Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2009, 15:22   #1621
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dus is er op geen enkel ogenblik sprake om te zeggen dat Brussel tot Vlaanderen behoort ?
tot het Vlaams Gewest? neen
tot de Nederlandstalige Gemeenschap? ja.

maar ik denk wel dat de internationale gemeenschap naar het Gewest gaat kijken, niet naar de Gemeenschappen. tot veler ongenoegen, zeker hier, maar wet is wet hé....

later kan Brussel natuurlijk beslissen om zich bij Vlaanderen aan te sluiten.
Oud 13 maart 2009, 15:25   #1622
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tot het Vlaams Gewest? neen
tot de Nederlandstalige Gemeenschap? ja.

maar ik denk wel dat de internationale gemeenschap naar het Gewest gaat kijken, niet naar de Gemeenschappen. tot veler ongenoegen, zeker hier, maar wet is wet hé....

later kan Brussel natuurlijk beslissen om zich bij Vlaanderen aan te sluiten.
Jongens, Brussel is té belangrijk voor Vlaanderen, dus kunnen we dat niet uitsluiten. Ongeveer meer dan 30% van de inkomsten en werkgelegenheid komt uit Brussel, neem Brussel weg van België (Vlaanderen en Wallonië) en de crisis slaat nog harder toe dan vandaag.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 15:27   #1623
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Jongens, Brussel is té belangrijk voor Vlaanderen, dus kunnen we dat niet uitsluiten. Ongeveer meer dan 30% van de inkomsten en werkgelegenheid komt uit Brussel, neem Brussel weg van België (Vlaanderen en Wallonië) en de crisis slaat nog harder toe dan vandaag.
absoluut waar.

maar ook na een onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen, gaat dat blijven hoor. Brussel wordt niet verlegd, alle afspraken die voor de EU gelden, zullen hier ook gelden, enz enz.
het enigste vervelende voor Brussel zal zijn dat de 300.000 Vlaamse ambtenaren die in Brussel werken, opeens er niet meer zullen zijn, met alle gevolgen vandien voor de lokale economie. en dat mss wat bedrijven, gefocust op overheden, mee gaan verhuizen.
Oud 13 maart 2009, 15:31   #1624
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
absoluut waar.

maar ook na een onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen, gaat dat blijven hoor. Brussel wordt niet verlegd, alle afspraken die voor de EU gelden, zullen hier ook gelden, enz enz.
het enigste vervelende voor Brussel zal zijn dat de 300.000 Vlaamse ambtenaren die in Brussel werken, opeens er niet meer zullen zijn, met alle gevolgen vandien voor de lokale economie. en dat mss wat bedrijven, gefocust op overheden, mee gaan verhuizen.
Maar om wat te bereiken? Zou het niet beter zijn dat we de bestaande toestand gewoon optimaliseren naar het hoogstrendabele in plaats van een sprong te wagen in het duister?
Oud 13 maart 2009, 15:36   #1625
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar om wat te bereiken? Zou het niet beter zijn dat we de bestaande toestand gewoon optimaliseren naar het hoogstrendabele in plaats van een sprong te wagen in het duister?
dat is de bestaande toestand optimaliseren.

we leven nu al in 2 verschillende landen, we hebben nog nauwelijks contact met elkaar, we kijken nog nauwelijks naar elkaars tv-zenders, lezen elkaars kranten niet, weten niet wat er aan de andere kant leeft, spreken minder en minder elkaars taal. de kennis van het Frans gaat achteruit in Vlaanderen, de kennis van het Nederlands zal in Wallonië nooit hoog zijn.

mss is een confederatie een oplossing, maar dat is de facto een splitsing van het land.
Oud 13 maart 2009, 15:41   #1626
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
dat is de bestaande toestand optimaliseren.

we leven nu al in 2 verschillende landen, we hebben nog nauwelijks contact met elkaar, we kijken nog nauwelijks naar elkaars tv-zenders, lezen elkaars kranten niet, weten niet wat er aan de andere kant leeft, spreken minder en minder elkaars taal. de kennis van het Frans gaat achteruit in Vlaanderen, de kennis van het Nederlands zal in Wallonië nooit hoog zijn.

mss is een confederatie een oplossing, maar dat is de facto een splitsing van het land.
Gezien België nooit een flop is geweest, weet ik niet of het opblazen van deze welvaartstaat, dan ook de beste richting is. Misschien scheelt er iets aan de huidige politiek van de verdeeldheid en moeten we er alles aan doen om onze welvaart ook in de toekomst opnieuw veilig te stellen.

