![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zonder computer heb ik nog minder kans om u te ovrtuigen. Citaat:
En het beroep, het doden van vissen, is trouwens ook onethisch. Ik ga niet tegen huurmoordenaars zeggen dat ze nog mogen moorden omdat ze anders werkloos zouden worden. Citaat:
Citaat:
En natuurlijk hoef je niet altijd iets in de plaats te stellen. We gaan moord, slavernij en verkrachting verbieden. Maar wat gaan we die moordenaars en verkrachters in de plaats geven? Wat als die niet content gaan zijn met een sekspop? Citaat:
En het gaat niet over loon: onze sociale zekerheid, onze financiering van scholen,... heeft niets met lonen te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Sorry, maar dan geef ik liever 'aalmoezen'. En ik zou ook liever aalmoezen krijgen dan nutteloze dingen te moeten maken. Laatst gewijzigd door Deepeco : 20 maart 2009 om 11:01. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Daar is niets immoreel aan...
Laatst gewijzigd door Sfax : 20 maart 2009 om 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grappig dat vele voorstanders van 'soberder leven' toch tegelijkertijd hevige voorstander zijn van consumptie te herverdelen en te herverdelen en te herverdelen...
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoezo grappig? Dat is ecologische rechtvaardigheid: wij consumeren te veel terwijl er miljoenen mensen te weinig consumeren. De taart vergroten door die arme mensen eenzelfde welvaart te geven als ons is ecologisch niet goed, niet hopudbaar, niet duurzaam. Dus daarom dat onze welvaart (onze consumptie met ecologische impact) naar beneden moet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Welvaart is juist een groot deel te danken aan de producten van die dienstensector. Citaat:
Overigens, het hele idee dat "zij arm zijn omdat wij rijk zijn" is gewoon belachelijk. Wat was dan de oorzaak van de armoede in de derde wereld toen wij ook nog arm waren? Citaat:
Citaat:
In Bangladesh ontsloeg een kledingsfabriek onder druk van een westerse NGO alle kinderen onder de 15. De meeste van die kinderen werken nu in de prostitutie, maar de kopers van de kledij in het Westen kunnen nu wel claimen geen kledij waar kinderarbeid aan hangt te dragen... Citaat:
Dus mischien toch daar maar eens gaan vragen? De recepten die Zuid Korea heeft toegepast wijken echter nogal sterk af van wat jij als de oplossing lijkt te zien. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister
|
![]() Hou jij je bezig met *jouw* welvaart. De andere mensen zullen zich wel om de hunne bekommeren en bepalen wat voor hen gepast is.
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Ach, het moet allemaal vrijwillig zijn hoor, maar als je er vrijwillig niet voor kiest, dan ben je immorel en onetisch en moet je gedwongen worden... Nil nove sub sole...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Men maakt ons al een halve eeuw wijs dat de taart vergroten niet mogelijk is. Ondertussen is de taart wel al zeven keer groter geworden. We geven Malthus al meer dan een eeuw het nakijken. Ik geef toe dat dat niet vanzelfsprekend is, en dat dat een behoorlijke uitdaging blijft. Maar er is eigenlijk geen alternatief. Laatst gewijzigd door Zwitser : 20 maart 2009 om 11:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Zwitser;4030131]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Eis 2: consumptie moet rechtvaardig verdeeld zijn. Hoe denk je dat te doen? We slagen er totaal niet in. Vandaag sterven tientallen soorten uit. En 30.000 mensen aan extreme armoede, hoewel ze wel werken, en vaak zelfs meer als ons, zelfs als ze ziek zijn. Denk je dat we voldoende snel een productie/technologie ontwikkelen die 1) biologisch-fysisch realiseerbaar is 2) economisch-financieel haalbaar is 3) ecologisch duurzaam is en 4) ethisch verantwoord is? Nee, door het vergroten van die taart sterven meer en meer soorten uit. Dat zien we gebeuren. Dat is discriminatie van niet-menselijke soorten. Dus uw argument dat we erin geslaagd zijn om de taart 7 keer te vergroten klopt niet, want soorten sterven daardoor veel sneller uit. Geef toe: het is toch veel simpeler om de taart in eerlijkere stukken te snijden dan om de taart te vergroten, want dan heb je meer bloem, suiker, grotere oven,... nodig? Terwijl je niets extra's nodig hebt om de taart in gelijke stukken te snijden. Ik denk te weten waarom vele mensen dat niet willen: omdat hun stukken dan kleiner worden. En dan verzinnen ze drogredenen om toch maar een groot stuk te kunnen behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||||
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat bij het vergroten van die taart niet met al jou wensen en gevoeligheden rekening gehouden is wil ik gerust toegeven. Maar is dat relevant? Citaat:
Wat betekent dat we het niet aan de overheid kunnen overlaten. Maar aan wie dan wel? Citaat:
"Wil je meer taart, ik zal je laten zien hoe je er meer bakt" is niet egoïstisch". "Laten we meer taart bakken, dan is er meer voor iedereen" is de juiste insteek... Het bruto wereld product is op dit moment zo'n 5000$ per kop. Ik denk niet dat jij van zo een laag bedrag kan leven. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Zwitser;4030169]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Stel er werd vroeger iemand ziek en er was geen medicijn. Schuld van de natuur, zou je kunnen zeggen, maar de natuur is amoreel, heeft geen morele verantwoordelijkheid. Stel we ontdekken een medicijn, maar dienen het niet toe aan die zieke. Dan worden wij nu schuldig aan nalatigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Over "discriminatie van niet menselijke soorten":
Citaat:
Kan je mij eens uitleggen waarom iemand die vind dat "soort A roeit soor B uit" niet verwerpelijk is wanneer het om niet menselijke soorten gaat niet aan "discriminatie van niet menselijke soorten" doet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Simpele oplossing daarvoor. We kunnen er van uit gaan dat €1200 per maand net in het handje per persoon niet slecht is. Dat is €14400 per jaar. met het huidige gemiddelde van €5000 per jaar per persoon, en dit over 6.6 miljard gekeken, moeten we dezelfde productiviteit aanhouden, maar de hoeveelheid mensen delen door 2,88, ergo we moeten maar 4.58 miljard mensen opruimen. En dan hebben we een status quo op dat vlak, wat dus nog steeds het milieu verziekt.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 20 maart 2009 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Stel we ontdekken een medicijn, maar we hebben niet genoeg voor alle zieken. Mag de ontdekker van het medicijn het zelf als eerste innemen?
Laatst gewijzigd door Zwitser : 20 maart 2009 om 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik ben er inderdaad voorstander van om winstegevende bedrijven te belonen en verlieslatende te bestraffen. Maar dat gebeurt eigenlijk vanzelf al. Behalve dan door de overheid, want die doet net het omgekeerde... |
|||
![]() |
![]() |