemaal niets technisch btw, puur logistiek.

Plan gewoon uw lanceringen ? Een reis naar mars met mensen moet sowieso via een langdurig verblijf op de planeet gaan wegens de positie van mars tov aarde....
Oud 8 maart 2009, 17:59   #200
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tja Mitgard, ik hou persoonlijk van de geborgenheid van een afgesloten omgeving.
Geen invloeden van het weer onder andere.

Gelukkig dat mensen verschillen nietwaar.
tuurlijk.
stuur maar een kaartje hé.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be