Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2009, 13:44   #1921
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
graag concreet aanwijzen waar ik 'wij' bezig als representatief voor 'de vlamingen'.

Dat moet toch niet moeilijk zijn aangezien ik dat 'altijd' doe, nietwaar.
Inderdaad, dat is spotgemakkelijk.

Citaat:
8 maart 2009, 14:26 #66
Citaat Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

--------------------------------------------------------------------------------

Er zijn niet veel Vlamingen die een unitair regime willen.
U beweert hier dat niet veel Vlamingen een unitair regime willen. En dat doet u constant, u substitueren aan 'de Vlamingen'.U doet dus alsof u spreekt in naam van 'de Vlamingen'. Wel, dat denkt u dan maar. Maar dat is dan ook alles.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2009 om 13:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 13:56   #1922
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad, dat is spotgemakkelijk.

U beweert hier dat niet veel Vlamingen een unitair regime willen. En dat doet u constant, u substitueren aan 'de Vlamingen'.U doet dus alsof u spreekt in naam van 'de Vlamingen'. Wel, dat denkt u dan maar. Maar dat is dan ook alles.
lees eens wat beter. Ik zeg dat er niet veel vlamingen zijn die een unitair belgië willen. Dat is iets anders dan mijzelf tot de vertegenwoordiger van 'de vlamingen' uitroepen. Maar het is waar, jij spreekt geen Nederlands, dus taalgevoeligheid met betrekking tot nuanceverschillen zijn jou zeker vreemd...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 13:58   #1923
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

overigens gaat het nog steeds om dit:

Citaat:
Maar dat is het hem juist alweer. Wij vinden het Hollands accent maar weinig charmant.
graag concreet die wij omschrijven.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 13:59   #1924
system
Banneling

Standaard

Citaat:
lees eens wat beter. Ik zeg dat er niet veel vlamingen zijn die een unitair belgië willen. Dat is iets anders dan mijzelf tot de vertegenwoordiger van 'de vlamingen' uitroepen. Maar het is waar, jij spreekt geen Nederlands, dus taalgevoeligheid met betrekking tot nuanceverschillen zijn jou zeker vreemd...
U beweert dat er niet veel Vlamingen zijn die een unitair België willen. Dus u denkt te weten wat 'de Vlamingen' wel willen. U substitueert zich dus wel degelijk aan 'de Vlamingen'.

Ik zal nu dezelfde woorden gebruiken als deze die u bij anderen gebruikt: u probeert er onder uit te muizen.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2009 om 14:03.
Oud 18 maart 2009, 14:08   #1925
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schaveiger
Ik doe niet neerbuigend over Vlamingen maar wel over flaminganten en dat is een groot verschil. Ik heb Vlaamse roots en ben daar fier op
Het probleem van vele verfranste Vlamingen, zowel in Wallonië als Brussel, is dat ze niet meer mee zijn met de visie die de inwoners van het hedendaagse Vlaanderen erop nahouden. Ik besef wel dat elk individu verschillend is, maar wijze waarop de doorsnee Vlaming aankijkt tegen de communautaire verhoudingen in deze staat zijn het voorbije decennium wel grondig gewijzigd. En dat geldt zowel voor de politiek-institutionele aspecten als voor de loutere taalproblematiek van het samenleven in één land met Franstaligen. Zeer veel Franstaligen lijken dit nog steeds niet te beseffen. Ze zijn verwonderd, zelfs geschokt, wanneer ze vaststellen dat de Vlamingen het inderdaad in toenemende mate menen wanneer ze een veel grotere eigen bevoegdheid opeisen voor een eigen specifiek sociaal-economisch beleid. Ze zijn verbaasd en verbouwereerd wanneer ze vaststellen dat de Vlamingen het van langsom minder pikken dat de status van het Frans nog steeds zou moeten prioritair zijn op die van het Nederlands in een stad, die pretendeert de hoofdstad te zijn van een staat waarvan de ruime meerderheid der inwoners Nederlandstalig is. Ze worden onrustig wanneer ze vaststellen dat die Nederlandstalige meerderheid niet meer aanvaardt dat "la Belgique" in het buitenland nog steeds wordt voorgesteld als een Franstalig land, en dat zoveel mogelijk verdoezeld wordt dat de meerderheid dezelfde taal spreekt als die van het buurland Nederland.
