Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2009, 18:53   #161
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
The United Federation of Planets
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 19:52   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zoals het Limburgs...

Raad van Europa neemt Friese klachten serieus
Fries sprekenden gediscrimineerd.

Door Perro de Jong.

28-02-2009
Een delegatie van de Raad van Europa trok deze week door Nederland. Om te kijken of de regering zich houdt aan de internationale afspraken om discriminatie van minderheden tegen te gaan. Er is één groep in Nederland die officiëel geregistreerd staat als nationale minderheid: de Friezen.

Volgens Brenda Ottjes van Tûmba is er meer aan de hand. Friezen hebben de reputatie stug en gesloten te zijn, en ze klagen bijna nooit. "Ze trekken eerder hun schouders op." Wat er bij Tûmba binnenkomt zou dus wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn.

.../...

Verkeerde keelgat
Iemand die niet zijn schouders optrok is Gerlof Kootstra uit het dorpje Buitenpost. Zijn klacht is één van de gevallen van discriminatie waarover de Raad van Europa zich nu gaat buigen.

"Ik moest voor mijn zoontje gegevens doorgeven aan het Centrum voor Werk en Inkomen in Dokkum", legt Kootstra uit. "Meteen kreeg ik van een mevrouw de vraag of ik van het Fries op het Hollands kon overstappen. Ik wilde de zaak niet op de spits drijven, dus ik zei 'dan schakel ik over op het Hollands'. Op dat moment zei deze mevrouw: 'ja, dat dacht ik ook!'"

"Die felle reactie schoot hem in het verkeerde keelgat, zegt hij. En Kootstra kent zijn rechten: "Van de wet mag je verwachten dat iemand het Fries tenminste passief beheerst." Na nog een telefoontje met een medewerkster die geen Fries sprak begon hij te vermoeden dat het om bewust beleid ging bij dit overheidsbureau. Daarom stapte hij naar Tûmba."

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2009 om 19:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 20:00   #163
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zoals het Limburgs...
Dat is toch niet wat ik lees.

Citaat:
DEN HAAG - Vandaag, 9 maart 2009.
Het kabinet discrimineert Limburgers. Dat vindt de Partij voor de Vrijheid (PVV). Tijdens een Kamerdebat met landbouwminister Gerda Verburg fulmineerde PVV’er Dion Graus dat het maar eens afgelopen moet zijn Limburgers voortdurend te behandelen als ‘gekke Gerritje’.

Graus (zelf een Limburger) werd boos, omdat Verburg van plan is het kantoor van de Algemene Inspectiedienst (AID) in Kerkrade te sluiten. ,,Er wordt altijd met Limburg gesold, gedaan alsof Limburgers dom zijn. Eerst de sluiting van de mijnen en nu dit,’’ zei Graus. ,,En Limburgs wordt ook al niet erkend als officiële taal en Fries wel.’’
Zeg me, wie heeft er hier nu gelijk: u of Graus? Volgens Graus is het Limburgs in Nederland helemaal niet erkend. In tegenstelling tot wat u hier beweert. Erkenning als 'streektaal' betekent niet zo heel veel.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2009 om 20:07.
Oud 9 maart 2009, 20:03   #164
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

system je kan vragen aan het Nederlands parlement om ook het Limburgs te laten erkennen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 maart 2009 om 20:03.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 20:14   #165
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

't is dat Belgique het goede voorbeeld geeft
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 21:01   #166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
't is dat Belgique het goede voorbeeld geeft
Nederland is nu ook niet precies het goede voorbeeld als ik het allemaal goed lees.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2009 om 21:02.
Oud 9 maart 2009, 21:03   #167
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vergeleken met Belgique is Nederland nochtans een grote stap vooruit.
Oud 9 maart 2009, 21:09   #168
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vergeleken met Belgique is Nederland nochtans een grote stap vooruit.
Wat zou het. De Nederlandse staat heeft de Friezen zo murf gekregen en taalkundig zo vermorzeld gedurende eeuwen, dat diezelfde Friezen zich nu pas bewust zijn gaan worden van hun eigen taal en nog maar pas hun taal kunnen gaan herwaarderen en hun onderwijs in hun eigen taal zullen mogen gaan organiseren.

