![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1501 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1502 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden Walen die in diep Wallonië leven, Nederlands moeten leren als ze die taal nooit nodig hebben? Dat heeft totaal geen zin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1503 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 12 maart 2009 om 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1504 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 95% van de mensen uit mijn omgeving zijn viertalig, met Engels als tweede gebruikstaal. De Franse taal gebruiken ze nooit of praktisch nooit, staat op ongeveer hetzelfde niveau als het Duits.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#1505 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Engels is hier de belangrijkste vreemde taal. Tja, Duits is een buitenbeentje en neemt een makkelijkere plaats in dat het Frans, wegens de grote gelijkenissen met het Nederlands. En het Frans staat zowat op het zelfde niveau als het Spaans of het Italiaans. Niet meer dan een vakantietaal waarbij het belangrijk is te weten wat bier, wijn en nog een aantal culinaire geneugten heten in deze taal.
![]() |
![]() |
#1506 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ken je niet de administratieve taal, dan is het voor 100% jouw verantwoordelijkheid om een oplossing te zoeken om de administratieve procedures in die taal te doorlopen. Net zoals in de rest van de wereld. Citaat:
Het is niet alsof men dat zou gaan interpreteren als de-facto tweetaligheid, het is niet alsof men enkele jaren later zou beginnen eisen de gemeenteraadszittingen in een andere taal te voeren, het is niet alsof men oorlog zou verklaren aan het eigen gewest als deze niet akkoord is met het stilzwijgend uitbreiden van de privileges, het is niet alsof men aan deze uitzonderingssituatie ooit territoriale eisen zou verbinden, right? Dat zou allemaal wel heel erg vergezocht zijn, right? Jouw argumenten zijn steeds in de eerste plaats gebaseerd op het vooruithelpen van de mensen, en dat kan niemand natuurlijk afkeuren. Het probleem is dat we dit al X aantal keer hebben geprobeerd in het verleden. Elke vorm van inschikkelijkheid, elke vorm van uitzondering (faciliteiten, taalhoffelijkheidsakkoorden, etc...) werd telkens onmiddellijk misbruikt, met zeer nefaste gevolgen voor de Vlamingen in die gebieden, en uiteraard zonder enige vorm van reciprociteit of goede wil in de omgekeerde richting. Ik wil ook niets horen over "dat zouden ze niet mogen doen" of "je hebt overal idioten", dat is gewoon de realiteit. Dat is de politieke consensus bij de Franstaligen, en dat gedurende de laatste 60 jaar, en dat gaat ook niet veranderen. We kunnen niet anders dan daar rekening mee houden. Wat ik je dus wel kwalijk neem, is dat wanneer we de inschikkelijke optie de X+1-de keer niet weerhouden als oplossing, je begint te schelden op de Vlamingen als per definitie lompe en kleingeestige navelstaarders. Citaat:
Zegt dat genoeg? We horen het vaak genoeg, die argumenten. Vlaams is een verzameling dialecten, ze verstaan elkaar zelfs niet, ze moeten ondertiteld worden, het is toch maar een piepklein taaltje, dat is niet interessant voor een francofoon, spreek toch gewoon Frans. Het is niet het niet-willen-Nederlands-leren dat aanstoot geeft of misprijzen overbrengt, het is het misprijzen dat ervoor zorgt dat ze geen Nederlands willen leren. In casu, buitenlandse inwijkelingen van minstens even grote taalgroepen hebben geen enkel probleem met het aanleren van de plaatselijke taal. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1508 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1- Ofwel liegt hij over zijn separatistische ambities, en wil hij een "Wallobrux" België vormen. Dit is de meest waarschijnlijke opties, aangezien hij hier Jean Gol citeert. 2- Ofwel moeten alle Vlamingen in Belgie maar gewoon allemaal Frans leren. In beide opties is het duidelijk dat Franstaligen het onsmakelijk vinden om samen te moeten leven met niet-Franstaligen, en geen enkele Franstalige die ooit van een dergelijke constructie zou kunnen houden. Ik weet dat u daar akkoord mee bent, Everytime, bijzonder veel Franstaligen zijn dat. Zoniet zou men dat niet in verkiezingsdrukwerk zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik verkies ook wel de "Cote d'Opale" maar dan gewoon wegens het landelijke karakter ervan. Ik ben nog eens met een deel van mijn schoonfamilie aan de Belgische kust geweest, en tot mijn verbazing moest ik daar zo goed als niet als tolk optreden hoor. Dus dat is dikke zever, aan de Belgische kust kom je aan je trekken, of je nu Duits, Frans, of Engels spreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1511 |
Staatssecretaris
|
![]() Amerikaans Engels USA USA USA!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1512 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Sommigen spreken van enkel de faciliteitengemeentes, sommigen van heel Halle-Vilvoorde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1514 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1515 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel nu dat er een franstalige (of turkse, of Zweedse of weet ik veel) gemeenschap is in een gemeente die het praktisch zou vinden om haar formaliteiten in haar eigen taal te behandelen. Stel nu dat die *op haar eigen kosten natuurlijk* met de gemeente overeenkomt om een speciaal loket voor die mensen op te richten, ervoor te zorgen dat dat loket bemand wordt (dus het loon van die "bediende" en alles wat erbij hoort te betalen en zo) door een tolk, alle administratieve papieren van de gemeente op eigen kracht gaat vertalen en zo voort, zodanig dat voor een lid van die taalgemeenschap, het volstaat om naar dat loket te gaan, daar zijn formaliteiten in de taal in kwestie te doen, en achteraf een conversie te doen van het formele papierwerk op de officiele, eentalige documenten van de gemeente. Voor de gemeente en voor haar bedienden verandert er niks (op een paar vierkante meter in het gemeentehuis of zo na): zij komen enkel in kontakt met nederlandstalig papierwerk en dergelijke. Voor de mensen van de taalgemeenschap verandert alles: ze kunnen in hun eigen taal hun ding doen. Het kost hun een *kleine bijdrage*, maar dat is normaal voor de extra luxe die ze willen. Dat heeft niks met de gemeenteraad of wat dan ook te maken, want hoewel het voor mij niet verboden zou zijn dat er OOK andere talen op de gemeenteraad worden gesproken tussen mensen die dat wensen, moeten natuurlijk alle *officiele* acties in de officiele taal van de gemeente gebeuren. Er zou wel, vind ik, een procedure moeten bestaan om, indien gedurende een lange tijd (zeg maar, 3 opeenvolgende gemeenteraadsverkiezingen) er een constante vraag is door de meerderheid om de officiele taal van de gemeente te veranderen, dat toe te staan. Dat is gewoon democratie. Dat wil zeggen dat er sinds lang een meerderheid van de bevolking de andere taal wil hebben, en ik vind dat dan normaal om hen dat te laten hebben. Citaat:
Citaat:
Persoonlijk gezien zou ik, mocht ik in Vlaanderen wonen, 100 keer meer hekelen aan een grotere fiscale druk en zo ten gevolge van al die taaltoestandjes, dan om een of andere groep mensen die in hun eigen taal ergens wil bediend worden, want dat heeft een onmiddellijke invloed op mijn eigen bestaan. (fiscale druk is trouwens de andere reden waarom ik niet goed zie om ooit terug naar belgie te komen - tenzij als Euro-ambtenaar of zo ![]() Citaat:
Allez, vervang "francophone" door "neerlandophone" en je hebt de giller van het jaar. Het is helemaal juist dat een deel van de franstalige politieke klasse "groot" geworden is op de rug van sterke standjes in het communautaire conflict (keuterboer Happart als eerste). Dat is heel jammer. Aan de andere kant, aan Vlaamse zijde is er ook een heel deel politici die groot worden enkel door af te geven op franstaligen, he. Citaat:
Het is omdat ik daar een begrip voor heb, dat ik er moeite mee heb om het een franstalige a priori kwalijk te nemen weinig interesse te tonen voor het aanleren van het nederlands. Het eerdere voorbeeld van het Fries en het Nederlands is gegeven. Citaat:
Citaat:
Ik heb nog een beter voorstel: maak rond brussel een slecht bewaakte opslagplaats van radioactief afval en het probleem zal zichzelf oplossen ![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1516 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1518 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1519 | |||||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een Nederlandsonkundig Franstalige zal identiek worden behandeld als een Zweedstalige of Mandarijn-spreker, de overheid zal een Franstalige zeker niet meer "stokken in de wielen steken". Frans heeft langs de andere kant ook geen voorkeurstatuut in Vlaanderen, en dat is waar jij en een grote groep Franstaligen zich aan ergeren, maar daar zal men mee moeten leren leven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Taal is geen bevoegdheid op het niveau van een gemeente, net zoals fiscaliteit of verkeerswezen dat niet is. In alledrie de gevallen om zeer goede redenen. Citaat:
Wij hebben het voorbeeld van Brussel vlak naast de deur, wat men in de faciliteitengemeenten en daarbuiten als Grote Bestemming ziet. Nog steeds niets waar Vlamingen zich druk over moeten maken? Politie nog voor ongeveer de helft tweetalig; geen probleem? Citaat:
Citaat:
Je zal begrijpen dat dat standpunt niet veel water draagt bij Vlamingen die met hun neus wat dichter op de actualiteit worden gedrukt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1520 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is het soort "goeie wil" die niet veel kost, een hoop problemen zou vermijden en vooral, vooral, het gras wegsnijdt onder de voeten van zij die zoiets politiek willen uitbaten, want de mensen van die gemeenschap worden goed ontvangen (door hun eigen gefinancieerde tolk), er is geen reden meer om "tweetaligheid" van de gemeente te eisen en zo voort. Citaat:
Citaat:
Snelheidsbeperkingen, nee, want die kunnen natuurlijk niet veranderen van gemeente tot gemeente, daar moet een zekere uniformiteit in bestaan. Citaat:
Het zou het grote voordeel hebben van alle taalkwesties op gemeentelijk niveau te begraven, en daar nationaal gezien dan nooit meer een politiek spelletje kunnen van te maken (wat 3/4 van de belgische politieke klasse dan voor schut zou zetten). Citaat:
Nee, ik aanvaard dat argument, maar mijn eerste prioriteit zou zijn om politici die communautaire conflicten willen gebruiken, het gras vanonder de voeten te maaien, want ik zou denken dat zoiets als een federale overheid of het equivalente *veel meer belangrijke problemen* op te lossen heeft dan dat eeuwige geleuter, en daarover niet zou moeten blokkeren. Citaat:
Het is dat fenomeen dat me trouwens laat twijfelen over de zin van een splitsing. Anders zou ik daar al lang voorstander van geweest zijn, hoor. Maar ik denk dat een splitsing dat probleem niet oplost (maar wel "internationaliseert"), en het is infeite het enige communautaire taalprobleem. Nergens anders stellen er zich serieuze problemen voor zover ik weet. |
||||||||||
![]() |
![]() |