![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1281 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een "gebied" heeft volgens mij geen taalkundig karakter, he, enkel MENSEN hebben dat. En als die *mensen* die toekomen nu eenmaal van een andere "soort" zijn dan die die er waren ('t is te zeggen, die vroeger toegekomen zijn), dan zal stilaan de "soort" die in die streek woont, veranderen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1282 | ||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb in Wallonië trouwens ook nog nooit van enige "hoffelijke" communicatie in het Nederlands mogen genieten. Jij wel dus? In Frankrijk of Duitsland doen ze die hoffelijke moeite ook al niet. Raar toch wel, al die ongastvrije buurlanden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
zeker. daarom woon ik ook niet in zwitserland zeker hé. Citaat:
Citaat:
Sinds wanneer is het Frans gelijk aan het Romeinse Latijn? Citaat:
Er zijn weldegelijk nog keltische talen. Raar genoeg werden ze door - bijvoorbeeld franstaligen - totaal verdrongen (Normandie Bretagne), ook door de Engelsen verdrongen (Wales) en door de Spanjaarden (ik geloof dat er in Asturias nog iets over is gebleven). Het Iers en het Schots zijn gelukkig ook nog in voege, het Waalse Patois is uiteraard praktisch volledige uitgestorven dankzij de franstalige overheersing. In Brussel kan je tweetalig worden geholpen. Beersel is geen Brussel. Gent ook niet. Citaat:
Citaat:
Uw argumenten raken kant noch wal monsieur. Ik woon in het NEDERLANDSTALIGE gebied in het land Belgique. Ik zie niet in waarom ik me verplicht zou moeten voelen om me in uw taal of in die van uw echtgenoot te moeten uiten; zeker in als het over officiele dingen gaat. In alle andere gevallen voel ik me totaal vrij om me in het Nederlands dan wel in het kantonees te uiten, om het Spaans maar niet te vergeten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ze is op haar franstalige teentjes getrapt omdat de politie kwam checken? Mag ik je dan nog eens een lesje leren (buiten het atlasje, de taalwetten etc..) in ELKE VLAAMSE GEMEENTE komt de politie checken als je daar nieuw je adres hebt laten vastleggen. MOET DAT TEGENVALLEN ZEG! Nu dachten de franstalige superieuren dat ze een "aparte" behandeling kregen... en dan nogwel in dat boerentaaltje! NIET TE DOEN ! Je moet je eens proberen in te laten schrijven in een kustgemeente! man man man toch! how ridiculous can you get! Citaat:
NEDERLANDS in VLAANDEREN FRANS in WALLONIE DUITS in Duitse kantons en speciaal voor de franskiljons: NEDERLANDS en FRANS in het Brusselse GEWEST. Moeilijk hé! Citaat:
Stel je voor dat je iemand als je vrouw als buurvrouw zou hebben: je kan van zo'n superieure persoon toch niet veronderstellen dat zij zich gaat aanpassen aan inwijkelingen zeker!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 14:31. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1283 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik reeds heb gezegd, ze was begonnen met Nederlands te leren. Ze heeft nu trouwens (maar toen nog niet want we woonden daar pas een maand of zo) een redelijke passieve kennis van het Nederlands, maar vrij weinig actieve kennis. Laat ons wel stellen dat die incidenten ervoor gezorgd hebben van het Nederlands voor haar een stuk minder aantrekkelijk te maken, en die het voor mij ook een stuk minder aantrekkelijk hebben gemaakt om mijn zoon nederlands te laten leren. Wie wil zich nu verdiepen in de taal en kultuur van een stelletje navelkijkende lomperikken die zich blijkbaar niet aan de meest elementaire vormen van hoffelijkheid willen houden ? Ik zou het mijne kleine ten stelligste afraden om ooit in Vlaanderen gaan te leven, eerlijk gezegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niet alles is economisch weet je, er is meer in het leven dan cijfertjes en geld verdienen.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1285 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Individueel misschien wel, maar als groep doet de Vlaming er geen voordeel mee, aangezien hij dan steeds zijn eigen taal en identiteit moet ontkennen wanneer hij met anderen in contact wil treden. En als je uiteindelijk zelf geen respect meer voor je eigen identiteit hebt, hoe kun je dan nog verwachten dat anderen die ooit zullen respecteren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1286 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote] Er zijn weldegelijk nog keltische talen. Raar genoeg werden ze door - bijvoorbeeld franstaligen - totaal verdrongen (Normandie Bretagne), ook door de Engelsen verdrongen (Wales) en door de Spanjaarden (ik geloof dat er in Asturias nog iets over is gebleven). Citaat:
Citaat:
Citaat:
is het soort lompigheid waar ik het hier over heb die maakt dat je liefst zo snel mogelijk uit dat soort imbecielenland wegloopt. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 maart 2009 om 14:36. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Your problem jongen! en dat van uw zoon natuurlijk. Blijkbaar is enige kennis van het Nederlands pour lui geen amélioration? Dat is het dus enkel voor Vlaamse boeren zoals zijne père? Maar moest uw zoon ooit naar Brussel komen wonen, wees dan maar gerust dat ik niet zo'n onderdanig sujet bent zoals zijn vader die zich maar vierkant liet verfransen omdat ze hem in het frans aanspraken. Hij zal zich tegen mij officieel van het Nederlands moeten bedienen. moest ik hem echter in Zwitserland tegenkomen, dan zal ik hem gerust in zijn officiele landstaal ontvangen... straf van mij hé!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1288 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De redenen daarvoor zijn zowel historisch als actueel, maar gezien de openlijke agressie van Franstaligen tegenover Vlamingen kan je dit erg bezwaarlijk op de intrinsieke 'lompheid' van de Vlamingen zelf afschuiven. Je doet dit toch, maar ja, da's voor jouw rekening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1 enkele generatie kan je van een groep "Vlamingen" een groep "Franstaligen" maken, of "Engelstaligen". Ik doe het met mijne kleine. Die is geen Vlaming. Hij zal er niet ongelukkiger door zijn. Het "Vlaming zijn" is dus een heel abstract concept over de tijd heen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De naar Wallonie uitgeweken vlamingen schijn dat bepaalde "taalgen" dus ook niet te hebben... de Onkelinxen, de Van Cauwenberghes, ... Wat verwijten jij en je eega de vlamingen nu? Dat is in hun EIGEN streek, in hun EIGEN stad, het lèf hebben om hun EIGEN taal te spreken? Wat een klootzakken zeg! Spreekt zijn madame Latijn en oud grieks en frans en italiaans, en komen ze daar verdomme in het NEDERLANDS vragen wat ze in BEERSEL komt doen!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1291 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de vorige Franse TV-uitzending van Laurent Ruquier, "On n'a pas tout dit", hadden ze een verborgen camera in de straten van Halle gemaakt : Fransen die kwamen met spandoeken "J'adore le Français" in enkele winkels. Ze vroegen hen in het Frans als ze hun spandoeken op de ramen van hun winkels konden zetten. Ik laat u de reactie van de winkeliers voorstellen.