Ik weet wél zeker, dat hoe meer de gewesten en gemeenschappen autonomie verkrijgen, hoe moeilijker onze welvaart het te verduren krijgt.
Oud 13 maart 2009, 15:53   #1627
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gezien België nooit een flop is geweest, weet ik niet of het opblazen van deze welvaartstaat, dan ook de beste richting is. Misschien scheelt er iets aan de huidige politiek van de verdeeldheid en moeten we er alles aan doen om onze welvaart ook in de toekomst opnieuw veilig te stellen.

Ik weet wél zeker, dat hoe meer de gewesten en gemeenschappen autonomie verkrijgen, hoe moeilijker onze welvaart het te verduren krijgt.
hoeveel Walen kennen een paar BV's? hoeveel Vlamingen kennen bekende Walen?
hoeveel Belgen lezen zowel Vlaamse als Waalse kranten? hoeveel Belgen kijken naar zowel Vlaamse als Waalse tv-zenders? hoeveel Walen kennen Sven Neys?

in ieder geval te weinig om te zeggen dat we 1 land zouden zijn....
Oud 13 maart 2009, 16:00   #1628
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit Vlaams standpunt kan ik die stap wel begrijpen, maar het is jammer dat het enige deel Belgie dat redelijk goed functioneerde, namelijk Brussel, daar de pineut van is. We krijgen nu een stad, ingesloten als een te kleine enclave in land met een andere taal en cultuur, zonder ook maar de hoop om daar nog eens iets aan te kunnen veranderen, want landsgrenzen zijn toch in de praktijk moeilijker te verleggen dan administratieve binnenlandse grenzen.

Het betekent ook het einde van dingen zoals de Vrije Universiteit Brussel en verschillende andere nederlandstalige onderwijsinstellingen in het Brusselse, die nu geen enkele bestaansreden meer zou hebben.

Met andere woorden, dit om ten alle koste de groei van een stad moedwillig tegen te gaan en voor een vrijwaren van de territoriale linguistieke integriteit van een paar kleine gemeenten...

Nou ja, ik ben er niet a priori tegen, hoor. Ik vind het wel jammer voor Brussel, tenzij die stad nu een soort Europees statuut zou krijgen (de echte hoofdstad van Europa). In dat geval ben ik er 100% voor, als ik mijn Brusselse identiteitskaart mag krijgen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 maart 2009 om 16:03.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:02   #1629
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanuit Vlaams standpunt kan ik die stap wel begrijpen, maar het is jammer dat het enige deel Belgie dat redelijk goed functioneerde, namelijk Brussel, daar de pineut van is. We krijgen nu een stad, ingesloten als een te kleine enclave in land met een andere taal en cultuur, zonder ook maar de hoop om daar nog eens iets aan te kunnen veranderen, want landsgrenzen zijn toch in de praktijk moeilijker te verleggen dan administratieve binnenlandse grenzen.

Het betekent ook het einde van dingen zoals de Vrije Universiteit Brussel en verschillende andere nederlandstalige onderwijsinstellingen in het Brusselse, die nu geen enkele bestaansreden meer zou hebben.

Met andere woorden, dit om ten alle koste de groei van een stad moedwillig tegen te gaan en voor een vrijwaren van de territoriale linguistieke integriteit van een paar kleine gemeenten...

Nou ja, ik ben er niet a priori tegen, hoor. Ik vind het wel jammer voor Brussel.
Brussel is een puinhoop, patrick, op alle gebied.
Oud 13 maart 2009, 16:02   #1630
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
hoeveel Belgen lezen zowel Vlaamse als Waalse kranten? hoeveel Belgen kijken naar zowel Vlaamse als Waalse tv-zenders? hoeveel Walen kennen Sven Neys?

Persoonlijk heb ik geen TV-kabel. Vind dat er te veel demagogische rotzooi op komt, maar dat is een persoonlijke mening. De meeste BV's ken ik dan ook niet en de nieuwste hits zijn me meer dan vreemd. Omdat ik van muziek hou, ken ik wel wat goede artiesten, Belgisch en niet-Belgisch.

Hoogstwaarschijnlijk zal ik niet slagen voor een examen over BV's. Ben ik dan een slechte Vlaming?

Voor degenen die wél kabel-TV hebben. Dan stel ik mij de vraag in tijden van hyper-technologie, hoe het niet mogelijk zou zijn om Franstalige zenders in het Nederlands te ondertitelen en omgekeerd. Waren de Belgen, zowel Vlamingen als Walen, niet allemaal uitzinnig toen Sandra Kim in 1986 het Eurovisiesong won voor België. Zijn we niet allen trots dat de Gentenaar Maurice Maeterlynck, de Nobelprijs binnenhaalde, zelfs wanneer hij in het Frans schreef. Pronken we niet al te graag met een Belgische (Vlaamse) artiest zoals Brel, die over gans de wereld wordt gecoverd of met een Arno die gans de wereld bereikt.