Heel raar, hoe 'zogenaamde' nationalisten, zoals u, de andere kant opkijken wanneer het niet meer in hun kraam past.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2009 om 21:15.
Oud 9 maart 2009, 21:18   #169
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zal de eerste zijn om de Friese taal te verdedigen, en in tegenstelling tot de hypocriet die jij bent ben ik er ook effectief mee bezig.

Het is vooral heel raar hoe jij steevast de andere kant op kijkt als het over het Waals gaat.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 9 maart 2009 om 21:19.
Oud 9 maart 2009, 21:23   #170
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zal de eerste zijn om de Friese taal te verdedigen, en in tegenstelling tot de hypocriet die jij bent ben ik er ook effectief mee bezig.

Het is vooral heel raar hoe jij steevast de andere kant op kijkt als het over het Waals gaat.
IK heb u meermaals gezegd dat voor mijn part elk dialect mag beschermd worden.
Oud 9 maart 2009, 23:00   #171
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch niet wat ik lees.

Zeg me, wie heeft er hier nu gelijk: u of Graus? Volgens Graus is het Limburgs in Nederland helemaal niet erkend. In tegenstelling tot wat u hier beweert. Erkenning als 'streektaal' betekent niet zo heel veel.
Limburgs is geen taal, zoals de Nederlandse taalunie duidelijk stelt en dat je uitgerekend Dion Graus van de platte populistische PVV erbij haalt is ook niet veelzeggend. Bovendien staan de plaatsnamen in Limburg tegenwoordig in het Nederlands en in het plaatselijke dialect.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 9 maart 2009 om 23:04.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 23:03   #172
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zou het. De Nederlandse staat heeft de Friezen zo murf gekregen en taalkundig zo vermorzeld gedurende eeuwen, dat diezelfde Friezen zich nu pas bewust zijn gaan worden van hun eigen taal en nog maar pas hun taal kunnen gaan herwaarderen en hun onderwijs in hun eigen taal zullen mogen gaan organiseren.

Heel raar, hoe 'zogenaamde' nationalisten, zoals u, de andere kant opkijken wanneer het niet meer in hun kraam past.
Friesland een van de stichtende leden van de Republiek der 7 Verenigde Provinciën. De huidige Oranje Nassau's stammen af van de Friese stadhouders. Dat eeuwenlang vermorzelen zal dus wel meevallen. Het kwam wel voor dat bestuurders van buiten Friesland kwamen, het bestuur gebeurde vaak wel niet in het Fries. Voor zoverre dat gebeurd is, zal dat pas gebeurd zijn nadat Nederland meer unitair werd (vanaf de Bataafsche Republiek). Friesland is al decennialang erkend als tweetalig provincie. En sinds een aantal jaar is het zelfs de tweede landstaal; een Fries lid van de Eerste of Tweede Kamer mag het woord nemen in het Fries. Hoewel ik vermoed dat de meesten dit uit respect voor de andere landgenoten (alle Nederlanders, ook Friezen kennen allemaal Nederlands, niet alle Nederlanders kennen Fries) niet zullen doen (ik heb geen idee hoe ze het tolken in de Staten Generaal hebben geregeld, vast niet zo goed als in het Europees parlement), is dit binnen het bestuur van Friesland wel heel normaal.
Oud 9 maart 2009, 23:05   #173
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Limburgs is geen taal, zoals de Nederlandse taalunie duidelijk stelt en dat je uitgerekend Dion Graus van de platte populistische PVV erbij haalt is ook niet veelzeggend. Bovendien staan de plaatsnamen in Limburg tegenwoordig in het Nederlands en in het plaatselijke dialect.
Limburgs wordt tegenwoordig wel als een taal beschouwd.
Oud 9 maart 2009, 23:11   #174
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Raad van Europa neemt Friese klachten serieus
Fries sprekenden gediscrimineerd.

Door Perro de Jong.

28-02-2009
Een delegatie van de Raad van Europa trok deze week door Nederland. Om te kijken of de regering zich houdt aan de internationale afspraken om discriminatie van minderheden tegen te gaan. Er is één groep in Nederland die officiëel geregistreerd staat als nationale minderheid: de Friezen.

Volgens Brenda Ottjes van Tûmba is er meer aan de hand. Friezen hebben de reputatie stug en gesloten te zijn, en ze klagen bijna nooit. "Ze trekken eerder hun schouders op." Wat er bij Tûmba binnenkomt zou dus wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn.

.../...

Verkeerde keelgat
Iemand die niet zijn schouders optrok is Gerlof Kootstra uit het dorpje Buitenpost. Zijn klacht is één van de gevallen van discriminatie waarover de Raad van Europa zich nu gaat buigen.

"Ik moest voor mijn zoontje gegevens doorgeven aan het Centrum voor Werk en Inkomen in Dokkum", legt Kootstra uit. "Meteen kreeg ik van een mevrouw de vraag of ik van het Fries op het Hollands kon overstappen. Ik wilde de zaak niet op de spits drijven, dus ik zei 'dan schakel ik over op het Hollands'. Op dat moment zei deze mevrouw: 'ja, dat dacht ik ook!'"

"Die felle reactie schoot hem in het verkeerde keelgat, zegt hij. En Kootstra kent zijn rechten: "Van de wet mag je verwachten dat iemand het Fries tenminste passief beheerst." Na nog een telefoontje met een medewerkster die geen Fries sprak begon hij te vermoeden dat het om bewust beleid ging bij dit overheidsbureau. Daarom stapte hij naar Tûmba."
1) Waarom de Friezen als nationale minderheid erkend worden is mij een compleet raadsel. Nederlanders stammen af van de Friezen, de Franken en de Saksen, maar dat ter zijde.
2) Voor 45% van de Friezen is het Nederlands de moedertaal.
3) Jouw punt ontgaat mij.
Oud 9 maart 2009, 23:14   #175
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Limburgs wordt tegenwoordig wel als een taal beschouwd.
Limburgs is erkend als streektaal als tussenoplossing.
Oud 9 maart 2009, 23:23   #176
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

waarom zouden de friezen geen recht op een statuut hebben?
Oud 10 maart 2009, 00:24   #177
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
jij blijkbaar niet.
in een echte parlementaire democratie controleert het parlement de regering en houdt de meerderheid rekening met de minderheid.
dit is totaal niet van toepassing in België waar de regering via het parlement haar zin doordrukt qua wetten.
De meerdeheid regeert, de oppositie roept en klaagt aan vanop de oppositiebanken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 00:26   #178
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is er iemand bereid Shadowke een snelcursus te geven over de Parlementaire Democratie ?

Het is echt bedroevend met die gast.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 01:49   #179
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is nu ook niet precies het goede voorbeeld als ik het allemaal goed lees.
Ja, er houden zich mensen niet aan de regels, het is wat... Als iedereen zich aan de wetten zou houden zouden ze niet nodig zijn. Het belangrijkste staat in uw eigen stukje:
Citaat:
En Kootstra kent zijn rechten: "Van de wet mag je verwachten dat iemand het Fries tenminste passief beheerst."
Zo is dat: Wettelijk beschermd. En deze Kootstra zal dus van de rechter gelijk krijgen want in Nederland betekent een wet nog iets.
Dáár gaat het dus om.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 01:52   #180
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. Weet u, misschien moet u eens met wat Friezen gaan praten.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be