![]() Neem het niet kwalijk, het was maar een verborgen kamera. Het was een "ludieke" manier om de Belgische problemen uit te leggen. Daarna was het gesprek in de uitzending daarover meer serieus. Die verborgen camera toonde wel dat de Vlaamse bevolking een serieus probleem ermee had. Laatst gewijzigd door Everytime : 9 maart 2009 om 14:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1292 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1293 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Echter, door toe te stemmen en zelfs te participeren met de verfransing in de rand zou ik hetzelfde eisen van alle andere huidige en toekomstige Vlaamse bewoners van deze Vlaamse gemeenten. Dat is, zoals eerder in de discussie aangegeven, niet zonder zware sociaal-economische en maatschappelijke gevolgen. Je kan ook Frans leren, en tóch vragen dat de gemaakte afspraken binnen Belgie worden gerespecteerd. Dit is niet tegenstrijdig. Laatst gewijzigd door Nyquist : 9 maart 2009 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begrijp ik het goed zo? Wat een verlies dat jullie zo snel vertrokken zijn....
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1295 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Taalwetten die het VERBIEDEN om mensen in een andere dan de lokale officiele taal te woord te staan, vooral als het buitenlanders zijn, hebben toch wel een bijzonder geurtje, he. Taalwetten die het verplichten dat je tenminste in die en die taal terecht moet kunnen bij de overheid, ja. Maar wettelijk gaan eisen dat er een *onmogelijkheid in communicatie* is, dat gaat toch wel ongelooflijk ver. Denk daar even over na. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben ik geschokt over het feit dat iemand die niks heeft gevraagd en gewoon maar ergens woont door de overheid wordt getrakteerd op een onverwacht bezoekje (zonder bijvoorbeeld, een aankondigingsbriefje, dan had ik kunnen zorgen dat ik aanwezig was...) ? --> een beetje ; het komt toch wel als achterdochtig over. Zoals ik al zegde, ik woon al meer dan 10 jaar in frankrijk, maar heb nog nooit een onverwacht politiebezoek gehad. Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren nederlands praatten ? --> nee, natuurlijk niet Ben ik geschokt door het feit dat mijn vrouw natuurlijk niet veel begreep van wat die mannen kwamen doen ? --> nee natuurlijk niet Ben ik geschokt door het feit dat zij trachtte de communicatie met de middelen die ze had, namelijk de ANDERE LANDSTAAL, tot stand te brengen ? --> nee, natuurlijk niet Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren daar niet op ingingen ? --> een beetje wel - mijn vermoeden is dat zij de nodige kennis hadden om een rudimentaire dialoog tot stand te brengen Ben ik geschokt door het feit dat die ambtenaren daar blijkbaar HEEL AFKEUREND OVER DEDEN ? --> jazeker! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1298 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een politieagent die een vaststelling komt doen, die mag zich daarbij enkel van het Nederlands (als enige officiele taal) dienen. Ook als u daarvan schrikt of beledigd wordt. Citaat:
Een agent die 'weigert' haar in haar moedertaal te bedienen, wat toevallig ook de taalvaardigheid is van die individuele agent, is geenszins "alles in het werk te stellen om die onmogelijk te maken". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1299 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog eens, ik eis niks, voor niemand. Maar is de redenering: "ik bevond mij in een zekere situatie A, waarin ik de keuze had tussen houding 1) en mijn tanden breken of houding 2) die veruit in mijn voordeel uitdraaide" "een zekere evolutie zou in een andere gebied, voor andere mensen, ook tot situatie A kunnen leiden" "ik zou suggereren dat ze houding 2) nemen want dat is voordelig" Besluit: ik ben kortzichtig. ? Citaat:
Maar, dat is wat ik hier zeg, het zou ook veel beter zijn mochten Vlamingen niet zo sterk op hun teentjes getrapt zijn en van de nood een deugd maken (situatie A en keuze 2)) Mijn persoonlijk voorbeeld illustreert het bijzonder negatieve beeld dat zoiets namelijk schept. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1300 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Indien U zich de moeite had getroost om meer informatie in te winnen, dan had U dit geweten; heeft dus niks met het taalgebruik te maken, en zeker niet met het officiele taalgebruik in Beersel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als ik in Portugal ga wonen ben ik ook niet geschokt door het feit dat ik niet veel ga begrijpen van de gemeentelijke diensten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||||||||
![]() |
![]() |