![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 13 maart 2009 om 14:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Parlementslid
|
![]() Noppes. Solidariteit kan op vele manieren worden georganiseerd. Wie echt voor solidariteit is denkt internationaal. Stap uit het enge Belgische denkkader. We kunnen zonder problemen een sociaal kader vastleggen tussen deelstaten, tussen regio's van Europa, tussen naties van de wereld. Er is geen reden om solidariteit gevangen te houden binnen het Belgisch staatkundig kader. Verandering moet kunnen. Vooruitgang moet kunnen. Ook op staatkundig niveau. Ook op sociaal niveau. Elk volk, elke regio, elke natie moet toegang krijgen tot zijn zelfbeschikkingsrecht. Iedereen onafhankelijk! En de solidariteit moet er zijn met iedereen over de staatsgrenzen heen. Voor een internationale solidariteit!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie zegt dat "we" niet solidair kunnen zijn? Wat jij "solidair zonder amok te maken" noemt, is een cynische metafoor voor zwijgen en aanvaarden wat de elite oplegt. Ja ik wil solidair zijn met Wallonië. Met Wallonië hé, niet met de Belgische elite, niet met de francofone elite, noch met een systeem dat nooit solidair is geweest met Vlaanderen, noch met Wallonië, maar enkel en alleen uit is op zelfbehoud. Ja, ik wil solidair zijn met Wallonië. Rechtstreeks, niet via een Belgische omweg. Ja, ik wil samenwerken met Wallonië. Maar niet met de Belgische elite. Straf he. Ik wil wel, maar ik mag niet. Omdat ik die Belgische elite mee moet helpen overleven, en dat wil ik niet. Oh, en weet je, als ik dat zo vertel in het buitenland, dan snappen ze me wel hoor. Straf he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 13 maart 2009 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zou dat zelf beter ook niet doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
België heeft geen geheim recept van samenwerking. Het confederale Zwitserland daarentegen is een veel interessanter model. Juist daarom hebben we een staatshervorming nodig. Conflicten hebben oorzaken. Je moet het conflict erkennen, de oorzaken vinden en aan een oplossing werken. Als we die staatshervorming tot een goed eind brengen kunnen we een inspiratie zijn voor andere staten in Europa (zoals Spanje) of de wereld waar gelijkaardige conflicten lopen. De klok kan daarvoor niet terug gedraaid worden. We kunnen ook ons hoofd niet langer in het zand steken door te beweren dat de burgers niet geïnteresseerd zijn in de communautaire problematiek. En we kunnen niet blijven aanmodderen door een status-quo te aanvaarden en te blijven steken in een conflictfederalisme. Daarom moeten we vooruitgaan en hervormen. Kiezen voor regionale emancipatie ( meer autonomie) en samenwerking (meer en betere overlegstructuren). Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 13 maart 2009 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De "von Bissing"-Flamenpolitiek was een voedingsbodem om dit krachtige en rijke België naar de afgrond te leiden. De politiek heeft daar gretig op ingespeeld, want het zijn ook zij alleen die er munt uit slaan. Daarom, Referendum NU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb ik dat ergens geschreven?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik blijf toch afvragen hoe het allemaal verlopen zou zijn indien Albert I de vragen van de Vlamingen voor WO I ingewilligd had. Toegegeven, dit federale model werkt niet. Unitarisme heeft ook niet gewerkt. Zou onafhankelijkheid werken?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 13 maart 2009 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dat er geen rekening werd gehouden met de werkelijke behoeften van de burgers heeft niets te maken met Vlaams of Waals maar alles met een sociale revolutie die gans Europa tijdens de vorige eeuw in zijn ban hield. Laatst gewijzigd door Cottenjé : 13 maart 2009 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Natuurlijk werden de Vlamingen gediscrimineerd. Als men zijn eigen taal op de scholen, het Nederlands, onderwezen kreeg in het Frans, dan hoeft men daar geen tekeninkje bij te te maken. Men kan dat een beetje vergelijken met de Friezen, die ook gediscrimineerd werden in hun taal in Nederland tot in onze tijd. Maar bij ons is dit voorbij. De rollen zijn nu omgekeerd. Nu hebben de Vlamingen het in België voor het zeggen. En we mogen niet dezelfde fout maken als vroeger, maar dan in de omgekeerde richting. Leven en laten leven. Een ruime autonomie in Belgisch verband, dat is mijn optie.
Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 16:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Knokke, Sint-Martens-Latem, Antwerpen...etc...dit waren geen oorden van arme gediscrimineerde Vlamingen, en nog niet. Als je door pakweg Brugge rijdt, kijk een naar al die grote herenhuizen, denk je dat die leeg stonden? Daar woonden allemaal rijke en welstellende vlamingen in. De bouwwoede in de Vlaamse grootsteden van herenhuizen dateert wel van rond 1900, met andere woordende het unitaire België was niet slecht voor deze Vlamingen. Het is zelf met zekerheid te stellen dat de rijkdom in Vlaanderen groter was dan in vergelijking met sommige delen van Wallonië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 13 maart 2009 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |