Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2009, 22:26   #1881
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ken die situatie ginder niet, maar ik neem aan dat als dat zo is, dat is omdat het voor de inwoners niks uitmaakt.
Patrickve ... Hij probeert een voorbeeld van een internationale stad die geisoleerd van zijn hinterland zou zijn te vinden ...

En zelfs voor Washington ... is het niet juist !

Citaat:
The City of Washington was originally a separate municipality within the Territory of Columbia until an act of Congress in 1871 effectively merged the City and the Territory into a single entity called the District of Columbia. It is for this reason that the city, while legally named the District of Columbia, is known as Washington, D.C.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 22:42   #1882
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

wel hef het gewest op en brussel is niet meer geïsoleerd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2009, 22:45   #1883
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wel hef het gewest op en brussel is niet meer geïsoleerd.
Dit oplost niks, Brussel blijft geisoleerd van de helft van zijn hinterland ... is het zo moeilijk te begrijpen dat Brussel hinterland gaat OVER de taalgrens ?

Citaat:
Voorzitter Roland Duchâtelet (Vivant, Open VLD), wil dat er wordt nagedacht over een uitbreiding van Brussel. De senator denkt aan een uitbreiding van het hoofdstedelijk gebied met Vlaams- en Waals-Brabant. http://www.knack.be/nieuws/belgie/du...icle11320.html

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 17 maart 2009 om 22:47.
Oud 17 maart 2009, 22:47   #1884
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ja, er zijn enkele Waals-brabantse gemeenten.

Maar ik heb geen imperialistische ambities, laat Wallonië maar Wallonië blijven.
Oud 17 maart 2009, 22:48   #1885
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ja, er zijn enkele Waals-brabantse gemeenten.

Maar ik heb geen imperialistische ambities, laat Wallonië maar Wallonië blijven.
Jij hebt er wel : "laat Brussel maar Vlaams worden" !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 17 maart 2009 om 22:49.
Oud 17 maart 2009, 22:51   #1886
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

nee hoor. Brussel mag van mij gerust een tweetalige regio blijven. Maar als het wil aansluiten bij z'n hinterland, moet het maar aanvaarden aan te sluiten bij heel Vlaanderen.
Oud 17 maart 2009, 22:54   #1887
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
nee hoor. Brussel mag van mij gerust een tweetalige regio blijven. Maar als het wil aansluiten bij z'n hinterland, moet het maar aanvaarden aan te sluiten bij heel Vlaanderen.
Trek maar een cirkel van 20, 30, 40, 50 kms (jij mag kiezen) met het grote markt van Brussel in het midden ...
Wat ziet jij binnen dit cirkel ? Vlaanderen ? of een aantal Waalse en Vlaamse gemeenten ?
Oud 17 maart 2009, 23:18   #1888
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

cirkels trekken op een landkaart is niet de manier om sociaal-economische structuren te analyseren.
Oud 18 maart 2009, 06:15   #1889
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Trek maar een cirkel van 20, 30, 40, 50 kms (jij mag kiezen) met het grote markt van Brussel in het midden ...
Wat ziet jij binnen dit cirkel ? Vlaanderen ? of een aantal Waalse en Vlaamse gemeenten ?
Beter dan cirkels te trekken rond de Grote Markt van Brussel is die Brusselse vlek op de landkaart geel te kleuren.
Oud 18 maart 2009, 06:44   #1890
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Dit oplost niks, Brussel blijft geisoleerd van de helft van zijn hinterland ... is het zo moeilijk te begrijpen dat Brussel hinterland gaat OVER de taalgrens ?
T'serclaes,

het zou mij ten zeerste verbazen mocht een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad er toe overgaan een 'Ijzeren Gordijn'/'Muur' op te trekken, met als doel de opsluiting van de Franstalige Brusselaars en de Brusselaars van Waalse origine.

Het hinterland van steden als Lille/Rijsel, Aachen/Aken/Aix-la-Chapelle of Basel/Bâle strekt zich ook uit over meerdere landen, en van isolement is daar toch ook geen sprake?

U denkt toch niet dat Vlaanderen een soortement concentratiekamp gaat worden? Niet alleen ontbreekt de wil daartoe, ook de middelen om dergelijke waanzin te verwerkelijken zijn nog lang niet voorhanden, en het ziet er niet naar uit dat die binnenkort wèl ter beschikking zullen staan.

De bewoners van Doel durft de Vlaamse Regering nog wel negeren, maar dat is een dorp, dat zijn dus 'maar' boerkes, niewaar?
De Franstaligen in de Rand worden beter behandeld, neem dat maar van mij aan. De 1 miljoen Brusselaars hebben al helem�*�*l niks te vrezen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 07:02   #1891
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het hinterland van steden als Lille/Rijsel, Aachen/Aken/Aix-la-Chapelle of Basel/Bâle strekt zich ook uit over meerdere landen, en van isolement is daar toch ook geen sprake?
Dan is er geen probleem ... Brussel, Vlaanderen en Wallonie zullen een mooie communauté urbaine over de grenzen ontwikkelen ...
Oud 18 maart 2009, 08:53   #1892
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hier wordt weer een thema aangesneden, "cher au francophones". Het is niet omdat er nog steeds, teveel, Vlamingen zijn die hun taal ten onrechte aanduiden met de term "Vlaams", dat je zomaar hier op het internet kunt pontificeren dat wij onze taal niet spreken. Om te beginnen, nogal wat Vlamingen hebben het over "Vlaams" wanneer ze eigenlijk "Nederlands" bedoelen. Nogmaals, ze hebben ongelijk die term te gebruiken. Want jullie, Franstaligen, horen dat héél graag. Immers, wanneer jullie, vooral in het buitenland, gaan verkondigen dat wij "le flamand" spreken, dan verzwijgen jullie zorgvuldig dat de taal die de Vlamingen in de media, in het onderwijs, in de onderlinge communicatie enz. gebruiken, dezelfde taal is als die in Nederland. Met andere woorden, dat wij een taal gebruiken die de lingua is van 22 miljoen mensen. Belangrijker dan alle scandinavische talen bij elkaar genomen. Dat ons Nederlands een andere klank, een ander accent heeft dan het Hollands Nederlands verandert daar niets aan, het is en blijft Nederlands. Wat zou je ervan denken moesten de Vlamingen overal gaan verkondigen dat jullie Waals spreken, en geen Frans? Nochtans doet zich bij jullie hetzelfde verschijnsel voor t.a.v. het Frans als bij ons t.a.v. het Nederlands: jullie hebben een zwaar Belgisch accent. Wanneer ik een tijd in Frankrijk verblijf, dan krijg ik bij mijn terugkeer in Wallonië of in Brussel van jullie soort Frans toch maar een povere indruk.
Vlamingen die dialect spreken, die gebruiken "Vlaams". Ikzelf ben van herkomst West-Vlaming, en ik ben met iemand gehuwd uit een andere Vlaamse regio. Reeds decennia lang spreek ik met mijn vrouw en mijn zoon uitsluitend Nederlands. En ik ben helemaal geen uitzondering. Kom eens in Vlaanderen luisteren aan de poorten van de basis-onderwijs scholen. De meeste kinderen praten Nederlands.
Allemaal mooie uitleg maar voor Pietje Snot en Jan Klaas zijn ze wel onbegrijpbaar.
Oud 18 maart 2009, 08:58   #1893
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Toujours ces provocations intolérables et ces petits mots dégoûtants…..

Iemands taal kleineren, is iemands cultuur en eigenheid kleineren, Schaveiger.

Als een streekgebonden tongval voor u voldoende is om iemand de eigen taal te ontnemen, bedenk dan even dat ook uw Frans met Belgische tongval hier onmiddellijk herkend wordt, al denkt u misschien – zoals de meeste Brusselaars - dat het niet zo is.

Moeten wij dan vinden dat uw Frans geen Frans is ?
Kom jij hier niet de verkrachte maagd uithangen hé.
Loop deze forum eens af en je zal wel merken van waar de meeste "provocations intolérables" komen.
De recente Walen = kaka en Walen = pedofielen zijn geen "petits mots dégoûtants" voor u, dus zwijg dan maar.
Oud 18 maart 2009, 08:59   #1894
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Voor dergelijke zaken moeten we bij de Brusseleirs zijn. Die weten dat allemaal beter.
Of van een omhoog gevallen Vlaamse die in Frankrijk-lez-Courtrai woont.
Oud 18 maart 2009, 09:08   #1895
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schaveiger
Allemaal mooie uitleg maar voor Pietje Snot en Jan Klaas zijn ze wel onbegrijpbaar.
Tja, ik heb zo de indruk dat je niet goed weet hoe je best op mijn boodschap zou reageren. Ik had nochtans mijn verhaal in het Nederlands gesteld. Uw reactie, dát vind ik pas "onbegrijpbaar" ("onbegrijpelijk" is het correcte Nederlandse woord). Daar voel ik mij "Pietje Snot bij.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 09:19   #1896
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wij Hollanders vinden het Vlaams accent meestal wel charmant klinken. Overigens is het onmiskenbaar Nederlands, met hier en daar een ´septante´
Kortom, net als het verschil tussen Amsterdams en Rotterdams, dat is ook niet exact hetzelfde.

Maar dat is het hem juist alweer. Wij vinden het Hollands accent maar weinig charmant.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 09:19   #1897
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, ik heb zo de indruk dat je niet goed weet hoe je best op mijn boodschap zou reageren. Ik had nochtans mijn verhaal in het Nederlands gesteld. Uw reactie, dát vind ik pas "onbegrijpbaar" ("onbegrijpelijk" is het correcte Nederlandse woord). Daar voel ik mij "Pietje Snot bij.
Je hebt wel degelijk mijn onbegrijpelijk onbegrijpbaar begrepen maar daar hou je je liever op de vlakte.
Oud 18 maart 2009, 09:20   #1898
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw nieuwe locatie voorspelt niets goeds.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2009 om 09:21.
Oud 18 maart 2009, 09:30   #1899
system
Banneling

Standaard

Een beetje humor over de Belgische taalperikelen kan nooit kwaad:

http://home.scarlet.be:80/poune/

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2009 om 09:31.
Oud 18 maart 2009, 09:46   #1900
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Waarom wil je steeds beweren dat je NL spreekt als het in de praktijk bewezen is dat dit niet zo is ?
Wat is er dan mis met je eigen taal ? Vind je ze te min ?
Ik vermoed dat het nog echt zeer lang geleden is dat je nog in Vlaanderen geweest bent. Vat eens post aan een willekeurige schoolpoort, en luister. Van De Panne tot In Voeren hoor je de leerlingen Nederlands spreken.
Ga eens een pint pakken in Kortrijk en eentje in Turnhout. Je zal versteld staan : ze spreken Nederlands.

Waarom doe jij toch zo neerbuigend tegenover de Vlamingen ? Is het Franconisme je naar je hoofd gestegen ? En dit terwijl je zelf een Vlaming bent die in Wallonië woont. Eigenlijk loochen je je eigen roots. Je bent zo zwaar geindoctrineerd door Francofonia, dat je vergeten bent wie je echt bent : (en nu gebruik ik even je eigen gedachtengang ) een Vlaams boereke met een zwaar minderwaardigheidsgevoel tegenover het Franco-Uberras.

Laatst gewijzigd door job : 18 maart 2009 om 09:47.
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be