![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja ok, maar ik meen me te herinneren dat de europese trend in deze was dat er alleen al in 44 meer mensen bij de SS zijn gegaan dan jaren voordien tesamen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ik zoek, is niet gelijk te hebben, maar wel de historische waarheid dienomtrent. En tot nu toe, op basis van de informatie waarover ik nu beschik, moet ik tot het besluit komen dat het aantal Waalse deelnemers aan het Oostfront niet hoger lag dan 3000 (of zeer breed: misschien 4000) man. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien moeten we ons maar eens het boek van historica F Plisnier gaan aanschaffen: 'Te wapen voor Hitler' over de Waalse legionairs. Plisnier beweert in dat boek zelfs dat de Waalse collaborateurs zwaarder gestraft zijn dan de Vlaamse en dat er meer collaborateurs werden terechtgesteld in Wallonië dan in Vlaanderen. Een heel ander beeld dus, dan het beeld dat wat wij altijd voorgeschoteld krijgen bij ons vanuit een bepaalde vlaams-nationalistische hoek. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
En zelfs moest het dan zo zijn, ik zie niet in welke conclussie we daaruit kunnen trekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() Ik heb het boek niet. Maar ik ga het mij wel aanschaffen. Kwestie van bij te blijven op dit punt. En of ze gelijk heeft, weet ik evenmin. We zullen zien.
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, het weze zo. Het kan niet alle dagen kermis zijn. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Minister-President
|
![]() [quote=Paracelsus;4013796]
Citaat:
Flore Plisnier heeft onder meer in de strafdossiers van de beruchte DSI-brigades (Département Sécurité et Information) van Léon Degrelle gespit. Daar stijgt een vreselijke walm uit op. Ze waren bevolkt met het goorste tuig van de richel, dat de kans schoon zag om op eigen houtje voor Waalse Gestapo te spelen. Zelfs de Duitsers vonden dat ze het te bont maakten. Plisnier probeert het beeld van de gewapende collaborateurs te verrijken door er 'sociologische profielen' van op te stellen. Maar Degrelle heeft natuurlijk geen keurig bijgehouden ledenlijsten van zijn Rex-bendes achtergelaten. Ze moet zich dus behelpen met fragmenten van namenlijsten en onvolledige gerechtelijke informatie. Het beeld dat daaruit naar voren komt is niet echt verrassend: bij de eerste lichting Waalse legionairs waren er nog redelijk veel goed opgeleide, vermoedelijk idealistische jongemannen. Maar daarmee was het kruim van de Waalse collaboratie het land uit. Wat er zich nadien nog aanbood, was niet bepaald de fine fleur van onder de taalgrens. Hier
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Had Hitler het pakt met Stalin gerespecteerd, was de Sovjet Unie zelfs geen onderwerp van gesprek in WO2. Laatst gewijzigd door giserke : 8 maart 2009 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen heeft (na de veroordeling) na de oorlog Franstalig België zedig gezwegen over deze meeheulers. Ze werden doodgezwegen. In Vlaanderen niet. Plisnier : Er zijn in Franstalig België ook meer collaborateurs terechtgesteld. Plisnier zegt : PLISNIER: Niet eens een taboe. Al snel na de oorlog ontstond de mythe dat vrijwel heel Wallonië in het verzet was, in tegenstelling tot het collaborerende Vlaanderen. Die mythe is zo verankerd dat blijkbaar niemand zich afvroeg of dat wel klopte. Ook nog zei ze : Na de oorlog stond er geen Waalse Volksunie op om de rechten van de 'zwarten' te verdedigen. Sommige volkeren verkiezen amnesie boven amnestie.
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zouden we moeten weten hoeveel % van de Walen collaboreerden en dit % vergelijken met het aantal collaborerende Vlamingen. En vervolgens kijken hoeveel doodstraffen dat er zijn uitgesproken in beide landsgedeelten. En dan kunnen we zien waar er het meest gestraft werd. Tot nu toe werd er altijd aangenomen dat dit in Vlaanderen was. Zo wordt ons toch altijd voorgehouden. Plisnier schijnt dit tegen te spreken. En dat zou ik wel eens willen van naderbij bekijken. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Minister
|
![]() Je bedoelt toch de National-SOZIALISTEN?
![]() |
#195 |
|
![]()
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
Of er meer of minder Walen geexecuteerd zijn veranderd toch niets aan de Vlamingen die geexecuteerd zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit een bepaalde Vlaamse-nationale hoek beweert men vaak dat de Vlaamse collaborateurs ongemeen hard zijn aangepakt door de Belgische staat, terwijl de Waalse collaborateurs minder hard zouden zijn gestraft alhoewel er daar ook vele collaborateurs waren. Indien ik het nu goed begrijp, zegt Plisnier (wat dit punt betreft) dat deze stelling vals is, maar dat er zelfs meer Waalse collaborateurs gestraft zijn dan Vlaamse. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Minister
|
![]()
![]() |
#199 | |
|