En hoe reageren veel Franstaligen dan op die fundamentele trend? Met volstrekt onbegrip en allergische engheid. Vlamingen worden dan bij voorkeur afgeschilderd als "levend in het verleden". Terwijl het uitgerekend de Vlamingen zijn die willen dat het in deze staat grondig verandert, die la Belgique willen omvormen tot een confederale staat. Tot nu toe zijn ze evenwel onafgebroken gebotst op een "Non", op een "Nous ne sommes demandeurs de rien" en op een heimelijke sabotage van "onderhandelingen". Ik vrees dat de Francofonie binnen afzienbare tijd zal te maken krijgen met een ontnuchterend ontwaken. De hervormingen die de Vlamingen tot nu toe niet hebben "gekregen", wel die zullen ze "nemen". Door een eenzijdig initiatief van het Vlaams Parlement. Je kunt een volk niet dwingen blijvend te vertoeven in een model dat gewoon onleefbaar is geworden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 14:12   #1926
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het probleem van vele verfranste Vlamingen, zowel in Wallonië als Brussel, is dat ze niet meer mee zijn met de visie die de inwoners van het hedendaagse Vlaanderen erop nahouden. Ik besef wel dat elk individu verschillend is, maar wijze waarop de doorsnee Vlaming aankijkt tegen de communautaire verhoudingen in deze staat zijn het voorbije decennium wel grondig gewijzigd. En dat geldt zowel voor de politiek-institutionele aspecten als voor de loutere taalproblematiek van het samenleven in één land met Franstaligen. Zeer veel Franstaligen lijken dit nog steeds niet te beseffen. Ze zijn verwonderd, zelfs geschokt, wanneer ze vaststellen dat de Vlamingen het inderdaad in toenemende mate menen wanneer ze een veel grotere eigen bevoegdheid opeisen voor een eigen specifiek sociaal-economisch beleid. Ze zijn verbaasd en verbouwereerd wanneer ze vaststellen dat de Vlamingen het van langsom minder pikken dat de status van het Frans nog steeds zou moeten prioritair zijn op die van het Nederlands in een stad, die pretendeert de hoofdstad te zijn van een staat waarvan de ruime meerderheid der inwoners Nederlandstalig is. Ze worden onrustig wanneer ze vaststellen dat die Nederlandstalige meerderheid niet meer aanvaardt dat "la Belgique" in het buitenland nog steeds wordt voorgesteld als een Franstalig land, en dat zoveel mogelijk verdoezeld wordt dat de meerderheid dezelfde taal spreekt als die van het buurland Nederland.
En hoe reageren veel Franstaligen dan op die fundamentele trend? Met volstrekt onbegrip en allergische engheid. Vlamingen worden dan bij voorkeur afgeschilderd als "levend in het verleden". Terwijl het uitgerekend de Vlamingen zijn die willen dat het in deze staat grondig verandert, die la Belgique willen omvormen tot een confederale staat. Tot nu toe zijn ze evenwel onafgebroken gebotst op een "Non", op een "Nous ne sommes demandeurs de rien" en op een heimelijke sabotage van "onderhandelingen". Ik vrees dat de Francofonie binnen afzienbare tijd zal te maken krijgen met een ontnuchterend ontwaken. De hervormingen die de Vlamingen tot nu toe niet hebben "gekregen", wel die zullen ze "nemen". Door een eenzijdig initiatief van het Vlaams Parlement. Je kunt een volk niet dwingen blijvend te vertoeven in een model dat gewoon onleefbaar is geworden.

Je slaat de nagel op de kop.
Oud 18 maart 2009, 14:15   #1927
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U beweert dat er niet veel Vlamingen zijn die een unitair België willen. Dus u denkt te weten wat 'de Vlamingen' wel willen. U substitueert zich dus wel degelijk aan 'de Vlamingen'.
Blijkbaar spreek jij inderdaad geen Nederlands. Maar dan nog, in alle talen wordt wel degelijk een onderscheid gemaakt tussen 'zo en zoveel Vlamingen' en 'Dé Vlamingen'. Ik heb nergens over dé Vlamingen gesproken.

Citaat:
Ik zal nu dezelfde woorden gebruiken als deze die u bij anderen gebruikt: u probeert er onder uit te muizen.
mis poes.
Oud 18 maart 2009, 14:15   #1928
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En jobke trok zich nederig terug
Dat heb je dan grondig verkeerd begrepen.

Blijf jij maar leven in je enge wereld. Leef maar in het verleden.

Ik kijk hoopvol naar de toekomst. Zonder franco-maniale beperkingen...

Oud 18 maart 2009, 14:17   #1929
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Nooit gedacht België te verlaten? Ik ben eerlijk gezegd altijd verrast als ik zie de hoeveelheid Belgen die elk jaar emigreren. Natuurlijk emigreren ze vooral voor professionele redenen of persoonlijke redenen. Maar binnen die persoonlijke redenen, denk ik toch dat de situatie van België een grote rol speelt. Ze zijn het meer dan beu met dit land en ze gaan hun geluk in het buitenland vinden.
Gedacht wel, maar praktisch niet onmiddellijk haalbaar. Italië zegt me wel wat... Of Portugal, of Oostenrijk...
Maar af en toe eens relaxen in de B&B in Zuid-Frankrijk bij mijn ex-schoonbroer is ook heerlijk hoor...
Oud 18 maart 2009, 14:35   #1930
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar spreek jij inderdaad geen Nederlands. Maar dan nog, in alle talen wordt wel degelijk een onderscheid gemaakt tussen 'zo en zoveel Vlamingen' en 'Dé Vlamingen'. Ik heb nergens over dé Vlamingen gesproken.
Als u zegt dat de meerderheid Vlamingen niet voor een unitair België is, dat zegt u eigenlijk: ik weet dat de (meerderheid) Vlamingen niet voor een unitair België is. En dat impliceert natuurlijk ook (want dat ik uw bedoeling) dat u weet dat de Vlamingen voor de afsplitsing zijn (vermits de Vlamingen niet voor een unitair België zijn). U doet dus alsof u in naam van de (meerderheid) Vlamingen spreekt door te stellen dat ze niet voor de unitaire staat zijn. Maar in de feiten weet eigenlijk u niets op dit punt en u spreekt zeker niet in naam van 'de (meerderheid) Vlamingen'.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2009 om 14:37.
Oud 18 maart 2009, 14:58   #1931
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u zegt dat de meerderheid Vlamingen niet voor een unitair België is, dat zegt u eigenlijk: ik weet dat de (meerderheid) Vlamingen niet voor een unitair België is. En dat impliceert natuurlijk ook (want dat ik uw bedoeling) dat u weet dat de Vlamingen voor de afsplitsing zijn (vermits de Vlamingen niet voor een unitair België zijn). U doet dus alsof u in naam van de (meerderheid) Vlamingen spreekt door te stellen dat ze niet voor de unitaire staat zijn. Maar in de feiten weet eigenlijk u niets op dit punt en u spreekt zeker niet in naam van 'de (meerderheid) Vlamingen'.
Een 'unitair België' is niet zomaar hetzelfde als 'België behouden', hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 15:02   #1932
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een 'unitair België' is niet zomaar hetzelfde als 'België behouden', hoor.
Daarover verschillen de meningen.
Oud 18 maart 2009, 15:07   #1933
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarover verschillen de meningen.
Toch niet. Je kan ook een federaal of confederaal België hebben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 15:11   #1934
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Toch niet. Je kan ook een federaal of confederaal België hebben.
Confederaal is nog altijd een vage unie.
Oud 18 maart 2009, 15:16   #1935
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goeie samenvatting.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 15:21   #1936
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Gedacht wel, maar praktisch niet onmiddellijk haalbaar. Italië zegt me wel wat... Of Portugal, of Oostenrijk...
Maar af en toe eens relaxen in de B&B in Zuid-Frankrijk bij mijn ex-schoonbroer is ook heerlijk hoor...
De gedachte is al daar, dat is al iets die telt! En u bent helemaal niet die zo denkt!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 15:37   #1937
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Confederaal is nog altijd een vage unie.
het unitaire werkt niet
het federalisme werkt ook niet.
het confederalisme willen de Franstaligen niet.

blijft dus maar één oplossing over: ieder zijn eigen weg.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 16:36   #1938
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien heb je wel gelijk in die zin dat "sommige" franstaligen geschokt zijn door de houding van "sommige" Vlamingen, maar dat dit de visie is van de inwoners van het "hedendaagse" Vlaanderen is alleen uw mening.

Je hebt ook gelijk dat de visie van de doorsnee Vlamingen tgo de communautaire problematiek gewijzigd is. Niet zozeer omdat ze zich meer gefrustreerd voelen maar meestal omdat een specifieke politieke kaste een gat in de markt heeft gevonden die ze tot het uiterste willen uitbuiten en Pietje Snot niet beter weet.

Voor franstaligen, met name uit het Brusselse, hoeft het Frans niet als prioritair beschouwd te worden, ze vragen alleen maar respect voor hun taal in vastgelegde en door het parlement goedgekeurde faciliteiten.

Wat betreft de eigen "specifieke" bevoegdheden, je vergeet wel al te gemakkelijk dat het juist door de solidariteit van Wallonië is dat Vlaanderen nu in staat is het hoge woord te voeren. Zoals de zaken zich nu voordoen op internationaal vlak, denk je dat dit gaat duren tot in de eeuwigheid ?

Franstaligen zijn ook te vinden voor diepgaande veranderingen en die zijn onafwendbaar. Maar hun ervaringen met de vorige hebben hen zéér wantrouwig gemaakt tgo de Vlaamse politiekers, hun onstandvastigheid en hun ware intenties.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 18 maart 2009 om 16:53.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 18:29   #1939
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat betreft de eigen "specifieke" bevoegdheden, je vergeet wel al te gemakkelijk dat het juist door de solidariteit van Wallonië is dat Vlaanderen nu in staat is het hoge woord te voeren.
Kan je daar wat voorbeeldjes van geven , van die Waalse solidariteit met het arme Vlaanderen, uiteraard andere dan dat Vlamingen voor een appel en een ei in de mijnen kolen mochten delven?

Laatst gewijzigd door stab : 18 maart 2009 om 18:36.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2009, 18:35   #1940
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor franstaligen, met name uit het Brusselse, hoeft het Frans niet als prioritair beschouwd te worden, ze vragen alleen maar respect voor hun taal in vastgelegde en door het parlement goedgekeurde faciliteiten.
Ze hebben faciliteiten , zelfs door Vlamingen betaalde scholen (omgekeerd is dat niet zo).
Wel , ze misbruiken die faciliteiten door open en bloot het 'élargissement de Bruxelles' te vragen en zelfs de Vlaamse reglementen te overtreden.
Door dat misbruik is respect moeilijk, vermoed ik zo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be