Zijn we niet in de ban van een mediamankement die ons moedwillig vervreemd?
Oud 13 maart 2009, 16:03   #1631
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

90 % van de Walen kennen Koen Wouters.
Is dat representatief ?

90 % van de vlamingen kent Sandra Kim.
Is dat representatief ?

Is het de Walen hun fout dat VTM en VT4 daar niet op de kabel zitten ?

Is het de Walen hun fout dat er geen tweetalige kranten zijn en dat de vlaamse kranten slechts met mondjesmaat verkrijgbaar zijn in Wallonië ?

Ik vind uw "definitie" van een natie wel wat povertjes hoor.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:05   #1632
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is het enige stukje Belgie waar ik echt wel van hou... maar dat is misschien meer nostalgie dan wat anders

Maar ik vond de typisch Brusselse cultuurmengeling het interessantste wat mij is overkomen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 maart 2009 om 16:06.
Oud 13 maart 2009, 16:20   #1633
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik geen TV-kabel. Vind dat er te veel demagogische rotzooi op komt, maar dat is een persoonlijke mening. De meeste BV's ken ik dan ook niet en de nieuwste hits zijn me meer dan vreemd. Omdat ik van muziek hou, ken ik wel wat goede artiesten, Belgisch en niet-Belgisch.

Hoogstwaarschijnlijk zal ik niet slagen voor een examen over BV's. Ben ik dan een slechte Vlaming?

Voor degenen die wél kabel-TV hebben. Dan stel ik mij de vraag in tijden van hyper-technologie, hoe het niet mogelijk zou zijn om Franstalige zenders in het Nederlands te ondertitelen en omgekeerd. Waren de Belgen, zowel Vlamingen als Walen, niet allemaal uitzinnig toen Sandra Kim in 1986 het Eurovisiesong won voor België. Zijn we niet allen trots dat de Gentenaar Maurice Maeterlynck, de Nobelprijs binnenhaalde, zelfs wanneer hij in het Frans schreef. Pronken we niet al te graag met een Belgische (Vlaamse) artiest zoals Brel, die over gans de wereld wordt gecoverd of met een Arno die gans de wereld bereikt.

Zijn we niet in de ban van een mediamankement die ons moedwillig vervreemd?
U gaat me toch niet vertellen dat u nog een TV-antenne op uw dak hebt?

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 16:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:21   #1634
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is het enige stukje Belgie waar ik echt wel van hou... maar dat is misschien meer nostalgie dan wat anders

Maar ik vond de typisch Brusselse cultuurmengeling het interessantste wat mij is overkomen.
Brussel heeft iets apart. Zeker weten. Echte Brusselèrs zijn ook een ras apart, maar ze zijn aan het uitsterven vrees ik. Nu Antwerpen is ook een zeer mooie stad, maar kleiner (de historische kern dan) dan ik had gedacht.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2009 om 16:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:28   #1635
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Brussel heeft iets apart. Zeker weten. Echte Brusselèrs zijn ook een ras apart, maar ze zijn aan het uitsterven vrees ik.
Amaai. Kuifje gaat dan niet meer gelezen kunnen worden
Oud 13 maart 2009, 16:32   #1636
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dan? Het is ook zo in Zwitserland tussen hun gemeenschappen en toch niemand spreekt van splitsing van Zwitserland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2009, 16:33   #1637
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spreek voor uwzelf! Wat kent u van Brussel? Ja, het plek waar u werkt maar daarbuiten zeker niets!
Oud 13 maart 2009, 16:34   #1638
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U gaat me toch niet vertellen dat u nog een TV-antenne op uw dak hebt?
neen, gewoon geen TV
Oud 13 maart 2009, 16:36   #1639
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Spreek voor uwzelf! Wat kent u van Brussel? Ja, het plek waar u werkt maar daarbuiten zeker niets!
Brussel is nog de enige stad die Bruist in Vlaanderen, de anderen volgen slaafs "Bruges la Morte"
Oud 13 maart 2009, 16:38   #1640
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
90 % van de Walen kennen Koen Wouters.
Is dat representatief ?

90 % van de vlamingen kent Sandra Kim.
Is dat representatief ?

Is het de Walen hun fout dat VTM en VT4 daar niet op de kabel zitten ?

Is het de Walen hun fout dat er geen tweetalige kranten zijn en dat de vlaamse kranten slechts met mondjesmaat verkrijgbaar zijn in Wallonië ?

Ik vind uw "definitie" van een natie wel wat povertjes hoor.
Zelfs met VTM en VT4 in Wallonië zou dit niets veranderen. Walen kunnen naar de VRT in Wallonië kijken. Kijken ze naar de VRT? Nee maar ze kijken wel massaal naar TF1, France 2, enz...............en het is de logica zelf : het is hun taal, hun cultuur en ze zijn dus logisch gezien meer gefocaliseerd op Frankrijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be